Originally posted by pyroz
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
-
Originally posted by OVi View PostHyvä että postasit tämän, sillä selvästikään emme ymmärrä toisiamme, joka ei ole mitenkään tavatonta ihmisten välisessä kanssakäynnissä.
Nykyisen auton käyttökulut vuoden 2024 tasolla 5260 € + 2000 € - sähkärin käyttökulut 1640 € = kauppian taskuun vuodessa 5620 €.
Nykyisen auton pääomakuluja tuskin tavitsee lisätä laskelmiin, koska arvo ei enää laske ja muutenkin se menee suoraan pojan talviautoksi Hynysen saavuttua.
Miten tuo muodostuu? Yli 600 euroa kuussa autoiluun kuulostaa kyllä aika kovalta.
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostJos ajat kasikoneisella ja asut lapissa, tuskin toi peli kympillä sataselle kulkee kun vuosittaiset kilometrit jää alle 5000km ja tuosta jakolaskulla päivittäinen ajomääräarvio esille ja puolet matkasta menee kuitenkin kylmällä koneella eli todellinen kulutus ennemminkin 15L/100km.
Nämähän on omia valintoja, toiset kulkee pyörällä, ekat bussilla ja moni ostaa sen 70-80t€ sähköauton että pääsee säästämääne39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostTäysin samaa mieltä. Piti vain silti mainita, että miksi vertailla erilailla vakuutettuja autoja jos haluaa laskea onko sähköautoilu edullisempaa.
Mutta tuo on se yleisin itkuvirsi ympäri intterwebin mielensäpahoittamisryhmiä ja keskusteluja, että "Miten mä voisin sähköautolla ajaa kun mulla on kymppitonnin dieselauto ja ei kalliimpaan budjettia?" No tähän kysymykseen olisi kaikkien hyvä ymmärtää hyvin yksinkertainen vastaus: "Et voikaan. Ei sinun budjettiin ole sähköautoja vielä olemassa. Odottele 10 vuotta ja katellaan sitten tai kasvata budjettia".
Pitää vertailla aina vastaavan hintaisia jos haluaa puntaroida onko sähkössä järkeä. Jos on hankkimassa autoa vaikka budjetilla 50k€ niin ei, ei ole missään polttiksessa mitään järkeä. Plugin hybridissä voi jo hyvinkin ollakin. Mutta silloin pitää verrata 50k€ hintaisia autoja keskenään. Ei ole mitään mieltä vertailla 10k€ vanhaa miinaa ja 50k€ uutta sähkistä. Se on hyvin nopea matematiikka.
Näitä laskelmia on sotkenut viimeiset pari vuotta melkoinen automarkkinoiden erikoistilanne. Autojen arvokehitys on ollut aivan totaalisen sekaisin / päälaellaan. On voinut ollakin kannattavampaa laittaa pääomaa kiinni autoon kun arvo ei ole tippunut euroakaan, ehkä jopa noussut. Normaalia tuo ei tietenkään ole ja siksi se "Uuden auton arvosta sulaa aina nopeiten ja eniten arvoa" on absoluuttinen totuus pidemmän päälle. Nyt vaan ollut erikoiset ajat.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by Jarger View PostMutta vertaat nyt ylemmän luokan isompaa autoa pienempään, ei oikein päde tuo sinällään, kokoero kertyy jo. Pitäisi olla sama kokoluokka vertailussa, toki tuossa jo pointti selviää. Tosin syöläimmän E53 diesel automaatin (GM+184hp) kulutus on 9.7l tehtaan ilmoittamana, manuaali ja kaikki muu sitten siitä alaspäin.
Mutta talvikulutuksena tuo varmaan on se minimi, tosin toisaalta tuossa sitten kuitenkin verrataan läpi vuoden kulutukseen sähkiksessä.
E53 Pituus 4667mm Leveys 1872mm Nettopaino 2170kg Kokonaispaino 2685kg
G08 Pituus 4734mm Leveys 1891mm Nettopaino 2185kg Kokonaispaino 2725kg
Samoin molempien kulutuksesta on ihan omaa faktaa, X5 ajoin 50tkm ja iX3 on nyt 8kk aikana tullut ajettua 27,3tkm. E53 oli kesällä 20" renkaat, iX3 on 20" ympäri vuoden joten.. Ajotyyli on sama, samoin käytetyt nopeudet aina päälle rajoituksen. Autossa on voimaa ja sitä käytetään tarvittaessa
Itse ainakin vertaan kulutuksia omassa käytössä, omalla ajoprofiililla. Se mitä tehdas lupaa harvoin toteutuu omassa ajossa.Last edited by _nixu_; 12-12-2022, 08:21.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostMutta yksi pointti on tässä jäänyt huomioimatta. Valtion taholta koitetaan kiivaasti ajaa sähköautoja kansalaisille. Kun se ei ole edes etäisesti realistinen tavoite jo yksistään sähköautojen saatavuuden nimissä puhumattakaan siitä että sillä joka ajaa 4000 autolla (suomen autokannan keskiarvo) niin ketä se hyödyttää että polttoaineet on verotettu niin että ostovoimaa on merkittävästi heikentynyt? Tosin ei liittyen suoraa sähköautoilun tämä. Kyllä meillekin sellainen tulee yhdeksi autoksi j polttiksia jää sitten muuhun käyttöön mutta ei vielä, liika kalliitai4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostVarmasti näin, mutta kaikki ei silti kai hanki autoa järjellä kun joku kuitenkin lopulta ostaa ne kaikki 50k€ polttiksetkin joita autokaupat/nettiauto on pullollaan?
Viimeisimmässä Moottori-lehdessä oli kaksi +50k€ hintaluokan neliveto-Volkkaria (farkku Passat ja ID4) vastakkain. Vertailun voitti selvästi Passat, kun kustannuksia ei otettu huomioon. Lukijalle jätettiin arvioitavaksi kääntääkö sähköauton selvästi pienemmät kustannukset tuloksen kuitenkin tämän eduksi. Koska autojen hinnat oli erilaiset, valinnan vaikeutta voi vaikka lisätä ja tuoda autot hinnallisesti samalle viivalle. Tällöin Passattiin sisältyisi noin neljän vuoden polttoaineet (80tkm). Aika uskallista olisi sanoa että sähkömalli on ainoa järkevä noista kahdesta.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostViimeisimmässä Moottori-lehdessä oli kaksi +50k€ hintaluokan neliveto-Volkkaria (farkku Passat ja ID4) vastakkain. Vertailun voitti selvästi Passat, kun kustannuksia ei otettu huomioon. Lukijalle jätettiin arvioitavaksi kääntääkö sähköauton selvästi pienemmät kustannukset tuloksen kuitenkin tämän eduksi. Koska autojen hinnat oli erilaiset, valinnan vaikeutta voi vaikka lisätä ja tuoda autot hinnallisesti samalle viivalle. Tällöin Passattiin sisältyisi noin neljän vuoden polttoaineet (80tkm). Aika uskallista olisi sanoa että sähkömalli on ainoa järkevä noista kahdesta.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by Jarger View PostMiten tuo muodostuu? Yli 600 euroa kuussa autoiluun kuulostaa kyllä aika kovalta.
Kyllähän sähköauto olisi meille hyvä, mut ei riitä rahat ostaa,jos kriteerit 4wd,2aikuista 3lasta ja tärkein minimi range todellisuudessa 400km myös talvella. Sekä oltava takuun alainen tai uusi..Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho
Comment
-
-
Olisi kyllä kätevää, jos sähköautoissa olisi standardi kasettiakku. Sen voisi sitten " tankkausasemalla" vaihtaa kätevästi robotisoidusti viidessä minuutissa. Et siis ostaisi akkua, vaan käyttöoikeuden siihen, kuten kaasupulloissa. Eri kokoja tietysti olisi. Tätä odotellessa.e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Comment
-
-
Originally posted by jaskap View PostOlisi kyllä kätevää, jos sähköautoissa olisi standardi kasettiakku. Sen voisi sitten " tankkausasemalla" vaihtaa kätevästi robotisoidusti viidessä minuutissa. Et siis ostaisi akkua, vaan käyttöoikeuden siihen, kuten kaasupulloissa. Eri kokoja tietysti olisi. Tätä odotellessa.Last edited by PNM2; 10-12-2022, 22:22.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Ittellä ollu autot 40-55k€ välissä pitkään. Saksasta yleensä 3v ikäisenä hankittu, ajettu 2-6v.
Arvonalenema about 5k€ vuosi. Ihan sama miten nätisti on pitänyt.
Sinne ne rahat vaan menee. Jos nyt saa sitä samaa arvonalenemaa kompensoitua sähkärin pienemmällä "kulutuksella" mun kilsoilla sen 3k€ vrt diesel niin onhan se kotiinpäin.
Käytännössä käänsin itse ajattelun sillai että jos perse kestää sijoittaa se 50k€ autoon niin sähkäri on ainut "järkevä" vaihtoehto jos hyväksyy sen vaikeudet. Kaikki raha mikä ei mene verottajalle on mulle kotiinpäin..
Ja todellakin olen kermaperseillyt itseni noilla suth uusilla tappiin varusteilluilla 5 sarjalaisilla, ei oikein tee mieli downgreidata varusteissa. Elämä on.Last edited by Ceeray; 10-12-2022, 22:37.Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
Originally posted by jaskap View PostOlisi kyllä kätevää, jos sähköautoissa olisi standardi kasettiakku. Sen voisi sitten " tankkausasemalla" vaihtaa kätevästi robotisoidusti viidessä minuutissa. Et siis ostaisi akkua, vaan käyttöoikeuden siihen, kuten kaasupulloissa. Eri kokoja tietysti olisi. Tätä odotellessa.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by Ceeray View Post
Käytännössä käänsin itse ajattelun sillai että jos perse kestää sijoittaa se 50k€ autoon niin sähkäri on ainut "järkevä" vaihtoehto jos hyväksyy sen vaikeudet. Kaikki raha mikä ei mene verottajalle on mulle kotiinpäin..
Nimenomaan, jos on muutenkin autonvaihtohousut jalassa ja ajateltuna budjettina vaikkapa 50k€ -pätkällä, perseellä, tilisiirtona tai vaikka mobilepaylla- niin onhan sähköpirssit siinä kohtaa ihan no-brainer. Noin jos ihan vaan kulutasolla lasketaan.
Se taas on eri asia, jos haluaa tiettyjä spesifisiä ominaisuuksia autolta. Esimerkiksi akuston mukanaan tuoma massa ei miellytä sen heikentäessä ajodynamiikkaa päivittäisissä ääritilanteissa. Tai jos vaikka ajattelee ihan, että autojen (ja pierujen) kuuluu pitää ääntä. Nää kaksi esimerkkiä oli siis ihan kuluttajien aikoinaan esiintuomia mielipiteitä. Ja mikäs siinä, jokainen tykkää jostakin.
Jos on tyytyväinen nykyiseen luotettavaksi osoittautuneeseen vanhaan kiesiinsä eikä ole vaihtamassa sitä uudempaan ja kalliimpaan yleensäkään, niin sellaisen vertailu uudehkoon sähköautoon on melko turhaa, eikä sellaisen vertailun tulos tuo kenellekään oikeastaan yhtään lisäarvoa.
”En hanki sähköautoa, koska en halua”, on mielestäni hurjan paljon fiksumpi argumenttina.-22 Lexus ES300h
-07 Subaru Outback
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostNäinhän ei toimisi arkiajossa kukaan, joka voi ladata autonsa himassa, koska vaiva ja väkisin tuleva palvelun hinta. Pidempää matkaa ajavat toki hyötyisivät tällaisesta palvelusta/mahdollisuudesta mutta olisiko silloin kustannus liian korkea hyötyyn (matkalla lataamiseen käytettävä aika) nähden. Toki ammattiliikenne sitten erikseen.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Comment