Originally posted by pyroz
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
-
-
Originally posted by pyroz View PostTällaisia on jo.
Ranskalaisilla on pikkuauto jota suunniteltiin myytäväksi eri kapasiteettiluokan leasing-akuilla. Suomessa verottaja ehti kiemurtelemaan miten niitä Suomessa autoverotettaisiin kun ei ole ns tankki täynnä...
Renault ZOE is a popular electric vehicle in Europe. Find out all about its charging characteristics, plugs and available charging points.
Samankaltaisia vaihtoehtoja näyttää olevan -jopa tulossa- kaukomaiden autonvalmistajilta.
Amerikoissa väitetään kehitetyn lithium-metalli-akku, jonka lataaminen (fully charged) kestää noin 3 minuuttia ja lataussyklejä voi olla jopa 10000. Lisäksi jutussa (lähde joku daily mail tjms) luvattiin akulle käyttöikää jopa 20 vuotta, jota verrattiin konventionaalisen polttoaineauton käyttöikään.
yksi puffi: https://www.azocleantech.com/article...ArticleID=1619
Suomalaisilla? storaenso on kehitteillä ligniini korvaamaan akuissa tarvittava grafiitti (akkujen anodimateriaali). Siinäpä voisi olla yksi potentiaalinen osakehityskohde vihreään siirtymään, köh.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostOn.
Ranskalaisilla on pikkuauto jota suunniteltiin myytäväksi eri kapasiteettiluokan leasing-akuilla. Suomessa verottaja ehti kiemurtelemaan miten niitä Suomessa autoverotettaisiin kun ei ole ns tankki täynnä...
Renault ZOE is a popular electric vehicle in Europe. Find out all about its charging characteristics, plugs and available charging points.
Samankaltaisia vaihtoehtoja näyttää olevan -jopa tulossa- kaukomaiden autonvalmistajilta.
Amerikoissa väitetään kehitetyn lithium-metalli-akku, jonka lataaminen (fully charged) kestää noin 3 minuuttia ja lataussyklejä voi olla jopa 10000. Lisäksi jutussa (lähde joku daily mail tjms) luvattiin akulle käyttöikää jopa 20 vuotta, jota verrattiin konventionaalisen polttoaineauton käyttöikään.
yksi puffi: https://www.azocleantech.com/article...ArticleID=1619
Suomalaisilla? storaenso on kehitteillä ligniini korvaamaan akuissa tarvittava grafiitti (akkujen anodimateriaali). Siinäpä voisi olla yksi potentiaalinen osakehityskohde vihreään siirtymään, köh.
https://www.storaenso.com/fi-fi/news...hjaisia-akkuja
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostNo tätä osaa tuskin kukaan ala-asteen bilsantunneilla hereillä ollut voi millään kiistääkään…
Syy miksi hiilidioksidi on ollut huolenaiheena jo pitkään, on hiilidioksidin määrä. Tieteen avulla varmaankin pystyt laskemaan sen, montako viherkasvia tarvitsisit ihan itseäsi varten, jos sinun pitäisi elää vaikkapa 2,5 metriä korkeassa, lattiapinta-alaltaan 20m2 ilmatiiviissä lasikuutiossa. Loppuuko ukosta ensin happi vaikka kuutio olisi tupaten täynnä viherkasvia? Yhdellä jukkapalmulla ei meinaan tee siinä kohtaa mitään. Ja sitten skaalataan isoon maailmaan (eikä PK-seudun kuplaan), kun kerran tiedekortti on heitetty.
Liikakansoittuminenhan on globaali ongelma. Myös esimerkiksi sademetsien hakkuut on iso ongelma. Ja tämähän taas tapahtuu samanaikaisesti, jolloin sen lehtivihreän määrä vähenee samalla kun hiilidioksidin määrä kasvaa. Mitä siitä seuraa? Ihmiset vaan käskee viherkasvit painaa kovemmin duunia?
Liikakansoittuminen on ongelma ja vihreä liike, mikä esim laittaa hakkaamaan ne viidakot ja tilalle jotain soijakasveja tai palmuja palmuöljyn perässä.
Maapallo on kuitenkin aika vanha, miljardeja vuosia on elämää ollut hengittelemässä joten kasvien määrä on riittävä ja systeemi on itse itsensä korjaava. Hiilidioksidi sitoutuu niin nopeasti että määrä nyt ei oikeastaan voi nousta mitenkään. Lasikopissa jukkapalmun kanssa tukehtuu, mutta muurahaiset pärjäisi mainiosti. Sinällään huono esimerkki että jos elämä pallollamme olisi noin fragiilia niin ei täällä nytkään ketään olisi. On muuten ehkä kovin talvi menossa mitä omalle 39v historialle osunut. Koko ilmastohässäkkähän on yhden ruotsalaisen hurahtaneen tiedemiehen keksimä teoria minkä kritisointi on aina johtanut potkuihin ilmastopaneeleista. Ei kuulosta tieteeltä kun ei kestä arviointia. Svante Arrhenius vain sattui vaan olemaan suoraa sukua Rotschildeille. Tiesitkö muuten että Svante on Greta Thunbergin isän isoisoisä. Myös Gretan isän nimi on tämän takia Svante. Se purjevene millä Greta purjehti New Yorkiin pitämään palopuheensa, oli 18 metrinen hiilikuituinen kilpavene, nimeltään Edmond De Rotschild, se nimettiin pikapikaa ennen lähtöä Maliziaksi. Ruorissahan tuossa oli Monacon Prinssi Rainierin tyttären poika. Katos nää liikkuu vähän eri piireissä.
Uuden tutkimuksen mukaan laboratorio-olosuhteissa saatiin biomassasta muutettua pelkällä maankuoren painetta ja lämpöä jäljittelemällä öljyä aikaiseksi 3 vuodessa. Tutkielman lopussa mainittiin että aiemmin uusiutumattomaksi nimetty öljy uusiutuu mahdollisesti niinkin nopeasti kuin 130 vuodessa luonnollisissa olosuhteissa. Eli ei öljykään ole loppumassa tässä mihinkään.
Rupeaa menemään aika kauaksi topikin aiheesta, mutta ihmismassoja on aina hallittu onnistuneesti luomalla uskomuksia ja pelkoja ja sitten näiden pelkojen varjolla on verotettu ankarasti ja saatu toimimaan itselle epäedullisella tavalla massat. Maallistuva ihminen ei todellisuudessa maallistunut lainkaan kun 1990-luvulla näytti että kirkko ottaa takkiin ja kovaa, tilalle vain tuli pelottelu ilmastonmuutoksella tai vaikka koronalla. Siitäkin voisi jauhaa lisää kun linkkaisi tämänhetkiset käppyrät niin monella menis sormi suuhun. Mutta eiköhän tämä määrä offtopikkia riitä. Ja mitään mitä sanon ei kuitenkaan vaikuta kenenkään tekemisiin joten se on turhaa.Last edited by Remotion; 12-12-2022, 02:26.
Comment
-
-
Originally posted by [Snowboarder] View PostNo esimerkiksi meillä vähintään 4krt tankki täyteen, nykyhinnoilla 120-130€/krt=pelkät polttoaineet n500€(kulutus 6-6.5l/100km). Siihen diesel vero, liikenne vakuutus ja kasko. Korjaukset ja huollot kutakuinkin itse tehty,mutta osatkin maksaa. Oisko menny reilun 1.5v aikana noin 1500€ niihin. Ja km tälle ajalle tullut ~70tkm.
Kyllähän sähköauto olisi meille hyvä, mut ei riitä rahat ostaa,jos kriteerit 4wd,2aikuista 3lasta ja tärkein minimi range todellisuudessa 400km myös talvella. Sekä oltava takuun alainen tai uusi..
Tärkeämpi se hyvä latauskäyrä + akun esilämmitys on talvella nopeaa matkantekoa ajatellen kuin absoluuttinen range. iX3 vaikuttaisi talvella sopiva etappi latausten välillä olevan n.250km niin jää vähän kelivaraakin.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Ehkäpä yksittäisen tapauksen osaamattomuutta seuraava tarina mutta jos todellisuudessa omalle kohdalle kävisi, olisin aivan kypsä sähköautoiluun.
Tallinnassa satamaan tuli joku tesla (minä niistä malleista ymmärrä). Laivalla laitettiin sähköautopaikalle ja töpseliin latautumaan.
Pois lähtiessä kuuntelin kuinka kuski sadatteli ettei jostain syystä töpselistä ollut tullut kuin muutama hassu kilometri lisää. Mietti siinä ääneen mahtaako edes päästä laivasta pois.
Sähköautoilun todellisuus olikin mukavaa.
Oma mielipide rangekeskusteluun, ketään kiinnosta.
Kyllä isompi range tuo huolettomuutta ajamiseen. Iso akku maksaa ja kuka niitä sitten ostaisi. Nyt trendinä että pitää saada sähköauto ja halvalla, yleensä se on mun silmissä riittämättömällä rangella.
Me polttisautoilijat voidaan alkaa totuttelemaan tulevaan sähkökauteen ja tankata vain 20e:llä. Voidaan sitten tankkailla 100-200km välein kuten trendinä on. Tankkauspaikkoja kun on hyvin tarjolla niin ei pitäisi olla ongelma, ainakaan sähköautoilijan silmin katsottuna.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostTuo yhteytyksen kaava on nykylasten uusista kirjoista poistettu.
Täytyypä huvin vuoksi tarkistaa sitten joskus, kun esikoiselle alkaa bilsa oppiaineena.
Kai se on sitten sitä, että maailma menee eteenpäin. Samalla kolmevuotiaat harjoittelee päiväkodissa koodauksen periaatteiden alkeita bee-botin avulla.
Mutta joo. Oon samaa mieltä siitä, että ollaan aika kaukana aiheesta jo.
-22 Lexus ES300h
-07 Subaru Outback
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by |foder| View PostEhkäpä yksittäisen tapauksen osaamattomuutta seuraava tarina mutta jos todellisuudessa omalle kohdalle kävisi, olisin aivan kypsä sähköautoiluun.
Tallinnassa satamaan tuli joku tesla (minä niistä malleista ymmärrä). Laivalla laitettiin sähköautopaikalle ja töpseliin latautumaan.
Pois lähtiessä kuuntelin kuinka kuski sadatteli ettei jostain syystä töpselistä ollut tullut kuin muutama hassu kilometri lisää. Mietti siinä ääneen mahtaako edes päästä laivasta pois.
Sähköautoilun todellisuus olikin mukavaa.
Oma mielipide rangekeskusteluun, ketään kiinnosta.
Kyllä isompi range tuo huolettomuutta ajamiseen. Iso akku maksaa ja kuka niitä sitten ostaisi. Nyt trendinä että pitää saada sähköauto ja halvalla, yleensä se on mun silmissä riittämättömällä rangella.
Me polttisautoilijat voidaan alkaa totuttelemaan tulevaan sähkökauteen ja tankata vain 20e:llä. Voidaan sitten tankkailla 100-200km välein kuten trendinä on. Tankkauspaikkoja kun on hyvin tarjolla niin ei pitäisi olla ongelma, ainakaan sähköautoilijan silmin katsottuna.
Monestikko päivän ajomäärä ylittää 300km? Itsellä todella harvoin, eli 98% latauksista tehdään kotona. Ei tarvitse mennä 'tankille" kun todella harvoin, joten helppous ja ajansäästö on vuodessa aika suurikin. Aika huoletonta se on näinkin, aina rangea min.300km kun kotoa starttaa.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostMiksi range vaatimus myös talvella 400km? Eikö 200km säteeltä löydy HPC latausta reitin varrelta :think
Tärkeämpi se hyvä latauskäyrä + akun esilämmitys on talvella nopeaa matkantekoa ajatellen kuin absoluuttinen range. iX3 vaikuttaisi talvella sopiva etappi latausten välillä olevan n.250km niin jää vähän kelivaraakin.) ja isoilla kilometreillä hinta taas liian kova. Ehkä joskus..
Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostTommonen laivan latauspiste on ilmeisesti tasoa pistorasia eli saa max 3.6kw teholla ladattua. Siinä ei parissa tunnissa kummallista lisäystä rangeen saa, ja tuokin teho voi olla rajoitettu kuormanjaon perässä jos kaikki latauspisteet on käytössä. Hyöty siis lähinnä kosmeettinen.
Monestikko päivän ajomäärä ylittää 300km? Itsellä todella harvoin, eli 98% latauksista tehdään kotona. Ei tarvitse mennä 'tankille" kun todella harvoin, joten helppous ja ajansäästö on vuodessa aika suurikin. Aika huoletonta se on näinkin, aina rangea min.300km kun kotoa starttaa.
Enivei, metsään meni lataus.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
-
ot
Originally posted by GameOver View PostOnko?
Täytyypä huvin vuoksi tarkistaa sitten joskus, kun esikoiselle alkaa bilsa oppiaineena.
"...kolmannen luokan kirjassa yhteyttämistä ei mainita, mutta asiaa käsitellään erityisesti kirjasarjan viidesluokkalaisille suunnatussa osassa..."
Comment
-
-
Originally posted by |foder| View PostSininen "iso" töpseli näytti olevan, eli eikö siitä pitäisi 16A saada ulos? Eikä muita lataajia olevan.
Enivei, metsään meni lataus.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostMonestikko päivän ajomäärä ylittää 300km? Itsellä todella harvoin, eli 98% latauksista tehdään kotona.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by |foder| View PostSininen "iso" töpseli näytti olevan, eli eikö siitä pitäisi 16A saada ulos? Eikä muita lataajia olevan.
Enivei, metsään meni lataus.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Tallinkilla on sähköautojen lataukseen merkityt/varatut paikat.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
Comment