Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • isolohko
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    ...

    Pädin ruuvaaminen blankkoon kojelautaan on satoja kertoja halvempi kuin suunnitella ja valmistaa hienot haptiset kytkimet mitä pystyy käyttämään intuiitiolla, irroittamatta katsetta...

    Luulen että osaan sähköautoista tulee nappulat takaisin, Bugattin uudet mallit ovat hyvä esikuva toimivasta sisustasta. On monipuoliset mutta minimalistiset ohjain tatit ja pari nappulaa, mutta kunkin keskeisen toimintoryppään ohessa on oma parin sentin näyttö joka kertoo säädetyn datan. Eli voi säätää nappulasta irroittamatta katsetta tiestä, ja sitten kun sopiva hetki niin vilkaista ja varmistaa.

    https://www.evo.co.uk/volkswagen/id3...eactivate-lane
    Eipä sitä padiä tarvitse niin määräänsä enempää ajossa hiplata, saanut aivan liikaa arvoaan enempää huomiota. Mutta sinänsä, Elonin ajatusmaailmassa mikä tahansa käyttäjän input on error prone, eli mahdollisimman paljon he pyrkii automatisoimaan.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by rizzo View Post
    Tämä on kyllä aivan totta, mutta jännä ois nähdä mites sitten onkaan "tulevaisuuden asiakkailla", eli esim. 2000-luvulla syntyneillä :think Voi ollakin että mennään jo aika 1:1.
    Niiltä ei taideta kysyä.:think
    Pädin ruuvaaminen blankkoon kojelautaan on satoja kertoja halvempi kuin suunnitella ja valmistaa hienot haptiset kytkimet mitä pystyy käyttämään intuiitiolla, irroittamatta katsetta ja vaikka hanskat kädessä. Oli sitten sähköauto tai ei, sähköautossa vaan taitaa olla tuo integraatio pidemmällä muutenkin, joten niissä halpuutus korostuu koska jokainen toiminto on joka tapauksessa tietokoneella ohjattu sähkövempain.

    Fyysiset hallintalaitteet, kuten muutenkin mitkään fyysiset kokemukset tulevat olemaan "meta" maailman ulkopuolista luksusta. Köyhät ja keksiluokka tullaan upottamaan entistä enemmän pelkkään virtuaalihöttöön ja aidot kokemukset, kuten esim oikea moottorin ääni, tai ylipäätään ajaminen jää vain harvojen herkuksi. Nyt kun näissä näytöissä oli vielä uutuudenviehätystä tech-orientoituneille niin asia oli ehkä pari vuotta vielä toisinpäin. Nyt ollaan selvästi vedenjakajakohdassa.

    Luulen että osaan sähköautoista tulee nappulat takaisin, Bugattin uudet mallit ovat hyvä esikuva toimivasta sisustasta. On monipuoliset mutta minimalistiset ohjain tatit ja pari nappulaa, mutta kunkin keskeisen toimintoryppään ohessa on oma parin sentin näyttö joka kertoo säädetyn datan. Eli voi säätää nappulasta irroittamatta katsetta tiestä, ja sitten kun sopiva hetki niin vilkaista ja varmistaa.

    EVO lehden autojournalisti Jethro Bovingdon kirjoitti tästä loistavasti:
    "‘You will never need Lane Assist more than when trying to deactivate Lane Assist in a Volkswagen ID.3’"

    The issue with VW’s ID.3 isn’t that it’s an EV, says Jethro. It’s something else

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Noita lukemia en kyllä millään usko. Tuo 27,3kWh on itsessään lukema jolla pystyisi ajamaan kelissä kuin kelissä. Joten minne sen lisäksi 3,4L/100km on mennyt?
    No varmaan sinne moottoriin...eihän hybridillä pysty sähköllä loputtomiin ajelemaan.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by jokes911 View Post
    3.4l/100 + 27,3kWh oli loppulukemat. Saas nähdä millaisiin lukemiin tällä X3:lla pääsee.
    Noita lukemia en kyllä millään usko. Tuo 27,3kWh on itsessään lukema jolla pystyisi ajamaan kelissä kuin kelissä. Joten minne sen lisäksi 3,4L/100km on mennyt?

    Leave a comment:


  • jokes911
    replied
    Noni, alle vaihtui tänään X3 plugari 530e tilalle. Aika erilaiselta tämä taas tuntuu kun on Msport alusta, leveät nakit ja sport ohjaus.

    En ollut käyttänyt Bemun appia pitkään aikaan niin huomasin ilokseni, että sinne oli tullut lataushistoria. 3100kWh oli viime vuonna kokonaisuudessaan ladattu ja matkaa tehty sen n. 15tkm. Lataus aina illalla/öisin + aina kotiin tultua auto letkuun kiinni. Kuukausitasolla oli mennyt 211-341 juissia akkuun. Ei siis montaa euroa mene tuohon lataukseen edes nykyisillä hinnoilla. Hyvin vähän tuli käytettyä esilämmitystä auton ollessa johdossa kiinni.

    3.4l/100 + 27,3kWh oli loppulukemat. Saas nähdä millaisiin lukemiin tällä X3:lla pääsee.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Nyt on muutama päivä 3 perf ollut ajossa. Lyhyesti, en yhtään ihmettele että nuo myy perkeleesti, vaikka autossa on kyllä BMW tottuneelle melkoisia puutteita, ikäviä(halpoja) ääniä, parkkeeratessa rattia veivaessa vaihtuu kanavat ja volyymit menee tappiin yms häröilyä noiden ratissa olevien säätimien takia.

    Kovin helposti tuota näyttöä oppii lääppimään, mutta kovin helposti tuohon yleiseen laaduttomuuden tunteeseen ei totu. Corollasta/muusta kansanautosta siirtyessä ei hyppy ole näiden osalta ole iso.

    Kulutus on ainakin ruudulla pieni, mutta tämä ja range on itselleni aivan yhdentekevää.

    Jokatapauksessa, odotan kyllä sitä päivää että i4 tulee ja kaupat tästä 3sta on jo sovittu.

    Leave a comment:


  • rizzo
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post
    Hyviä pointteja, mutta mielestäni liika on liikaa. Laitetaan 100 ihmistä ajamaan autoa ja vaikkapa kytkemään pyyhkijät / persegrilli / radio / Spotify / whatever päälle tai pois, niin vähintään 90%:a tekee sen nopeammin, turvallisemmin, sujuvammin fyysisen napin kuin valikoissa ja alivalikoissa seilailun kautta. Tästä on ihan tutkimusdataa, kuinka ihmisen "lihasmuisti" toimii alitajuisella tasolla ns. tutuissa asioissa tai ympäristöissä, esimerkiksi tutun auton tutut fyysiset kontrollit.
    Tämä on kyllä aivan totta, mutta jännä ois nähdä mites sitten onkaan "tulevaisuuden asiakkailla", eli esim. 2000-luvulla syntyneillä :think Voi ollakin että mennään jo aika 1:1.

    Toissapäivänä tuli Oulussa varmaankin koeajossa oleva musta i4 M50 vastaan ja oli kyllä livenä tosi hienon näköinen. Jospa parin vuoden päästä tuollaisen pystyisi hankkimaan.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Pyyhkijöitä voi käyttää ilman keskinäyttöä, painamalla vasemman viiksen päästä saa lyhyellä painalluksella kertapyyhkäisyn ja pidemmällä painamisella veden kanssa, joilloin huitaisee useamman kerran. Samalla avautuu keskinäyttöön vasempaa alanurkkaa pyyhkijöiden pikavalikko, jossa off, 1-4 ja auto. Automaattiasetus on perseeztä, ei juurikaan reagoi edessä ajavan nostattamaan sumuun ja roiskeisiin maantiellä ja kaupungissa kevyessä sateessa joskus pyyhkii hullun lailla. Eli ei taida Kalicorniassa sataa vettä.

    Leave a comment:


  • Juhi
    replied
    ^Tesla (erityisesti Model 3) on suunniteltu Kalifornian sulalle kestopäällysteelle.

    Pari esimerkkiä:
    - Winter improvement by Tesla ei tuonut juuri mitään parannusta sisätilojen lämmön hallintaan
    - Karmittomat ikkunat (ajatus hyvä, toteutus huono)
    - Pop-up ovenkahvat
    - Pyyhkijät ja niiden käyttäminen ilman, että räpeltää keskinäyttöä ei onnistu
    - Regenerointi ja siitä puuttuva äly
    - Sisämelu

    Tesla on varsin hyvä sähköauto, mutta välttävä auto.

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Ominaisuuksia tulee koko ajan lisää, niin tulisi melko epämiellyttävä nappiviidakko kojelaudassa, jos kaikille toiminnoille loisi fyysisen napin. Sama homma huomattiin puhelimissa 15 vuotta sitten, kun ominaisuudet lisääntyi, syntyi kosketusnäytölliset puhelimet. Kaikki oli taas loogista ja selkeää. Ei sinullakaan taida mikään Doro tai Nokia 3110 olla käytössä? Asetuksissa kyse on paljon auton personoinnista omiin tarpeisiin ja kun ne saa kohdilleen, ei niihin ole tarvetta mennä kajoamaan päivittäin tai edes kuukausittain. Ilmastointi toimii automatiikalla jne. Ajamaan pääsee kunhan avain on taskussa, lähestyt autoa ja ovien lukitus aukeaa automaattisesti, hyppää autoon ja viiksestä valitsee D tai R ja liikkeelle. Ei tarvi painella mitään erillisiä start-nappeja tai työntää avainta mihinkään telakkaan tms. Sama pysähdyttäessä painat viiksestä P-nappia, astut ulos autosta ja lähdet kävelemään, niin auto ”sammuu” automaattisesti ja ovet menee lukkoon. Päivittäiset toimet on lähinnä äänenvoimakkuuden säätäminen ja radiokanavan valitseminen tai Spotifystä uuden kappaleen valitseminen.

    E39:ssä alkoi olla jo melkoinen läjä erilaisia nappeja ominaisuuksille. Pelkästään automaatti-ilmastoinnin paneelissa oli toistakymmentä nappia ja lopunperin kun laitoin mieluisan lämpötilan, niin tarviko niitä nappeja painella päivittäin? Sama 4:3 ja 16:9 naveissa oli hirveä läjä nappeja ja rullia ja lopunperin tarvit niistä vai muutamaa päivittäin. E60:n kanssa oli jo pakko lähteä integroimaan ominaisuuksia järkevämpään muotoon. Mitä tulee etäohjauksiin, niin porukka rakenteli jo 15v sitten kaikennäköisiä etäohjauksia webastoihin myös näihin E39 aikakauden vehkeisiin vanhoista Nokian puhelimista

    Omasta mielestä on myös nykyaikaa, että auton ohjelmisto- ja navigointipäivitykset voi kuka tahansa ladata ilmaiseksi suoraan verkon yli vaikka omassa pihassa ilman sen kummempaa ymmärrystä tietotekniikasta. Ei tarvi olla mikään Böntti ja omistaa läjää erilaisia kaapeleita/ohjelmistoja, hankkia vuosittain uusi navi DVD tai käyttää auto merkkihuollossa piuhan perässä, että oma auto pysyy ajan tasalla ja saat uusia ominaisuuksia käyttöön. Mitä tulee tuohon Tesla puhelinsovellukseen, niin aivan helvetin kätevä kun voit etänä laittaa auton lämpiämään/viilentymään 5-15min ennen liikkeelle lähtöä, niin auto on halutussa lämpötilassa kelillä kuin kelillä. Voi myös laittaa ratin tai penkkien lämmityksen päälle etänä. Niin kuuma kun viime kesäkin oli, niin kyllä vitutti tulla autolle, kun autossa oli sisällä +50 astetta seisovaa ilmaa. Lähde siinä sitten paita ja naama hiessä ajamaan ilmastoinnin huutaessa hoosiannaa ja ehkä 10-15min päästä pahin tuska helpottaa. Teslan äpistä voit myös näppärästi tilata autolle huollon, tarkistaa onko autolle tullut päivityksiä, etäohjata autoa Summon-toiminnolla esim. parkkipaikalla jos joku idiootti on parkannut aivan viereen etkä saa ovia avattua. Tietty saa kanssa luukut ja ovet avattua tai katsottua onko vaimo vieraissa jne. Uusissa Tesloissa on myös lataushistorian seuranta tossa sovelluksessa, että ei tarvi enää omaa exceliä ylläpitää.
    Hyviä pointteja, mutta mielestäni liika on liikaa. Laitetaan 100 ihmistä ajamaan autoa ja vaikkapa kytkemään pyyhkijät / persegrilli / radio / Spotify / whatever päälle tai pois, niin vähintään 90%:a tekee sen nopeammin, turvallisemmin, sujuvammin fyysisen napin kuin valikoissa ja alivalikoissa seilailun kautta. Tästä on ihan tutkimusdataa, kuinka ihmisen "lihasmuisti" toimii alitajuisella tasolla ns. tutuissa asioissa tai ympäristöissä, esimerkiksi tutun auton tutut fyysiset kontrollit.

    Noin muutoin en omaa Teslaa kohtaan mitään angstia. Olen ajanut, olen istunut kyydissä enkä valitettavasti tykännyt. Se on kokonaisvaltaisesti ... voidaanko sanoa liian kaukana tulevaisuudessa omaan makuuni. Haluan ajaa autoani itse, haluan säätää tiettyjä asioita ihan itse, haluan autooni esimerkiksi normaalin mittariston - en mitään yhdellä keskusnäytöllä kaikki fontilla 11 -touhua.

    Hankin muutaman vuoden vanhan bemarin lippulaivan jossa pitäisi olla markkinoiden parhaimpia HUD:a, 75% suurempi kuin edellisessä (F01) seiskassa ja sitä rataa. Siitä *itun HUD:sta ei saa mitään selvää ajettaessa esimerkiksi vasta-aurinkoon. Öisin se loistaa naaman edessä iloisesti 75% edeltänyttä mallia suurempana, niin suurena että oli pakko laittaa bemarin "pikavalikkonäppäimiin" toiminto sen kytkemiseksi päälle / pois.

    Samoin jo tuossakin autossa (G12 seiska) on minusta jäätävä määrä mitä erilaisinta valosaastetta, noita yli 10" näyttöjä ja muuta suoraan näkökentässä. Heikentää ja väsyttää pitkän matkan ajamista vrt. normaali mittaristo. Saabilla ei ihan turhaan ollu ns. "black panel" -nappia (joka pimensi kaiken pl. nopeusmittarin) ja tutkimustietoa hajavalon vaikutuksesta hämäränäköön / pimeässä ajoon jo 1980-luvulla.

    Tesla on kaikilta ominaisuuksiltaan "tech nerdille" varmaan nelipyöräisten märkä päiväuni, mutta ihmiselle jota ei voisi vähempää kiinnostella auton (tai älypuhelin, tietokoneen, ym.) jatkuva päivittely / räplääminen / säätäminen / sen kanssa touhuaminen niin tuo suunta ei vain napostele. Vaikka osaan tehdä ja säätää IT-puolella aika paljon. Geneerisesti muotoillen itse en haluaisi, että autosta tulee supertietokone jonka kyydissä istutaan tuijottelemassa jotain näyttöpäätteitä. Saan (joudun) itse istumaan töiden puolesta 8-9h päivässä näyttöpäätteen edessä pikseleitä tuijottaen, se on aivan riittävästi.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Varmaan itselläkin menee kiihdytellessä korvat lukkoon, niin kuulostaa kohtuulliselta.

    Leave a comment:


  • TeemuM
    replied
    Tässä nyt reilu viikon ajellut model 3:lla, ja mulla ei ole tässä melun suhteen mitään valittamista. Ehkä on kuulossa vikaa, tai kun ei tiedä paremmasta, mut aika samanlainen on kuin edellinen f30:kin. Tykkään kyllä kaikinpuolin autosta, HUD:n kun olisivat vielä laittaneet.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Itse kun aikoinaan harkitsin Tesla Model3 ostoa niin ajatus oli pitää autossa aina vastamelukuulokkeet mukana. Kaikista markkinoiden autoista ottaisin kolmosen kabiinin mieluiten, penkit voisi olla toki paremmat pitkäjalkaiselle.
    Model S ja X:ään tuli nyt Plaid-päivityksen yhteydessä toi vastamelutoiminto eli etupenkeissä on mikrofonit jotka tallentaa melua ja sen pohjalta luodaan vastamelua kaiuttimista. Vielä aika laihasti tullut infoa miten toimii vai onko enempi beta-vaiheessa alkuun. Joskus autossa katsellut elokuvia pädiltä vastamelukuulokkeilla ja silloin vasta huomaa kuinka paljon sitä kohinaa autossa on, kun kuulokkeet ottaa pois.

    Model 3:een tuli muuten refreshin yhteydessä tuplalasit. Esim. Lasien väleissä on joku akustinen kalvo jne. Ilmeisesti hitusen parantunut tuon myötä toi ajometeli, mutta ei mitenkään selkeä ero ole. Vaikka on hienoa, että auto on käytännössä hartialinjasta ylöspäin pelkkää lasia, niin asettaa kyllä omat haasteensa juuri tuolle sisämetelille, kun kovaa ikkunapintaa on paljon.

    Leave a comment:


  • SkyMan
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Itse kun aikoinaan harkitsin Tesla Model3 ostoa niin ajatus oli pitää autossa aina vastamelukuulokkeet mukana. Kaikista markkinoiden autoista ottaisin kolmosen kabiinin mieluiten, penkit voisi olla toki paremmat pitkäjalkaiselle.
    Näin näitä nähdään eri tavalla. Itseäni ei se näyttö sytyttänyt yhtään. Päinvastoin se ärsytti, kun lasipyyhkijöitäkin piti kytkeä päälle sen kautta.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Itse kun aikoinaan harkitsin Tesla Model3 ostoa niin ajatus oli pitää autossa aina vastamelukuulokkeet mukana. Kaikista markkinoiden autoista ottaisin kolmosen kabiinin mieluiten, penkit voisi olla toki paremmat pitkäjalkaiselle.

    Leave a comment:

Working...
X