memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Esko
    replied
    Originally posted by TeemuM View Post
    Tuli ajettua ensimmäinen "pidempi" ajo talvikelissä model 3:lla. TKU - JKL, latausasemalle kotoa 315km. Kotoa lähtiessä 100% akulla ja esilämmityksellä range 415km ja ABC:n pihalla 25km jäljellä, eli todellinen range n. 340km. Pari astetta pakkasta, että kovalla pakkasella tai räntäsateella ei olisi varmaankaan enää onnistunut. Toisaalta tossa oli kyllä tämän kuskin maksimit, että ei olisi yhtään pidemmälle tarvinnut päästäkään. 30min latauksella sai akun taas 80%. Se tossa on huono, että akun esilämmitys ei onnistu kuin superchargerille tai sitten en vaan osaa. Nyt laitoin navigaattorin ajamaan JKL:n superille, että sain lämmityksen päälle.
    Mikä versio?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by OVi View Post
    Olettaen että voit ladata kotona 20 c/kWh hinnalla, niin se maksaa keskimäärin 2,50 €. Kesällä hinta tippuu eurolla ja talvella se voi nousta eurolla. Vertailussa pitäisi miettiä kokonaisuus, eli laskea mukaan käyttömaksut yms. kiinteät kulut. Omalla kohdalla olen tehnyt vertailun vuosikuluista 21 tkm/v ajoilla.

    Nykyinen -07 vuotinen 340 tkm veivattu diesel
    -vero 710 €
    -vakuutus 250 € (pelkkä liikenne)
    -polttoaineet 3500 €
    -huolto 100 €
    -remontin korjausta 200 €
    Yhteensä 4760 €

    Keskikokoinen sähköauto Huyndai Ioniq 5
    -vero 140 €
    -vakuutus 600 € (sisältää kaskon)
    -sähköt 650 € (kotilataus)
    -huolto 250 (30 tkm huoltoväli)
    Yhteensä 1640 €

    Erotusta kertyy 3120 € vuodessa, joka on jo ihan kohtuullinen summa. Todellisuudessa sähkön osuus on pienempi, koska mulla on työpaikalla latausmahdollisuus ja dieselin osuus tulee kasvamaan jakeluvelvoitteen lisäämisen myötä. Jos hallituksen kaavailemat jakeluvelvoitteen nostot toteutuvat 2024 alussa, niin polttoainekuluihin saa lisätä 500 €, joten erotus on siinä vaiheessa 3620 €

    Tulin omissa laskelmissani siihen tulokseen, että vanhalla dieselillä ajossa ei ole mitään mieltä ja laitoin uuden auton tilaukseen. Saan parin tonnin vuosittaisella lisäsatsauksella uuden erinomaisen hyvän auton alle, jossa on viiden vuoden takuu. Onpa tässä vielä sekin, että muutaman paremman sähkiksen (Ioniq 5, EV6, i4, Mach-E, ID3) koeajon jälkeen polttomoottori ei ollut enää edes vaihtoehto.

    Jos vertailun tekisi uudempaan käytettyyn 25 t€:n polttomoottoriautoon, niin uusi sähkis alkaa olla jo saman hintainen kokonaiskuluiltaan, eli käytetty polttomoottoriauto ei ole todellinen vaihtoehto korvaamaan nykyistä tonnin linttaa. Uuden polttomoottoriauton ostamiseen vaaditaankin sitten jo todella heikkoa matikkapäätä.
    Minä käyttäisin laskelmassa kyllä molemmissa autoissa vastaavia vakuutuksia. Vääristää tuloksia se että toisessa kasko toisessa ei.

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Mielenkiintoinen laskelma

    Huomaa boldattu, joka taisi laskelmasta jäädä pois? En ota kantaa takuuseen, en mukavuuteen, en luotettavuuteen, mutta tuon perusteella ero on mielestäni pienempi.

    Oman pikku bensakrematorioni (vm 2017) vuosikulut samansuuntaisilla kilometreillä:
    - vero 150€
    - vakuutus 350€ (sisältää kaskon)
    - polttoaineet 2200€
    - huollot 100€ (kaksi öljyn+suotimen vaihtoa per vuosi)

    = 2800€

    Kumpaan suuntaan ero kokonaiskuvassa kääntyy, on jokaisen oma mielipide, mutta minun mielestä 2800€ on vähemmän kuin 1640+vuosittainen lisäsatsaus pari tonnia. :think Siis jos vain euroja (=pääomakuluja) lasketaan.
    Laskelmassa ei ollut pääomakuluja, eli minun pitää lisätä autoilun kuluja parilla tonnilla vuodessa kattaakseni uuden auton arvonaleneman. Se että oliko pari tonnia tosiaan paria tonnia, vai mahdollisesti kolme tonnia, selviää vasta seuraavassa auton vaihdossa. Lisäksi koko laskelma perustuu kotilataukseen ja sen mahdollisuuden puuttuessa sähköauton kulut nousisi.

    Tähän tapaan: sähkiksen vuosikulut + sähkis/polttis käyttökulujen erotus + pari tonnia = uuden sähkiksen kokonaiskulut vuodessa. Arvioituun pariin tonniin pitää toteutua jakeluvelvoitteen nousu 2024 alusta, mutta mulla on luja luotto Suomen hallintoon tämän osalta. Jos tähän vielä lisätään mahdollinen liikennepolttoaineiden päästökauppa, niin polttiksen kulut nousee entisestään.

    Leave a comment:


  • TeemuM
    replied
    Tuli ajettua ensimmäinen "pidempi" ajo talvikelissä model 3:lla. TKU - JKL, latausasemalle kotoa 315km. Kotoa lähtiessä 100% akulla ja esilämmityksellä range 415km ja ABC:n pihalla 25km jäljellä, eli todellinen range n. 340km. Pari astetta pakkasta, että kovalla pakkasella tai räntäsateella ei olisi varmaankaan enää onnistunut. Toisaalta tossa oli kyllä tämän kuskin maksimit, että ei olisi yhtään pidemmälle tarvinnut päästäkään. 30min latauksella sai akun taas 80%. Se tossa on huono, että akun esilämmitys ei onnistu kuin superchargerille tai sitten en vaan osaa. Nyt laitoin navigaattorin ajamaan JKL:n superille, että sain lämmityksen päälle.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Mielenkiintoinen laskelma

    Originally posted by OVi View Post
    Olettaen että voit ladata kotona 20 c/kWh hinnalla, niin se maksaa keskimäärin 2,50 €. Kesällä hinta tippuu eurolla ja talvella se voi nousta eurolla. Vertailussa pitäisi miettiä kokonaisuus, eli laskea mukaan käyttömaksut yms. kiinteät kulut. Omalla kohdalla olen tehnyt vertailun vuosikuluista 21 tkm/v ajoilla.

    Nykyinen -07 vuotinen 340 tkm veivattu diesel
    -vero 710 €
    -vakuutus 250 € (pelkkä liikenne)
    -polttoaineet 3500 €
    -huolto 100 €
    -remontin korjausta 200 €
    Yhteensä 4760 €

    Keskikokoinen sähköauto Huyndai Ioniq 5
    -vero 140 €
    -vakuutus 600 € (sisältää kaskon)
    -sähköt 650 € (kotilataus)
    -huolto 250 (30 tkm huoltoväli)
    Yhteensä 1640 €

    Saan parin tonnin vuosittaisella lisäsatsauksella
    Huomaa boldattu, joka taisi laskelmasta jäädä pois? En ota kantaa takuuseen, en mukavuuteen, en luotettavuuteen, mutta tuon perusteella ero on mielestäni pienempi.

    Oman pikku bensakrematorioni (vm 2017) vuosikulut samansuuntaisilla kilometreillä:
    - vero 150€
    - vakuutus 350€ (sisältää kaskon)
    - polttoaineet 2200€
    - huollot 100€ (kaksi öljyn+suotimen vaihtoa per vuosi)

    = 2800€

    Kumpaan suuntaan ero kokonaiskuvassa kääntyy, on jokaisen oma mielipide, mutta minun mielestä 2800€ on vähemmän kuin 1640+vuosittainen lisäsatsaus pari tonnia. :think Siis jos vain euroja (=pääomakuluja) lasketaan.
    Last edited by nullzwei; 10-12-2022, 08:47.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by jaskap View Post
    Lämmitetäänkö sähköauton akkuja koko ajan. Eli jos jätän tammi- maaliskuuksi tai pidemmäksi aikaa seisomaan, syökö auto energiaa koko ajan. Ei tunnu kovin taloudelliselta.
    Ei lämmitetä, jos et erikseen laita lämpenemään autoa. Akkujen lämmitystä tarvitaan vastaanotettaessa virtaa eritoten kylmällä eli akkujen lataamiseen ja jotta regenerointi toimisi. Jos talvipakkasella laitat auton laturiin akkujen ollessa kylmät, iso osa latausvirrasta menee alkuun akkujen lämmittämiseen, jotta virtaa voitaisiin ottaa vastaan. En kaikkien valmistajien ohjeistuksista tiedä, mutta esim. Tesla ilmoittaa, että jos jätät auton pidemmäksi aikaa seisomaan, häviää noin prosentti akkuvarausta vuorokaudessa. Eli olet vaikka 2 viikkoa ulkomailla, niin sieltä voi se 14% kadota rangea. Esim. Helsinki-Vantaalle on tullut näitä pitkäaikaisia laturiparkkeja, johon voit jättää huoletta auton johdon perään, joka huolehtii sitten akkujen varaustilasta. Jos haluat pidempään säilyttää autoa ajamatta, niin akkuja olisi hyvä säilyttää noin 50% varaustilassa.

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Originally posted by Kuqi View Post
    äkkiä laskettuna 9,6 litran keskikulutuksella päivittäinen työsskäynti maksaisi minulle €9,12.

    mitä sähköllä työsskäynti maksaa jos mietitään että matkasta 50% on motaria ja loput on valoissa seisomista/taajamaa?
    Olettaen että voit ladata kotona 20 c/kWh hinnalla, niin se maksaa keskimäärin 2,50 €. Kesällä hinta tippuu eurolla ja talvella se voi nousta eurolla. Vertailussa pitäisi miettiä kokonaisuus, eli laskea mukaan käyttömaksut yms. kiinteät kulut. Omalla kohdalla olen tehnyt vertailun vuosikuluista 21 tkm/v ajoilla.

    Nykyinen -07 vuotinen 340 tkm veivattu diesel
    -vero 710 €
    -vakuutus 250 € (pelkkä liikenne)
    -polttoaineet 3500 €
    -huolto 100 €
    -remontin korjausta 200 €
    Yhteensä 4760 €

    Keskikokoinen sähköauto Huyndai Ioniq 5
    -vero 140 €
    -vakuutus 600 € (sisältää kaskon)
    -sähköt 650 € (kotilataus)
    -huolto 250 (30 tkm huoltoväli)
    Yhteensä 1640 €

    Erotusta kertyy 3120 € vuodessa, joka on jo ihan kohtuullinen summa. Todellisuudessa sähkön osuus on pienempi, koska mulla on työpaikalla latausmahdollisuus ja dieselin osuus tulee kasvamaan jakeluvelvoitteen lisäämisen myötä. Jos hallituksen kaavailemat jakeluvelvoitteen nostot toteutuvat 2024 alussa, niin polttoainekuluihin saa lisätä 500 €, joten erotus on siinä vaiheessa 3620 €

    Tulin omissa laskelmissani siihen tulokseen, että vanhalla dieselillä ajossa ei ole mitään mieltä ja laitoin uuden auton tilaukseen. Saan parin tonnin vuosittaisella lisäsatsauksella uuden erinomaisen hyvän auton alle, jossa on viiden vuoden takuu. Onpa tässä vielä sekin, että muutaman paremman sähkiksen (Ioniq 5, EV6, i4, Mach-E, ID3) koeajon jälkeen polttomoottori ei ollut enää edes vaihtoehto.

    Jos vertailun tekisi uudempaan käytettyyn 25 t€:n polttomoottoriautoon, niin uusi sähkis alkaa olla jo saman hintainen kokonaiskuluiltaan, eli käytetty polttomoottoriauto ei ole todellinen vaihtoehto korvaamaan nykyistä tonnin linttaa. Uuden polttomoottoriauton ostamiseen vaaditaankin sitten jo todella heikkoa matikkapäätä.

    Leave a comment:


  • Kuqi
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Sähköpyörä maksaa sen 2000-4000? Sähköauto sitten minimissään 40000. Eiköhän kannata vaan jatkaa fillarointia työmatkoilla.
    sähköpyörä on työpaikan etuna.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Kuqi View Post
    2-4 kertaa viikossa veivaan sähköpyörällä töihin ja kiinnostaa säästöt mitä voisi tehdä esimerkiksi G20 330e hybridiautolla.
    Sähköpyörä maksaa sen 2000-4000? Sähköauto sitten minimissään 40000. Eiköhän kannata vaan jatkaa fillarointia työmatkoilla.

    Leave a comment:


  • Kuqi
    replied
    äkkiä laskettuna 9,6 litran keskikulutuksella päivittäinen työsskäynti maksaisi minulle €9,12.

    mitä sähköllä työsskäynti maksaa jos mietitään että matkasta 50% on motaria ja loput on valoissa seisomista/taajamaa?

    Leave a comment:


  • Kuqi
    replied
    2-4 kertaa viikossa veivaan sähköpyörällä töihin ja kiinnostaa säästöt mitä voisi tehdä esimerkiksi G20 330e hybridiautolla.

    Leave a comment:


  • Kuqi
    replied
    mutta siis mielestäni ihan realistinen kysymys. jos kuvitellaan vaikka ihminen (meikämanninen) joka veivaa työmaalle minne on 25 kilometriä ja matka ei ole suoranaisesti matka-ajoa eikä kaupunki-ajoa vaan siltä väliltä.

    Leave a comment:


  • Kuqi
    replied
    Originally posted by Danukos View Post
    Onko nämä niitä hetkiä kun Kuqi on ottanut kuppia ja päähän tulee kaikenlaisia jänniä ajatuksia elämän pienistä ja isoista kysymyksistä?
    kyllä, tämä on juuri niitä hetkiä

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by Kuqi View Post
    nyt on pakko kysyä typerä kysymys: paljonko pitää ajaa sähköautolla että on edullisempaa kuin bensa-autolla tai diesel-autolla?
    Minun hinnastosta katsoen vertaus on mahdoton.
    Samat ajot mitkä teen nykyisellä 10k€ bensiksellä ajaisi noin 30k€ i3:lla.
    20 tonnin välirahaan (bensis versus sähkäri) pitää tehdä noin 35 kilon edestä töitä.
    20 tonnilla saa bensaa noin 10 000 litraa. Minulle tuo määrä riittäisi reilun 300 000 kilometrin ajoihin, olettaen että kinneri sen kestäisi. (En oleta)
    Jne...

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Tuohan riippuu monesta muustakin asiasta kuin siitä paljonko ajaa ja onko ennen ajanut bensalla vai diisselillä. Aika guru on se joka sen kilometrimäärän muille kertoo (valehtelee).

    Leave a comment:

Working...
X