Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3602
    • Raisio

    Originally posted by jaskap View Post
    Suomen liikenteessä 50hp olisi aivan riittävä.
    Joo, 1,6L vakiomoottorinen ( 50hv DIN ) 70-luvun Kupla kulki tuulensuunnasta riippuen ehjällä koneellä 130-140km/h mittarinopeutta eli just sopivaa vauhtia lahti-hesa motarilla eli enempää ei Suomessa tarvitse.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6759
      • PK-seutu

      iX3 hyvä esimerkki. Painaa myös sen kaksi ja puoli tonnia ja "vain" 286hp & 400NM ja käyttöautoksi kuin raketti. Enempää ei tasan tarvitse. Toki jos se sähkis on samalla harraste josta haetaan muitakin fiiliksiä irti niin sitten eri asia..
      Last edited by pyroz; 31-03-2023, 14:24.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • Kräki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2018
        • 1090
        • Espoo

        Originally posted by Samu81 View Post
        Tossakin rottelossa 10x enemmän ajamisen hauskuutta kuin i4M50:ssä.

        Toki tämän asian ymmärtämiseen tarvitsee vähän avarampaa ajattelutapaa kuin että hauskuus = lappu lattiassa liikennevaloista ja ympäri kehäteiden ramppeja. Ajamisen hauskuus, bemariltakin äärimmäisen tunnettu slogan, on jotain aivan muuta kuin 2,5tn ja 540hv.



        Jos sähköautoista poistaa voimalinjan tuoman "instant"-kiihtyvyyden niin niissä ei ole mitään muuta, ei yhtään mitään muuta. Tästä juontaa vertaukseni "corolloihin". Monellakin tapaa entisaikojen "corolla-autoilu" on juurikin nykypäivän sähköautoilua, pl. tehoilla kikkailu. Samat teesit, sama ajattelutapa, halvalla ja helposti ees-taas. Sitten jos pääsee elämässä tai omassa ajattelutavassaan siihen vaiheeseen, että autoilussa kiinnostaa helvetin moni muu asia ennen kuin markkinamiesten hypettämät 0-100 kiihtyvyydet niin nykypäivän keskivertoinen, kuluttajahintaluokan sähköauto kiinnostaa vieläkin vähemmän. Allekirjoittaneella ei ole ikinä ollut mitään ongelmia pärjätä liikenteessä vaikkapa jollain 100hv romuilla, sen sijaan jokaisella sähköautoilijalla tuntuisi olevan - pakko olla 400-500hv tehoa että pärjää tai osaa ohittaa vaikkapa rekan?
        No jossä sen niin sanot,niin kaikki on varmasti samaa mieltä. Kaikista siisteintä on ajaa pitkin ojia öljysyöpön boxerikoneen kanssa. Sitte vähän pajalle kytkintä vaihtamaan,että saa taas pitää hauskaa seuraavat 20h

        Comment

        • Zeta
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7550
          • Kotona

          Originally posted by Samu81 View Post
          Tossakin rottelossa 10x enemmän ajamisen hauskuutta kuin i4M50:ssä.
          Tuohan oli sinun ex-subaru?
          -
          Käyttöautona: F20
          Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
          Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
          -

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1762
            • vihti

            Originally posted by Samu81 View Post

            Jos sähköautoista poistaa voimalinjan tuoman "instant"-kiihtyvyyden niin niissä ei ole mitään muuta, ei yhtään mitään muuta.
            Näinhän se on, samat kosketusnäytöt jotka ei talvipakkasella toimi löytyy muistakin nykyaikaisista kehonliikuttimista.

            Noissa vaggikonsernin mebbipohjasissa ei oikeasti ole mitään muuta kuin tuo edellämainittu ”instant” juttu ja toki käytettävyys on hierottu paremmin kohdilleen niinsanotusti ”ei autokansalle” mutta silti niissä on paljon ongelmia esimerkiksi talvella ja lyhyt range. Mitään ajo ominaisuuksia ei löydy, se on se välitön kaasuvaste ainut juttu mikä tuo vähän iloa siihen ankeuden ja rengasmelun sekaan
            E39 523i Turbo

            Comment

            • Kräki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2018
              • 1090
              • Espoo

              No mutta kun ottaa subarusta spoilerit pois ja heittää sen 1.6l pannun siihen,niin mitäs hauskaa siinä sitten on?
              Joo,eipä ne vagilaiset oikein sytytä.

              Comment

              • naikou
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 1762
                • vihti

                Johan se vagilainenkin sytyttää kun mallinimessä on r tai rs, joskus jopa s- joku on mielenkiintoinen
                Last edited by naikou; 31-03-2023, 19:24.
                E39 523i Turbo

                Comment

                • OVi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2016
                  • 514
                  • Oulu

                  Foorumin rattimiehillä tuntuu olevan käsitys, että kaikki haluaa autoonsa veturinrenkaat, jäykän alustan ja sporttisen käsiteltävyyden. Sellaisia asioita ei arvosta kovinkaan paljoa, kun ei ole tottunut jäykän päällä istumaan.
                  Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                  Comment

                  • isolohko
                    BTCF Member
                    • May 2004
                    • 902
                    • Kymenlaakso

                    Sinne meni Teslan qvarttaali-alennukset. Mahtaako muut, paitsi autoetuilijat, ostella juurikaan normaalihinnalla, kun näyttää n. 10% tippuvan neljänneksen viimeisellä kuulla ja kiihtyvän parin viimeisen viikon aikana. Ampuvat kyllä omaan jalkapöytäänsä, jos oikeasti tasaisempaa myyntiä joka kuukaudelle haluavat.

                    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3027
                      • Sjundeå

                      Mä en oo Teslan liiketoiminnasta tai sen tausta-ajatuksista oikein muutenkaan kärryillä, mutta muutama juttu siinä pistää mietityttämään kyllä.

                      Tavoitteena varmasti on myydä niin paljon uusia autoja, kuin suinkin mahdollista. Mutta siihenkö se jää?
                      Joo, Pikalatausasemia toki rakentavat siinä sivussa, mutta vastaavaan osallistuvat muutkin.

                      Mutta miten se muu toiminta, joka autojen maahantuontiin ja vähittäismyyntiin liittyy? Tesla tuli markkinoille aikoinaan toitottaen, että autoa ei tarvitse huoltaa, eikä näin ollen ole virallista huolto-ohjelmaa. Onko huolto (mukaanlukien ne rangerit) olemassa pääasiassa takuukorjauksia varten? Takuuajan ulkopuolisia kaiketi korjataan siellä, mutta paljonko?. Huollon kannattavuus kysyisi kuitenkin ennakoitua tulovirtaa. Ja kun valmistaja toimii itse vähittäismyyjänä, niin ei ole jälleenmyyjäporrasta, joka saisi vähän tuloa takuukorjauksista. Rahan meno on toki näin ainakin suoraviivaisempaa.

                      Vauriokorjaus on ulkoistettu ainakin Suomessa. Joten sieltäkin jää iso potti rahaa tulematta (työtunnit. Vaurio-osista sentään saa jotain rahaa.)

                      Vaihtoautojahan eivät kaiketi ota itse ollenkaan, vaan ohjaavat muualle. Vanhat demot ja loanerit sentään myyvät itse. Riskinähän tuossa on se, että käytettyjen Teslojen hinnoittelu mukailee Saksan markkinoita, jossa vielä viime vuonna annettiin valtion toimesta 9000€ tuki sähköauton hankintaan (sai muutkin, mutta niiden volyymi on vähäisempää).
                      Siihen päälle nämä uusien autojen merkittävät hintaseikkailut, niin tekee omituisia asioita jälleenmyyntiarvolle.
                      Siinä, missä monet muut autonvalmistajat suosivat omia merkkejä omiin merkkeihin vaihdettaessa tukien omaa vaihtoautoliiketoimintaa vaikuttaen näin jopa hyvinkin merkittävästi jälleenmyyntiarvon pysyvyyteen ja tasaisuuteen.

                      Rahoitus nyt ei kovinkaan monella maahantuonnilla ole muutenkaan omissa käsissä, joten sen tuoma hyöty lienee vähäinen. Toki tuolla volyymilla sekin saattaisi olla yllättävän kannattavaa.

                      Eli, Eivät tee vaihtoautokauppaa, eivät vauriokorjauksia, eivät rahoita ja huollon toiminta tukee pääasiassa takuukorjauksia. Uusien autojen hinnat on kai edelleen ”apteekin hintoja” (viikosta riippuen toki). Mutta missä on lopulta se pidemmän aikavälin pihvi?

                      Ei ole tarkoitus kritisoida. Tämä on ollut vaan mielessä ja nyt se tuli ulos.
                      Last edited by GameOver; 01-04-2023, 14:43.
                      -22 Lexus ES300h
                      -23 Nissan Leaf

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • torx
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 383
                        • Tuusula

                        Originally posted by GameOver View Post
                        Mä en oo Teslan liiketoiminnasta tai sen tausta-ajatuksista oikein muutenkaan kärryillä, mutta muutama juttu siinä pistää mietityttämään kyllä.

                        Tavoitteena varmasti on myydä niin paljon uusia autoja, kuin suinkin mahdollista. Mutta siihenkö se jää?
                        Joo, Pikalatausasemia toki rakentavat siinä sivussa, mutta vastaavaan osallistuvat muutkin.

                        Mutta miten se muu toiminta, joka autojen maahantuontiin ja vähittäismyyntiin liittyy? Tesla tuli markkinoille aikoinaan toitottaen, että autoa ei tarvitse huoltaa, eikä näin ollen ole virallista huolto-ohjelmaa. Onko huolto (mukaanlukien ne rangerit) olemassa pääasiassa takuukorjauksia varten? Takuuajan ulkopuolisia kaiketi korjataan siellä, mutta paljonko?. Huollon kannattavuus kysyisi kuitenkin ennakoitua tulovirtaa. Ja kun valmistaja toimii itse vähittäismyyjänä, niin ei ole jälleenmyyjäporrasta, joka saisi vähän tuloa takuukorjauksista.

                        Vauriokorjaus on ulkoistettu ainakin Suomessa. Joten sieltäkin jää iso potti rahaa tulematta (työtunnit. Vaurio-osista sentään saa jotain rahaa.)

                        Vaihtoautojahan eivät kaiketi ota itse ollenkaan, vaan ohjaavat muualle. Vanhat demot ja loanerit sentään myyvät itse. Riskinähän tuossa on se, että käytettyjen Teslojen hinnoittelu mukailee Saksan markkinoita, jossa vielä viime vuonna annettiin valtion toimesta 9000€ tuki sähköauton hankintaan (sai muutkin, mutta niiden volyymi on vähäisempää).
                        Siihen päälle nämä uusien autojen merkittävät hintaseikkailut, niin tekee omituisia asioita jälleenmyyntiarvolle.
                        Siinä, missä monet muut autonvalmistajat suosivat omia merkkejä omiin merkkeihin vaihdettaessa tukien omaa vaihtoautoliiketoimintaa vaikuttaen näin jopa hyvinkin merkittävästi jälleenmyyntiarvon pysyvyyteen ja tasaisuuteen.

                        Rahoitus nyt ei kovinkaan monella maahantuonnilla ole muutenkaan omissa käsissä, joten sen tuoma hyöty lienee vähäinen. Toki tuolla volyymilla sekin saattaisi olla yllättävän kannattavaa.

                        Eli, Eivät tee vaihtoautokauppaa, eivät vauriokorjauksia, eivät rahoita ja huollon toiminta tukee pääasiassa takuukorjauksia. Uusien autojen hinnat on kai edelleen ”apteekin hintoja” (viikosta riippuen toki). Mutta missä on lopulta se pidemmän aikavälin pihvi?

                        Ei ole tarkoitus kritisoida. Tämä on ollut vaan mielessä ja nut se tuli ulos.

                        Sitäkin tuossa itse mietin, että jos takuun alainen auto ja tulee mekaaninen tai sähkö vika joka vaatii paikanpäällä huoltoa. Huoltoihin on vissiin pitkät jonot tai ainakin jossain vaiheessa oli. Kun auton vie huoltoon saa 100-150e uber lahjakortin niin ei se oikein omalla kohdalla mieltä lämmitä, kun ei kata sen auton poissaolon menoja.
                        Edit: Kun hieman kuitenkin teslaakin miettinyt autoksi, muiden joukossa.
                        Last edited by torx; 01-04-2023, 14:45.
                        G30 530e m-sport -19.
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
                        -
                        Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

                        Comment

                        • Kräki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2018
                          • 1090
                          • Espoo

                          Originally posted by torx View Post
                          Sitäkin tuossa itse mietin, että jos takuun alainen auto ja tulee mekaaninen tai sähkö vika joka vaatii paikanpäällä huoltoa. Huoltoihin on vissiin pitkät jonot tai ainakin jossain vaiheessa oli. Kun auton vie huoltoon saa 100-150e uber lahjakortin niin ei se oikein omalla kohdalla mieltä lämmitä, kun ei kata sen auton poissaolon menoja.
                          Edit: Kun hieman kuitenkin teslaakin miettinyt autoksi, muiden joukossa.
                          Ei ole enää mitään jonoa huoltoihin. Nyt saa nopeasti,kun avanneet uusia pisteitä ja vantaan huolto skulaa klo 22 asti. Oli tossa viimekesänä vielä vähän ongelmaa. Nyt taas enemmän varaosien saatavuudessa. Yks kimuli ajoi viimekesänä kylkeen,niin sai 1,5kk ajaa törmäilyautolla. Senkin teki hätähuollossa niin,että väänsi pellit silleen,että saa apparin oven aukeamaan.
                          Ja n.kk meni,että vastapuoli teki vahinkoilmon. Tesla tilasi rojut kyllä jossainvaiheessa etukäteen,sillä enhän voi muualla korjatakaan kun siellä
                          Last edited by Kräki; 01-04-2023, 15:04.

                          Comment

                          • torx
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 383
                            • Tuusula

                            Originally posted by Kräki View Post
                            Ei ole enää mitään jonoa huoltoihin. Nyt saa nopeasti,kun avanneet uusia pisteitä ja vantaan huolto skulaa klo 22 asti. Oli tossa viimekesänä vielä vähän ongelmaa. Nyt taas enemmän varaosien saatavuudessa. Yks kimuli ajoi viimekesänä kylkeen,niin sai 1,5kk ajaa törmäilyautolla. Senkin teki hätähuollossa niin,että väänsi pellit silleen,että saa apparin oven aukeamaan.
                            Ja n.kk meni,että vastapuoli teki vahinkoilmon. Tesla tilasi rojut kyllä jossainvaiheessa etukäteen,sillä enhän voi muualla korjatakaan kun siellä

                            Oorrait. Hyvä että tilanne on kehittynyt
                            G30 530e m-sport -19.
                            https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
                            -
                            Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

                            Comment

                            • isolohko
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 902
                              • Kymenlaakso

                              Eipä Teslalla kannata enää flippailemaan lähteä, edes Saksasta haetuilla.

                              Eikös ne ota vaihdossa kaikkia, vaikkakin muu-merkit on 3. osapuolen ostamia. Varmaan tosiaan hyvityshinnassa näkyy. Omia merkkejä olen nähnyt niiden sivuilla muitakin kuin demoja tms.

                              Tänään(kin) laturilla jutellessa tuli uutta tuoretta tietoa, "kollega" kertoili non-USS Model 3:seensa saaneen viikolla softapäivityksen, joka soniccien puutteessa käyttää kameroita, sanoi toimivan ihan ok, että piirtää mukiinmenevästi parkkeerattaessa ympäristöä. Siinä oli alkuvuonna kuulemma tilauksen jälkeen tullut vaan tieto, että BTW, sun autoon ei sitten tule USS:iä. Ja mikäs voit, perut tai otat ilman.

                              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1762
                                • vihti

                                Originally posted by OVi View Post
                                Foorumin rattimiehillä tuntuu olevan käsitys, että kaikki haluaa autoonsa veturinrenkaat, jäykän alustan ja sporttisen käsiteltävyyden. Sellaisia asioita ei arvosta kovinkaan paljoa, kun ei ole tottunut jäykän päällä istumaan.
                                Ei se nyt ihan noinkaan ole, sähköinen voimalinja kun on niin nätisti toimiva että toivoisin enemmän mukavuutta sen kaveriksi, vaikkapa saman tapaista kun joku perus f10 tarjoilee pullakumeilla mutta ei perus sähkis on aina rautajousilla, pintakovaksi säädetty ja alla isot vanteet jäykillä renkailla ja melu sen mukainen, auto siis huokuu sporttisuutta vaikka ajossa huomaa että alustageometria ei ole sinne päinkään
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎