Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

Originally posted by TJJ View Post
    Eiköhän se ole tosiasia, että 3-sarja on meluisa pikkuauto 5-sarjaan verrattuna. Se on sitten eri asia miten paha tuo ongelma todellisuudessa on vs. auton edut 5-sarjan laivaan verrattuna. Terolla toki on vielä päällä alkuinnostus, joka tukkii korvat melulta, mutta kyllä se siitä... Ellei sitten edellisen dieselin raksutus aiheuttanut kuulovaurioita
    225/45 17", saksan nopeusluokan kitkat. On varmaan meluisa mutta ei ainakaan toho 535dhen verrattuna yhtään meluisampi. No mitataan vs e39 ku ehtii ja viitsii. E60 rengasmelu ainaki omasta mielestä on isompi kuin e39.

Enpä nyt laittas minkää innostuksen piikkiin tätä. Onhan täällä jo muutkin todennut iha samanlaisia havaintoja.

Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

PPL(A)

Comment

• makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1242
      • Kainuu

Originally posted by _nixu_ View Post
      Nimenomaan juurikin näin. Varmasti noin päin se ero ei ole niin suuri kun vaihtaa 5-sarjan pöllöstä nätisti käyvään 3-sarjan bensaan. Toisin päin tehdessä eron kyllä huomaa. Meinaa pää räjähtää kun hyppää E39 bensakuutosen ratista E9X dieseliin
      Selkeästi meluisampi oli tuo E39 M5 kuin nykyinen E92..
      Eikä siinä vielä kaikki. Ohjaus on parempi, suuntavakavuus on parempi..
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

Comment

• TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

Originally posted by teropa View Post
        Enpä nyt laittas minkää innostuksen piikkiin tätä. Onhan täällä jo muutkin todennut iha samanlaisia havaintoja.
        Korvan tottuminen meluun ja (kovienkin) äänien peittyminen toisilla äänillä ovat aika jänniä ilmiöitä. Teillä pitäisi olla noissa melutesteissä referenssinä vaikkapa E65 maltillisella rengastuksella.
        Pelkät dB-mittaukset ei kerro totuutta, pitäisi ottaa melun spektri ja sitten vielä pohtia mikä alue siinä häiritsee eniten yms. Kaikki on suhteellista, kyllä minä pärjäisin VW Sciroccollakin, vaikka se taitaa olla selvästi E90:tä meluisampi.
        E39 528iA

Comment

• teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

Korvan tottuminen meluun ja (kovienkin) äänien peittyminen toisilla äänillä ovat aika jänniä ilmiöitä. Teillä pitäisi olla noissa melutesteissä referenssinä vaikkapa E65 maltillisella rengastuksella.
          Pelkät dB-mittaukset ei kerro totuutta, pitäisi ottaa melun spektri ja sitten vielä pohtia mikä alue siinä häiritsee eniten yms. Kaikki on suhteellista, kyllä minä pärjäisin VW Sciroccollakin, vaikka se taitaa olla selvästi E90:tä meluisampi.
          No sanotaanpa sitten näin:

8 kpl E39 omistaneena mulla on arvio siitä, mikä on mukava melutaso. Olipa nyt kyse sitten spektreistä, desibeleistä tai vaikka akuankan höpsismistä. Tämän 330i:n melutaso ei mulla henkilökohtaisesti ylitä epämukavan rajaa, vaan koen sen miellyttävän hiljaisena. Minä itse. Sama mies koki uuden ykkösen karmeaksi. Samaten molemmat E60:t on olleet minusta selvästi epämukavampia sisämelun suhteen kuin yksikään E39, jota mulla oli. Pl. se M5, jossa oli räyhäputkisto. Kaikista hiljasin auto, mitä mulla on ollut oli 96vm 523iA.

Tero
          Last edited by teropa; 28-11-2011, 20:17.
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E90 330iA, 325iA, 320dA

PPL(A)

Comment

• HC91
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 998
            • 29100/310053

Originally posted by _nixu_ View Post
            Meinaa pää räjähtää kun hyppää E39 bensakuutosen ratista E9X dieseliin
            Maltan tuskin odottaa kun tuplalaseilla varustetun E39 bensakuutosen korvaa traktorimoottorinen F20

Saahan niitä meluja mittailla ja subjektiivisesti vertailla, mutta ilman että renkaat ja olosuhteet ovat verrokeissa samat niin melkoisen turhaa hommaa...

Siinä se on hilkulla etten väittäisi omia E34:ia hiljaisemmiksi kuin E39:iä. Saa tulla testaamaan
            92' ///M5 3.8 individual
            09' 320d xDrive
            16' NIU N1 Sport
            19' NIU U+ Sport

Comment

• teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

Originally posted by HC91 View Post
              Saahan niitä meluja mittailla ja subjektiivisesti vertailla, mutta ilman että renkaat ja olosuhteet ovat verrokeissa samat niin melkoisen turhaa hommaa...
              Näinpä!

Itelläki tossa alla RFT saksankitkat, jotka ei ole sieltä hiljasimmasta päästä noin "paperilla". Miten vertaat niitä sitten esim hyvään ja hiljaseen nastarenkaaseen, joka on hiljaisempi sisälle kuin perusbemaristin leveä kesänakki.

Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E90 330iA, 325iA, 320dA

PPL(A)

Comment

• Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7409
                • Oulu

225/45 17", saksan nopeusluokan kitkat.
                No ainakin kokoluokka on verrannollinen mun renkaisiin ja jos mulla melua lisää nastat ja sulla RFT niin ei kai tuo nyt niinkään epäreilu vertailu ole.

Miten vertaat niitä sitten esim hyvään ja hiljaseen nastarenkaaseen, joka on hiljaisempi sisälle kuin perusbemaristin leveä kesänakki.
                Kyllä mulla noi Contin 225/50R17 nastarenkaat lisäsi melua 17" kesärenkaisiin verrattuna, vaikka kesärenkaiden melukin kasvoi kylmänä ja kulumisen myötä kesän aikana.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9147
                  • Oulu

Tuo mun mittari on ihan karvalakki RadioShack:in kampe. Käytännössä mittausalue alkaa 60 dB. Jotain melun laadusta voi myös päätellä, jos mittaa erikseen A- ja C-painotuksella.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

Comment

• Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7409
                    • Oulu

Originally posted by Clavurion View Post
                    Tuo mun mittari on ihan karvalakki RadioShack:in kampe. Käytännössä mittausalue alkaa 60 dB. Jotain melun laadusta voi myös päätellä, jos mittaa erikseen A- ja C-painotuksella.
                    No on se nyt kuitenkin oikea mittalaite verrattuna kännykkämittariin. Mutta jos otetaan vielä lisäksi kännykän softan lukemat niin meillä on jo kolme eri painostusta. Aina on mukavampi spekuloida kun on enempi tuloksia.

Comment

• teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      No on se nyt kuitenkin oikea mittalaite verrattuna kännykkämittariin. Mutta jos otetaan vielä lisäksi kännykän softan lukemat niin meillä on jo kolme eri painostusta. Aina on mukavampi spekuloida kun on enempi tuloksia.
                      Katotaanko hu iltana?

Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E90 330iA, 325iA, 320dA

PPL(A)

Comment

• Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7409
                        • Oulu

Katotaanko hu iltana?
                        Mulle kyllä passaa.

Comment

• TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

Jos mittarin herkkyys riittää, niin mitatkaapa melu myös paikallaan. Siis mittari kuskin pään kohdalla, moottori käynnissä ja lämmityslaitteen puhallus joko kokonaan pois päältä tai kaikissa suurinpiirtein samalla tasolla/samoilla suuttimilla. Ja autot samanlaisella alustalla.
                          E39 528iA

Comment

• jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2978
                            • Uusimaa

rengastuksella.
                            Melu tosiaan on hyvin subjektiivinen juttu. Melun mittaus ei todellakaan kerro koko totuutta. Erityisesti pitkillä matkoilla matalat Herzit aiheuttavat väsymystä ja ärtyisyyttä.
                            Ylipäätään koko spektrin rakenne on se juttu.
                            Tästä hyvänä esimerkkinä, vähän aihetta sivuten, on L7, joka täällä "hifistelevien" mielestä on paska, koska äänessä ei ole "fiilistä". Mutta sen juju onkin se, että äänenpaine on hyvin tasainen. Käytännössä sen huomasi, kun ajoi Saksan läpi, luukuttaen koko matkan lähes täysillä stereoita. Silti puutumista korviin ei tullut, toisin, kun niillä naurettavilla bum bum stereoilla, joissa on älyttömiä kuoppia ja kukkuloita. Niitä ei voi pitää lujalla kuin korkeintaan puoli biisiä, parhaimmillaan biisin verran.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

Comment

• Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7409
                              • Oulu

Jos mittarin herkkyys riittää, niin mitatkaapa melu myös paikallaan.
                              Yritän muistaa, kännykässä ainakin riittää herkkyys.

Comment

• TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

Tämän 330i:n melutaso ei mulla henkilökohtaisesti ylitä epämukavan rajaa, vaan koen sen miellyttävän hiljaisena. Minä itse. Sama mies koki uuden ykkösen karmeaksi. Samaten molemmat E60:t on olleet minusta selvästi epämukavampia sisämelun suhteen kuin yksikään E39, jota mulla oli. Pl. se M5, jossa oli räyhäputkisto. Kaikista hiljasin auto, mitä mulla on ollut oli 96vm 523iA.
                                Sinulla kuitenkin on nyt kitkat alla, kesärenkailla tuo muuttunee meluisammaksi. Toki kesärenkaiden rengaskoko ja merkkikin vaikuttaa. Oliko tuossa 523:ssa minkä kokoiset renkaat?
                                E39 528iA

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎