Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7432
    • Oulu

    Originally posted by pyroz View Post
    Jos on hankkimassa autoa vaikka budjetilla 50k€ niin ei, ei ole missään polttiksessa mitään järkeä.
    Varmasti näin, mutta kaikki ei silti kai hanki autoa järjellä kun joku kuitenkin lopulta ostaa ne kaikki 50k€ polttiksetkin joita autokaupat/nettiauto on pullollaan?
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Jarger
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 3837
      • Finnland

      Originally posted by OVi View Post
      Hyvä että postasit tämän, sillä selvästikään emme ymmärrä toisiamme, joka ei ole mitenkään tavatonta ihmisten välisessä kanssakäynnissä.

      Nykyisen auton käyttökulut vuoden 2024 tasolla 5260 € + 2000 € - sähkärin käyttökulut 1640 € = kauppian taskuun vuodessa 5620 €.

      Nykyisen auton pääomakuluja tuskin tavitsee lisätä laskelmiin, koska arvo ei enää laske ja muutenkin se menee suoraan pojan talviautoksi Hynysen saavuttua.

      Miten tuo muodostuu? Yli 600 euroa kuussa autoiluun kuulostaa kyllä aika kovalta.
      Negatiiviset kauppakokemukset:
      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

      Comment

      • jaskap
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 528
        • Finland Rovaniemi

        Originally posted by ritariässä View Post
        Jos ajat kasikoneisella ja asut lapissa, tuskin toi peli kympillä sataselle kulkee kun vuosittaiset kilometrit jää alle 5000km ja tuosta jakolaskulla päivittäinen ajomääräarvio esille ja puolet matkasta menee kuitenkin kylmällä koneella eli todellinen kulutus ennemminkin 15L/100km.

        Nämähän on omia valintoja, toiset kulkee pyörällä, ekat bussilla ja moni ostaa sen 70-80t€ sähköauton että pääsee säästämään
        Juuri näin se on. Valintoja, jota voimme kotomaassa tehdä ihan vapaasta tahdosta. Ja kaikki on mennyt,mitä tankkiin laittaa. Ikinä tullut oikeasti edes mitattua kulutusta. Mutta edelleen, kymmenen vuoden omistamisen jälkeen, kylmät väreet riipii pitkin selkärankaa, kun käynnistää. Samaa efektiä ei tule uudemmissa hybrideissä,millä joutunut kihnuttamaan, vaikka voimaa on moninverroin.
        e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
        e32 750 iA -88 DoubleSex.
        Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

        Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
        e32 735 1/18
        e34 M5 1/18
        e24 635 Csi 1/18
        e9 3.0 CSi 1/18
        e31 850 Csi

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1964
          • Seinäjoki

          Originally posted by pyroz View Post
          Täysin samaa mieltä. Piti vain silti mainita, että miksi vertailla erilailla vakuutettuja autoja jos haluaa laskea onko sähköautoilu edullisempaa.

          Mutta tuo on se yleisin itkuvirsi ympäri intterwebin mielensäpahoittamisryhmiä ja keskusteluja, että "Miten mä voisin sähköautolla ajaa kun mulla on kymppitonnin dieselauto ja ei kalliimpaan budjettia?" No tähän kysymykseen olisi kaikkien hyvä ymmärtää hyvin yksinkertainen vastaus: "Et voikaan. Ei sinun budjettiin ole sähköautoja vielä olemassa. Odottele 10 vuotta ja katellaan sitten tai kasvata budjettia".

          Pitää vertailla aina vastaavan hintaisia jos haluaa puntaroida onko sähkössä järkeä. Jos on hankkimassa autoa vaikka budjetilla 50k€ niin ei, ei ole missään polttiksessa mitään järkeä. Plugin hybridissä voi jo hyvinkin ollakin. Mutta silloin pitää verrata 50k€ hintaisia autoja keskenään. Ei ole mitään mieltä vertailla 10k€ vanhaa miinaa ja 50k€ uutta sähkistä. Se on hyvin nopea matematiikka.

          Näitä laskelmia on sotkenut viimeiset pari vuotta melkoinen automarkkinoiden erikoistilanne. Autojen arvokehitys on ollut aivan totaalisen sekaisin / päälaellaan. On voinut ollakin kannattavampaa laittaa pääomaa kiinni autoon kun arvo ei ole tippunut euroakaan, ehkä jopa noussut. Normaalia tuo ei tietenkään ole ja siksi se "Uuden auton arvosta sulaa aina nopeiten ja eniten arvoa" on absoluuttinen totuus pidemmän päälle. Nyt vaan ollut erikoiset ajat.
          Mutta yksi pointti on tässä jäänyt huomioimatta. Valtion taholta koitetaan kiivaasti ajaa sähköautoja kansalaisille. Kun se ei ole edes etäisesti realistinen tavoite jo yksistään sähköautojen saatavuuden nimissä puhumattakaan siitä että sillä joka ajaa 4000 autolla (suomen autokannan keskiarvo) niin ketä se hyödyttää että polttoaineet on verotettu niin että ostovoimaa on merkittävästi heikentynyt? Tosin ei liittyen suoraa sähköautoilun tämä. Kyllä meillekin sellainen tulee yhdeksi autoksi j polttiksia jää sitten muuhun käyttöön mutta ei vielä, liika kalliita
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            Originally posted by Jarger View Post
            Mutta vertaat nyt ylemmän luokan isompaa autoa pienempään, ei oikein päde tuo sinällään, kokoero kertyy jo. Pitäisi olla sama kokoluokka vertailussa, toki tuossa jo pointti selviää. Tosin syöläimmän E53 diesel automaatin (GM+184hp) kulutus on 9.7l tehtaan ilmoittamana, manuaali ja kaikki muu sitten siitä alaspäin.

            Mutta talvikulutuksena tuo varmaan on se minimi, tosin toisaalta tuossa sitten kuitenkin verrataan läpi vuoden kulutukseen sähkiksessä.
            No katsoppa mitat, nämä on massaltaan ja kooltaan aika tasan vastaavia:
            E53 Pituus 4667mm Leveys 1872mm Nettopaino 2170kg Kokonaispaino 2685kg
            G08 Pituus 4734mm Leveys 1891mm Nettopaino 2185kg Kokonaispaino 2725kg

            Samoin molempien kulutuksesta on ihan omaa faktaa, X5 ajoin 50tkm ja iX3 on nyt 8kk aikana tullut ajettua 27,3tkm. E53 oli kesällä 20" renkaat, iX3 on 20" ympäri vuoden joten.. Ajotyyli on sama, samoin käytetyt nopeudet aina päälle rajoituksen. Autossa on voimaa ja sitä käytetään tarvittaessa
            Itse ainakin vertaan kulutuksia omassa käytössä, omalla ajoprofiililla. Se mitä tehdas lupaa harvoin toteutuu omassa ajossa.
            Last edited by _nixu_; 12-12-2022, 08:21.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1110
              • Espoo

              Originally posted by joko View Post
              Mutta yksi pointti on tässä jäänyt huomioimatta. Valtion taholta koitetaan kiivaasti ajaa sähköautoja kansalaisille. Kun se ei ole edes etäisesti realistinen tavoite jo yksistään sähköautojen saatavuuden nimissä puhumattakaan siitä että sillä joka ajaa 4000 autolla (suomen autokannan keskiarvo) niin ketä se hyödyttää että polttoaineet on verotettu niin että ostovoimaa on merkittävästi heikentynyt? Tosin ei liittyen suoraa sähköautoilun tämä. Kyllä meillekin sellainen tulee yhdeksi autoksi j polttiksia jää sitten muuhun käyttöön mutta ei vielä, liika kalliita
              Valtio tukee hieman sähköautojen hankintaa, ei aja sitä kiivaasti. Valtio voi tukea toimenpiteenä jotain suht fiksua tavoitetta tietyllä summalla, kuten tukee paljon muitakin hankkeita tms harrastekohteita, joihin jokainen kansalainen ei osallistu. Tällä hetkellä, jos on rahaa ostaa uusi (mikä tahansa käyttövoima) auto, toimittaa valtion kassaan hyvin todennäköisesti muutenkin paljon veroa kaikenlaisen toimeentulon ja kulutuksensa kanssa. Ei se maailma koskaan ole ollut tasaveroinen kaikille, vaikka Suomessa nyt suurimpaan osaan maailmaa verrattuna asiat erittäin hyvin ovatkin.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 808
                • Lappeenranta

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Varmasti näin, mutta kaikki ei silti kai hanki autoa järjellä kun joku kuitenkin lopulta ostaa ne kaikki 50k€ polttiksetkin joita autokaupat/nettiauto on pullollaan?
                Kyllä näin on. Järki tarkoittaa kaiketi käyttökustannuksia. Toki autossa on aika paljon muitakin omianisuuksia ja saattaapi olla että joku voi ostaa autonsa enemmän tunteella kuin järjellä. Varsinkin auto joka noinkin kallis kuin 50k€, niin tunnetta alkaa olla mukana jonkin verran ja järkeä vähemmän. Kun hankintahinnan tuplaa 100k€ niin järki on hävinnyt tyystin perusteluista, mikä tarkoittaa ,että auton pitää oll sitten mieleinen - näin ainakin omassa tapauksessa.

                Viimeisimmässä Moottori-lehdessä oli kaksi +50k€ hintaluokan neliveto-Volkkaria (farkku Passat ja ID4) vastakkain. Vertailun voitti selvästi Passat, kun kustannuksia ei otettu huomioon. Lukijalle jätettiin arvioitavaksi kääntääkö sähköauton selvästi pienemmät kustannukset tuloksen kuitenkin tämän eduksi. Koska autojen hinnat oli erilaiset, valinnan vaikeutta voi vaikka lisätä ja tuoda autot hinnallisesti samalle viivalle. Tällöin Passattiin sisältyisi noin neljän vuoden polttoaineet (80tkm). Aika uskallista olisi sanoa että sähkömalli on ainoa järkevä noista kahdesta.
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • PNM2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2015
                  • 1110
                  • Espoo

                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Viimeisimmässä Moottori-lehdessä oli kaksi +50k€ hintaluokan neliveto-Volkkaria (farkku Passat ja ID4) vastakkain. Vertailun voitti selvästi Passat, kun kustannuksia ei otettu huomioon. Lukijalle jätettiin arvioitavaksi kääntääkö sähköauton selvästi pienemmät kustannukset tuloksen kuitenkin tämän eduksi. Koska autojen hinnat oli erilaiset, valinnan vaikeutta voi vaikka lisätä ja tuoda autot hinnallisesti samalle viivalle. Tällöin Passattiin sisältyisi noin neljän vuoden polttoaineet (80tkm). Aika uskallista olisi sanoa että sähkömalli on ainoa järkevä noista kahdesta.
                  Lopputulemahan oikeasti oli, että Passat sellaisenaan mutta sähkövoimalinjalla olisi paras ratkaisu. Sähköauton laatu, ajotuntuma ym ei ollut Pasuunan tasolla. Muutenhan nytkään ei olisi ollut eroa. Passat on toki luokissaan eli pakolla otettavat työsuhdeautot tai hieman Octaviaa vaaleanharmaammassa luokassa olevat erottumattomat autot oikein hyvä tuote.
                  i4 M50
                  ex: G30 530e xDrive M-Sport
                  ex: F11 525d xDrive
                  ex: F11 520d
                  ex: E91 318i

                  Comment

                  • [Snowboarder]
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 2188
                    • Karstula

                    Originally posted by Jarger View Post
                    Miten tuo muodostuu? Yli 600 euroa kuussa autoiluun kuulostaa kyllä aika kovalta.
                    No esimerkiksi meillä vähintään 4krt tankki täyteen, nykyhinnoilla 120-130€/krt=pelkät polttoaineet n500€(kulutus 6-6.5l/100km). Siihen diesel vero, liikenne vakuutus ja kasko. Korjaukset ja huollot kutakuinkin itse tehty,mutta osatkin maksaa. Oisko menny reilun 1.5v aikana noin 1500€ niihin. Ja km tälle ajalle tullut ~70tkm.
                    Kyllähän sähköauto olisi meille hyvä, mut ei riitä rahat ostaa,jos kriteerit 4wd,2aikuista 3lasta ja tärkein minimi range todellisuudessa 400km myös talvella. Sekä oltava takuun alainen tai uusi..
                    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                    Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                    Comment

                    • jaskap
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 528
                      • Finland Rovaniemi

                      Olisi kyllä kätevää, jos sähköautoissa olisi standardi kasettiakku. Sen voisi sitten " tankkausasemalla" vaihtaa kätevästi robotisoidusti viidessä minuutissa. Et siis ostaisi akkua, vaan käyttöoikeuden siihen, kuten kaasupulloissa. Eri kokoja tietysti olisi. Tätä odotellessa.
                      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                      e32 750 iA -88 DoubleSex.
                      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                      e32 735 1/18
                      e34 M5 1/18
                      e24 635 Csi 1/18
                      e9 3.0 CSi 1/18
                      e31 850 Csi

                      Comment

                      • PNM2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2015
                        • 1110
                        • Espoo

                        Originally posted by jaskap View Post
                        Olisi kyllä kätevää, jos sähköautoissa olisi standardi kasettiakku. Sen voisi sitten " tankkausasemalla" vaihtaa kätevästi robotisoidusti viidessä minuutissa. Et siis ostaisi akkua, vaan käyttöoikeuden siihen, kuten kaasupulloissa. Eri kokoja tietysti olisi. Tätä odotellessa.
                        Näinhän ei toimisi arkiajossa kukaan, joka voi ladata autonsa himassa, koska vaiva ja väkisin tuleva palvelun hinta. Pidempää matkaa ajavat toki hyötyisivät tällaisesta palvelusta/mahdollisuudesta mutta olisiko silloin kustannus liian korkea hyötyyn (matkalla lataamiseen käytettävä aika) nähden. Toki ammattiliikenne sitten erikseen.
                        Last edited by PNM2; 10-12-2022, 22:22.
                        i4 M50
                        ex: G30 530e xDrive M-Sport
                        ex: F11 525d xDrive
                        ex: F11 520d
                        ex: E91 318i

                        Comment

                        • Ceeray
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1400
                          • Kuopio

                          Ittellä ollu autot 40-55k€ välissä pitkään. Saksasta yleensä 3v ikäisenä hankittu, ajettu 2-6v.

                          Arvonalenema about 5k€ vuosi. Ihan sama miten nätisti on pitänyt.

                          Sinne ne rahat vaan menee. Jos nyt saa sitä samaa arvonalenemaa kompensoitua sähkärin pienemmällä "kulutuksella" mun kilsoilla sen 3k€ vrt diesel niin onhan se kotiinpäin.

                          Käytännössä käänsin itse ajattelun sillai että jos perse kestää sijoittaa se 50k€ autoon niin sähkäri on ainut "järkevä" vaihtoehto jos hyväksyy sen vaikeudet. Kaikki raha mikä ei mene verottajalle on mulle kotiinpäin..
                          Ja todellakin olen kermaperseillyt itseni noilla suth uusilla tappiin varusteilluilla 5 sarjalaisilla, ei oikein tee mieli downgreidata varusteissa. Elämä on.
                          Last edited by Ceeray; 10-12-2022, 22:37.
                          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6745
                            • PK-seutu

                            Originally posted by jaskap View Post
                            Olisi kyllä kätevää, jos sähköautoissa olisi standardi kasettiakku. Sen voisi sitten " tankkausasemalla" vaihtaa kätevästi robotisoidusti viidessä minuutissa. Et siis ostaisi akkua, vaan käyttöoikeuden siihen, kuten kaasupulloissa. Eri kokoja tietysti olisi. Tätä odotellessa.
                            Tällaisia on jo.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3026
                              • Sjundeå

                              Originally posted by Ceeray View Post

                              Käytännössä käänsin itse ajattelun sillai että jos perse kestää sijoittaa se 50k€ autoon niin sähkäri on ainut "järkevä" vaihtoehto jos hyväksyy sen vaikeudet. Kaikki raha mikä ei mene verottajalle on mulle kotiinpäin..
                              Tuossa se pointti juuri onkin, mikä unohtuu tosi usein. Yleisimmin lähdetään tekemään sitä vertausta siihen omaan senhetkiseen autoon ja päädytään lopputulemaan ettei ”noissa ole mitään järkeä”.

                              Nimenomaan, jos on muutenkin autonvaihtohousut jalassa ja ajateltuna budjettina vaikkapa 50k€ -pätkällä, perseellä, tilisiirtona tai vaikka mobilepaylla- niin onhan sähköpirssit siinä kohtaa ihan no-brainer. Noin jos ihan vaan kulutasolla lasketaan.
                              Se taas on eri asia, jos haluaa tiettyjä spesifisiä ominaisuuksia autolta. Esimerkiksi akuston mukanaan tuoma massa ei miellytä sen heikentäessä ajodynamiikkaa päivittäisissä ääritilanteissa. Tai jos vaikka ajattelee ihan, että autojen (ja pierujen) kuuluu pitää ääntä. Nää kaksi esimerkkiä oli siis ihan kuluttajien aikoinaan esiintuomia mielipiteitä. Ja mikäs siinä, jokainen tykkää jostakin.

                              Jos on tyytyväinen nykyiseen luotettavaksi osoittautuneeseen vanhaan kiesiinsä eikä ole vaihtamassa sitä uudempaan ja kalliimpaan yleensäkään, niin sellaisen vertailu uudehkoon sähköautoon on melko turhaa, eikä sellaisen vertailun tulos tuo kenellekään oikeastaan yhtään lisäarvoa.
                              ”En hanki sähköautoa, koska en halua”, on mielestäni hurjan paljon fiksumpi argumenttina.
                              -22 Lexus ES300h
                              -07 Subaru Outback

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5167
                                • Kuopio

                                Originally posted by PNM2 View Post
                                Näinhän ei toimisi arkiajossa kukaan, joka voi ladata autonsa himassa, koska vaiva ja väkisin tuleva palvelun hinta. Pidempää matkaa ajavat toki hyötyisivät tällaisesta palvelusta/mahdollisuudesta mutta olisiko silloin kustannus liian korkea hyötyyn (matkalla lataamiseen käytettävä aika) nähden. Toki ammattiliikenne sitten erikseen.
                                Vielä parempi ois lataus 10%=>80% alle 5 min. Tuollainen akkujen vaihtelu ei oo kyllä millään muotoa tulevaisuutta.
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎