Originally posted by larsen
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Danukos View PostJoo mut Kräkin pointti tais olla siinä ettei osata ajaa ilman tutkien aktuaalista apua. Ja olen hänen pointtinsa kanssa täysin samaa mieltä
Peruutushan on pala kakkua ilma tutkiakin, jos vaan kamerat on puhtaana. YT:ta tulvii aiheesta "vision parking". mm. model Y:n eteen lapsi kyykkyyn, no eihän vision sitä tietenkään huomaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by larsen View Post
Leave a comment:
-
-
Originally posted by OVi View PostFoorumin rattimiehillä tuntuu olevan käsitys, että kaikki haluaa autoonsa veturinrenkaat, jäykän alustan ja sporttisen käsiteltävyyden. Sellaisia asioita ei arvosta kovinkaan paljoa, kun ei ole tottunut jäykän päällä istumaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by OVi View PostFoorumin rattimiehillä tuntuu olevan käsitys, että kaikki haluaa autoonsa veturinrenkaat, jäykän alustan ja sporttisen käsiteltävyyden. Sellaisia asioita ei arvosta kovinkaan paljoa, kun ei ole tottunut jäykän päällä istumaan.perus sähkis on aina rautajousilla, pintakovaksi säädetty ja alla isot vanteet jäykillä renkailla ja melu sen mukainen, auto siis huokuu sporttisuutta vaikka ajossa huomaa että alustageometria ei ole sinne päinkään
Leave a comment:
-
-
Eipä Teslalla kannata enää flippailemaan lähteä, edes Saksasta haetuilla.
Eikös ne ota vaihdossa kaikkia, vaikkakin muu-merkit on 3. osapuolen ostamia. Varmaan tosiaan hyvityshinnassa näkyy. Omia merkkejä olen nähnyt niiden sivuilla muitakin kuin demoja tms.
Tänään(kin) laturilla jutellessa tuli uutta tuoretta tietoa, "kollega" kertoili non-USS Model 3:seensa saaneen viikolla softapäivityksen, joka soniccien puutteessa käyttää kameroita, sanoi toimivan ihan ok, että piirtää mukiinmenevästi parkkeerattaessa ympäristöä. Siinä oli alkuvuonna kuulemma tilauksen jälkeen tullut vaan tieto, että BTW, sun autoon ei sitten tule USS:iä. Ja mikäs voit, perut tai otat ilman.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kräki View PostEi ole enää mitään jonoa huoltoihin. Nyt saa nopeasti,kun avanneet uusia pisteitä ja vantaan huolto skulaa klo 22 asti. Oli tossa viimekesänä vielä vähän ongelmaa. Nyt taas enemmän varaosien saatavuudessa. Yks kimuli ajoi viimekesänä kylkeen,niin sai 1,5kk ajaa törmäilyautolla. Senkin teki hätähuollossa niin,että väänsi pellit silleen,että saa apparin oven aukeamaan.
Ja n.kk meni,että vastapuoli teki vahinkoilmon. Tesla tilasi rojut kyllä jossainvaiheessa etukäteen,sillä enhän voi muualla korjatakaan kun siellä
Oorrait. Hyvä että tilanne on kehittynyt
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torx View PostSitäkin tuossa itse mietin, että jos takuun alainen auto ja tulee mekaaninen tai sähkö vika joka vaatii paikanpäällä huoltoa. Huoltoihin on vissiin pitkät jonot tai ainakin jossain vaiheessa oli. Kun auton vie huoltoon saa 100-150e uber lahjakortin niin ei se oikein omalla kohdalla mieltä lämmitä, kun ei kata sen auton poissaolon menoja.
Edit: Kun hieman kuitenkin teslaakin miettinyt autoksi, muiden joukossa.
Ja n.kk meni,että vastapuoli teki vahinkoilmon. Tesla tilasi rojut kyllä jossainvaiheessa etukäteen,sillä enhän voi muualla korjatakaan kun sielläLast edited by Kräki; 01-04-2023, 14:04.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by GameOver View PostMä en oo Teslan liiketoiminnasta tai sen tausta-ajatuksista oikein muutenkaan kärryillä, mutta muutama juttu siinä pistää mietityttämään kyllä.
Tavoitteena varmasti on myydä niin paljon uusia autoja, kuin suinkin mahdollista. Mutta siihenkö se jää?
Joo, Pikalatausasemia toki rakentavat siinä sivussa, mutta vastaavaan osallistuvat muutkin.
Mutta miten se muu toiminta, joka autojen maahantuontiin ja vähittäismyyntiin liittyy? Tesla tuli markkinoille aikoinaan toitottaen, että autoa ei tarvitse huoltaa, eikä näin ollen ole virallista huolto-ohjelmaa. Onko huolto (mukaanlukien ne rangerit) olemassa pääasiassa takuukorjauksia varten? Takuuajan ulkopuolisia kaiketi korjataan siellä, mutta paljonko?. Huollon kannattavuus kysyisi kuitenkin ennakoitua tulovirtaa. Ja kun valmistaja toimii itse vähittäismyyjänä, niin ei ole jälleenmyyjäporrasta, joka saisi vähän tuloa takuukorjauksista.
Vauriokorjaus on ulkoistettu ainakin Suomessa. Joten sieltäkin jää iso potti rahaa tulematta (työtunnit. Vaurio-osista sentään saa jotain rahaa.)
Vaihtoautojahan eivät kaiketi ota itse ollenkaan, vaan ohjaavat muualle. Vanhat demot ja loanerit sentään myyvät itse. Riskinähän tuossa on se, että käytettyjen Teslojen hinnoittelu mukailee Saksan markkinoita, jossa vielä viime vuonna annettiin valtion toimesta 9000€ tuki sähköauton hankintaan (sai muutkin, mutta niiden volyymi on vähäisempää).
Siihen päälle nämä uusien autojen merkittävät hintaseikkailut, niin tekee omituisia asioita jälleenmyyntiarvolle.
Siinä, missä monet muut autonvalmistajat suosivat omia merkkejä omiin merkkeihin vaihdettaessa tukien omaa vaihtoautoliiketoimintaa vaikuttaen näin jopa hyvinkin merkittävästi jälleenmyyntiarvon pysyvyyteen ja tasaisuuteen.
Rahoitus nyt ei kovinkaan monella maahantuonnilla ole muutenkaan omissa käsissä, joten sen tuoma hyöty lienee vähäinen. Toki tuolla volyymilla sekin saattaisi olla yllättävän kannattavaa.
Eli, Eivät tee vaihtoautokauppaa, eivät vauriokorjauksia, eivät rahoita ja huollon toiminta tukee pääasiassa takuukorjauksia. Uusien autojen hinnat on kai edelleen ”apteekin hintoja” (viikosta riippuen toki). Mutta missä on lopulta se pidemmän aikavälin pihvi?
Ei ole tarkoitus kritisoida. Tämä on ollut vaan mielessä ja nut se tuli ulos.
Sitäkin tuossa itse mietin, että jos takuun alainen auto ja tulee mekaaninen tai sähkö vika joka vaatii paikanpäällä huoltoa. Huoltoihin on vissiin pitkät jonot tai ainakin jossain vaiheessa oli. Kun auton vie huoltoon saa 100-150e uber lahjakortin niin ei se oikein omalla kohdalla mieltä lämmitä, kun ei kata sen auton poissaolon menoja.
Edit: Kun hieman kuitenkin teslaakin miettinyt autoksi, muiden joukossa.Last edited by torx; 01-04-2023, 13:45.
Leave a comment:
-
-
Mä en oo Teslan liiketoiminnasta tai sen tausta-ajatuksista oikein muutenkaan kärryillä, mutta muutama juttu siinä pistää mietityttämään kyllä.
Tavoitteena varmasti on myydä niin paljon uusia autoja, kuin suinkin mahdollista. Mutta siihenkö se jää?
Joo, Pikalatausasemia toki rakentavat siinä sivussa, mutta vastaavaan osallistuvat muutkin.
Mutta miten se muu toiminta, joka autojen maahantuontiin ja vähittäismyyntiin liittyy? Tesla tuli markkinoille aikoinaan toitottaen, että autoa ei tarvitse huoltaa, eikä näin ollen ole virallista huolto-ohjelmaa. Onko huolto (mukaanlukien ne rangerit) olemassa pääasiassa takuukorjauksia varten? Takuuajan ulkopuolisia kaiketi korjataan siellä, mutta paljonko?. Huollon kannattavuus kysyisi kuitenkin ennakoitua tulovirtaa. Ja kun valmistaja toimii itse vähittäismyyjänä, niin ei ole jälleenmyyjäporrasta, joka saisi vähän tuloa takuukorjauksista. Rahan meno on toki näin ainakin suoraviivaisempaa.
Vauriokorjaus on ulkoistettu ainakin Suomessa. Joten sieltäkin jää iso potti rahaa tulematta (työtunnit. Vaurio-osista sentään saa jotain rahaa.)
Vaihtoautojahan eivät kaiketi ota itse ollenkaan, vaan ohjaavat muualle. Vanhat demot ja loanerit sentään myyvät itse. Riskinähän tuossa on se, että käytettyjen Teslojen hinnoittelu mukailee Saksan markkinoita, jossa vielä viime vuonna annettiin valtion toimesta 9000€ tuki sähköauton hankintaan (sai muutkin, mutta niiden volyymi on vähäisempää).
Siihen päälle nämä uusien autojen merkittävät hintaseikkailut, niin tekee omituisia asioita jälleenmyyntiarvolle.
Siinä, missä monet muut autonvalmistajat suosivat omia merkkejä omiin merkkeihin vaihdettaessa tukien omaa vaihtoautoliiketoimintaa vaikuttaen näin jopa hyvinkin merkittävästi jälleenmyyntiarvon pysyvyyteen ja tasaisuuteen.
Rahoitus nyt ei kovinkaan monella maahantuonnilla ole muutenkaan omissa käsissä, joten sen tuoma hyöty lienee vähäinen. Toki tuolla volyymilla sekin saattaisi olla yllättävän kannattavaa.
Eli, Eivät tee vaihtoautokauppaa, eivät vauriokorjauksia, eivät rahoita ja huollon toiminta tukee pääasiassa takuukorjauksia. Uusien autojen hinnat on kai edelleen ”apteekin hintoja” (viikosta riippuen toki). Mutta missä on lopulta se pidemmän aikavälin pihvi?
Ei ole tarkoitus kritisoida. Tämä on ollut vaan mielessä ja nyt se tuli ulos.Last edited by GameOver; 01-04-2023, 13:43.
Leave a comment:
-
-
Sinne meni Teslan qvarttaali-alennukset. Mahtaako muut, paitsi autoetuilijat, ostella juurikaan normaalihinnalla, kun näyttää n. 10% tippuvan neljänneksen viimeisellä kuulla ja kiihtyvän parin viimeisen viikon aikana. Ampuvat kyllä omaan jalkapöytäänsä, jos oikeasti tasaisempaa myyntiä joka kuukaudelle haluavat.
Leave a comment:
-
Leave a comment: