Originally posted by |foder|
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
Se on aina hyvä sohasu muurahaispesään kun rangesta aletaan puhumaan.
Sigun kotterolla pääsee tankillisella 500km ja muutaman minuutin pysähdyksellä saa aina samanmoisen lisää. Tarvitsenko sitä? En 90% ajasta. Kuitenkin se pystyy siihen.
Jos patteri auton range on pieni, ei sillä vaan kertakaikkiaan tee mitään. Aina saa olla kahvittelemassa kun akku tyhjä.
Joo ei sovi mulle tämän hetken sähkikset, eikä sovi suurimmalle osalle suomalaisista.
Silti niitä ollaan erinäisillä alennuksilla tuputtamassa kansalle ainoana vaihtoehtona. Kuitenkin tarinoissa täytyy ostaa diiseli kakkosautoks että pääsee joskus johonkin käymään. Vitsit että olikin hyvä valinta.
Eilenkin kävin 800km lenkin. Olisin joo päässyt tämän matkan sähkiksellä mutta karkeasti arvioiden matka olisi kestänyt pari tuntia pidempään latureilla istuen.
Huvittavaa vielä että kuulee näitä kommentteja etten huolla tai korjaa autoani itse koska arvostan vapaa aikaani. No sit se vapaa aika kulutetaan huoltoasemilla ja latureissa. Voi hyvää päivää.
Enkä jaksa enempää, ei fanaatikot halua kuin katsoa sähkönsinisien lasien läpi.
Onko tuote ylivertainen, paras ja ainut vaihtoehto jos se soveltuu vain 10% käyttäjistä. Mielestäni ei.
👍 1Leave a comment:
-
Tuosta I3 "parhaudesta" 20t hintatluokassa olisin hieman eri mieltä. Minullakin I3 oli yhtenä vaihtoehtona käyttöautoksi , mutta rullauksen puuttuminen , raskaahko ohjaus ja kaapparimalliset takaovet pudottivat pois laskuista. Ostin sen sijaan uutena kampanjahintaisen eUp:n. Siihen hankin erikseen keskikyynärnoja ja niskatuen lisätyynyn , joiden avulla ajoasennosta tuli 182cm varrelle suorastaan erinomainen ja väsyttämätön pitkälläkin matkalla. Autolla ajeli mielikseen paitsi taaja-ajoa , myös tuollaisia 150km maantie/motari heittoja. Matalan painopisteen ja hyvän alustan takia oivallinen suuntavakavuus , loistava ohjaus ja pienten renkaiden ansiosta maltillinen melutaso tekivät sen , että pidempikin matka maistui.Originally posted by pyroz View PostPointti oli kait se, että ei voi oikein verrata 50% kalliimpaa autoa siihen halvempaan ja ihmetellä että toinen menetti enemmän arvoa. Toki tuo yhtälö olisi silti varmaan näyttänyt, ettei se i3 olisi Miniä merkittävästi parempi sijoitus ollut tuossa käytössä, mutta aika lähellä. Mitä tulee markkinoihin, niin olen PNM2 kanssa vahvasti eri mieltä. i3:n arvostus on tajuttu vasta aika myöhään kun ensin ihmeteltiin monta vuotta että hyi mikä kananmuna tuo on. Sittemmin monet on ymmärtäneet hyvän päälle. Se on parasta mitä noin 20k€ budjetilla voi sähköautoissa saada. Ja hinnat eivät ole muuttuneet juuri mihinkään esim. viimeisen vuoden aikana. Saksasta saa vielä hyvin vähän ajettuja yksilöitä merkkiliikkeistä joka puolelta. Veikkaan i3:n olevan kovaa valuuttaa tästä vielä vuoden kaksi eteenpäin. Uusia ei tehdä, eikä samalla rahalla saa mitään muuta fiksua sähköpeliä...
Ajelin autolla vajaat 4v 110tkm. , minkä jälkeen vaihdoin sen 10t välirahalla hyvin varusteltuun 19tkm ajettuun eGolfiin . Pörssisähkölataajana laskin säästäneeni hyvinkin tuon välirahan verran siihen nähden , että olisin ajanut vastaavan matkan esim 6l/100km kuluttavalla pikkuautolla.
Nyt Golfilla on takana 15tkm , ja täytyy todeta , että tuosta ei kyyti käyttöautolle enää paljon parane. Ajoasennosta saa sportti istuimella ja säädettävällä keskinojalla täydellisen hyvän , autossa on tarpeelliset avustimet , kamerat , ja tutkat. Ajettavuus on myös erinomainen sekä taajamassa , että maantiellä. Lisäksi auto on käytännössä täysin vapaa kaikista resonanssiäänistä ja tuntuma on tästäkin syystä hvyin tiivis ja laadukkaan oloinen.
Leave a comment:
-
Mahtaa olla promillen luokkaa ne ostajat jotka ajavat "hautaan saakka" uutena hankkimansa sähkötötterön? Jotenkin tuntuu että nykyään todella harva ostaa autoa sillä ajatuksella että tässä on loppuelämän kulkine.Originally posted by naikou View PostKaikille arvon alenema ei ole niin kiinnostava asia kun vertaillaan kuluja, käyttöön ja tarpeeseen kun hankitaan ja esimerkkinä ajatus että pidetään se sama kulkuväline niin kauan kunnes lapset on jo opiskelemassa tmv. niin onhan se vaikea ennustaa 10vuoden päähän, ehkä sellainen missä on paljon varusteita on niin vanhana vielä jokusen tonnin arvoinen vaihdossa
Last edited by jani; 02-02-2025, 11:47.
Leave a comment:
-
Ja Kokkolassa ihmetellän kun akut 100tkm kohdalla paskanaOriginally posted by jani View Post
Jännä nähdä onko näissä kuinka paljon samaa kuin mm. tuonti Volkkareissa että Lyypekki - Hanko matkalla mittarista häviää 100-150tkm...
Leave a comment:
-
Joo ei todellakana ostaa kukaan esim. 180tkm ajettua Saksasssa, siksi niistä häviääkin tuolla ko. lautalla 80-100tkm mittarista ja täällä menevät kaupaksi hienosti.Originally posted by pyroz View Post
Aina on tietysti teoriassa mikävaan mahdollista, mutta merkkiliikkeet on täynnä 10-40tkm ajettuja. Ei Saksassa kukaan aja satoja tuhansia kilsoja iikolmosella
EDIT: Puhun toki vain 2019+ 120Ah malleista. Varmaan jostain joku vanha pikkuakkuinen löytyy jossa kilsoja reilummin.
Leave a comment:
-
Aina on tietysti teoriassa mikävaan mahdollista, mutta merkkiliikkeet on täynnä 10-40tkm ajettuja. Ei Saksassa kukaan aja satoja tuhansia kilsoja iikolmosellaOriginally posted by jani View Post
Jännä nähdä onko näissä kuinka paljon samaa kuin mm. tuonti Volkkareissa että Lyypekki - Hanko matkalla mittarista häviää 100-150tkm...
EDIT: Puhun toki vain 2019+ 120Ah malleista. Varmaan jostain joku vanha pikkuakkuinen löytyy jossa kilsoja reilummin.
Leave a comment:
-
Jännä nähdä onko näissä kuinka paljon samaa kuin mm. tuonti Volkkareissa että Lyypekki - Hanko matkalla mittarista häviää 100-150tkm...Originally posted by pyroz View PostMitä tulee markkinoihin, niin olen PNM2 kanssa vahvasti eri mieltä. i3:n arvostus on tajuttu vasta aika myöhään kun ensin ihmeteltiin monta vuotta että hyi mikä kananmuna tuo on. Sittemmin monet on ymmärtäneet hyvän päälle. Se on parasta mitä noin 20k€ budjetilla voi sähköautoissa saada. Ja hinnat eivät ole muuttuneet juuri mihinkään esim. viimeisen vuoden aikana. Saksasta saa vielä hyvin vähän ajettuja yksilöitä merkkiliikkeistä joka puolelta. Veikkaan i3:n olevan kovaa valuuttaa tästä vielä vuoden kaksi eteenpäin. Uusia ei tehdä, eikä samalla rahalla saa mitään muuta fiksua sähköpeliä...
Leave a comment:
-
Kaikille arvon alenema ei ole niin kiinnostava asia kun vertaillaan kuluja, käyttöön ja tarpeeseen kun hankitaan ja esimerkkinä ajatus että pidetään se sama kulkuväline niin kauan kunnes lapset on jo opiskelemassa tmv. niin onhan se vaikea ennustaa 10vuoden päähän, ehkä sellainen missä on paljon varusteita on niin vanhana vielä jokusen tonnin arvoinen vaihdossa
Leave a comment:
-
Pihasta löytyy yksi i3 ja oikein mielelläni näkisin sen säilyttävän arvoaan hyvin. Ei vaan välttämättä vaikuta siltä, jos kyse on alkupään vuosimallien autoista. i3s on vahvana ehdokkaana junnuille autoksi loppuvuonna silti mulla. Ja i3s:n toki uskon säilyttävän haluttavuutensa.
Leave a comment:
-
Samaa mieltä, pikkuautoluokassa i3 on erinomainen sähköautojen joukossa. Mutta arvokas i3 oli 2020 valintaa tehdessä. Ja kuten sanot, ei i3 ole missään halpalaarissa vieläkään.Originally posted by pyroz View PostPointti oli kait se, että ei voi oikein verrata 50% kalliimpaa autoa siihen halvempaan ja ihmetellä että toinen menetti enemmän arvoa. Toki tuo yhtälö olisi silti varmaan näyttänyt, ettei se i3 olisi Miniä merkittävästi parempi sijoitus ollut tuossa käytössä, mutta aika lähellä. Mitä tulee markkinoihin, niin olen PNM2 kanssa vahvasti eri mieltä. i3:n arvostus on tajuttu vasta aika myöhään kun ensin ihmeteltiin monta vuotta että hyi mikä kananmuna tuo on. Sittemmin monet on ymmärtäneet hyvän päälle. Se on parasta mitä noin 20k€ budjetilla voi sähköautoissa saada. Ja hinnat eivät ole muuttuneet juuri mihinkään esim. viimeisen vuoden aikana. Saksasta saa vielä hyvin vähän ajettuja yksilöitä merkkiliikkeistä joka puolelta. Veikkaan i3:n olevan kovaa valuuttaa tästä vielä vuoden kaksi eteenpäin. Uusia ei tehdä, eikä samalla rahalla saa mitään muuta fiksua sähköpeliä...Last edited by tiko4tiko; 01-02-2025, 23:04.
Leave a comment:
-
Pointti oli kait se, että ei voi oikein verrata 50% kalliimpaa autoa siihen halvempaan ja ihmetellä että toinen menetti enemmän arvoa. Toki tuo yhtälö olisi silti varmaan näyttänyt, ettei se i3 olisi Miniä merkittävästi parempi sijoitus ollut tuossa käytössä, mutta aika lähellä. Mitä tulee markkinoihin, niin olen PNM2 kanssa vahvasti eri mieltä. i3:n arvostus on tajuttu vasta aika myöhään kun ensin ihmeteltiin monta vuotta että hyi mikä kananmuna tuo on. Sittemmin monet on ymmärtäneet hyvän päälle. Se on parasta mitä noin 20k€ budjetilla voi sähköautoissa saada. Ja hinnat eivät ole muuttuneet juuri mihinkään esim. viimeisen vuoden aikana. Saksasta saa vielä hyvin vähän ajettuja yksilöitä merkkiliikkeistä joka puolelta. Veikkaan i3:n olevan kovaa valuuttaa tästä vielä vuoden kaksi eteenpäin. Uusia ei tehdä, eikä samalla rahalla saa mitään muuta fiksua sähköpeliä...
Leave a comment:
-
Tavallisen auton etu on nimenomaan alhaisempi hinta ja pienempi arvonlasku. Noita autoja oli miettimässä ostohetkellä, sähkö kiinnosti, mutta hyvin nopeasti pystyi arvioimaan, että ajaminen/käyttö ei ole halpaa näin vähäisillä kilometreillä. Toki jos tuijotat vain bensan tai sähkön osuutta mutta se ei ole pääkustannus auton käytössä. Pienillä kilometreillä arvonalennus, vakuutukset jopa autopaikka ( jos on maksullinen) alkavat olla merkittäviä käyttökustannuksia.Originally posted by PNM2 View Post
Eli ajaminen on halvempaa sähköautolla. Ei ihmeemmin kannata vertailla arvonalenemaa, jos toisen ostohinta on puolitoistakertainen toiseen verrattuna. Lähes ilmiselvää on, että kalliimpi auto menettää enemmän arvoaan. i3 tosin ei valmistuksen lopettamisen jälkeen varmasti perusmalleillaan ole mikään hyvä arvonsapitäjä vaan päinvastoin.Last edited by tiko4tiko; 01-02-2025, 21:14.
Leave a comment:
-
Ok, sitten mennään talvella aika samaa rataa tän mun kärryn kanssa, tuolla profiililla keskimäärinen latausteho on 100kW tuntumassa. (Mikä on kaukana mainospuheiden 200kW tehoista)Originally posted by Esko View Post
Ei keskiarvo vaan parhaimmillaan. Jos muistaa vaan esilämmittää akun, niin lataa vaikka -30 pakkasella 110-120kwh sinne 60% asti. Sitten alkaa käyrä laskemaan ja 45min (ABC ruuhkavakio) kerkeää vetää tarvittaessa akun sinne 90% asti nollasta, jos haluaa. Jos joku auto lataa ilman akun lämmitystä jollain 25-40kwh teholla talvipakkasella, niin ei sitä virtaa ihan hirveästi 45min latauksella kerkeä ottamaan. Saa pysähtyä aika paljon tiheämmin ja latureilla kestää myös kauemmin, niin ei se matka taitu. Teslan ruuhkaisilla latureilla latausmaksimi on rajoitettu 80% eli potkii automaattisesti porukan. Kokeile joskus noita Teslan latureita, jos ahdistaa ABC:n latausnopeudet, kun sulla selkeästi ottaa virtaa enempi kuin tuo 100kw ja Teslan laturit ei kyykkää samalla lailla kuin ABC vaikka olisi ruuhkaa.
Meillä 95% latauksista tulee lämpimässä kotitallissa normi 11kw ja pörssisähköllä. Viime yönäkin latasin akun 80%:iin pörssisähkön ollessa 7c/kwh siirtoineen. Otin vielä tuon Elektan Black Friday tarjouksen pörssisähköstä vuodeksi missä marginaali pyöreät nolla. Meillä päivittäiset ajot on luokkaa 10-50km ja latauskertoja tulee keskimäärin talvisinkin vain 2 kertaa viikossa, niin helppo passata lataukset niille halvoille pörssisähköpäiville. Jos pitäisi päivittäin ladata, niin ottaisin mielummin jonkun kulutusvaikutussopparin tai edullisen kiinteän.
Joko olet saanut 11kw laturin kotitaloon vai vieläkö lataat sille 1-vaihe laturilla? Tuo lämmin autotallikin on aika mukava sähköautolle. Ei tarvitse tuhlata sisätilojen ja akkujen lämmittämiseen energiaa suotta.
Akun lämmitys on tietty pakollista niin talvella kuin kesällä, kun haluaa saada hyvän lataustehon. Kun hain auton viime kesänä, akun sai ämpimäksi baanalla ilman lmmityksiä, kun viimeiset 20..30km ajelee +200km/h. Hienosti aloitti latauksen 200kW teholla. Talvella onglema on, että lämmitys pitää aloittaa hyvissä ajoin ja sähköä kuluu, akku on massivinen mötikkä, ja tyuollanen -20C ilmavirta jäähdyttää sitä tehokkaasti.. Ainkin oma auto alkaa tiputtamaan lämmitystä pois 10% kohdalla ja varoitelee sähkön loppumisesta jne. Alkuu tuollainen vain lisäsi rangeangstia, mutta nyt en niitä välitä vaan pakotan lämmitystä päälle siten manuaalisesti. Varmaan jossain on joku säätö noiden varoistusten hiljentämiseksi, en vain jaska perhetyä......
Joo lataan edellee matkalaturilla
, mutta koska olen ollut kotona käytännössä vain viikonloppuna, niin lataaminen on onnistunut kyllä kohtuullisella järkevillä kustannuksilla, Noin 2/3 0.5..3snt energia hinnalla ja siten viimeinen kolmannes 5..10snt. Viime kuussa latasin kotisähköä 300kWh ja julkisilta latureilta 380kWh, josta noin 200kWh on hidasta 11/22kW latausta pääasissa lentokentällä ja loput sitten pikalatureita (ABC, Ionity jne).
Last edited by tiko4tiko; 02-02-2025, 16:57.
Leave a comment:
-
Eli ajaminen on halvempaa sähköautolla. Ei ihmeemmin kannata vertailla arvonalenemaa, jos toisen ostohinta on puolitoistakertainen toiseen verrattuna. Lähes ilmiselvää on, että kalliimpi auto menettää enemmän arvoaan. i3 tosin ei valmistuksen lopettamisen jälkeen varmasti perusmalleillaan ole mikään hyvä arvonsapitäjä vaan päinvastoin.Originally posted by tiko4tiko View Post
Jos kilometrejä ei tule paljoa, niin arvonalennus dominoi kustannusyhtälöä vahvasti. Siinä ei 10snt kotilataus auta paljokaan. Meillä on kakkosautona Mini, joka ostetttiin käyettynä. Autolla oli ikää 5 vuotta ja ajomäärä 50tkm. Autolla on ajettu lähinnä kaupunkiajoa 6tkm/v. Vaihtamalla auto sähköautoon polttonainekulu pienenee 600€/vuosi. Ostosta tehdessä oli vaihtoehtona samanikäinen i3 ~22k€. Nyt kymmenvuotiaat i3 ja Mini ovat samanhintaisia. 5 vuoden ajanjaksolla polttoaineeseen/sähkö Minissä on kulut 3000€ enemmän kuin mitä i3 olsi lurkkinut sähöä. Arvoa i3 on pudottanut 7k€ enemmän. Mini on käynyt määräaikasihuollossa pari kertaa yht 500€. Vakuutusten eroista en tiedä, ns. ylimääräisiä kuluja Minissä ei ole ollut. En tätä yhtälöä saa sähköautolle mitenkään säästön puolelle, ero on ~700€/vuosi Minin hyväksi.
Leave a comment:
Leave a comment: