Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Olet erikoinen tapaus kun löytyy vain ääripäitä erittäin isot tai erittäin pienet ajomäärät. Ei sulla olis mitään sellasta normaalimpaa käyttötarvetta?

    Mikä Mini tarkemmin, ja mitä se siis maksoi silloin 5 vuoden iässä?
    Mini One automaatti 5-ovinen JWC edition (sisustus) 15k€

    Ei tää iso kylä ole, lyhyt matka joka paikkaan, joten kaupunkikärryyn ei kilsoja juuri tule.

    Ja koska tämä kylä on metsässä, täältä on matkaa minne tahansa jos/kun matkalle pitää lähteä, vaikka aika kaukana ollaan Utsijoesta. Lentokentälle on eniten menoa ja aikataulujen vuoksi juna pois laskuista - 240km per sivu. Sitten Suomen sisällä esim matka länsirannikolle se on 400-500km per sivu. Pohjoisessa Oulu 550km on vielä sellaisella ajallisella etäisyydellä, että sinne ajan suoraan sen sijaan että ajaisi lentokentälle. Pohjoiseen Varkaus/Kuopio 300km/suunta tai idemmäs Joensuuhun, yleensä illaksi kotiin => 400..600km/pv. Jos karttaa katsotaan niin alle ½ Suomea on liikkumisalue. Eikä isolla autolla 2 500-3500km/kk kovin paljoa ole, jos arvioi 11kk X 3tkm ~ 33tkm/v.

    Just tipahti tilastoa viime kuusta appiin, 2400km, 26.7kWh/100km, keskinopeus 79km/h. Lentokentällä käyty 2 kertaa ~ 900km, kerran länsirannikolla ~900km ja kerran Savossa/ Varkaudessa ~400km + paikallista ajoa muutama kilometri. Ei minusta nyt mitään erikoisen runsasta auton käyttöä/ääripäätä, suurimamman osan aikaa auto on ollut paikoillaan parkissa. Ajoa n. 31 tuntia eli 4% koko kuukauden tunneista.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Onko 115-130kW keskiteho? Annat ymmärtää että -30C lataat 120kW teholla ja täytät akun vieläpä 90%, oikeesti lataako noin hyvin? (Siinä on kyllä mennyt sähköä aika h...ti lämmittämiseen, että saa akun noin lämpimäksi tuollaisessa kelissä.) Tiedän kyllä että Teslan lataus on kyvykäs hieman korkeamman jännitteen ansiosta, mutta melkoisia lukuja esität. Vai onko kyseessä sähköautoilijan perusvärikynä käytössä niinkuin näissä energianhinta laskuissakin. Itse pääsen kyllä 130..140kW keskitehoon lämpimällä 20..80% välissä, mutta se vaatii että laturin tehon saa itselle, mikä on harvinaista. Talvella kylmässä esilämmityksellläkin 100kW keskiteho on todellisuutta. Vaikka käyttäsi lämmitystä, aina niin alussa on jakso, jossa auto lämmittää akkua lisää, ennenkuin nopea laustus alkaa ja teho nousee. Mutta sittenkin latauskäyrä putoaa paljon nopeammin kuin lämpimässä. Lämpimässä latausteho säilyy korkeana noin 30..40% asti.

    Jos auto seisoo kotipihassa ja sillä ajetaan vähän, niin sopivaa aikaa kärkkymällä lataaminen on halpaa. Kun autolla liikutaan, julkisia latureita on käytettävä, jolloin sähkö kyllä maksaa aivan jotain muuta kuin 10snt/kWh. Omalla kohdalla latauksista tulee 30...40% kotona ja 60..70% julkisista latureista. Ja kotonakaan ei voi sitä latausajankohtaa paljon valita, jos mielii täydehköllä akulla lähteä liikkeelle. Julkisten keskiarvohinalla (30stn) ajaminen maksaa noin 7..9€/100km, plus kahvit etc tilanteen mukaan. On tuo nyt halvempaa kuin aiemmin, mutta aika merkittävästä säästöstä ei ole kyse. 10stn on kotonakin täyttä utopiaa, 15..20snt lienee todellisuus siirtoineen. (Oma käyttöprofiili: ajomäärä noin 2,5..3,5tkm/kk, appistä kuukausittain pisin päivämatka 500..900km/pv, päiväkeskiarvoksi appi laskee noin 200km.)
    Ei keskiarvo vaan parhaimmillaan. Jos muistaa vaan esilämmittää akun, niin lataa vaikka -30 pakkasella 110-120kwh sinne 60% asti. Sitten alkaa käyrä laskemaan ja 45min (ABC ruuhkavakio) kerkeää vetää tarvittaessa akun sinne 90% asti nollasta, jos haluaa. Jos joku auto lataa ilman akun lämmitystä jollain 25-40kwh teholla talvipakkasella, niin ei sitä virtaa ihan hirveästi 45min latauksella kerkeä ottamaan. Saa pysähtyä aika paljon tiheämmin ja latureilla kestää myös kauemmin, niin ei se matka taitu. Teslan ruuhkaisilla latureilla latausmaksimi on rajoitettu 80% eli potkii automaattisesti porukan. Kokeile joskus noita Teslan latureita, jos ahdistaa ABC:n latausnopeudet, kun sulla selkeästi ottaa virtaa enempi kuin tuo 100kw ja Teslan laturit ei kyykkää samalla lailla kuin ABC vaikka olisi ruuhkaa.

    Meillä 95% latauksista tulee lämpimässä kotitallissa normi 11kw ja pörssisähköllä. Viime yönäkin latasin akun 80%:iin pörssisähkön ollessa 7c/kwh siirtoineen. Otin vielä tuon Elektan Black Friday tarjouksen pörssisähköstä vuodeksi missä marginaali pyöreät nolla. Meillä päivittäiset ajot on luokkaa 10-50km ja latauskertoja tulee keskimäärin talvisinkin vain 2 kertaa viikossa, niin helppo passata lataukset niille halvoille pörssisähköpäiville. Jos pitäisi päivittäin ladata, niin ottaisin mielummin jonkun kulutusvaikutussopparin tai edullisen kiinteän.

    Joko olet saanut 11kw laturin kotitaloon vai vieläkö lataat sille 1-vaihe laturilla? Tuo lämmin autotallikin on aika mukava sähköautolle. Ei tarvitse tuhlata sisätilojen ja akkujen lämmittämiseen energiaa suotta.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Jos kilometrejä ei tule paljoa, niin arvonalennus dominoi kustannusyhtälöä vahvasti. Siinä ei 10snt kotilataus auta paljokaan. Meillä on kakkosautona Mini, joka ostetttiin käyettynä. Autolla oli ikää 5 vuotta ja ajomäärä 50tkm. Autolla on ajettu lähinnä kaupunkiajoa 6tkm/v. Vaihtamalla auto sähköautoon polttonainekulu pienenee 600€/vuosi. Ostosta tehdessä oli vaihtoehtona samanikäinen i3 ~22k€. Nyt kymmenvuotiaat i3 ja Mini ovat samanhintaisia. 5 vuoden ajanjaksolla polttoaineeseen/sähkö Minissä on kulut 3000€ enemmän kuin mitä i3 olsi lurkkinut sähöä. Arvoa i3 on pudottanut 7k€ enemmän. Mini on käynyt määräaikasihuollossa pari kertaa yht 500€. Vakuutusten eroista en tiedä, ns. ylimääräisiä kuluja Minissä ei ole ollut. En tätä yhtälöä saa sähköautolle mitenkään säästön puolelle, ero on ~700€/vuosi Minin hyväksi.

    Tupla-ajomäärällä /12tkm/vuosi kokonaiskustannus olisi noin tasapeli. Huomatavaa on myös, että pieniakkusien sähköauton käyttävyys muhun kuin kaupukisuhaamiseen on aika rajoittunut. Minillä on käyty Levillä (ei kusematta mutta reippaasti kuitenkin) ja muita satunnaisia pidempiä matkoja, jotka olsivat menneet seikkailuksi pienellä sähköautolla.
    Olet erikoinen tapaus kun löytyy vain ääripäitä erittäin isot tai erittäin pienet ajomäärät. Ei sulla olis mitään sellasta normaalimpaa käyttötarvetta?

    Mikä Mini tarkemmin, ja mitä se siis maksoi silloin 5 vuoden iässä?

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Kun tuota rangea haaveillaan, niin täytyy muistaa se fakta vanhenevastakin akusta, että mitä isompi se on, sitä kalliimpi se on myös korjata. Eli ei se range välttämättä niin autuaaksi tee, se reservi ei tule ilmaiseksi. Tuleeko jopa halvemmaksi ottaa aggregaatti mukaan jos asiaa laskisi
    Akuissa enemmänkin merkkikohtainen brändikerroin hinnoittelussa. Esim kiinalaiseen oman firman sisällä tehty akku 20t€, kun johonkin Audiin 60t€ varaosahinnoiteltuna.
    Last edited by ritariässä; 01-02-2025, 16:18.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Miksi pitäisi olla citygo-luokan paskakippo? Jos pystyt lataamaan himassa, mikä on helpon ja halvan sähköautoilun peruskivi (kuten pyroz jälleen fiksusti muistutti) on about aivan sama, mikä auto alla on. Osalle ihmisistä sähköauto on kaikkine kuluineenkin ehdottomasti halvin vaihtoehto puhumattakaan käyttövoiman tuomasta mukavuudesta. Ei kaikkien tarvitse ajaa samalla käyttövoimalla eikä joka kerta ole tarvetta kertoa, miten sitä kelkkaa ei vedetä Lappiin kusematta.

    Edelleen se suomalaisen keskiajosuorite on alle 50 kilometriä päivässä eli aika paljon on niitä, joille sähköauto sopii. Toki sitten kotilatausmahdollisuus huomioiden putoaa jengiä pois jonkin verrankin. Sähköautot yleistyvät landellakin, kun käytettyjä tulee järkevillä ajomäärillä tuulipukukansalle edullisemmin hankittaviksi. Nyt tilanne ei vielä isossa kuvassa näin ole.
    Jos kilometrejä ei tule paljoa, niin arvonalennus dominoi kustannusyhtälöä vahvasti. Siinä ei 10snt kotilataus auta paljokaan. Meillä on kakkosautona Mini, joka ostetttiin käyettynä. Autolla oli ikää 5 vuotta ja ajomäärä 50tkm. Autolla on ajettu lähinnä kaupunkiajoa 6tkm/v. Vaihtamalla auto sähköautoon polttonainekulu pienenee 600€/vuosi. Ostosta tehdessä oli vaihtoehtona samanikäinen i3 ~22k€. Nyt kymmenvuotiaat i3 ja Mini ovat samanhintaisia. 5 vuoden ajanjaksolla polttoaineeseen/sähkö Minissä on kulut 3000€ enemmän kuin mitä i3 olsi lurkkinut sähöä. Arvoa i3 on pudottanut 7k€ enemmän. Mini on käynyt määräaikasihuollossa pari kertaa yht 500€. Vakuutusten eroista en tiedä, ns. ylimääräisiä kuluja Minissä ei ole ollut. En tätä yhtälöä saa sähköautolle mitenkään säästön puolelle, ero on ~700€/vuosi Minin hyväksi.

    Tupla-ajomäärällä /12tkm/vuosi kokonaiskustannus olisi noin tasapeli. Huomatavaa on myös, että pieniakkusien sähköauton käyttävyys muhun kuin kaupukisuhaamiseen on aika rajoittunut. Minillä on käyty Levillä (ei kusematta mutta reippaasti kuitenkin) ja muita satunnaisia pidempiä matkoja, jotka olsivat menneet seikkailuksi pienellä sähköautolla.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Sehän nimenomaan kuitenkin on tuputusta millä se aloitettiin, ja velvoitettiin asuntoyhtiöitä ja tietynkokoisia yrityksiä jne. kustantamaan latauspaikkoja herrasväelle, sekä lisäksi osa autosta kustannettiin velaksi veronmaksajien piikkiin.
    Mahtaakohan moni nykyään ottaa "varalta" kalliimpaa sähköliittymää kotiin ihan vaan latausoption takia.

    Kun tuota rangea haaveillaan, niin täytyy muistaa se fakta vanhenevastakin akusta, että mitä isompi se on, sitä kalliimpi se on myös korjata. Eli ei se range välttämättä niin autuaaksi tee, se reservi ei tule ilmaiseksi. Tuleeko jopa halvemmaksi ottaa aggregaatti mukaan jos asiaa laskisi

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Joo ei kyllä pysty ostamaan nyt tuotakaan itkuvirttä oikein mitenkään päin. Nimenomaan kaupungin ulkopuolella löytyy tai järjestyy se 3x16A voimavirta mihin tahansa. Ja noihin kolmeen numeroon ja kahteen kirjaimeen on survottu se sähköautoilun auvoisuuden ydin. 800km rangea ei tartte yhtään mihinkään. Ei yhtään mihinkään.

    .... Ja nyt tähän se pakollinen. Löytyy joo jostain sellainen ihminen, joka ihan oikeasti ajaa Forssasta Utsjoelle ja takas joka viikko. No ei. Sille se ei ole paras vaihtoehto. Ei siitä ole mitään epäselvyyttä ja aivan turha vääntää. Iso daiseli alle ja hanaa!.....

    .... Mutta noita Fogeli - Utsjoki väliä tai vastaavia ajavia on aivan helvetin vähän, että siitä on aivan turha yrittää ammentaa mitään validia pointtia....

    Foderikin pääsee sieltä Forssasta kyllä aivan mainiosta liikkumaan joka suuntaan monenlaisilla sähkövermeillä siitä ei ole kiinni. Toki jos budjetti on 15k€ niin sillä saa 94Ah akkuisen i3:n alleen. Aivan hemmetin hyvä käyttöauto / kauppakassi / mitä vaan, mutta range on kesällä 200km ja talvella 140km. Sen ymmärtää hyvin ettei se nappaa vorssalaista kun pitäis aika usein päästä sieltä pitäjästä veks (jonka hyvin ymmärtää ).


    Summaan jälleen saman kuin jo monet kerrat näissä keskusteluissa.

    - Sähköautoa ei tarvitse kaikille tuputtaa, mutta nuo argumentit sitä vastaan ovat vaan 85 prosenttisesti pelkkää paskaa ja 15% pierua.
    - Jos autobudjetti on 5k€, 10k€ 15k€. Unohda sähköautot toistaiseksi. Unohda myös hybridit toistaiseksi.



    Terveisin sähköautoilija, joka on ajanut tyytyväisenä nelisen vuotta päivittäiset ajot sähköllä (tehden arvonalenemassa ison miinuksen) ja kesäkaudella V8:lla ja V10:llä eikä niistä luovu.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Tollanen tiko4tiko:n tilanne taitaa olla lähempänä todellisuutta muualla kuin suurissa kaupungeissa. Tämä on se suurin jarru noiden massiiviseen itsestään yleistymiseen maaseudulla.
    Kaupungissa 50km päiväsuoritteella ajava citygo-luokan paskakippo on varmasti edukas mutta se ei palvele kuin murto-osaa kokonaisautokannasta.

    Sitä aikaa odotellessa kun sähköauto on hankintahinnaltaan oikeasti edukas ja range 800km. Siinä vaiheessa vasta kysyntä korjaa suhdelukua itsestään, polttisten tappioksi.
    Tukeeko tollasta komboa ikinä, ehkä, ehkä ei.

    Eli edukas sähköauto, millainen on se sopivan edukas? entä toi range, todellisen elämän keskivertortorengeksi 800km, vai wltp ilmoitettu range 800km ok?

    Maaseudulla jopa paremmat mahdollisuudet sähköautolle kuin isojen cityjen sisällä asuville. iso osa taloyhtiöistä ilman omaa latauspistoketta, Maaseudulla isompi joukko asuu omakotitaloissa ja monissa on jo se voimavirtapistoke taikka kyläsähkömies asentaa parilla satasella ja voimavirtalatureita saa jo halvimmillaan 200-300€ hintaan ja sitten sitä 10-11kw pukkaa tunnissa.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Tupla, joten unexpected syntax erroria ym virheilmoitusta
    Last edited by ritariässä; 01-02-2025, 10:57.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Kyllähän tollasella sähkö-citigon tyyppisellä ratkaisulla kituuttaa landelainenkin työmatkat, pitää vaan olla matkan molemmissa päissä laturi ja talvella kannattaa laittaa lämmintä päälle sekä pinnottaa etulasien sisäpinnat jollain mikä hillitsee huurtumista, ylivoimaisesti halvin tapa liikkua kaikkiin muihin yksityisautoilun vaihtoehtoihin verrattuna mutta mukavuudesta joutuu aika paljon tinkimään.

    Halpoja alle 20k€ käytettyjä sähköautoja löytyisi kyllä paljon parempiakin jo tänäpäivänä kun tuollainen yllämainittu, mutta mielummin tuunaan ja virittelen vanhaa bemaria, hauskaan kun tällä alustalla on muutamia käyttäjiä kellä ei tunnu olevan ainakaan enää mitään kiinnostusta tätä harrastusta kohtaan mutta silti roikkuvat tällä foorumilla jauhamassa sähköautoista

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Tollanen tiko4tiko:n tilanne taitaa olla lähempänä todellisuutta muualla kuin suurissa kaupungeissa. Tämä on se suurin jarru noiden massiiviseen itsestään yleistymiseen maaseudulla.
    Kaupungissa 50km päiväsuoritteella ajava citygo-luokan paskakippo on varmasti edukas mutta se ei palvele kuin murto-osaa kokonaisautokannasta.

    Sitä aikaa odotellessa kun sähköauto on hankintahinnaltaan oikeasti edukas ja range 800km. Siinä vaiheessa vasta kysyntä korjaa suhdelukua itsestään, polttisten tappioksi.
    Tukeeko tollasta komboa ikinä, ehkä, ehkä ei.
    Miksi pitäisi olla citygo-luokan paskakippo? Jos pystyt lataamaan himassa, mikä on helpon ja halvan sähköautoilun peruskivi (kuten pyroz jälleen fiksusti muistutti) on about aivan sama, mikä auto alla on. Osalle ihmisistä sähköauto on kaikkine kuluineenkin ehdottomasti halvin vaihtoehto puhumattakaan käyttövoiman tuomasta mukavuudesta. Ei kaikkien tarvitse ajaa samalla käyttövoimalla eikä joka kerta ole tarvetta kertoa, miten sitä kelkkaa ei vedetä Lappiin kusematta.

    Edelleen se suomalaisen keskiajosuorite on alle 50 kilometriä päivässä eli aika paljon on niitä, joille sähköauto sopii. Toki sitten kotilatausmahdollisuus huomioiden putoaa jengiä pois jonkin verrankin. Sähköautot yleistyvät landellakin, kun käytettyjä tulee järkevillä ajomäärillä tuulipukukansalle edullisemmin hankittaviksi. Nyt tilanne ei vielä isossa kuvassa näin ole.
    Last edited by PNM2; 01-02-2025, 09:20.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Tollanen tiko4tiko:n tilanne taitaa olla lähempänä todellisuutta muualla kuin suurissa kaupungeissa. Tämä on se suurin jarru noiden massiiviseen itsestään yleistymiseen maaseudulla.
    Kaupungissa 50km päiväsuoritteella ajava citygo-luokan paskakippo on varmasti edukas mutta se ei palvele kuin murto-osaa kokonaisautokannasta.

    Sitä aikaa odotellessa kun sähköauto on hankintahinnaltaan oikeasti edukas ja range 800km. Siinä vaiheessa vasta kysyntä korjaa suhdelukua itsestään, polttisten tappioksi.
    Tukeeko tollasta komboa ikinä, ehkä, ehkä ei.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Onko 115-130kW keskiteho? Annat ymmärtää että -30C lataat 120kW teholla ja täytät akun vieläpä 90%, oikeesti lataako noin hyvin? (Siinä on kyllä mennyt sähköä aika h...ti lämmittämiseen, että saa akun noin lämpimäksi tuollaisessa kelissä.) Tiedän kyllä että Teslan lataus on kyvykäs hieman korkeamman jännitteen ansiosta, mutta melkoisia lukuja esität. Vai onko kyseessä sähköautoilijan perusvärikynä käytössä niinkuin näissä energianhinta laskuissakin. Itse pääsen kyllä 130..140kW keskitehoon lämpimällä 20..80% välissä, mutta se vaatii että laturin tehon saa itselle, mikä on harvinaista. Talvella kylmässä esilämmityksellläkin 100kW keskiteho on todellisuutta. Vaikka käyttäsi lämmitystä, aina niin alussa on jakso, jossa auto lämmittää akkua lisää, ennenkuin nopea laustus alkaa ja teho nousee. Mutta sittenkin latauskäyrä putoaa paljon nopeammin kuin lämpimässä. Lämpimässä latausteho säilyy korkeana noin 30..40% asti.

    Jos auto seisoo kotipihassa ja sillä ajetaan vähän, niin sopivaa aikaa kärkkymällä lataaminen on halpaa. Kun autolla liikutaan, julkisia latureita on käytettävä, jolloin sähkö kyllä maksaa aivan jotain muuta kuin 10snt/kWh. Omalla kohdalla latauksista tulee 30...40% kotona ja 60..70% julkisista latureista. Ja kotonakaan ei voi sitä latausajankohtaa paljon valita, jos mielii täydehköllä akulla lähteä liikkeelle. Julkisten keskiarvohinalla (30stn) ajaminen maksaa noin 7..9€/100km, plus kahvit etc tilanteen mukaan. On tuo nyt halvempaa kuin aiemmin, mutta aika merkittävästä säästöstä ei ole kyse. 10stn on kotonakin täyttä utopiaa, 15..20snt lienee todellisuus siirtoineen. (Oma käyttöprofiili: ajomäärä noin 2,5..3,5tkm/kk, appistä kuukausittain pisin päivämatka 500..900km/pv, päiväkeskiarvoksi appi laskee noin 200km.)
    Sinulla on ajomäärä niin kova ja kotilatauksen osuus niin alhainen, että diesel olisi parempi. Sähköautoilun A ja O on kotilatauksen helppous ja edullisuus. Ja jos ei siitä pääse nauttimaan kuin vain osittain niin se vesittää ison osan yhtälöstä.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Rangea saisi olla sellainen 100-150km enemmän noihin pohjoisen reissuihin. Voisin helposti vaihtaa tuosta 0-100 3s ajan sekunnin huonommaksi, jos saisin 100km lisää rangea. Vissiin vanhaksi tullut? Toki pidempiä reissuja tulee vuodessa about viitisen kappaletta, kun tarvii käyttää pikalatureita eli siinä mielessä tuon vielä kestää. Jos tulisi viikoittain pitkiä reissuja, niin auto olisi mennyt jo vaihtoon isompiakkuiseen. Auto kyllä edelleen lataa mukavasti -30 pakkasillakin pikalatureilla parhaimmillaan 115-120kw vaikka on jo tänä vuonna 9 vuotta vanha sähköauto. Huvitti tuossa joululomalla Kuusamosta palatessa ABC:n laturilla, kun katseli näitä uudempia sähköautoja mitä siinä tolpilla pyöri ID3/4:sta, sähköpösöä, Nissan Ariyaa jne. kun yhdistävä tekijä niissä tuntui olevan kylmät akut eikä akkulämmitystä. Mukava siinä varmasti istuskella laturilla, kun akku ottaa vastaan virtaa 25-40kw vaikka akut on likimain tyhjiä ja ABC:n hinnoittelu tietyillä asemilla rankaisee yli 45min latauksista lisähinnalla 20c/min. Oma auto kyllä kerkeää imaisemaan laturista parista prosentista sinne 90% tuossa 45min. Vähän meinaa jopa ajoittain olla nafti tuo 45min ajallisesti, jos noutopöydän sijaan tilaatkin ruuan, niin ei kerkeä aina rauhassa syömään. Mutta tämmöistä täällä.
    Onko 115-130kW keskiteho? Annat ymmärtää että -30C lataat 120kW teholla ja täytät akun vieläpä 90%, oikeesti lataako noin hyvin? (Siinä on kyllä mennyt sähköä aika h...ti lämmittämiseen, että saa akun noin lämpimäksi tuollaisessa kelissä.) Tiedän kyllä että Teslan lataus on kyvykäs hieman korkeamman jännitteen ansiosta, mutta melkoisia lukuja esität. Vai onko kyseessä sähköautoilijan perusvärikynä käytössä niinkuin näissä energianhinta laskuissakin. Itse pääsen kyllä 130..140kW keskitehoon lämpimällä 20..80% välissä, mutta se vaatii että laturin tehon saa itselle, mikä on harvinaista. Talvella kylmässä esilämmityksellläkin 100kW keskiteho on todellisuutta. Vaikka käyttäsi lämmitystä, aina niin alussa on jakso, jossa auto lämmittää akkua lisää, ennenkuin nopea laustus alkaa ja teho nousee. Mutta sittenkin latauskäyrä putoaa paljon nopeammin kuin lämpimässä. Lämpimässä latausteho säilyy korkeana noin 30..40% asti.

    Jos auto seisoo kotipihassa ja sillä ajetaan vähän, niin sopivaa aikaa kärkkymällä lataaminen on halpaa. Kun autolla liikutaan, julkisia latureita on käytettävä, jolloin sähkö kyllä maksaa aivan jotain muuta kuin 10snt/kWh. Omalla kohdalla latauksista tulee 30...40% kotona ja 60..70% julkisista latureista. Ja kotonakaan ei voi sitä latausajankohtaa paljon valita, jos mielii täydehköllä akulla lähteä liikkeelle. Julkisten keskiarvohinalla (30stn) ajaminen maksaa noin 7..9€/100km, plus kahvit etc tilanteen mukaan. On tuo nyt halvempaa kuin aiemmin, mutta aika merkittävästä säästöstä ei ole kyse. 10stn on kotonakin täyttä utopiaa, 15..20snt lienee todellisuus siirtoineen. (Oma käyttöprofiili: ajomäärä noin 2,5..3,5tkm/kk, appistä kuukausittain pisin päivämatka 500..900km/pv, päiväkeskiarvoksi appi laskee noin 200km.)

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    800V järjestelmässä alkaa olla jo niin hyvä kyky ottaa virtaa ettei toimintamatka häiritse niin pahasti kun lataukset on nopeita mutta näiden autojen hinnat on vaan vielä vähän korkeella tavan tallaajalle.

    Leave a comment:

Working...
X