Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Ei ollut provo. Muistelin että kun olit siirtymässä e39:stä e60:iin, jotka ovat kuitenkin peruskontruktioltaan samoja autoja alustan osalta, niin aktiiviojaus ja dynamic drive olivat "must" varusteita eli e60:stä ei mielestäsi kannattanut hankkia ilman niitä. Nyt kuitenkin olet palannut e39:siin, ilman näitä "must"-varusteita. Herääkin kysymys, olisiko e60 nykyisin mielestäsi harkinnan arvoinen auto myös ilman noita em. varusteita?
    Siirryin koska halusin kokeilla uudempaa tekniikkaa. Ne oli must sen perusteella mitä olin ajanut aiemmin, ja nyt kun mulla oli jonkin aikaa LCI 535d niin tiesin edellisestä E60:stäni miten hyviä aktiiviohjaus ja DD oli siinä (530d), niin ne oli toki "must" tossa 535d:ssä.

    Minä pidän E60:stä autona ajotuntumaltaan laivamaisempana jopa noilla herkuilla varustettuna vs. E39. Se mielipide ei ole vuosien varrella muuttunut. Ilman active steering ja DD niin E60 ei mua kyllä houkuta, mutta noiden varusteiden kanssa kapine kyllä menee ihan OK. Täytyy kuitenkin muistaa, että hintaero hyvään E60:een noilla kamoilla (moottorista riippuen) on suuri, jos vertaa E39:iin. Siinä on se kohta, jossa pitää jokaisen itse miettiä (tai tehdä kuin minä, eli kokeilla) paljonko antaa arvoa uusien autojen varusteille vs. niiden hankintahinta ja arvonalenema. Sehän voi riippua ihan elämäntilanteestakin, minkämoista koslaa arvostaa millonkin. Joskus jos on liikaa rahaa, niin vois hommata uuden vitosen isolla bensakoneella, mutta nyt tuntuu tosi hyvältä palata 540:iin. Mulla ei koskaan ollut oikeeta autokuumetta siitä siirtyä pois, mutta lähin kuitenkin kokeilemaan ja seikkailin 535d ja 330i, huvikseni.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • EPDM
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2005
      • 4621
      • Lahti.

      Hauska todeta tässä on miten tero ja minä, kun meillä täysin eri painoarvo autojen ominaisuuksissa, ollaan tehty melko samanlainen "hupi" kierros, ja tullut samaan lopputulokseen.

      Aika moniulotteinen auto tämä e39...
      Last edited by EPDM; 28-03-2012, 00:17.
      Viviendo en Lahiti
      BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
      Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
      Vw Corrado vr6

      Comment

      • Rockwell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 1713
        • Helsinki

        Originally posted by teropa View Post
        Pitänee tuo M5 simpukka vaihtaa kesällä.
        Tero
        Voitko vähän vertailla 540i:n ja M5:n ohjaustuntumaa.
        Omassa ei ole edes servotronicia. Ohjaus on todella kevyt ja tunnoton verrattuna E36:sen ohjaukseen.
        BMW F31 330d M-Sport -13
        ex. BMW F21 116i -13
        ex. BMW 540i(g) Touring -01
        ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
        ex. BMW 316g -99
        ex. BMW M5 Touring -92
        ex. BMW 535i -91
        ex. BMW M5 -91
        ex. BMW 325i Touring -90

        Comment

        • -KK-
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 265

          Originally posted by 205/65-15H View Post
          Miksi Dynamic Drive ja aktiiviohjaus ovat e60:ssä "must" -varusteita, mutta e39:llä voi ajella tyytyväisenä ilman niitä, jopa tuolla rivikonetta huonommaksi mainitulla kasikoneen ohjauksella?
          Toi Dynamic drive on tosi noheva kun olen sitä kokeillut, mutta silti ihmetyttää tuo E39 kasikoneen ohjauksen moittiminen. Itellä E39 540 ja ei mitään valittamista sen ohjauksesta. Taittuu hyvin mutkiin ja on vakaa maantiellä. Enemmän vaikuttaa jo alustan kunto ja renkaat. Ne tuntuu heti ajomukavuudessa ja vakaudessa jos ei ole aivan tikissä.

          Kertaan vielä, että on parempiakin ohjauksia kuten juuri tuo dynamic drive ja E39 vajaasylinteristen ohjaus ja se tm ylistämä mondeo tai joku, mutta en silti näe kasikoneen ohjauksessa mitään moitittavaa. Siis sen vertaa, että sitä pitäisi dissata. Itelle toi auto tuntuu kaupungissakin jopa varsin ketterältä pujotella.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by -KK- View Post
            Itelle toi auto tuntuu kaupungissakin jopa varsin ketterältä pujotella.
            Auto sinänsä olisi ketterä, mutta koska rattia saa pyörittää kuin trukissa ja ohjausvaste on keskialueella aika olematon, niin se ketteryys katoaa siihen. Rattia onkin nyt oppinut pyörittämään (Servotronicin ansiosta) yhdellä sormella urakkanuppityylisesti... 8-koneessa taitaa ratissa olla vielä enemmän kierroksia kuin 6-koneessa?
            E39 528iA

            Comment

            • -KK-
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 265

              Originally posted by TJJ View Post
              Auto sinänsä olisi ketterä, mutta koska rattia saa pyörittää kuin trukissa ja ohjausvaste on keskialueella aika olematon, niin se ketteryys katoaa siihen. Rattia onkin nyt oppinut pyörittämään (Servotronicin ansiosta) yhdellä sormella urakkanuppityylisesti... 8-koneessa taitaa ratissa olla vielä enemmän kierroksia kuin 6-koneessa?
              Tuon on totta, että rattia saa kääntää aika paljon. Ja joo se DD on äkäseen kyllä tapissa. Tosi nopea E6x :ssä vaikka. Ja tuo E39 V8 on ohjaus on teknisesti huonompi, mutta ei mun mielestä huono. Ite pystyn ajamaan nopeatkin jyrkähköt mutkat ratista otetta irrottamatta jos tarvitsee. Itelle ei tuo vastekaan tuota ongelmia. Edelleen jos alustassa on pienikin kuluma, niin tuntuma huononee. Ja tuon huomaa siitä jos joutuu yhtään korjaamaan linjaa ajossa. Huomaa kun on kokeillut alle 50tkm ajettua. Motarillakin uudenveroinen menee ku ajatus. Vakaus paranee toki 140kmh tienoilla ja 200kmh menee rennosti.

              Vähän kevennystä noin yleisesti ottaen:

              Kun foorumia lukee niin tulee mielikuva, että ensin mahottomat isot vanteet alle eikä väliä vanteiden painosta tai laadusta vaan kunhan on näyttävät. Tarvittaessa spacerit ja ET lisää levittävät. Renkaat sitten halvimmat mahdolliset ja laadulla ei mitään väliä. Alle mahollisimman halvat alustasarjat ja tärkein kriteeri on, että madaltaa vähintään yli 50mm. Ja madallus lasketaan siis niistä lussahtaneista jousista. Jos tavallinen tunkki mahtuu auton alle, niin se alusta on liian korkea. Alustasarjoissa tärkeätä on myös säädettävyys, että saa joka kulmat eri asetuksiin. Ajotyyli matkitaan Ajoneuvoksen ohjelmasta Cheeciltä. Ei mitään hajua miten kädet pitäs olla, edes radalla. Ja sitten ollaan pro ja valmiita mollaamaan ajettavuutta

              Pitää vielä täsmentää, että nopeampi ohjaus eli DD tai Servotronic tms. olisi tosi jees. Ja jos alla olis fiat tai vastaava, niin miellellään vaihtuis semmoseen. Mutta ei nykyinen niin välttämättä.
              Attached Files

              Comment

              • pmv
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 2032
                • tornio

                Originally posted by -KK- View Post
                Vähän kevennystä noin yleisesti ottaen:

                Kun foorumia lukee niin tulee mielikuva, että ensin mahottomat isot vanteet alle eikä väliä vanteiden painosta tai laadusta vaan kunhan on näyttävät. Tarvittaessa spacerit ja ET lisää levittävät. Renkaat sitten halvimmat mahdolliset ja laadulla ei mitään väliä. Alle mahollisimman halvat alustasarjat ja tärkein kriteeri on, että madaltaa vähintään yli 50mm. Ja madallus lasketaan siis niistä lussahtaneista jousista. Jos tavallinen tunkki mahtuu auton alle, niin se alusta on liian korkea. Alustasarjoissa tärkeätä on myös säädettävyys, että saa joka kulmat eri asetuksiin. Ajotyyli matkitaan Ajoneuvoksen ohjelmasta Cheeciltä. Ei mitään hajua miten kädet pitäs olla, edes radalla. Ja sitten ollaan pro ja valmiita mollaamaan ajettavuutta
                No sullahan on tuossa kuvassa jo kaikki pielessä. Jalopuulistat ja 16:9 Navi puuttuu. Ite antaisin miinusta myös vanhan mallin M-Sport ratista mutta sehän on oikeasti parempi että on tuo vanhempi malli. Ei tarvi katsoa OBD:tä katsastuksessa ja käyttömaksu menee painon mukaan, ei korkeitten CO2-päästöjen. Näin säästää kymppejä eikä tarvi ajaa ehjällä autolla. Tähän sellainen orava-hymiö.

                Comment

                • -KK-
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 265

                  Originally posted by pmv View Post
                  No sullahan on tuossa kuvassa jo kaikki pielessä. Jalopuulistat ja 16:9 Navi puuttuu. Ite antaisin miinusta myös vanhan mallin M-Sport ratista mutta sehän on oikeasti parempi että on tuo vanhempi malli. Ei tarvi katsoa OBD:tä katsastuksessa ja käyttömaksu menee painon mukaan, ei korkeitten CO2-päästöjen. Näin säästää kymppejä eikä tarvi ajaa ehjällä autolla. Tähän sellainen orava-hymiö.
                  Joo tuo on totta, että navi ja se parempi radio puuttuu ja vaikka mitä varusteita. Mutta piti valita vaihtoehdoista se mikä oli parhaassa teknisessä kunnossa. Itelle oli tärkeintä, että itse autovalinnassa on ajonvakautukset ja sen sellaset ja automaatti ja voimaa. Varusteet sitten sen mukaan mitä löytyy. 6,5 vuotta sitten hinnat ja tarjonta oli mitä oli.

                  Nuo puulistat on minun mieleen ja ratti samaten. Plussaa m-sport alustasta.

                  Muuten kyllä tulee luettua inpalla vikakoodit säännöllisesti ja livedatat tarkkaan ja autoa huollettua riittävällä määrällä rahaa. Vielä jos neljä vuotta vähintään tuolla ajaa, niin sillä silmällä pitäen.

                  Noista OBD jutuista vielä, että IMM vaihtu uuteen samantien kun vikaantui ja vian paikallisti ja tuosta syttyy se valo mittaristoon. Ei siinä tartte mitään OBD :ta enään alkaa kytkemään katsastuksessa. Lambdoista ja engine roughness yms käyntiarvoista löytyy verrokit livedatasta printeistä jne. Jos vikaantuu, niin samantien vaihtoon.

                  En oikein ymmärrä tuota, että "ei tartte ajaa ehjällä autolla". Vaikka siinä onkin se hymiö. Katsastuksessa katotaan päästöt ja vikavaloja ei saa olla ja ne katsurit ei löydä yhtään erilailla sitä klappia 1999 taikka 2002 vuosimallista jos sitä on ollakseen.

                  Vähän meni sivuun aiheesta kun ainoastaan kommentoin tuota V8 ohjausta ainakin itelle riittävän kelvolliseksi

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by -KK- View Post
                    Pitää vielä täsmentää, että nopeampi ohjaus eli DD tai Servotronic tms. olisi tosi jees. Ja jos alla olis fiat tai vastaava, niin miellellään vaihtuis semmoseen. Mutta ei nykyinen niin välttämättä.
                    Pitää kuitenkin täsmentää, että DD on aktiivinen kallistuksenvakaus, aktiiviohjaus on eri asia. Servotronic taas ei ohjauksen nopeuteen vaikuta mitenkään.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by -KK- View Post
                      Nuo puulistat on minun mieleen ja ratti samaten.
                      Minäkin laittaisin puulistat takaisin jos löytyisi ehjät jotka vielä pysyisi ehjinä (ei halkeaisi talvella). Alkuperäisiin tuli vähän liikaa halkeamia ja laitoin sitten mustat listat. Perushopeisia ei tulisi mieleenkään laittaa, vaikka ne näyttää monille olevan ihan ehdoton juttu.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • -KK-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 265

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Pitää kuitenkin täsmentää, että DD on aktiivinen kallistuksenvakaus, aktiiviohjaus on eri asia. Servotronic taas ei ohjauksen nopeuteen vaikuta mitenkään.
                        Joo termit vähän sinnepäin. Olen perehtyny E61 :een enempi korjausten yhteydessä.

                        Kun kokeilin tuota aktiiviohjausta siis, niin aika vauhdilla tuli pamautettua aluksi se ratti tappiinsa kun niin keposesti ja nopsan tuntuisesti meni. Siis kun vähän pyöritti niin jo laidassa. Kaupunkiajossa kyllä hyvä ohjailla nopeasti pienellä liikkeellä. Valitettavasti tuo ajettavuus vakiona ei ollut paras mahdollinen maantiellä. Urat ja runflatit oli aika tempoileva kokemus alustan puolesta aktiiviohjauksesta riippumatta. Runflattien vaihto tavallisiin tekikin jo ihmeitä osaltaan.
                        Last edited by -KK-; 30-03-2012, 14:05. Reason: täsmennys

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6711
                          • PK-seutu

                          Kokeillaan vaikka tässä ketjussa kysyä, kun E60 kokemuksiakin on porukalla. Itseä himottanut aina välillä E60 V8:lla. Kaikkein mieluiten manuaaliaskilla, mutta hiljattain tehdyn F11 (M-sport sport automaattiaskilla) koeajon jälkeen on alkanut mietityttämään, että noinkohan se E60:n SMG:kin olisi tällaisen automaatteja vihaavan mieleen. Rakastuin nimittäin tuohon uuden vitosen askiin rattivipuineen sen verran, että jos E60:n vastaava olisi edes lähellä sitä, niin voisi harkita. Onko se millainen? Ja onko se nyt SMG vai sport-automaatti? vai joku muu? pre-LCI vs. LCI tietysti eroaa myös.

                          EDIT: ajatuksissa käy siis välillä E46 M3 cabrion ja 528i E39:n korvaaminen yhdellä V8 E60:llä (mit alles tietysti). Tästäkin saa kommentteja ja kokemuksia kertoa, mutta taitaa nämä analyysit ja päätökset joutua tekemään ihan omassa päässä E60:stä ei saa kattoa pois napista painamalla ja muistetaan myös, että M on aina M. Nuo menettäisi, mutta tilalle saisi V8 soundit, mukavuutta, varusteita, tilaa, uudempaa tekniikkaa ja tietysti turvallisuuttakin.
                          Last edited by pyroz; 25-04-2012, 23:09.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • tuumas
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2007
                            • 2564
                            • Lapland, Finland

                            No juuri kaikkea tuota mainitsemaasi saat kyllä vaihtamalla mutta SMG laatikosta V8:n yhteydessä en osaa sanoa mitään... Itse siirryin E46 M3 ->645cia:han ja väittäisin että kuutosella ajaa useammin ja helpommin kovaa Onhan se E46 jo korina vanha ja kyllä se M3 minusta sopii kaikista parhaiten radalle. Eli CSL olis se unelma tuohon rinnalle Eihän se E60 nyt aivan sama ole mutta moottori ja perusrakenne kuitenkin sama joten aattelin hieman raottaa omaa mielipidettä.
                            Last edited by tuumas; 25-04-2012, 23:28.

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6711
                              • PK-seutu

                              Originally posted by tuumas View Post
                              No juuri kaikkea tuota mainitsemaasi saat kyllä vaihtamalla mutta SMG laatikosta V8:n yhteydessä en osaa sanoa mitään... Itse siirryin E46 M3 ->645cia:han ja väittäisin että kuutosella ajaa useammin ja helpommin kovaa Onhan se E46 jo korina vanha ja kyllä se M3 minusta sopii kaikista parhaiten radalle. Eli CSL olis se unelma tuohon rinnalle Eihän se E60 nyt aivan sama ole mutta moottori ja perusrakenne kuitenkin sama joten aattelin hieman raottaa omaa mielipidettä.
                              Jeps. Pari muttaa tuossa kuitenkin. Avo on täysin eri asia kuin coupe Ja en ikimaailmassa ottaisi normi automaattia. Vaikka nykyaikaiset sellaisetkin varmasti on hyviä, mutta vihaan oikeasti automaatteja yli kaiken, silti F11:n sporttiaski miellytti suuresti kun siinä ei tuntunu mitään luistoa tai kuminauhamaisuutta, sekä rattivaihteet toimi kuin ajatus.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • tuumas
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2007
                                • 2564
                                • Lapland, Finland

                                No koskas niitä E60 on saanut cabriolettinä?
                                Oma M3 oli aikanaan SMG mutta jo totesinkin että kommentoin ainoastaan perus rakennetta koska E60 SMG:stä ei ole kokemusta...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎