memebuy23buy

Mai ex Näästi Biist:M6-05,Koeajo:Harvinainen kaunotar, Maserati Merak, F1-tunnelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19180
    • -

    Erittäin mukavaa luettavaa oli taas Porschen ja Viperin koeajo. Lisää näitä!
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Juhaska
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 3997
      • Suomi

      Oli kyllä taas asiallista tekstiä.
      Itse tykkäsin juurikin tuon viperin osuudesta jutussa.
      Kyllä se tosiaan on niin brutaali laite että sellainen olisi mukava omistaa jossain vaiheessa elämää.
      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

      Comment

      • Tabio
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 200
        • helsinki

        Et oo miettiny ollenkaa tollasta uudempaa C6 Z06 corvettea? Kaupasta kun hakee uuden niin hintaa kertyy 170k € ja hyviä käytettyjä saa jo 80k€. 0-60mph taittuu 3.8s joten ihan hitain lasikuitupulkka ei sekään ole..
        http://tabio.1g.fi/kuvat/

        Comment

        • jva
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 1419

          Hauska lueskella koeajofiiliksiä

          Porsche taisi siis olla punainen, noin 50t ajettu cabrio?!
          Siitä sen verran kommenttia että jos Porschen ostaa niin Tiptronic vaihteistoksi vain silloin kun auton takapäästä löytyy kaksi ahdinta, eli siis autohan on silloin 911 Turbo. Muussa tapauksessa ehdottomasti moottorin jatkeeksi manuaalilaatikko. En lähde tässä sen enempää sitä seikkaa erittelemään, miksi asia on niin, se vain on ja syyt on helpompi kokea itse kuin yrittää ymmärtää toisen sitä sanoin selittäessä.
          PDK ON parempi ja vaikka se tosiaan on urheilullinen ja istuu urheiluautoon oikein hyvin, niin edellenkin harkitsisin pitkään ja hartaasti olisiko Porscheni PDK vai manuaali jos nyt olisin sellaista tilaamassa.

          Myös se täytyy sanoa että coupessa ja cabriossa on hiukan havaittavaa eroa myös ratin takana. Cabrio on kyllä koriltaan/rungoltaan osattu tehdä hyvin jäykäksi ja kuitenkin niin että paino ei ole lisääntynyt dramaattisesti kuten usein käy kun katto otetaan pois ja rungon jäykkyys halutaan silti säilyttää.
          Coupe- mallinen 911 on silti, minusta ei kovin paljoa, mutta kuitenkin sen verran että sen voi joissain tilanteissa havaita, jäykempi ja miksei olisikin koska katto on kuitenkin autossa rakenteena jäykistävä.
          Siitä johtuen coupe 911 on mielestäni aavistuksen enemmän urheilullisen tuntuinen kuin cabrio.
          Porschen sporttiputket ovat erinomainen varuste. Niillä äänimaailma on erinomainen ja hieno juttu on myös se että äänimaailman saa napista painaen myös sivistyneemmäksi, mikä onkin hyvä juttu, koska hienojakaan sporttiääniä ei jaksa aina ja kaikissa tilanteissa kuunnella.
          En muista oliko tuossa yksilössä PASM, mutta minun mielipiteeni PASM:sta on suunnilleen sama kuin 5th Gearin Tiffillä..eli hieno varuste, mutta ollakseni rehellinen, jos en tietäisi milloin se on päällä ja milloin ei, tuskin huomaisin eroa (suunnilleen näin sanoi Tiff koeajaessaan PASM:lla varustettua Porschea)

          Sitten jos haluaa enemmän äärimmäistä urheiluautokokemusta, kannattaa, jos vain tilaisuus tulee, koeajaa 911 GT3. Sillä ja "tavallisella" 911:lla nimittäin ON eroa!
          Ja jos haluaa tehojen ja suorituskyvyn puolesta enemmän M6:maista ajokokemusta yhdistettynä Porschen vahvuuksiin niin silloin kannattaa koeajaa 911 Turbo.
          911- mallisto on laaja, reilut parikymmentä erilaista 911-versiota ja kyllä niissä myös eroja on, joten jos siitä valikoimasta autoa etsii niin sieltä kyllä löytyy käyttöautosta lähes kisavalmiiseen ratatykkiin ja kaikkea siltä väliltä. Eli 911:sta ja 911:sta ON eroa.

          Comment

          • Madfexx
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3646
            • Lempäälä

            Erittäin mukavaa luettavaa nämä sinun vertailusi

            Pienenä vinkkinä laita tuohon otsikkoon mieluummin viestin numero, kuin sivunumero. Eli siis tyyliin "Uutta tarinaa viestissä #326". Tuo viestejä per sivu on säädettävissä tuolta asetuksista, joten monella (kuten itsellänikin) tuo uusin vertailu saattaa löytyä jostain aivan muualta kuin sivulta 33

            Mutta anyways, keep up the good work! Toivottavasti saamme pian lukea Ferrarista
            Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
            Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

            Comment

            • jva
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 1419

              Jäi äsken oma kommentointi vielä kesken kun en ehtinyt kirjoittelemaan kuin Porschen osalta..

              Viperin kohdalla asia on varmasti juuri noin kuin koeajaja kirjoittaa. Siinä on oma viehätyksensä, kuten Corvetessakin, joka syntyy brutaalista voimasta yhdistettynä jonkinlaiseen "kivikautiseen" tekniseen fiilikseen (verrattuna Eurooppalaisiin urheiluautoihin).
              Eli jotain aitoa ja alkuperäistähän noissa jenkeissä on ja se kieltämättä niissä myös viehättää.

              Asian kääntöpuoli on se että, ainakin omia fiiliksiä kun tutkiskelen, niin luulenpa että tuo jenkkien brutaalius, tietty alkeellisuus ja osin jopa jonkinlainen viimeistelyn ym puolitiehen jättäminen alkaisi häiritsemään minua jossain vaiheessa jos erehtyisin jenkkisportin ostamaan.

              Viper ei ole minulle kovin tuttu, mutta jos vertaan Corvettea ja M6:sta tai 911:sta niin siinä missä M6:ssa tai 911:sta istahtaa luksusautoon jossa kaikki on kohdillaan, materiaalit viimeisen päälle, osien sovitukset ovat millintarkasti sovitettu oikein, ei narise, ei nitise..kaikkialla henkii huippulaadun tunnelma.
              Corvetessa, kuten muissakin jenkeissä, osa materiaaleista on kuin jostakin halpa-autosta, osien sovitukset toisinaan vähän sinnepäin, narinaa ja nitinääkin kuuluu jne. Aluksi tuo kaikki siis kieltämättä aikaansaa sen rajun voiman mausteena sitä alkukantaista ja brutaalia viehätystä, mutta siis ainakin minua se todennäköisesti alkaisi jossain vaiheessa häiritsemään.

              Jenkeillä ja Sakuilla on hintaeroa, vaikka suorituskykyeroja ei olekaan..ja kyllähän se niin on että tuossa viimeistelyn tasossa, materiaaleissa jne se hintaero myös näkyy..ja rajusti.

              Tuo sama brutaalius löytyy Corveten ohella myös Mustangista..ja siitäkin löytyy samat materiaali- ja viimeistelypuutteet, verrattuna Saksalaisiin.

              Sakuihin tottuneena minun on kyllä hyvin, hyvin vaikea tottua Jenkkiautoon..vaikka jossain vaiheessa Corvette kyllä kiinnostikin, ison koneen ja suorituskyvyn/ hankintahinnan suhteen takia. Mutta se kiinnostus kyllä lopahti kun Corveten ratin taakse istui ja muovinen halpistunnelma ympäröi kuskin. Sama kävi Mustangin kanssa.

              Niin se vain on että eipä taida löytyä Sakemannin kaltaista laadun ja laatuvakutelman tekijää?! BMW, Audi, Mersu ja Porsche ovat tässä minusta ylivoimaisia ykkösiä ja kestävät vertailun mihin tahansa automerkkiin..ja taitavatpa ne nuo Sakut tosiasiassa asettaa viimeistelylle ja laatuvaikutelmalle mittapuun joilla muita arvioidaan.
              Toki Sakemanneillakin on heikkoutensa ja ehkä yksi niistä on se että harva niistä pystyy esim Viperin alkukantaiseen rajuuteen, jolla siis kiistaton viehätyksensä silläkin on.

              Tiedä sitten yhdistyykö esim 911 GT2:ssa laatuvaikutelma, viimeistely ja barbaarimaisen alkukantainen suorituskyky?!

              Comment

              • Italowestern
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 507
                • Vantaa

                Amerikan ikonihan se Vette on kyllä..

                Originally posted by Tabio View Post
                Et oo miettiny ollenkaa tollasta uudempaa C6 Z06 corvettea? Kaupasta kun hakee uuden niin hintaa kertyy 170k € ja hyviä käytettyjä saa jo 80k€. 0-60mph taittuu 3.8s joten ihan hitain lasikuitupulkka ei sekään ole..
                Miksikäs ei Vettekin olisi kiva. Enpä olekaan ennättänyt uutta Vetteäkään testaamaan. Hyvä idea varmasti. Viperissa toki viehättää myös sen harvinaisuus. Vettejäkään ei kyllä liiaksi asti ole. Eikä suorituskyvyssä ole puutteita varmastikaan. Kysymys vaan on aina tuo sama. Missäs sellainen sattuisi olemaan hollilla. Katsotaan..
                sigpic
                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                Comment

                • Italowestern
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2008
                  • 507
                  • Vantaa

                  Kas olinpas yksinkertainen..

                  Originally posted by Madfexx View Post
                  Erittäin mukavaa luettavaa nämä sinun vertailusi

                  Pienenä vinkkinä laita tuohon otsikkoon mieluummin viestin numero, kuin sivunumero. Eli siis tyyliin "Uutta tarinaa viestissä #326". Tuo viestejä per sivu on säädettävissä tuolta asetuksista, joten monella (kuten itsellänikin) tuo uusin vertailu saattaa löytyä jostain aivan muualta kuin sivulta 33

                  Mutta anyways, keep up the good work! Toivottavasti saamme pian lukea Ferrarista
                  Kiitos kiitos!
                  Ja kiitos myös asiallisesta neuvosta, josta otin heti vaarin ja muutin nuo osoitukset tai sisällysvihjeet viestin numeroiksi.

                  Ferrari on tosiaan aikomus ajaa aivan pian, mutta nyt on taas uutta materiaalia saatu hiukan vanhemmasta mutta tulisesta Italian orista eli Maseratista.

                  Kävinpä heittämässä lenkin sellaisella kovalootaisella 3200 GT:llä. Ja taas oli varsin virkistävä kokemus. Mutta siitä piakkoin oma juttunsa.

                  Ferrareista olen suunnitellut ajaa 456GTA coupén, joka olisi sisätiloiltaan ja idealtaan hiukan M6:tta muistuttava ja sitten sen sisarmallin 599:n (eikun 550-mallin tietenkin) eli kaksipaikkaisen salaman, jotta osaa kertoa mistä GTA on miedonnettu. Nuo molemmat siis sieltä 2k vaihteesta. Uudempien Ferrarien koeajoista (jota siis 599 edustaa) ei niin varmuutta ole vielä, mutta katsotaan nyt.
                  Last edited by Italowestern; 21-07-2009, 00:10.
                  sigpic
                  ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                  Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                  Comment

                  • Italowestern
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2008
                    • 507
                    • Vantaa

                    Porschesta vielä hiukan lisää malleja testiin piakkoin

                    Originally posted by jva View Post
                    Hauska lueskella koeajofiiliksiä

                    Porsche taisi siis olla punainen, noin 50t ajettu cabrio?!
                    Siitä sen verran kommenttia että jos Porschen ostaa niin Tiptronic vaihteistoksi vain silloin kun auton takapäästä löytyy kaksi ahdinta, eli siis autohan on silloin 911 Turbo. Muussa tapauksessa ehdottomasti moottorin jatkeeksi manuaalilaatikko. En lähde tässä sen enempää sitä seikkaa erittelemään, miksi asia on niin, se vain on ja syyt on helpompi kokea itse kuin yrittää ymmärtää toisen sitä sanoin selittäessä.
                    PDK ON parempi ja vaikka se tosiaan on urheilullinen ja istuu urheiluautoon oikein hyvin, niin edellenkin harkitsisin pitkään ja hartaasti olisiko Porscheni PDK vai manuaali jos nyt olisin sellaista tilaamassa.

                    Myös se täytyy sanoa että coupessa ja cabriossa on hiukan havaittavaa eroa myös ratin takana. Cabrio on kyllä koriltaan/rungoltaan osattu tehdä hyvin jäykäksi ja kuitenkin niin että paino ei ole lisääntynyt dramaattisesti kuten usein käy kun katto otetaan pois ja rungon jäykkyys halutaan silti säilyttää.
                    Coupe- mallinen 911 on silti, minusta ei kovin paljoa, mutta kuitenkin sen verran että sen voi joissain tilanteissa havaita, jäykempi ja miksei olisikin koska katto on kuitenkin autossa rakenteena jäykistävä.
                    Siitä johtuen coupe 911 on mielestäni aavistuksen enemmän urheilullisen tuntuinen kuin cabrio.
                    Porschen sporttiputket ovat erinomainen varuste. Niillä äänimaailma on erinomainen ja hieno juttu on myös se että äänimaailman saa napista painaen myös sivistyneemmäksi, mikä onkin hyvä juttu, koska hienojakaan sporttiääniä ei jaksa aina ja kaikissa tilanteissa kuunnella.
                    En muista oliko tuossa yksilössä PASM, mutta minun mielipiteeni PASM:sta on suunnilleen sama kuin 5th Gearin Tiffillä..eli hieno varuste, mutta ollakseni rehellinen, jos en tietäisi milloin se on päällä ja milloin ei, tuskin huomaisin eroa (suunnilleen näin sanoi Tiff koeajaessaan PASM:lla varustettua Porschea)

                    Sitten jos haluaa enemmän äärimmäistä urheiluautokokemusta, kannattaa, jos vain tilaisuus tulee, koeajaa 911 GT3. Sillä ja "tavallisella" 911:lla nimittäin ON eroa!
                    Ja jos haluaa tehojen ja suorituskyvyn puolesta enemmän M6:maista ajokokemusta yhdistettynä Porschen vahvuuksiin niin silloin kannattaa koeajaa 911 Turbo.
                    911- mallisto on laaja, reilut parikymmentä erilaista 911-versiota ja kyllä niissä myös eroja on, joten jos siitä valikoimasta autoa etsii niin sieltä kyllä löytyy käyttöautosta lähes kisavalmiiseen ratatykkiin ja kaikkea siltä väliltä. Eli 911:sta ja 911:sta ON eroa.
                    Oli juurikin kuvailemasi namupala.

                    Olet varmastikin oikeassa siinä, että noissa malleissa on isoja eroja ja täytyy rehellisesti tunnustaa, että S-mallinen 911 TipTronicilla on hiukan laiska verrattuna tähän omaan mittatikkuun eli M6-malliin.

                    M6:ssa löytyy melko ylittämätön suorituskyky ja ajo-ominaisuudet kokonaisuudessaan verrattuna moniin autoihin sen painosta huolimatta. Tiukimmalla teho- ja alusta-asetuksellaan se on jo melko ohjus, vaikka varmasti eduksi nopean ajon ominaisuuksille olisi ainakin jonkin asteinen alustan madallus eli samalla jäykempien jousien vaihto.

                    Ero M6:n tehossa Porschen S-malliin on merkittävä, joten todellakin, oikeampi vertailukohde olisi varmaankin juuri tuo ehdottamasi Turbo-malli, puhumattakaan sitten noista hypermalleista, joiden koeajo on varmaankin melko ulottumattomissa. Kuitenkin PDK on mielenkiintoinen ja kova laatikkoinen malli myös, joten ilman muuta nekin täytyy testata.

                    Kuitenkin sanoisin, että tuo punainen 911 Savo-malli oli todella positiivinen kokemus ja kyseessä on erittäin haluttava ja hyvä auto. Sellainen, muuten samanlainen, mutta kovalootainen, olisi mun makuun kyllä vielä enemmän.

                    Varmasti olet oikeassa tuossa, että kupee on jäykempi ja vielä parempi ajaa, mutta tunnelma avoautossa on hienona kesäpäivänä melko ylittämätön.

                    Myös tuo kuvailemasi laatuasia on enemmän kuin totta. Saksalaisissa laatu on todella kovaa tasoa. Tosin Lambossa kyllä oli laadukas tunnelma sisällä kuten Ferrareissa sekä Maserateissakin. Pakko mainita tässä myös Aston Martin, josta pidin sisätilojen osalta paljon. Mutta nuo em. merkit ovatkin legendoja useimmiten jo eläessään.

                    Viperissa taas loisti viimeisin ajonhallintatekniikka poissaolollaan, tosin puute sopi erinomaisen hyvin tuohon vehkeeseen.

                    Viperin mielestäni isoin suunittelufloppi on ehdottomasti soitin, joka on ihan saman näköinen setti kuin meidän 2004-mallisessa Grand Voyagerissa. Ei sillä, etteikö se soisi yllättävänkin hyvin kaikkine Infinity-(vai mitä ne nyt oli) lisäaudioinensa ja subbareineen, mutta odottaisi, että edes Jenkkilän hyperautossa olisi jotain erilaista kojelaudassa kuin perheen pikkubussissa. Ovat tietty molemmat Hyrslereitä, että sepä se..

                    Höh. No, ehkä en sitä ajattelisi, jos meillä ei sattumalta olisi tuota Grandia. Tosin siitä tilamobiilistakin täytyy sen verran sanoa, että GV on tila-autoksi yllättävän kiva ajaa. Siellä istuu korkealla ja se antaa liikenteessä mukavat näköalat. Mutta hoh hoijakkaa.. Se siitä.
                    sigpic
                    ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                    Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                    Comment

                    • user
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 61
                      • Mikä-vi7un-connection

                      Originally posted by Italowestern View Post
                      Ferrareista olen suunnitellut ajaa 456GTA coupén, joka olisi sisätiloiltaan ja idealtaan hiukan M6:tta muistuttava ja sitten sen sisarmallin 599:n eli kaksipaikkaisen salaman, jotta osaa kertoa mistä GTA on miedonnettu. Nuo molemmat siis sieltä 2k vaihteesta. Uudempien Ferrarien koeajoista ei niin varmuutta ole vielä, mutta katsotaan nyt.
                      Ettei kuitenkin 550? 599 on 2k6 tai tuoreempi

                      Comment

                      • Italowestern
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 507
                        • Vantaa

                        Kiitosta vaan ja pidetään Bemun lippua korkealla

                        Originally posted by Raputurkki View Post
                        Tää on loistava threadi. Tätä on hauska lueskella aina kun uusia koeajoja ilmestyy. Musta on hyvä juttu, että vaikka BMW-forumilla ollaankin, niin ihmiset silti tuntuu ihan avoimesti olevan kiinnostuneita myös muista asiallisista autoista.

                        Jatkahan Italo samaan malliin...
                        Kiitos ja kiva että tykkäät näistä koeajotarinoista.

                        Onhan se selvä, että Bemufanit tykkää hyvistä autoista ja niitä kyllä löytyy onneksi joitain muitakin kuin BMW.

                        Bemuissa on mielestäni ehkä parasta lähtökohtaisesti se, että tehtaan omistajaperhe aidosti haluaa pitää noiden eri mallien ajonautinnon korkealla tasolla ja samalla myös käyttää hyviä ja ajan hammasta kestäviä materiaaleja sekä laadukasta hyvin koulutettua työvoimaa autoja rakentaessaan.

                        Jopa pienimmät ja tehottomimmat bemut on hauskoja ajaa ja mukava omistaa. Vaikka itse olenkin aloittanut hiukan muualta kuin tyvestä niiden osalta, niin kokeiltu on ja hyviksi havaittu ihan sieltä 316-mallista alkaen.

                        Aiheesta rajusti poiketen, olen näköjään allekirjoituksestani "aktiivisesti unohtanut" yhden "syrjähypyn", joka oli Toi Ota Korolla Lift Bäk 1.6 GTi vuodelta hmm.. oisko ollut -92

                        Ei sekään työsuhdeautona hassumpi ollut 125hv ruiskukoneineen, vaikka etuveto vetelikin urissa kovasti matalilla renkailla ja käsijarrun vetäisy aiheutti veret seisauttavan sivuluiston (siis talvella), joka ei oikein meinannut ikinä oieta.. Talvella kun oli pakko saada joskus auto kääntymään niillä eväillä, jota sattui olemaan käytettävissä.

                        Tehokas manuaalilaatikkoinen BMW on aina ollut mukava ajaa, kun Ratin lisäksi on voinut käyttää takapyöriä ohjaukseen mutkissa. Driftausta on sillä helpompi harjoittaa, kuin esim. Porschella, jonka persus on kuin liimattu tiehen.

                        M6 ei anna sitä tehdä vakioasetuksillaan, vaan vaatii etukäteen ohjelmoidun M-napin, jolla nuo halutut ajonhallinnan ominaisuus-vähennykset saa käyttöön...

                        Kaipa se vaan omaa hyvän itsesuojeluvaiston.
                        Last edited by Italowestern; 23-07-2009, 18:15.
                        sigpic
                        ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                        Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                        Comment

                        • Italowestern
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 507
                          • Vantaa

                          No niin.. siis 550-malli eikä 599. Sama pää kesät talvet..

                          Originally posted by user View Post
                          Ettei kuitenkin 550? 599 on 2k6 tai tuoreempi
                          Juu, olet oikeessa. Tarkoitin 550-mallia. Mallimuisti Ferrarin kohdalla oli optimistinen.

                          Siis tämä:


                          599 oli tietty se mitä juuri en uskonut pääseväni testaamaan.. Scaglietti olis siis kyllä hauska kokeilla kanssa..

                          Last edited by Italowestern; 21-07-2009, 00:17.
                          sigpic
                          ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                          Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                          Comment

                          • jva
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 1419

                            Originally posted by Italowestern View Post
                            Ero M6:n tehossa Porschen S-malliin on merkittävä, joten todellakin, oikeampi vertailukohde olisi varmaankin juuri tuo ehdottamasi Turbo-malli, puhumattakaan sitten noista hypermalleista, joiden koeajo on varmaankin melko ulottumattomissa. Kuitenkin PDK on mielenkiintoinen ja kova laatikkoinen malli myös, joten ilman muuta nekin täytyy testata.
                            Joo, se on tosiaan huomioitava että Porschen vastine M6:lle tosiaankin on 911Turbo, sekä suorituskyvyn että myös hinnan puolesta.
                            Aika usein 911 Carreran vertailukumppani eri testeissä on ollut BMW 645/650 ja kuten M6 on aivan eri auto kuin 650, niin sama koskee yhtä suuressa määrin Carreraa ja Turboa.

                            Comment

                            • Italowestern
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2008
                              • 507
                              • Vantaa

                              Nimenomaan..

                              Originally posted by jva View Post
                              Joo, se on tosiaan huomioitava että Porschen vastine M6:lle tosiaankin on 911Turbo, sekä suorituskyvyn että myös hinnan puolesta.
                              Aika usein 911 Carreran vertailukumppani eri testeissä on ollut BMW 645/650 ja kuten M6 on aivan eri auto kuin 650, niin sama koskee yhtä suuressa määrin Carreraa ja Turboa.
                              Kyllä, juuri noin.

                              Huomennapa sitten kokeillaan sitä metsästettyä 996 Turboa, jossa kova laatikko ja aivan upea hopeinen koppa. Hienosti pidetty, 60tkm mittarissa oleva Italiasta tuotettu huippulaite. 0-100km/h 4,2s ja silleen.. Odotukset on aikas korkeella.

                              Tänään sattui aivan ihmeellinen tapaus. Ferrari-kauppiaan puhelin soitti itsekseen minulle ja siinä sitten todettiin, että kai tämä on jotakin korkeamman voiman johdatusta ja sovittiin koeajosta. Ei muuta kuin kauppaan ja tällaisella pelillä lenkille:


                              Eipä ollut mitenkään hassumpi laitos ja tuossa tulikin jo mainittua että Maserati testattiin myös. 3200 GT tässä:


                              Ai mitenkä niin tykkään autojen takapuolista..

                              No, aiemmin on ajettu myös pikku lenkki GranSportilla ja sehän edustaa tuota M6-ajan sukupolvea. Ainoastaan tehot on hiukan alemmat kuin kuutosessa, mutta muuten suorituskyky aika lähellä noin normaali olosuhteissa.

                              Mutta Ferrariin...
                              Last edited by Italowestern; 22-07-2009, 00:36.
                              sigpic
                              ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                              Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                              Comment

                              • Italowestern
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 507
                                • Vantaa

                                Ferrari GTA 456M

                                Eli jopas tämä Ferrarinkin kokeilu onnistui sittenkin. Lisää kuvia tuosta huippuluokan GT-autosta löytyy Sportscarcenterin sivuilta.

                                Täytyy sanoa, että tuossa 456 GTA:n kuoressa silmä lepää. On se vaan niin nätti katsella, vaikka ehkä ei niin tyypillinen väri Ferrariin. Tosin, kun netistä katsoi, niin juuri tämä 4-paikkainen malli on useimmiten jotain ihan muuta kuin punainen.

                                Kuvissa pyörät näyttää liian pieniltä tähän autoon, mutta luonnossa ne sopivat yllättävän hienosti. Todellakin tyylikäs kokonaisuus.

                                Ja mitkä sisätilat. Vaalean ruskeaa nahkaa ja mustaa upeasti miksattuna. Ei tule halpa fiilis, ei. Varusteetkin on kaikki nätisti kohdillaan ja selkeästi laatutavaraa. Paremman näköinen kuin pienemmät sisarensa, jotka on enempi urheilullisia, mutta hiukan askeettisempia vaikutelmaltaan.

                                Penkit ovat kauniit ja tukevat hyvin, ajoasento on säädettävissä erinomaiseksi. Ja lisäksi taakse mahtuu ihan aikuinenkin kunhan ei ole liian pitkä. Hienostunut nahan tuoksu miellyttää nenää ja korostaa laadukasta tunnelmaa.

                                Stereot onkin sattumalta Saksasta, eli Beckerithän ne ferrarissa soi. Ihan mukiin menevät laitteet nekin. Tosin M6:ssa aika paljon jykevämpi basso..

                                No, ei viilata liikaa pilkkuja. Kyllä tuossa konttorissa viihtyy vaikka kuinka pitkään. Sanalla sanoen auto on sisältä vieläkin upeampi kuin päältä ja sehän kuskia miellyttää.

                                No, avain lukkoon ja kone tulille. Aika sivistynyt putkisto. Ei pidä kovasti melua, mutta mehukas V-12 saundi kuuluu kyllä riittävästi silti. Vaihde päälle ja menoksi. Automaatissa löytyy neljä pykälää käsin vaihdettavaksi, joten sporttisempaakin menoa voi harrastaa tarvittaessa. Helpointa on kuitenkin antaa laatikon tehdä töitänsä rauhassa.

                                V-12 antaa todella mukavasti potkua kunhan se on ensin lämmitetty huolella ja sitten vain baanalle. 456GTA on melko hiljainen, mutta alusta, vaikkakin kuulemma Ferrariksi pehmeä, on mielestäni aivan riittävän tukeva tuollaiseen autoon. Kaarteessa se ei kauheasti kallistele ja ote tiehen on tukeva sekä selkeä. Vaste on myös hyvä, eli vaikka ei kovin kevyt peli olekaan, niin hienosti taittuu mutkiin.

                                Automaatti tappaa varmasti osan kiihtyvyydestä eli auto opastaa herrasmiesmäiseen ajotapaan. 100km/h tuntuu säälittävän alhaiselta nopeudelta tuossa autossa ja se tulee kiitettävän nopeasti täyteen v-12 sulosointujen siivittämänä. Kyllä Ferrari osaa moottorin tehdä. Kerta kaikkiaan upea voimalaite vaatisi manuaaliaskin, jotta pääsisi oikeuksiinsa.

                                Hieman sama tunnelma tulee kuin Porschen Tip Tronicilla, eli vaihdelaatikko syö parhaan terän auton suorituskyvystä. Silti saattaisin valita 456:n automaattina, niin hienostunut se on käytökseltään ja jotenkin sopii sen karismaan.

                                Hetkellinen vauhdin nostatus puolentoista sadan yläpuolelle kertoo auton voimavaroista sen verran, että voimaa on riittävästi. Jos tuota verrataan M6:n kanssa, niin molemmissa on jotain samaa sivistyneisyyttä, tosin M6:n suorituskyky on terävämpi. No, sehän on melkein 10 vuotta uudempaa tekniikkaa.

                                Tänään en ennättänyt kokeilla 550-mallia, mutta kai sekin on pakko kokeilla ihan sivistyksen vuoksi.

                                Yhteenvetona voisi sanoa, että 456 on todellakin herrasmiehen auto. Se lipuu tyylikkäästi ja poistuu tarvittaessa huomaamattoman tehokkaasti. Jalkoihin sillä ei jää. Ohjaustuntuma on myös sellainen, että siinä on moni Bemukin kakkosena. Niin hyvin ratti viestittää takamuksen lisäavustuksella nuo kurvin ominaisuudet kuskille.

                                Ja taas tuli lisää kulttuurishokkia ihan roppakaupalla. Ei sitä eilen arvannut mihin tänään pääsi. Ihan liian lyhyt ajorupeama..

                                Entäs sitten Maserati. Tänään voi todeta, että se käsitys, mikä vielä muutama kuukausi sitten oli niin itsestään selvää, eli että M6 on se ainoa oikea, on saanut tuuletusta kunnolla. On niin paljon muitakin todella hienoja autoja, että oksat pois ja uuniin.

                                Maseratihan tuli 1999 markkinoille tuolla 2000-vuosimallisella 3200 GT-mallilla, jota olin kyllä silloin aikanaan kokeillut lyhyesti sekä automaattina että manuaalina. Nyt tarjolla oli manuaali tuplaturbo sinisellä nahkasisustalla.

                                Minusta Maseratissa on aina ollut sisustassa jotain todella miellyttävää ja oma Ghibli Gt oli ehkä parhaita esimerkkejä jalopuun ja nahan yhdistelemisestä maukkaasti. Ei sillä, etteikö esim Jaguar, RR ja muutamat muutkin osaisi tuota tehdä.

                                3200 mallissa se tunnelma usein puuttuu, kun sisustasta on tehty monesti yhden värinen musta ja se on minusta miinusta tuollaiseen autoon. Sininen antoi siten piristävää tunnelmaa. Maseratissa on jotain samaa kuin tuossa hienossa isosiskossaankin, se on se jokin, joka herättää tunnelman ja ajatuksia.

                                Osa auton tuomasta nautinnosta on ilman muuta hienosti mietitty estetiikka. Kyllä se on myös BMW:n yksi ominaisuuksista, mutta siinä se on enempi ergonomiaa, kun taas Italialaisissa pääasia on tyyli ja kauneus. Ergonomia tulee parhaiten onnistuneissa luomuksissa sitten ikään kuin kaupan päälle.

                                Mutta asiaan. Ajoasento on myös 3200:ssa säädettävissä melkoisen täydelliseksi. Ainakin minulle. Olen 181cm ja ilmeisen keskimääräinen monessa mielessä..

                                Stereot soi tuossakin kivasti ja ovat samat kuin Ferrarissakin, eli Beckerit. Tuoksukin on saman suuntainen eli hienostunutta nahkaa leijuu ilmassa. Eipä siinä enempää odotella, käännetään avaimesta ja kuunnellaan. AHHH!! Maserati on osannut tehdä putkistosta upeaäänisen. Mielestäni aivan omaa luokkaansa verrattuna moniin, jopa Ferrariin. Pakko hiukan kaasutella, kun on niin onnistunut äänen sävy kahdeksikossa.

                                Pykälä pesään ja liikkeestä pihalle. Liikennevaloissa kone alkaa hiljalleen jo lämmetä ja pienen hetken rauhassa ajeltuani, uskallan jo kokeilla miten turbot rupeaa ahtamaan. Maseratissa on turbon antama puhallussaundi jätetty varmasti tarkoituksella hyvin kuuluville ja pakoäänen sekä turbon vihellyksen sekoitus on nannaa korville. Toisekseen auto myös lähtee hienosti kiihtymään ilman suurempia viiveitä.

                                Alusta on myöskin Maseratissa jäykähkö mutta pintapehmeä, eli pikku töyssyt ei välity liikaa sisälle vaan auto kulkee hienon jämäkästi ja vastaa sekä ohjaukseen, että kaasuun upeasti. Myös jarrut tuntuvat tunnokkailta ja tehokkailta. En menisi haukkumaan oikeastaan mitään. Ainoastaan joku sisätuulettimista pitää pientä ääntä. Mutta 1999-mallisessa autossa, joka on näinkin vähän ajettu, on väkisinkin paikat hiukan jumissa jostain. Ei kyllä onneksi ajoon vaikuttavissa osissa tunnu muuta kuin pelkästään hyvältä.

                                Täyskaasutuksessa huomaa sen, että tuossa on erinomaisesti vääntöä, mutta ylhäällä ei enää ihan niin paljon terävyyttä kuin Ferrarissa tai esim. M6:ssa. No, M6 ja Ferrari ovatkin vapaasti hengittävinä aika eri systeemillä. Se missä tuo tuplaturbo tuntuu juuri positiivisessa mielessä, on alavääntö. Auto lähtee vaivatta kiihtymään pykälällä kuin pykälällä ja tuolta aina alle 2000rpm saakka.

                                Sanoisin, että todellakin miellyttävä kokonaisuus ja yhdistelmä tuplaturbon massiivista vääntöä ja mahtavaa ajettavuutta.

                                Plus, molemmissa autoissa, sekä Ferrarissa, että Maseratissa mahtuu taakse istumaan ja vieläpä suht hyvässä asennossa. Perheen pikkuväelle ja nuorisollekin aika mukavat tilat. Takapaksissakin on tilaa ihan ok molemmissa, mutta M6 lyö ne kyllä 6-0. Nin paljon enemmän on M6:n paksissa tilaa, että oikein ihmetyttää. Mutta kyllä noilla italialaisillakin saa pakaasit mukaan ihan jees.

                                Minkäs nyt sitten tähän mennessä ottaisin, jos ei jo M6 olisi?

                                Erittäin vaikea kysymys ja nämä ajokokemukset antavat paremman taustan ymmärtää, miksi jotkut varakkaammat ihmiset saattavat ostaa useita erilaisia autoja.. erilaisille päiville ja eri tarkoituksiin hiukan omanlaiset pelit.

                                Ei vaan pakko se on edelleen myöntää, että M6 on harvinaisen korkealla ajatuksissa monessa mielessä. BMW on tuossa onnistunut kyllä luomaan jotain melko ainutlaatuista. Esitteen mainosteksti ei ole kaukana totuudesta, eli se on todellakin luxusluokan urheilu-touring malli.

                                Silti Ferrarin karisma, Lamborghinin yltiöpäisyys, Maseratin jalo GT-luonne ja Porschen atleettimainen urheilullisuus ovat kukin erilaisia, Viperin järkyttävästä lihasmassasta puhumattakaan.. Niihin jää kaikkiin todella helposti koukkuun.

                                Että tällaista juttua tälä kertaa. Seuraavaksi sitten Porsche Turbon tunnelmiin..
                                Last edited by Italowestern; 22-07-2009, 01:46.
                                sigpic
                                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                                Comment

                                Working...
                                X