Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    Originally posted by |foder| View Post
    Tallinkilla on sähköautojen lataukseen merkityt/varatut paikat.
    Googlettelemalla löytyi blogista kokemuksia, ilmeisesti juurikin 1*16A eli max 3.7kw. Ei voi sanoa että lataus epäonnistui vaan tuli se mitä maksimissaan tuosta saa. Latausmahdollisuuksia/tekniikoita on useita ja samoin auton laturi vaikuttaa latausvirtaan mitä pystyy ottamaan vastaan.
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • larsen
      Bimmer Rookie
      • Jul 2020
      • 73
      • Tampere

      Originally posted by _nixu_ View Post
      Miksi range vaatimus myös talvella 400km? Eikö 200km säteeltä löydy HPC latausta reitin varrelta :think
      Monesti olen tehnyt ja varmasti moni muukin työmatkoja saman päivän aikana Tampereelta Helsinkiin tai päinvastoin. Koko päivä saattaa mennä asiakkaan luona, ja illaksi pitää ehtiä kiireellä kotiin anopin vierailuun. Aikaa lataukselle ei jää, ja asiakkaalla ei välttämättä ole latausmahdollisuutta.

      Näistä sähköauton latausseisokeista keskusteltaessa unohtuu usein, että pysähdys on tehtävä siellä, missä pystyy lataamaan. Fossiiliautolla matkustaessa voi pysähtyä siellä, missä haluaa tai on pakko.

      Tämä kommentti ei ole antipatiaa sähköautoja kohtaan. Seuraan kehitystä mielenkiinnolla, ja todennäköisesti seuraava autoni kulkee sähköllä.

      F36 420ix
      Ex. E39

      -- menneiltä vuosilta --
      Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
      pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

      Comment

      • tiko4tiko
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2020
        • 808
        • Lappeenranta

        Originally posted by larsen View Post
        Monesti olen tehnyt ja varmasti moni muukin työmatkoja saman päivän aikana Tampereelta Helsinkiin tai päinvastoin. Koko päivä saattaa mennä asiakkaan luona, ja illaksi pitää ehtiä kiireellä kotiin anopin vierailuun. Aikaa lataukselle ei jää, ja asiakkaalla ei välttämättä ole latausmahdollisuutta.

        Näistä sähköauton latausseisokeista keskusteltaessa unohtuu usein, että pysähdys on tehtävä siellä, missä pystyy lataamaan. Fossiiliautolla matkustaessa voi pysähtyä siellä, missä haluaa tai on pakko.

        Tämä kommentti ei ole antipatiaa sähköautoja kohtaan. Seuraan kehitystä mielenkiinnolla, ja todennäköisesti seuraava autoni kulkee sähköllä.
        Juuri näin ja on jopa niin että yön yli reissullakaan akkua ei saa ladattua lainkaan. Itsellä on hybridi ja tottakai lataan aina, jos on mahdollista. Itselle ajan perinteiset ~20-24tkm vuodessa, josta pidempää ajoa on runsas kolmasosa. Näistä lyhyimmät on ~300km/pv, pisin 1600km /päivä (tai vuorokausi), tyypillinen 500km molemmin puolin. Mutta joka tapausessa näillä pidemmillä reissuilla tulisi latausaikaa aika merkittävästi. Tilanne muuttuu oleellisesti kun 800V järjestelmät yleistyvät. Latausaika putoaa noin puoleen, jopa alle. Porsche ja Audi GT olisivat jo tälläisiä autoja, mutta valitettavasti niissä nopealataus kuluu korkeahkoon kulutukseen.
        Mini, E24, E90, G70
        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15253
          • Ajamisen Iloa

          Originally posted by Esko View Post
          Voisiko palata aiheeseen? Jatkakaa maapallon pelastamista jossain toisessa ketjussa.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3596
            • Raisio

            Pelottavaa
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1848
              • Turku

              Eikä edes kovin hauskaa.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15253
                • Ajamisen Iloa

                Originally posted by nullzwei View Post
                Ihminen on lähes tuplannut hiilidioksidin ilmakehässä
                Todisteet tais unohtua?
                Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on 150 viime vuoden aikana noussut ihmisen toiminnan seurauksena.
                Tästä tais unohtua kans todisteet, ihan hyvä mutu mut ei kelpaa.
                Nousu alkoi teollistumisesta. Sitä ennen luonnolliset päästöt ja hiilinielut olivat vielä tasapainossa. Ilmakehään päätyi eliöiden soluhengityksestä, biomassan hajoamisesta ja vaikkapa tulivuorenpurkauksista syntyvää hiilidioksidia.
                Tästä tais unohtua kans todisteet, kyllä ne tulivuorenpurkaukset vain tais vaikuttaa paljon enemmän, ihminen aiheuttaa hiilidioksidi päästöjä esim 20% kaikista betonirakentamisella, yksityisautoilu on globaalisti 3%, nykyään varmaan vähemmän vielä kun sähköautoja on jo niin paljon. (Ellei sitten laskis niitä akuntekopäästöjä tai kun niitä roudataan pari kertaa maailman ympäri valmistusprosesseissa rahtilaivoilla, mut se ei sovi agendaan mainita.)
                Esiteollisena aikana ilmakehässä oli hiilidioksidia 270 miljoonasosaa, parts per million. Nyt pitoisuus on 420 ppm.
                Aivan, laitetaampa tämä ymmärrettävämpään muotoon.
                Ennen oli 0,000027 ilmakehästä hiilidioksidia
                Nykyään on 0,000042 ilmakehästä hiilidioksidia.
                Toisinsanottuna häviävän pieniä määriä millä ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Mulla on varpaankynnen alla enemmän timantteja/kuutio kuin ilmakehässä hiilidioksidia.

                Lähes kaikki maailman maat tavoittelevat parhaillaan hiilineutraaliutta. Jos tavoitteet toteutuvat, käyrä eli hiilidioksidipitoisuuden kasvu pysähtyy.

                Se ei kuitenkaan riitä pysäyttämään lämpenemistä. Lämpeneminen voi kääntyä laskuun vasta, kun ihmisen aiheuttamat päästöt lakkaavat kokonaan. Silloin hiilinielut eli metsät ja meret alkavat poistaa hiiltä ilmakehästä.

                Vaikka Suomi on pieni ilmastopäästäjä maailman mittakaavassa, jokaisen maan vastuulla on vähentää omia päästöjään.
                Miksi tuputat ilmastouskontoa meille. Järjen kanssa tällä ei ole mitään tekoa, kyse on ilmastolahkosta.

                Täytyy nyt muistaa että nämä ”tiedot” tuli samalta ihmiseltä joka piti koronaa maailman pahimpana uhkana tuon vihreän janan aikana ja piti maskia ja vaati ihmisten eristyksiä ja pakkorokotuksia. Mutta sitten kun tuo punainen jana alkoi niin yhtäkkiä asia ei olekaan ongelma. Logiikka loistaa poissaolollaan, sen sijaan ulkopuoliselle vaikutukselle täydellisesti ohjelmoitava yksilö kyseessä.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI

                  Yllä näyttää tulevan ne perinteiset väitteet siitä, ettei ihmisen viimevuosina kasvattama hiilidoksidin määrä ole ongelma. Väitteitä yhdistää se, että ne perustuvat ainakin pääosin ihan tosihavaintoon, mutta sen pohjalta tehdään todistamaton väite kausaliteetista.

                  Tavallaan toivon, että he jotka tällaiseen uskovat, kun tieteen keinoin asiaa ei ole voitu todistaa vuosiin, olisivat oikeassa. Paljolta vältyttäisiin. Siihen saakka, kunnes näin on todistettu, niin täytyy varautua. On jopa sanottu, että kun Intia, sen lähimaat ja Afrikan eri valtiot menettävät kykyä ruokkia kansaa, puhutaan jopa satojen miljoonien ihmisten vaelluksesta. Tällaisen ihmisjoukon pysäytys vaatii melkoista moraalista pohdintaa...

                  Remon kannattaa katsoa alkuun vaikka nämä luentosarjat vuodelta 2013, heti ekassa ja tokassa jaksossa on nuo sinun väittämätkin todettu: https://areena.yle.fi/1-2062014. Esimerkiksi se, miten maapallo säätelee omaa lämpötilaa on tunnettu ilmiö, nyt ihminen on laittanut sen ilmiön sekaisin. Tällaiset tunnepohjaiset varpaankynsien alla enemmän co2 ovat retoriikkaa, joka ei paljon asiaa valaise.
                  Last edited by ///Jone; 13-12-2022, 08:31.
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • mikae34
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 4992
                    • Forssa

                    Originally posted by ///Jone View Post
                    Yllä näyttää tulevan ne perinteiset väitteet siitä, ettei ihmisen viimevuosina kasvattama hiilidoksidin määrä ole ongelma. Väitteitä yhdistää se, että ne perustuvat ainakin pääosin ihan tosihavaintoon, mutta sen pohjalta tehdään todistamaton väite kausaliteetista.

                    Tavallaan toivon, että he jotka tällaiseen uskovat, kun tieteen keinoin asiaa ei ole voitu todistaa vuosiin, olisivat oikeassa. Paljolta vältyttäisiin. Siihen saakka, kunnes näin on todistettu, niin täytyy varautua. On jopa sanottu, että kun Intia, sen lähimaat ja Afrikan eri valtiot menettävät kykyä ruokkia kansaa, puhutaan jopa satojen miljoonien ihmisten vaelluksesta. Tällaisen ihmisjoukon pysäytys vaatii melkoista moraalista pohdintaa...

                    Remon kannattaa katsoa alkuun vaikka nämä luentosarjat vuodelta 2013, heti ekassa ja tokassa jaksossa on nuo sinun väittämätkin todettu: https://areena.yle.fi/1-2062014. Esimerkiksi se, miten maapallo säätelee omaa lämpötilaa on tunnettu ilmiö, nyt ihminen on laittanut sen ilmiön sekaisin. Tällaiset tunnepohjaiset varpaankynsien alla enemmän co2 ovat retoriikkaa, joka ei paljon asiaa valaise.
                    Asiallinen vastaus!

                    Tällaisilla vastauksilla keskustelu pysyy kunnossa. Vaikka ei osteta mielipiteitä, ei myöskään alennuta herjaamaan. Tätä enemmän!
                    Auto on liikkumaväline.

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5425
                      • S:t Karins

                      Originally posted by mikae34 View Post
                      Asiallinen vastaus!

                      Tällaisilla vastauksilla keskustelu pysyy kunnossa. Vaikka ei osteta mielipiteitä, ei myöskään alennuta herjaamaan. Tätä enemmän!
                      Mut ihan vitun väärä topicci.
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 3837
                        • Finnland

                        Siis kyllähän ihmisten suuri, ja alati suureneva määrä väistämättä vaikuttaa lämpötilaan jollain tavalla. Jos ajattelette vaikkapa paljonko ihminen tuottaa hukkalämpöä ja kerrotte sen miljardilla vs 10 miljardilla niin ero on radikaali. Tähän sitten tekemiset päälle, josta se oikea vaikutus syntyy.

                        Mennään hakkaamaan sademetsiä lisää...
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • HC91
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 999
                          • 29100/310053

                          Originally posted by Tommix View Post
                          Mut ihan vitun väärä topicci.
                          Ilmastonmuutokseen liittyvä argumentointi, tapahtui se sitten asia- tai tunnepohjalta - on erottamaton osa sähköautokeskustelua

                          Onkos täällä "varhaisia omaksujia" joilla olisi kokemuksia jaettavaksi V2H:sta?
                          92' ///M5 3.8 individual
                          09' 320d xDrive
                          16' NIU N1 Sport
                          19' NIU U+ Sport

                          Comment

                          • jori
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 1011
                            • Vantaa

                            Originally posted by larsen View Post
                            Monesti olen tehnyt ja varmasti moni muukin työmatkoja saman päivän aikana Tampereelta Helsinkiin tai päinvastoin. Koko päivä saattaa mennä asiakkaan luona, ja illaksi pitää ehtiä kiireellä kotiin anopin vierailuun. Aikaa lataukselle ei jää, ja asiakkaalla ei välttämättä ole latausmahdollisuutta.

                            Näistä sähköauton latausseisokeista keskusteltaessa unohtuu usein, että pysähdys on tehtävä siellä, missä pystyy lataamaan. Fossiiliautolla matkustaessa voi pysähtyä siellä, missä haluaa tai on pakko.

                            Tämä kommentti ei ole antipatiaa sähköautoja kohtaan. Seuraan kehitystä mielenkiinnolla, ja todennäköisesti seuraava autoni kulkee sähköllä.
                            Oma kokemus 12tkm ja 7kk omistamisen jälkeen sähköautolla:
                            - Kaksi kertaa olen joutunut pysähtymään työmatkoilla jolloin polttomoottori autolla olisi voinut jatka matkaa tai korkeintaan nopeasti pysähtyä tankkaamaan.
                            - Range putoaa kylmyyden myötä huomattavasti enemmän kuin polttiksella
                            - Rangea tulee kytättyä enemmän kuin polttomoottori autossa sekä pidempiä matkoja täytyy suunnitella etukäteen missä ladata jne.
                            - Sähköauto lämpenee nopeasti sisätiloista
                            - Ns.aina valmis, ei tarvitse odotella että öljyt lämpenee yms., loistava nurkka ajoon kun vie lapsia tarhaan tai käy lähikaupassa.
                            - Huoltoja ei tarvitse juuri miettiä ja rahaa laittaa öljyjen yms.vaihtoon.
                            - Kulku vaivatonta ilman vaihteenvaihtoja jne.mutta tosaalta sielutonta menoa.
                            - Omalla sähkösopimuksella edullista lataamista (13,29c/kWh)

                            Jos nyt vaihtaisin autoa n.90k€ maksavaan, vaihtoehdot sähköautoissa joissa rangea WLTP:n mukaan n.600km, ovat olemattomat. Samaa sigun Model S Teslaa 100kWh akulla tarjolla.
                            Jos tunteella ostaisin enimmäkseen, nii ehkä Porsche Panamera Sport Turismon hybridinä. Nurkat voisi ajaa sähköllä ja vero pienehkö. Ulkonäkö ja äänet sport putkistolla mahtavat. Kulutus maltillinen tehoihin nähden.
                            Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                            Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                            Comment

                            • Esko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 11693
                              • Kouvola

                              Originally posted by jori View Post
                              Oma kokemus 12tkm ja 7kk omistamisen jälkeen sähköautolla:
                              - Kaksi kertaa olen joutunut pysähtymään työmatkoilla jolloin polttomoottori autolla olisi voinut jatka matkaa tai korkeintaan nopeasti pysähtyä tankkaamaan.
                              - Range putoaa kylmyyden myötä huomattavasti enemmän kuin polttiksella
                              - Rangea tulee kytättyä enemmän kuin polttomoottori autossa sekä pidempiä matkoja täytyy suunnitella etukäteen missä ladata jne.
                              - Sähköauto lämpenee nopeasti sisätiloista
                              - Ns.aina valmis, ei tarvitse odotella että öljyt lämpenee yms., loistava nurkka ajoon kun vie lapsia tarhaan tai käy lähikaupassa.
                              - Huoltoja ei tarvitse juuri miettiä ja rahaa laittaa öljyjen yms.vaihtoon.
                              - Kulku vaivatonta ilman vaihteenvaihtoja jne.mutta tosaalta sielutonta menoa.
                              - Omalla sähkösopimuksella edullista lataamista (13,29c/kWh)

                              Jos nyt vaihtaisin autoa n.90k€ maksavaan, vaihtoehdot sähköautoissa joissa rangea WLTP:n mukaan n.600km, ovat olemattomat. Samaa sigun Model S Teslaa 100kWh akulla tarjolla.
                              Jos tunteella ostaisin enimmäkseen, nii ehkä Porsche Panamera Sport Turismon hybridinä. Nurkat voisi ajaa sähköllä ja vero pienehkö. Ulkonäkö ja äänet sport putkistolla mahtavat. Kulutus maltillinen tehoihin nähden.
                              Samat ajatukset. 11kk ja 8tkm omistusajalta Model S P90D:stä. Kokonaista 2 kertaa ladannut julkisilla latureilla, muuten kaikki lataukset omassa tallissa. Liikkuminen helppoa ja vaivatonta. Yksi parhaimmista ominaisuuksista autossa on ollut etäohjaus Teslä äpin kautta. Kesäkuumalla pystyit laittamaan auton puhelimesta viilenemään muutama minuutti ennen autolle tuloa ja auto oli normaalissa käyttölämpötilassa. Parhaimmillaan viime kesänä näytti sisälämpötilaksi +39 astetta viilennyksen alkaessa eli aika tukala olisi lähteä ajamaan tuossa lämpötilassa paita märkänä ja ilmastoinnin huutaessa. Sama talvella lämmitys päälle muutama minuutti ennen liikkeelle lähtöä, niin pääsit lämpöiseen autoon. Aika pirun mukava tulla vaikka hiihtolenkiltä hikisenä autoon, kun auto on lämmin. Voimalinjaa kehun edelleen tuossa eritoten talviajossa. Samoin sisä- ja tavaratilat mainiot, kun lastenrattaat vie ison osan takakonttia, niin lattian alle ja frunkkiin mahtuu kylmä- ja urheilukassit jne. Nyt tilasin tammikuulle Teslaan huollon, niin asentaja tulee omaan talliin vaihtamaan tuon ajovaloumpion ja takaluukun pumpun veloituksetta CPO-takuuseen. Jos nyt jälkiviisaana miettii hankintaa, niin olisi ollut järkevämpi ostaa kanssa 100D. Räjähtävä suorituskyky on kyllä kiva, mutta noin rajulle kiihtyvyydelle on naurettavan vähän käyttöä. Vastaavasti iso rangea arvostaa paljon enemmän ja noissa perusmalleissakin kiihtyvyys on ihan riittävä alle 5s 0-100 jne. Joululomalla olisi tarkoitus ajella Rukalle ja takaisin, niin extra 100km rangea tuntuisi aika kivalta. Mutta eiköhän tuostakin reissusta selvitä kahdella stopilla per suunta ja pienen lapsen kanssa liikkuessa tuo kaksi stoppia tulee olemaan muutenkin se minimi.

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15253
                                • Ajamisen Iloa

                                Originally posted by HC91 View Post
                                Ilmastonmuutokseen liittyvä argumentointi, tapahtui se sitten asia- tai tunnepohjalta - on erottamaton osa sähköautokeskustelua
                                Eihän sillä ole oikeasti mitään tekemistä, mutta kun koko sähköautojen omistajia vaivaa jatkuva länkytys omasta paremmuudestaan ja kuinka ostamalla afrikkalainen lapsityövoiman tulos, ollaan muuttamassa parantamassa kokonaisen planeetan lämpötilakehitystä. Niin kyllä silloin pakko saada kommentoida myös vastaan.

                                Tässä yksi argumentti jolla vedetään matto kaikkien hyvesignaloijien alta, sekä koko ilmastokeskustelun alta:

                                JOS ilmaston lämpeneminen on ihmisen aiheuttamaa ja erityisesti meikäläisen pakuputkesta tulleen hiilidioksidin aiheuttamaa. Niin silloinhan aiempi historia maapallolla olisi ollut täysin tasalämpöistä, ja lämpeneminen alkanut vasta kun autoja alkoi ilmaantua. Tähän teidän on pakko uskoa, koska muuten koko hommalta menee pohja, jos maapallon lämmöt ovatki eläneet täysin sattuman varaisesti ja isolla skaalalla ennen ihmisen öljynpolttamisesta aiheutuvaa vaikutusta. Eli ilmaston lämpeniminen ihmisen vaikutuksesta pitää näkyä tilastossa jossa ennen on ollut tasaisesti kylmempää ja nyt lämmöt raketoivat yhtäkkiä.



                                Pitkässä tilastossa olemme 80miljardin vuoden kaikkien aikojen kylmimmässä kohdassa. Tuolla on aiemmin mm dinosaurukset kuolleet kun ei ollut v8:t tyhjäkäynnillä lotkottamassa, ja pakastuivat pois.



                                Semmosia käppyröitä.

                                Koko ilmastokeskustelu on täysin mätä, esim suomessa tilastot aloitetaan aina 1940-luvulta joka oli ennätys kylmä. Ja lisäksi sodankylän mittaushistoriast on postuumisti käyty poistamassa vanhoja lämpimiä päiviä ”epävarmoina datakohtiina” jolla on saatu tehtyä käppyrästä just halutunlainen. Viime vuosikymmeniltä taasen on sitten poistettu niitä kylmimpiä päiviä ”epävarmoina datakohtina”. Samalla metodilla saa vatupassinkin näyttämään 15° ylöspäin. Tämänlisäksi mittauspisteet on ennen olleet mm keskellä metsää ja nyt ”samat” mittarit onkin yhtäkkiä jossain mustalla pikikatolla tai mm lentokentällä.
                                Vuosi 2022 oli ennätys kuuma, ja mittaukset pitää paikkansa. Mutta miksi se oli sitä? Sen takia että niitä mittareita laitettiin mm. espanjassa lentokenttien kiitoradoille. Aika hienoa kun pitää manipuloida tuloksia sillä että lämmitetään suihkumoottoreilla mittareita.

                                Fakta on kuitenkin se että esim Helsingin Seurasaaressa on 1910-1930 -luvuilla menty vuoden ympäri veneellä. Tämä tarkoittaa sitä että merialueet eivät jäätyneet lainkaan Helsingissä ennen 1940-luvun ennätys kylmiä jaksoja.

                                Tämän lisäksi keskustelusta jätetään aina pois teorialle epäedulliset faktat kuten auringonpilkkujen esiintyminen, El Nino, yms. Sen lisäksi ilmastonmuutoksena esitetty tulevaisuuden näkymä ei ole kesiarvo ennustuksista, vaan se on se jyrkin katastrofinäkymä joka on toistuvasti jäänyt toteutumatta. Voin kaivaa lehtiartikkeleja 2000-luvulta missä säännöllisesti ennustettiin että maanpinta ois jo pitänyt täyttyä sulaneilla merivesillä, vaan eipä näin ole käynyt.

                                Jatketaan keskustelua sähköautoista.
                                Last edited by Remotion; 15-12-2022, 06:34.
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎