Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 528
    • Finland Rovaniemi

    Originally posted by pyroz View Post
    Tällaisia on jo.
    Olet oikeassa https://youtu.be/1kZgG58zz8U
    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by pyroz View Post
      Tällaisia on jo.
      On.

      Ranskalaisilla on pikkuauto jota suunniteltiin myytäväksi eri kapasiteettiluokan leasing-akuilla. Suomessa verottaja ehti kiemurtelemaan miten niitä Suomessa autoverotettaisiin kun ei ole ns tankki täynnä...
      Renault ZOE is a popular electric vehicle in Europe. Find out all about its charging characteristics, plugs and available charging points.

      Samankaltaisia vaihtoehtoja näyttää olevan -jopa tulossa- kaukomaiden autonvalmistajilta.

      Amerikoissa väitetään kehitetyn lithium-metalli-akku, jonka lataaminen (fully charged) kestää noin 3 minuuttia ja lataussyklejä voi olla jopa 10000. Lisäksi jutussa (lähde joku daily mail tjms) luvattiin akulle käyttöikää jopa 20 vuotta, jota verrattiin konventionaalisen polttoaineauton käyttöikään.
      yksi puffi: https://www.azocleantech.com/article...ArticleID=1619

      Suomalaisilla? storaenso on kehitteillä ligniini korvaamaan akuissa tarvittava grafiitti (akkujen anodimateriaali). Siinäpä voisi olla yksi potentiaalinen osakehityskohde vihreään siirtymään, köh.

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3837
        • Finnland

        Originally posted by nullzwei View Post
        On.

        Ranskalaisilla on pikkuauto jota suunniteltiin myytäväksi eri kapasiteettiluokan leasing-akuilla. Suomessa verottaja ehti kiemurtelemaan miten niitä Suomessa autoverotettaisiin kun ei ole ns tankki täynnä...
        Renault ZOE is a popular electric vehicle in Europe. Find out all about its charging characteristics, plugs and available charging points.

        Samankaltaisia vaihtoehtoja näyttää olevan -jopa tulossa- kaukomaiden autonvalmistajilta.

        Amerikoissa väitetään kehitetyn lithium-metalli-akku, jonka lataaminen (fully charged) kestää noin 3 minuuttia ja lataussyklejä voi olla jopa 10000. Lisäksi jutussa (lähde joku daily mail tjms) luvattiin akulle käyttöikää jopa 20 vuotta, jota verrattiin konventionaalisen polttoaineauton käyttöikään.
        yksi puffi: https://www.azocleantech.com/article...ArticleID=1619

        Suomalaisilla? storaenso on kehitteillä ligniini korvaamaan akuissa tarvittava grafiitti (akkujen anodimateriaali). Siinäpä voisi olla yksi potentiaalinen osakehityskohde vihreään siirtymään, köh.
        https://www.storaenso.com/fi-fi/news...hjaisia-akkuja
        Tuolla alueella on nyt melko kovat pöhinät koko maailmalla päällä, parissa vuodessa mennään sama tahti kuin ennen 5:ssä.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15253
          • Ajamisen Iloa

          Originally posted by GameOver View Post
          No tätä osaa tuskin kukaan ala-asteen bilsantunneilla hereillä ollut voi millään kiistääkään…
          Syy miksi hiilidioksidi on ollut huolenaiheena jo pitkään, on hiilidioksidin määrä. Tieteen avulla varmaankin pystyt laskemaan sen, montako viherkasvia tarvitsisit ihan itseäsi varten, jos sinun pitäisi elää vaikkapa 2,5 metriä korkeassa, lattiapinta-alaltaan 20m2 ilmatiiviissä lasikuutiossa. Loppuuko ukosta ensin happi vaikka kuutio olisi tupaten täynnä viherkasvia? Yhdellä jukkapalmulla ei meinaan tee siinä kohtaa mitään. Ja sitten skaalataan isoon maailmaan (eikä PK-seudun kuplaan), kun kerran tiedekortti on heitetty.

          Liikakansoittuminenhan on globaali ongelma. Myös esimerkiksi sademetsien hakkuut on iso ongelma. Ja tämähän taas tapahtuu samanaikaisesti, jolloin sen lehtivihreän määrä vähenee samalla kun hiilidioksidin määrä kasvaa. Mitä siitä seuraa? Ihmiset vaan käskee viherkasvit painaa kovemmin duunia?
          Tuo yhteytyksen kaava on nykylasten uusista kirjoista poistettu.

          Liikakansoittuminen on ongelma ja vihreä liike, mikä esim laittaa hakkaamaan ne viidakot ja tilalle jotain soijakasveja tai palmuja palmuöljyn perässä.

          Maapallo on kuitenkin aika vanha, miljardeja vuosia on elämää ollut hengittelemässä joten kasvien määrä on riittävä ja systeemi on itse itsensä korjaava. Hiilidioksidi sitoutuu niin nopeasti että määrä nyt ei oikeastaan voi nousta mitenkään. Lasikopissa jukkapalmun kanssa tukehtuu, mutta muurahaiset pärjäisi mainiosti. Sinällään huono esimerkki että jos elämä pallollamme olisi noin fragiilia niin ei täällä nytkään ketään olisi. On muuten ehkä kovin talvi menossa mitä omalle 39v historialle osunut. Koko ilmastohässäkkähän on yhden ruotsalaisen hurahtaneen tiedemiehen keksimä teoria minkä kritisointi on aina johtanut potkuihin ilmastopaneeleista. Ei kuulosta tieteeltä kun ei kestä arviointia. Svante Arrhenius vain sattui vaan olemaan suoraa sukua Rotschildeille. Tiesitkö muuten että Svante on Greta Thunbergin isän isoisoisä. Myös Gretan isän nimi on tämän takia Svante. Se purjevene millä Greta purjehti New Yorkiin pitämään palopuheensa, oli 18 metrinen hiilikuituinen kilpavene, nimeltään Edmond De Rotschild, se nimettiin pikapikaa ennen lähtöä Maliziaksi. Ruorissahan tuossa oli Monacon Prinssi Rainierin tyttären poika. Katos nää liikkuu vähän eri piireissä.

          Uuden tutkimuksen mukaan laboratorio-olosuhteissa saatiin biomassasta muutettua pelkällä maankuoren painetta ja lämpöä jäljittelemällä öljyä aikaiseksi 3 vuodessa. Tutkielman lopussa mainittiin että aiemmin uusiutumattomaksi nimetty öljy uusiutuu mahdollisesti niinkin nopeasti kuin 130 vuodessa luonnollisissa olosuhteissa. Eli ei öljykään ole loppumassa tässä mihinkään.

          Rupeaa menemään aika kauaksi topikin aiheesta, mutta ihmismassoja on aina hallittu onnistuneesti luomalla uskomuksia ja pelkoja ja sitten näiden pelkojen varjolla on verotettu ankarasti ja saatu toimimaan itselle epäedullisella tavalla massat. Maallistuva ihminen ei todellisuudessa maallistunut lainkaan kun 1990-luvulla näytti että kirkko ottaa takkiin ja kovaa, tilalle vain tuli pelottelu ilmastonmuutoksella tai vaikka koronalla. Siitäkin voisi jauhaa lisää kun linkkaisi tämänhetkiset käppyrät niin monella menis sormi suuhun. Mutta eiköhän tämä määrä offtopikkia riitä. Ja mitään mitä sanon ei kuitenkaan vaikuta kenenkään tekemisiin joten se on turhaa.
          Last edited by Remotion; 12-12-2022, 02:26.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            Originally posted by [Snowboarder] View Post
            No esimerkiksi meillä vähintään 4krt tankki täyteen, nykyhinnoilla 120-130€/krt=pelkät polttoaineet n500€(kulutus 6-6.5l/100km). Siihen diesel vero, liikenne vakuutus ja kasko. Korjaukset ja huollot kutakuinkin itse tehty,mutta osatkin maksaa. Oisko menny reilun 1.5v aikana noin 1500€ niihin. Ja km tälle ajalle tullut ~70tkm.
            Kyllähän sähköauto olisi meille hyvä, mut ei riitä rahat ostaa,jos kriteerit 4wd,2aikuista 3lasta ja tärkein minimi range todellisuudessa 400km myös talvella. Sekä oltava takuun alainen tai uusi..
            Miksi range vaatimus myös talvella 400km? Eikö 200km säteeltä löydy HPC latausta reitin varrelta :think
            Tärkeämpi se hyvä latauskäyrä + akun esilämmitys on talvella nopeaa matkantekoa ajatellen kuin absoluuttinen range. iX3 vaikuttaisi talvella sopiva etappi latausten välillä olevan n.250km niin jää vähän kelivaraakin.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • |foder|
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 7086
              • Forssa

              Ehkäpä yksittäisen tapauksen osaamattomuutta seuraava tarina mutta jos todellisuudessa omalle kohdalle kävisi, olisin aivan kypsä sähköautoiluun.

              Tallinnassa satamaan tuli joku tesla (minä niistä malleista ymmärrä). Laivalla laitettiin sähköautopaikalle ja töpseliin latautumaan.
              Pois lähtiessä kuuntelin kuinka kuski sadatteli ettei jostain syystä töpselistä ollut tullut kuin muutama hassu kilometri lisää. Mietti siinä ääneen mahtaako edes päästä laivasta pois.

              Sähköautoilun todellisuus olikin mukavaa.

              Oma mielipide rangekeskusteluun, ketään kiinnosta.
              Kyllä isompi range tuo huolettomuutta ajamiseen. Iso akku maksaa ja kuka niitä sitten ostaisi. Nyt trendinä että pitää saada sähköauto ja halvalla, yleensä se on mun silmissä riittämättömällä rangella.

              Me polttisautoilijat voidaan alkaa totuttelemaan tulevaan sähkökauteen ja tankata vain 20e:llä. Voidaan sitten tankkailla 100-200km välein kuten trendinä on. Tankkauspaikkoja kun on hyvin tarjolla niin ei pitäisi olla ongelma, ainakaan sähköautoilijan silmin katsottuna.
              Nyt:
              E82 135i -11

              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                Originally posted by Remotion View Post
                Tuo yhteytyksen kaava on nykylasten uusista kirjoista poistettu.
                Onko?
                Täytyypä huvin vuoksi tarkistaa sitten joskus, kun esikoiselle alkaa bilsa oppiaineena.

                Kai se on sitten sitä, että maailma menee eteenpäin. Samalla kolmevuotiaat harjoittelee päiväkodissa koodauksen periaatteiden alkeita bee-botin avulla.

                Mutta joo. Oon samaa mieltä siitä, että ollaan aika kaukana aiheesta jo .
                -22 Lexus ES300h
                -07 Subaru Outback

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  Originally posted by |foder| View Post
                  Ehkäpä yksittäisen tapauksen osaamattomuutta seuraava tarina mutta jos todellisuudessa omalle kohdalle kävisi, olisin aivan kypsä sähköautoiluun.

                  Tallinnassa satamaan tuli joku tesla (minä niistä malleista ymmärrä). Laivalla laitettiin sähköautopaikalle ja töpseliin latautumaan.
                  Pois lähtiessä kuuntelin kuinka kuski sadatteli ettei jostain syystä töpselistä ollut tullut kuin muutama hassu kilometri lisää. Mietti siinä ääneen mahtaako edes päästä laivasta pois.

                  Sähköautoilun todellisuus olikin mukavaa.

                  Oma mielipide rangekeskusteluun, ketään kiinnosta.
                  Kyllä isompi range tuo huolettomuutta ajamiseen. Iso akku maksaa ja kuka niitä sitten ostaisi. Nyt trendinä että pitää saada sähköauto ja halvalla, yleensä se on mun silmissä riittämättömällä rangella.

                  Me polttisautoilijat voidaan alkaa totuttelemaan tulevaan sähkökauteen ja tankata vain 20e:llä. Voidaan sitten tankkailla 100-200km välein kuten trendinä on. Tankkauspaikkoja kun on hyvin tarjolla niin ei pitäisi olla ongelma, ainakaan sähköautoilijan silmin katsottuna.
                  Tommonen laivan latauspiste on ilmeisesti tasoa pistorasia eli saa max 3.6kw teholla ladattua. Siinä ei parissa tunnissa kummallista lisäystä rangeen saa, ja tuokin teho voi olla rajoitettu kuormanjaon perässä jos kaikki latauspisteet on käytössä. Hyöty siis lähinnä kosmeettinen.


                  Monestikko päivän ajomäärä ylittää 300km? Itsellä todella harvoin, eli 98% latauksista tehdään kotona. Ei tarvitse mennä 'tankille" kun todella harvoin, joten helppous ja ajansäästö on vuodessa aika suurikin. Aika huoletonta se on näinkin, aina rangea min.300km kun kotoa starttaa.
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • [Snowboarder]
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 2188
                    • Karstula

                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    Miksi range vaatimus myös talvella 400km? Eikö 200km säteeltä löydy HPC latausta reitin varrelta :think
                    Tärkeämpi se hyvä latauskäyrä + akun esilämmitys on talvella nopeaa matkantekoa ajatellen kuin absoluuttinen range. iX3 vaikuttaisi talvella sopiva etappi latausten välillä olevan n.250km niin jää vähän kelivaraakin.
                    Voisi toki varmaan pienemmällä rangellakin pärjätä,eikä meillä yleensä matkan teko oo niin minuuttien päälle. Suurin syy/este hankinnalle on hankinta hinta. Leasinginä varmaan olisi jo,mutta niissä halvemmissa km niin pienet(10-15tkm/v=joka riittäs meillä ehkä 4kk) ja isoilla kilometreillä hinta taas liian kova. Ehkä joskus..
                    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                    Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 7086
                      • Forssa

                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      Tommonen laivan latauspiste on ilmeisesti tasoa pistorasia eli saa max 3.6kw teholla ladattua. Siinä ei parissa tunnissa kummallista lisäystä rangeen saa, ja tuokin teho voi olla rajoitettu kuormanjaon perässä jos kaikki latauspisteet on käytössä. Hyöty siis lähinnä kosmeettinen.


                      Monestikko päivän ajomäärä ylittää 300km? Itsellä todella harvoin, eli 98% latauksista tehdään kotona. Ei tarvitse mennä 'tankille" kun todella harvoin, joten helppous ja ajansäästö on vuodessa aika suurikin. Aika huoletonta se on näinkin, aina rangea min.300km kun kotoa starttaa.
                      Sininen "iso" töpseli näytti olevan, eli eikö siitä pitäisi 16A saada ulos? Eikä muita lataajia olevan.
                      Enivei, metsään meni lataus.
                      Nyt:
                      E82 135i -11

                      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        ot

                        Originally posted by GameOver View Post
                        Onko?
                        Täytyypä huvin vuoksi tarkistaa sitten joskus, kun esikoiselle alkaa bilsa oppiaineena.
                        Huvin vuoksi:

                        "...kolmannen luokan kirjassa yhteyttämistä ei mainita, mutta asiaa käsitellään erityisesti kirjasarjan viidesluokkalaisille suunnatussa osassa..."

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1110
                          • Espoo

                          Originally posted by |foder| View Post
                          Sininen "iso" töpseli näytti olevan, eli eikö siitä pitäisi 16A saada ulos? Eikä muita lataajia olevan.
                          Enivei, metsään meni lataus.
                          Niin, yhden vaiheen 16A on juuri 3,7kWh. Kolmella vaiheella 16 ampeerin virralla tulee sitten 11kWh.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17527
                            • Turku

                            Originally posted by _nixu_ View Post
                            Monestikko päivän ajomäärä ylittää 300km? Itsellä todella harvoin, eli 98% latauksista tehdään kotona.
                            Viime viikolla minulla ylitti 3 kertaa kolmena päivänä. Tulevaisuudessa varmaan muutaman kerran vuodessa...
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6745
                              • PK-seutu

                              Originally posted by |foder| View Post
                              Sininen "iso" töpseli näytti olevan, eli eikö siitä pitäisi 16A saada ulos? Eikä muita lataajia olevan.
                              Enivei, metsään meni lataus.
                              Laivoissa ei lähtökohtaisesti ole tarjolla sähköauton latausta. Karavaanareille ja kuorma-autoille kriittisiin toimintoihin, mutta ei sähköhöärveleiden lataukseen. Jos on ajanut Teslansa akun niin kuiviin, ettei pienen latauksen jälkeen pääse edes ulos laivasta niin ihan voi peiliin katsoa
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • |foder|
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 7086
                                • Forssa

                                Tallinkilla on sähköautojen lataukseen merkityt/varatut paikat.
                                Nyt:
                                E82 135i -11

                                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎