Originally posted by TeemuM
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by OVi View PostOlettaen että voit ladata kotona 20 c/kWh hinnalla, niin se maksaa keskimäärin 2,50 €. Kesällä hinta tippuu eurolla ja talvella se voi nousta eurolla. Vertailussa pitäisi miettiä kokonaisuus, eli laskea mukaan käyttömaksut yms. kiinteät kulut. Omalla kohdalla olen tehnyt vertailun vuosikuluista 21 tkm/v ajoilla.
Nykyinen -07 vuotinen 340 tkm veivattu diesel
-vero 710 €
-vakuutus 250 € (pelkkä liikenne)
-polttoaineet 3500 €
-huolto 100 €
-remontin korjausta 200 €
Yhteensä 4760 €
Keskikokoinen sähköauto Huyndai Ioniq 5
-vero 140 €
-vakuutus 600 € (sisältää kaskon)
-sähköt 650 € (kotilataus)
-huolto 250 (30 tkm huoltoväli)
Yhteensä 1640 €
Erotusta kertyy 3120 € vuodessa, joka on jo ihan kohtuullinen summa. Todellisuudessa sähkön osuus on pienempi, koska mulla on työpaikalla latausmahdollisuus ja dieselin osuus tulee kasvamaan jakeluvelvoitteen lisäämisen myötä. Jos hallituksen kaavailemat jakeluvelvoitteen nostot toteutuvat 2024 alussa, niin polttoainekuluihin saa lisätä 500 €, joten erotus on siinä vaiheessa 3620 €
Tulin omissa laskelmissani siihen tulokseen, että vanhalla dieselillä ajossa ei ole mitään mieltä ja laitoin uuden auton tilaukseen. Saan parin tonnin vuosittaisella lisäsatsauksella uuden erinomaisen hyvän auton alle, jossa on viiden vuoden takuu. Onpa tässä vielä sekin, että muutaman paremman sähkiksen (Ioniq 5, EV6, i4, Mach-E, ID3) koeajon jälkeen polttomoottori ei ollut enää edes vaihtoehto.
Jos vertailun tekisi uudempaan käytettyyn 25 t€:n polttomoottoriautoon, niin uusi sähkis alkaa olla jo saman hintainen kokonaiskuluiltaan, eli käytetty polttomoottoriauto ei ole todellinen vaihtoehto korvaamaan nykyistä tonnin linttaa. Uuden polttomoottoriauton ostamiseen vaaditaankin sitten jo todella heikkoa matikkapäätä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nullzwei View PostMielenkiintoinen laskelma
Huomaa boldattu, joka taisi laskelmasta jäädä pois? En ota kantaa takuuseen, en mukavuuteen, en luotettavuuteen, mutta tuon perusteella ero on mielestäni pienempi.
Oman pikku bensakrematorioni (vm 2017) vuosikulut samansuuntaisilla kilometreillä:
- vero 150€
- vakuutus 350€ (sisältää kaskon)
- polttoaineet 2200€
- huollot 100€ (kaksi öljyn+suotimen vaihtoa per vuosi)
= 2800€
Kumpaan suuntaan ero kokonaiskuvassa kääntyy, on jokaisen oma mielipide, mutta minun mielestä 2800€ on vähemmän kuin 1640+vuosittainen lisäsatsaus pari tonnia. :think Siis jos vain euroja (=pääomakuluja) lasketaan.
Tähän tapaan: sähkiksen vuosikulut + sähkis/polttis käyttökulujen erotus + pari tonnia = uuden sähkiksen kokonaiskulut vuodessa. Arvioituun pariin tonniin pitää toteutua jakeluvelvoitteen nousu 2024 alusta, mutta mulla on luja luotto Suomen hallintoon tämän osalta. Jos tähän vielä lisätään mahdollinen liikennepolttoaineiden päästökauppa, niin polttiksen kulut nousee entisestään.
Leave a comment:
-
-
Tuli ajettua ensimmäinen "pidempi" ajo talvikelissä model 3:lla. TKU - JKL, latausasemalle kotoa 315km. Kotoa lähtiessä 100% akulla ja esilämmityksellä range 415km ja ABC:n pihalla 25km jäljellä, eli todellinen range n. 340km. Pari astetta pakkasta, että kovalla pakkasella tai räntäsateella ei olisi varmaankaan enää onnistunut. Toisaalta tossa oli kyllä tämän kuskin maksimit, että ei olisi yhtään pidemmälle tarvinnut päästäkään. 30min latauksella sai akun taas 80%. Se tossa on huono, että akun esilämmitys ei onnistu kuin superchargerille tai sitten en vaan osaa. Nyt laitoin navigaattorin ajamaan JKL:n superille, että sain lämmityksen päälle.
Leave a comment:
-
-
Mielenkiintoinen laskelma
Originally posted by OVi View PostOlettaen että voit ladata kotona 20 c/kWh hinnalla, niin se maksaa keskimäärin 2,50 €. Kesällä hinta tippuu eurolla ja talvella se voi nousta eurolla. Vertailussa pitäisi miettiä kokonaisuus, eli laskea mukaan käyttömaksut yms. kiinteät kulut. Omalla kohdalla olen tehnyt vertailun vuosikuluista 21 tkm/v ajoilla.
Nykyinen -07 vuotinen 340 tkm veivattu diesel
-vero 710 €
-vakuutus 250 € (pelkkä liikenne)
-polttoaineet 3500 €
-huolto 100 €
-remontin korjausta 200 €
Yhteensä 4760 €
Keskikokoinen sähköauto Huyndai Ioniq 5
-vero 140 €
-vakuutus 600 € (sisältää kaskon)
-sähköt 650 € (kotilataus)
-huolto 250 (30 tkm huoltoväli)
Yhteensä 1640 €
Saan parin tonnin vuosittaisella lisäsatsauksella
Oman pikku bensakrematorioni (vm 2017) vuosikulut samansuuntaisilla kilometreillä:
- vero 150€
- vakuutus 350€ (sisältää kaskon)
- polttoaineet 2200€
- huollot 100€ (kaksi öljyn+suotimen vaihtoa per vuosi)
= 2800€
Kumpaan suuntaan ero kokonaiskuvassa kääntyy, on jokaisen oma mielipide, mutta minun mielestä 2800€ on vähemmän kuin 1640+vuosittainen lisäsatsaus pari tonnia. :think Siis jos vain euroja (=pääomakuluja) lasketaan.Last edited by nullzwei; 10-12-2022, 08:47.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jaskap View PostLämmitetäänkö sähköauton akkuja koko ajan. Eli jos jätän tammi- maaliskuuksi tai pidemmäksi aikaa seisomaan, syökö auto energiaa koko ajan. Ei tunnu kovin taloudelliselta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kuqi View Postäkkiä laskettuna 9,6 litran keskikulutuksella päivittäinen työsskäynti maksaisi minulle €9,12.
mitä sähköllä työsskäynti maksaa jos mietitään että matkasta 50% on motaria ja loput on valoissa seisomista/taajamaa?
Nykyinen -07 vuotinen 340 tkm veivattu diesel
-vero 710 €
-vakuutus 250 € (pelkkä liikenne)
-polttoaineet 3500 €
-huolto 100 €
-remontin korjausta 200 €
Yhteensä 4760 €
Keskikokoinen sähköauto Huyndai Ioniq 5
-vero 140 €
-vakuutus 600 € (sisältää kaskon)
-sähköt 650 € (kotilataus)
-huolto 250 (30 tkm huoltoväli)
Yhteensä 1640 €
Erotusta kertyy 3120 € vuodessa, joka on jo ihan kohtuullinen summa. Todellisuudessa sähkön osuus on pienempi, koska mulla on työpaikalla latausmahdollisuus ja dieselin osuus tulee kasvamaan jakeluvelvoitteen lisäämisen myötä. Jos hallituksen kaavailemat jakeluvelvoitteen nostot toteutuvat 2024 alussa, niin polttoainekuluihin saa lisätä 500 €, joten erotus on siinä vaiheessa 3620 €
Tulin omissa laskelmissani siihen tulokseen, että vanhalla dieselillä ajossa ei ole mitään mieltä ja laitoin uuden auton tilaukseen. Saan parin tonnin vuosittaisella lisäsatsauksella uuden erinomaisen hyvän auton alle, jossa on viiden vuoden takuu. Onpa tässä vielä sekin, että muutaman paremman sähkiksen (Ioniq 5, EV6, i4, Mach-E, ID3) koeajon jälkeen polttomoottori ei ollut enää edes vaihtoehto.
Jos vertailun tekisi uudempaan käytettyyn 25 t€:n polttomoottoriautoon, niin uusi sähkis alkaa olla jo saman hintainen kokonaiskuluiltaan, eli käytetty polttomoottoriauto ei ole todellinen vaihtoehto korvaamaan nykyistä tonnin linttaa. Uuden polttomoottoriauton ostamiseen vaaditaankin sitten jo todella heikkoa matikkapäätä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kuqi View Post2-4 kertaa viikossa veivaan sähköpyörällä töihin ja kiinnostaa säästöt mitä voisi tehdä esimerkiksi G20 330e hybridiautolla.
Leave a comment:
-
-
äkkiä laskettuna 9,6 litran keskikulutuksella päivittäinen työsskäynti maksaisi minulle €9,12.
mitä sähköllä työsskäynti maksaa jos mietitään että matkasta 50% on motaria ja loput on valoissa seisomista/taajamaa?
Leave a comment:
-
-
2-4 kertaa viikossa veivaan sähköpyörällä töihin ja kiinnostaa säästöt mitä voisi tehdä esimerkiksi G20 330e hybridiautolla.
Leave a comment:
-
-
mutta siis mielestäni ihan realistinen kysymys. jos kuvitellaan vaikka ihminen (meikämanninen) joka veivaa työmaalle minne on 25 kilometriä ja matka ei ole suoranaisesti matka-ajoa eikä kaupunki-ajoa vaan siltä väliltä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kuqi View Postnyt on pakko kysyä typerä kysymys: paljonko pitää ajaa sähköautolla että on edullisempaa kuin bensa-autolla tai diesel-autolla?
Samat ajot mitkä teen nykyisellä 10k€ bensiksellä ajaisi noin 30k€ i3:lla.
20 tonnin välirahaan (bensis versus sähkäri) pitää tehdä noin 35 kilon edestä töitä.
20 tonnilla saa bensaa noin 10 000 litraa. Minulle tuo määrä riittäisi reilun 300 000 kilometrin ajoihin, olettaen että kinneri sen kestäisi. (En oleta)
Jne...
Leave a comment:
-
-
Tuohan riippuu monesta muustakin asiasta kuin siitä paljonko ajaa ja onko ennen ajanut bensalla vai diisselillä. Aika guru on se joka sen kilometrimäärän muille kertoo (valehtelee).
Leave a comment:
-
Leave a comment: