Originally posted by jaskap
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
iX3 hyvä esimerkki. Painaa myös sen kaksi ja puoli tonnia ja "vain" 286hp & 400NM ja käyttöautoksi kuin raketti. Enempää ei tasan tarvitse. Toki jos se sähkis on samalla harraste josta haetaan muitakin fiiliksiä irti niin sitten eri asia..Last edited by pyroz; 31-03-2023, 14:24.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by Samu81 View PostTossakin rottelossa 10x enemmän ajamisen hauskuutta kuin i4M50:ssä.
Toki tämän asian ymmärtämiseen tarvitsee vähän avarampaa ajattelutapaa kuin että hauskuus = lappu lattiassa liikennevaloista ja ympäri kehäteiden ramppeja. Ajamisen hauskuus, bemariltakin äärimmäisen tunnettu slogan, on jotain aivan muuta kuin 2,5tn ja 540hv.
Jos sähköautoista poistaa voimalinjan tuoman "instant"-kiihtyvyyden niin niissä ei ole mitään muuta, ei yhtään mitään muuta. Tästä juontaa vertaukseni "corolloihin". Monellakin tapaa entisaikojen "corolla-autoilu" on juurikin nykypäivän sähköautoilua, pl. tehoilla kikkailu. Samat teesit, sama ajattelutapa, halvalla ja helposti ees-taas. Sitten jos pääsee elämässä tai omassa ajattelutavassaan siihen vaiheeseen, että autoilussa kiinnostaa helvetin moni muu asia ennen kuin markkinamiesten hypettämät 0-100 kiihtyvyydet niin nykypäivän keskivertoinen, kuluttajahintaluokan sähköauto kiinnostaa vieläkin vähemmän. Allekirjoittaneella ei ole ikinä ollut mitään ongelmia pärjätä liikenteessä vaikkapa jollain 100hv romuilla, sen sijaan jokaisella sähköautoilijalla tuntuisi olevan - pakko olla 400-500hv tehoa että pärjää tai osaa ohittaa vaikkapa rekan?
Comment
-
-
Originally posted by Samu81 View PostTossakin rottelossa 10x enemmän ajamisen hauskuutta kuin i4M50:ssä.
Comment
-
-
Originally posted by Samu81 View Post
Jos sähköautoista poistaa voimalinjan tuoman "instant"-kiihtyvyyden niin niissä ei ole mitään muuta, ei yhtään mitään muuta.
Noissa vaggikonsernin mebbipohjasissa ei oikeasti ole mitään muuta kuin tuo edellämainittu ”instant” juttu ja toki käytettävyys on hierottu paremmin kohdilleen niinsanotusti ”ei autokansalle” mutta silti niissä on paljon ongelmia esimerkiksi talvella ja lyhyt range. Mitään ajo ominaisuuksia ei löydy, se on se välitön kaasuvaste ainut juttu mikä tuo vähän iloa siihen ankeuden ja rengasmelun sekaanE39 523i Turbo
Comment
-
-
Sinne meni Teslan qvarttaali-alennukset. Mahtaako muut, paitsi autoetuilijat, ostella juurikaan normaalihinnalla, kun näyttää n. 10% tippuvan neljänneksen viimeisellä kuulla ja kiihtyvän parin viimeisen viikon aikana. Ampuvat kyllä omaan jalkapöytäänsä, jos oikeasti tasaisempaa myyntiä joka kuukaudelle haluavat.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Mä en oo Teslan liiketoiminnasta tai sen tausta-ajatuksista oikein muutenkaan kärryillä, mutta muutama juttu siinä pistää mietityttämään kyllä.
Tavoitteena varmasti on myydä niin paljon uusia autoja, kuin suinkin mahdollista. Mutta siihenkö se jää?
Joo, Pikalatausasemia toki rakentavat siinä sivussa, mutta vastaavaan osallistuvat muutkin.
Mutta miten se muu toiminta, joka autojen maahantuontiin ja vähittäismyyntiin liittyy? Tesla tuli markkinoille aikoinaan toitottaen, että autoa ei tarvitse huoltaa, eikä näin ollen ole virallista huolto-ohjelmaa. Onko huolto (mukaanlukien ne rangerit) olemassa pääasiassa takuukorjauksia varten? Takuuajan ulkopuolisia kaiketi korjataan siellä, mutta paljonko?. Huollon kannattavuus kysyisi kuitenkin ennakoitua tulovirtaa. Ja kun valmistaja toimii itse vähittäismyyjänä, niin ei ole jälleenmyyjäporrasta, joka saisi vähän tuloa takuukorjauksista. Rahan meno on toki näin ainakin suoraviivaisempaa.
Vauriokorjaus on ulkoistettu ainakin Suomessa. Joten sieltäkin jää iso potti rahaa tulematta (työtunnit. Vaurio-osista sentään saa jotain rahaa.)
Vaihtoautojahan eivät kaiketi ota itse ollenkaan, vaan ohjaavat muualle. Vanhat demot ja loanerit sentään myyvät itse. Riskinähän tuossa on se, että käytettyjen Teslojen hinnoittelu mukailee Saksan markkinoita, jossa vielä viime vuonna annettiin valtion toimesta 9000€ tuki sähköauton hankintaan (sai muutkin, mutta niiden volyymi on vähäisempää).
Siihen päälle nämä uusien autojen merkittävät hintaseikkailut, niin tekee omituisia asioita jälleenmyyntiarvolle.
Siinä, missä monet muut autonvalmistajat suosivat omia merkkejä omiin merkkeihin vaihdettaessa tukien omaa vaihtoautoliiketoimintaa vaikuttaen näin jopa hyvinkin merkittävästi jälleenmyyntiarvon pysyvyyteen ja tasaisuuteen.
Rahoitus nyt ei kovinkaan monella maahantuonnilla ole muutenkaan omissa käsissä, joten sen tuoma hyöty lienee vähäinen. Toki tuolla volyymilla sekin saattaisi olla yllättävän kannattavaa.
Eli, Eivät tee vaihtoautokauppaa, eivät vauriokorjauksia, eivät rahoita ja huollon toiminta tukee pääasiassa takuukorjauksia. Uusien autojen hinnat on kai edelleen ”apteekin hintoja” (viikosta riippuen toki). Mutta missä on lopulta se pidemmän aikavälin pihvi?
Ei ole tarkoitus kritisoida. Tämä on ollut vaan mielessä ja nyt se tuli ulos.Last edited by GameOver; 01-04-2023, 14:43.-22 Lexus ES300h
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostMä en oo Teslan liiketoiminnasta tai sen tausta-ajatuksista oikein muutenkaan kärryillä, mutta muutama juttu siinä pistää mietityttämään kyllä.
Tavoitteena varmasti on myydä niin paljon uusia autoja, kuin suinkin mahdollista. Mutta siihenkö se jää?
Joo, Pikalatausasemia toki rakentavat siinä sivussa, mutta vastaavaan osallistuvat muutkin.
Mutta miten se muu toiminta, joka autojen maahantuontiin ja vähittäismyyntiin liittyy? Tesla tuli markkinoille aikoinaan toitottaen, että autoa ei tarvitse huoltaa, eikä näin ollen ole virallista huolto-ohjelmaa. Onko huolto (mukaanlukien ne rangerit) olemassa pääasiassa takuukorjauksia varten? Takuuajan ulkopuolisia kaiketi korjataan siellä, mutta paljonko?. Huollon kannattavuus kysyisi kuitenkin ennakoitua tulovirtaa. Ja kun valmistaja toimii itse vähittäismyyjänä, niin ei ole jälleenmyyjäporrasta, joka saisi vähän tuloa takuukorjauksista.
Vauriokorjaus on ulkoistettu ainakin Suomessa. Joten sieltäkin jää iso potti rahaa tulematta (työtunnit. Vaurio-osista sentään saa jotain rahaa.)
Vaihtoautojahan eivät kaiketi ota itse ollenkaan, vaan ohjaavat muualle. Vanhat demot ja loanerit sentään myyvät itse. Riskinähän tuossa on se, että käytettyjen Teslojen hinnoittelu mukailee Saksan markkinoita, jossa vielä viime vuonna annettiin valtion toimesta 9000€ tuki sähköauton hankintaan (sai muutkin, mutta niiden volyymi on vähäisempää).
Siihen päälle nämä uusien autojen merkittävät hintaseikkailut, niin tekee omituisia asioita jälleenmyyntiarvolle.
Siinä, missä monet muut autonvalmistajat suosivat omia merkkejä omiin merkkeihin vaihdettaessa tukien omaa vaihtoautoliiketoimintaa vaikuttaen näin jopa hyvinkin merkittävästi jälleenmyyntiarvon pysyvyyteen ja tasaisuuteen.
Rahoitus nyt ei kovinkaan monella maahantuonnilla ole muutenkaan omissa käsissä, joten sen tuoma hyöty lienee vähäinen. Toki tuolla volyymilla sekin saattaisi olla yllättävän kannattavaa.
Eli, Eivät tee vaihtoautokauppaa, eivät vauriokorjauksia, eivät rahoita ja huollon toiminta tukee pääasiassa takuukorjauksia. Uusien autojen hinnat on kai edelleen ”apteekin hintoja” (viikosta riippuen toki). Mutta missä on lopulta se pidemmän aikavälin pihvi?
Ei ole tarkoitus kritisoida. Tämä on ollut vaan mielessä ja nut se tuli ulos.
Sitäkin tuossa itse mietin, että jos takuun alainen auto ja tulee mekaaninen tai sähkö vika joka vaatii paikanpäällä huoltoa. Huoltoihin on vissiin pitkät jonot tai ainakin jossain vaiheessa oli. Kun auton vie huoltoon saa 100-150e uber lahjakortin niin ei se oikein omalla kohdalla mieltä lämmitä, kun ei kata sen auton poissaolon menoja.
Edit: Kun hieman kuitenkin teslaakin miettinyt autoksi, muiden joukossa.Last edited by torx; 01-04-2023, 14:45.G30 530e m-sport -19.
https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
-
Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.
Comment
-
-
Originally posted by torx View PostSitäkin tuossa itse mietin, että jos takuun alainen auto ja tulee mekaaninen tai sähkö vika joka vaatii paikanpäällä huoltoa. Huoltoihin on vissiin pitkät jonot tai ainakin jossain vaiheessa oli. Kun auton vie huoltoon saa 100-150e uber lahjakortin niin ei se oikein omalla kohdalla mieltä lämmitä, kun ei kata sen auton poissaolon menoja.
Edit: Kun hieman kuitenkin teslaakin miettinyt autoksi, muiden joukossa.
Ja n.kk meni,että vastapuoli teki vahinkoilmon. Tesla tilasi rojut kyllä jossainvaiheessa etukäteen,sillä enhän voi muualla korjatakaan kun sielläLast edited by Kräki; 01-04-2023, 15:04.
Comment
-
-
Originally posted by Kräki View PostEi ole enää mitään jonoa huoltoihin. Nyt saa nopeasti,kun avanneet uusia pisteitä ja vantaan huolto skulaa klo 22 asti. Oli tossa viimekesänä vielä vähän ongelmaa. Nyt taas enemmän varaosien saatavuudessa. Yks kimuli ajoi viimekesänä kylkeen,niin sai 1,5kk ajaa törmäilyautolla. Senkin teki hätähuollossa niin,että väänsi pellit silleen,että saa apparin oven aukeamaan.
Ja n.kk meni,että vastapuoli teki vahinkoilmon. Tesla tilasi rojut kyllä jossainvaiheessa etukäteen,sillä enhän voi muualla korjatakaan kun siellä
Oorrait. Hyvä että tilanne on kehittynytG30 530e m-sport -19.
https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
-
Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.
Comment
-
-
Eipä Teslalla kannata enää flippailemaan lähteä, edes Saksasta haetuilla.
Eikös ne ota vaihdossa kaikkia, vaikkakin muu-merkit on 3. osapuolen ostamia. Varmaan tosiaan hyvityshinnassa näkyy. Omia merkkejä olen nähnyt niiden sivuilla muitakin kuin demoja tms.
Tänään(kin) laturilla jutellessa tuli uutta tuoretta tietoa, "kollega" kertoili non-USS Model 3:seensa saaneen viikolla softapäivityksen, joka soniccien puutteessa käyttää kameroita, sanoi toimivan ihan ok, että piirtää mukiinmenevästi parkkeerattaessa ympäristöä. Siinä oli alkuvuonna kuulemma tilauksen jälkeen tullut vaan tieto, että BTW, sun autoon ei sitten tule USS:iä. Ja mikäs voit, perut tai otat ilman.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Originally posted by OVi View PostFoorumin rattimiehillä tuntuu olevan käsitys, että kaikki haluaa autoonsa veturinrenkaat, jäykän alustan ja sporttisen käsiteltävyyden. Sellaisia asioita ei arvosta kovinkaan paljoa, kun ei ole tottunut jäykän päällä istumaan.perus sähkis on aina rautajousilla, pintakovaksi säädetty ja alla isot vanteet jäykillä renkailla ja melu sen mukainen, auto siis huokuu sporttisuutta vaikka ajossa huomaa että alustageometria ei ole sinne päinkään
E39 523i Turbo
Comment
-
Comment