Oli varmaan saanut esim K-autolta hyvän erikoisalennuksen sähköautolleen ja kädenpuristuksen hetkellä terveiset, kirjoita poika hyvä juttu sähköautoista lehteen ja nähdään toistekin
G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Ällistely aiheesta joka pitäis olla ihan selvää kaikille jo tässä vaiheessa ja jossittelu siitä että jos olisin tehnyt jotain mitä en tehnyt niin sittenpä vasta olisinkin säästänyt. Pääkirjoitukset harvemmin on ällistelyjä.
Ok, kuten sanoin, Hesarin tasoon yleisesti en ottanut mitään kantaa, kun yhtä ällistelyä ja sateenkaarihuttua se nyt on muutenkin. Tuosta aiheen itsestäänselvyydestä kaikille olen täysin toista mieltä, mutta ei siitä sen enempää.
Uudet X5 ja X6 julkaistu. Sähkötopikissa kun ollaan, niin merkittäviä parannuksia tuli hybridimalleihin. Ennestään reilun kokoinen akku on kasvanut 50%:lla ollen nyt 25,7kWh ja WLTP range jopa 110km. Paljon kaivattua tehoa sähkömoottoriin lisää ja nyt siis X hybridissä yhteisteho melkein 500hp. Ja sitten sekä hyvä juttu, että karmiva pettymys.... Latausteho joka on ollut tasolla nolo nostettiin sentään paremmaksi, mutta vain säälittävä 2-vaihe lataus 7,4kW teholla. Mersulta on saanut jo iät ja ajat vastaavaan 11kW AC latauksen ja kaiken kukkuraksi 60kW DC latauksen. Kuinka vaikeaa se voi olla BMW?
Ja sitten. Suomihinnastot. Paatuneinkin polttismiäs kysyy jo tässä kohtaa, että minkä ihmeen takia edes tuodaan maahan ja tarjotaan muita kuin hybridejä? Kuka haluaa maksaa melkein 30k€ enemmän veroa siitä hyvästä, että saa huonomman ja hitaamman mallin?
Uudet X5 ja X6 julkaistu. Sähkötopikissa kun ollaan, niin merkittäviä parannuksia tuli hybridimalleihin. Ennestään reilun kokoinen akku on kasvanut 50%:lla ollen nyt 25,7kWh ja WLTP range jopa 110km. Paljon kaivattua tehoa sähkömoottoriin lisää ja nyt siis X hybridissä yhteisteho melkein 500hp. Ja sitten sekä hyvä juttu, että karmiva pettymys...
X5 45e netto 21,6kW => 50e 25,7kW......50% hmm :think Wlpt range aiemmin 86...92km. Sama ero kuin nettoakussa, joten taloudellisempi sähkölinja ei ole. Merkittävin uudistus facelift hybridissa on sähkömoottorin tehon kasvu 113 -> 197 vanhan ajan koniin. Moottori lienee kuitenkin aika sama kuin ennenkin sillä vääntöä on vain 15Nm enemmän, teho on saatu nostamalla kierroksia 3150 ->7000rpm.
X5 45e netto 21,6kW => 50e 25,7kW......50% hmm :think Wlpt range aiemmin 86...92km. Sama ero kuin nettoakussa, joten taloudellisempi sähkölinja ei ole. Merkittävin uudistus facelift hybridissa on sähkömoottorin tehon kasvu 113 -> 197 vanhan ajan koniin. Moottori lienee kuitenkin aika sama kuin ennenkin sillä vääntöä on vain 15Nm enemmän, teho on saatu nostamalla kierroksia 3150 ->7000rpm.
Luin lehdistötiedotetta jossa luki että vanha akku oli 17,xkWh ja siihen kun lisää 50% niin tuli tuo 25,7kWh. Mutta jokatapauksessa hybridiksi erittäin hyvän kokoinen akku
Millä tuo 3- litran bensamoottori kuluttaa charged editionissa vain 0,9 litraa satasella? Päästöt on vain 19 grammaa. Vähän haiskahtaa huijauksesta... :think
Ja sitten. Suomihinnastot. Paatuneinkin polttismiäs kysyy jo tässä kohtaa, että minkä ihmeen takia edes tuodaan maahan ja tarjotaan muita kuin hybridejä? Kuka haluaa maksaa melkein 30k€ enemmän veroa siitä hyvästä, että saa huonomman ja hitaamman mallin?
Tähän vielä extrana että kun ei kukaan oikeasti noita vehkeitä osta perusvarustein niin hybridiin ne varusteetkin selkeästi halvempia. Koska luonnollisesti ne nahkapenkit saastuttaa vähemmän, jos siellä mukana se akku
BMW i4 M50 -23
BMW 330e M-sport -17
BMW 120d M-sport -14
MINI JCW -09
Tähän vielä extrana että kun ei kukaan oikeasti noita vehkeitä osta perusvarustein niin hybridiin ne varusteetkin selkeästi halvempia. Koska luonnollisesti ne nahkapenkit saastuttaa vähemmän, jos siellä mukana se akku
Millä tuo 3- litran bensamoottori kuluttaa charged editionissa vain 0,9 litraa satasella? Päästöt on vain 19 grammaa. Vähän haiskahtaa huijauksesta... :think
Kuluttaa 0,0L jos ajaa lyhyttä pätkää tai kuluttaa useamman litran jos ei lataile. Ei uutta auringon alla hybrideille.
Millä tuo 3- litran bensamoottori kuluttaa charged editionissa vain 0,9 litraa satasella? Päästöt on vain 19 grammaa. Vähän haiskahtaa huijauksesta... :think
Helppoa,
WLTP kulutus on lähinnä kuvitelmaa tai hyvä arvaus.
Tuo kulutuksen ilmoitus on melko harhaan johtava kun ilmoitetaan kulutus sadalle kilometrille. WLTP syklissä ajetaan 23km laboratoriossa. Eli jos hybridin kulutus ilmoitetaan vaikka 2l/100km, niin se onnistuu vaan kun autoa ladataan useasti 100km matkalla(toki akusta riippuen), eikä yhdellä 100km ajo suoritteella.
Mun paras lukema 530e:lla on ollut 57km akullisella eli aika lähellä jos kohta ei ihan kahdella litralla bensaa mentäisi loppumatkaa. Tämä toki vaatii runsasta ennakointia eikä matkanteko tässä mitenkään ripeää ole. Uskon, että tupla-akkuinen X5 menee aika helpostikin tuohon. Toki sen kahden litran bensankulutuksen lisäksi kuluu aina täysi akullinen sähköä.
Comment