Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaakko.
    Bimmer Rookie
    • May 2013
    • 61
    • Rovaniemi

    m10 lähtee kylmänä ja lämmöt puolessa välissä hyvin käyntiin mutta jos lämmöt pääsee laskemaan neljäsosaan tai siniselle pitää startata kauan ennen ku käynnistyy. Missähän vika?
    G20 330e M-sport
    e46 320i M-sport

    Comment

    • Harri G
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 9040
      • Iisalmi

      Originally posted by Jarno View Post
      Pitäisi ostaa avoon etulokasuojat. Katsoin tätä sivua. http://www.tuningdesign.net/category...arja-e30-82-94 Ja väittää että lokasuoja sopii muihin malleihin mutta ei cabrioon. Onko näin vai onko vaan laitettu kun ei ole ollut varmuutta?
      Cabriossa on erilainen lokari koska helma tulee eri kohtaan. Olipahan tuolla juttuakin tästä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=133855
      E39 ja E91

      Comment

      • smpovers
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 2372
        • Tammela

        -93 318i Touringissa ollut pidemmän aikaa semmonen vika että kylmänä käynnistyy hyvin, mutta lämpimänä käynnistäessä nykii ja paukkuu reilun puolen minuutin ajan kunnes rupeaa käymään ihan ok. Vikakoodin antoi lambdasta ja lambda on nyt vaihdettu ja sama vika jatkuu edelleen sekä vikakoodikin myös tuli uudestaan. Aikaisemmin myös vaihtelin imupuolen tiivisteet, letkut sekä kokeilin toista ilmamäärämittaria.
        Oliskohan tuo Ecu ottanut sitten siipeensä?

        Voinko testata katittoman ecua katilliseen ja päinvastoin? Tosin en ole varma selviääkö se vika sillä keinollakaan. Katillinen ecu tuskin toimii katittomassa autossa oikein. Katiton ecu kyl voisi toimia katillisessa autossa mielestäni, mutta siitä en tiedä saako sillä päästöt oikein. Onko jollain kokemuksia?
        Alkaa tuo katsastus vaan pikkuhiljaa läheneen...

        Toinen kysymys ilmamäärämittarista. Joku on sitä joskus peukaloinut ja alkuperäinen kiekon asento ei ole tiedossa. Saako sitä mitenkään selville?
        Perstuntumalla säädetty nyt sinnepäin ja mielestäni alakierrosvääntö on vähän heikompi kun tossa mun toisessa autossa. Vaikea tosin verrata kun touring painaa enemmän ja on katti mallia. Sedani ilman kattia ja todennäköisesti muutenkin paremmassa kunnossa oleva kone.
        Last edited by smpovers; 28-09-2014, 22:43.
        BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
        BMW 330d touring e46 -05
        Ford Cortina Mk2 1600 -70
        ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          Originally posted by jaakko. View Post
          m10 lähtee kylmänä ja lämmöt puolessa välissä hyvin käyntiin mutta jos lämmöt pääsee laskemaan neljäsosaan tai siniselle pitää startata kauan ennen ku käynnistyy. Missähän vika?
          Pensan höyryyntyminen kaasarissa ja imusarjassa, ominaisuus...
          Ryyppy???
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • katiska
            Bimmer Rookie
            • Feb 2012
            • 102
            • Kemi

            Morjesta pöytään! Nyt kaipais alotteleva pemaristi apua viisaammilta. Tähän asti lähinnä omistanut turbo japseja ja talvet menty milloin milläkin pommilla. Halvalla sattu vastaan tulemaan e30 josta nyt olis tarkotus rakentaa itelle sellainen talviauto että uskaltaa huoletta ajella. Moottorihan tässä nyt on ilmeisesti m10b18? 316 mallimerkinnältään mutta 1.8l moottorilla.

            Entinen omistaja ei vakio kaasarilla ollut saanut autoa menemään päästöistä mutta toisella kaasarilla oli kuulema mennyt heti. Leiman loputtua nyt syyskuun alussa ei kuulema enään aikonut leimata joten kävin auton hakemassa itselle. Toisen vakiokaasarin tuossa hommasin ja joku aika sit sain auton ekaa kertaa käymään minun omistus aikanani.

            Lähinnä mietin nyt nuita letkuja mitä tuolla konehuoneessa on. Mistäs näissä otetaan virranjakajan kellolle alipaine? Kaasarissa oli 2 alipaine nippaa viereikkäin johon meni letkut siitä valkoisesta mötikästä minkä kyljessä luki pierburg. Toisella puolella kaasaria oli myös yksi alipaine nippa josta meni letku imusarjaan. Toinen mikä aiheutti ihmettelyä oli tulipellissä oleva ilmeisesti joku solenoidi tai vastaava? Liitin siihen meni jota en sen kummemmin tutkinut mutta kaveri vain sanoi että näyttäs ne liittimen johot menevän puolaa kohti. 3 letkulähtöä siinä oli myös joista kahdesta lähti letkut ja yhdessä lähdössä ei ollut letkua ollenkaan. Jos oikein muistan niin kaasua painaessa se solenoidi aina napsahti.

            Joku kun nuille kertoo paikat/vaikuttaako päästöihin tai toimintaan jos esim. sen solenoidin tai mikä ikinä onkaan tulipellissä ottaa kokonaan pois käytöstä?

            Se vielä että mites näissä pelaa toisen kurkun aukasu? sammuksissa kaasua painaesa ei avaudu kun toinen kurkku eikä kyllä auvennut käydessäkään kun nätisti kaasuttelin. Aukeeko se vasta kun kaasu löydään pohjaan?

            Edit. Lisäksi jos joku kertoo että mikä sen kiertovesipumpun tarkotus on siellä tulipellin lähettyvillä menevissä pienissä vesiletkuissa? Siitäkin kaksi johtoa lähtee ja liitin roikkuu irtonaisena konehuoneessa. Mihin se liitin kuuluisi mennä?
            Last edited by katiska; 29-09-2014, 16:45.
            Nyt:
            -Bmw e46 320ci -00

            Ex:
            -Bmw e36 328 -95
            -Bmw e30 316 -88

            Comment

            • ^tuge^
              BTCF Member
              • May 2011
              • 140
              • HML

              Onko e30:iin saatavilla enään lyhyttä kilvenalusmuovia taakse? :think Bmwfanssin mukaan valmistus olisi ilmeisesti lopetettu, enkä ainakaan nopealla vilkaisulla löytänyt sellaista muualta.
              E87, E30 & E34
              E34-purkuosia.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by janke View Post
                No mäen vielä puhu mitään, kun en ole auton nähnyt montaa kertaa ja eno-mies kertoi että se on -88. Muistaakseni siinä oli kyllä kromipuskuri:think No voi olla, että muistavat vuosiluvun väärin, mutta lauantaina käyn auton hakemassa kotiin, niin ehkä sitten selviää tarkemmin. Tuollasen projektin itselleni sitten hommasin. Autossahan on vielä leimaa jäljellä, että pääsee talven rientoihinkin vielä luisutteleen
                Auto oli -88 ja kyllä siinä oli noi "uudemmat" takavalot. Mittaristo täytyisi vaihtaa kierrosluku malliin, joten mitä palikoita siihen tarvii lisäksi?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 10990
                  • Oulu

                  Originally posted by janke View Post
                  Mittaristo täytyisi vaihtaa kierrosluku malliin, joten mitä palikoita siihen tarvii lisäksi?
                  Mittaristo riittää.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • jaakko.
                    Bimmer Rookie
                    • May 2013
                    • 61
                    • Rovaniemi

                    Originally posted by GOOFY View Post
                    Pensan höyryyntyminen kaasarissa ja imusarjassa, ominaisuus...
                    Ryyppy???
                    Käsiryyppy kyllä toimii. Tälle ominaisuudelle ei varmaankaan voi tehä mitään?
                    G20 330e M-sport
                    e46 320i M-sport

                    Comment

                    • Harju
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2009
                      • 114
                      • Varsinais-Suomi

                      Missäs kohtaa m20 l-jetronic:issa on tyhjäkäynnin säätö ruuvi? Ilmeisesti jossain kaasuläpän kohdalla jonkun tulpan alla, mutta ei vaan osu silmiin.

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8531
                        • Karhe

                        Originally posted by Harju View Post
                        Missäs kohtaa m20 l-jetronic:issa on tyhjäkäynnin säätö ruuvi? Ilmeisesti jossain kaasuläpän kohdalla jonkun tulpan alla, mutta ei vaan osu silmiin.
                        Ei ole tulpan alla, vaan imusarjan toisella puolella semmoen "piippu", joka sojottaa tuulilasia kohden. Tasapäinen meisseli käteen ja ruuvia kiinni, niin tyhjäkäynti pienenee, ellei lisäilmaluisti ole jumissa ja tyhjäkäynti sitäkautta huutaa 1500-2000rpm.
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • Harju
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2009
                          • 114
                          • Varsinais-Suomi

                          Kiitos vinkistä, täytyy tutkia.
                          Ei ne kierrokset ihan niin korkeet ole, mutta jonkun 1000 kierrosta lämpimänä.

                          Mikäs toi lisäilmaluisti on?

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8531
                            • Karhe

                            Originally posted by Harju View Post
                            Mikäs toi lisäilmaluisti on?
                            Imusarjan alla, 5-pytyn kohdilla semmonen alumiininen mötikkä, johon menee/lähtee ohuet vesiletkut (lämmittävät luistia) luistin läpi kulkee myös ilmaletku. Kylmänä luisti on täysin auki ja sen kautta kaasuläpälle ohjautuu enemmän ilmaa, samalla kun rikastus on pelissä mukana. Kylmänä tuon ansiosta kierrokset ovat hetken koholla, mutta kun moottori lämpenee ja sitäkautta luistin läpivirtaava jäähdytysneste, niin lämmin neste paisuttaa luistin sisällä olevaa vahapatruunaa, joka työntää luistin kiinni ja lämpimänä tyhjäkäyntikierrokset pitäisi olla n. 750rpm.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • katiska
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2012
                              • 102
                              • Kemi

                              Osaisko joku neuvoo miten nuo alipaineletkut tuohon pierburkkiin kuuluu tulla? Tai lähinnä kiinnostas se kun luin että esim sen tulipellissä olevan solenoidin voi ottaa pois kun vaan tukkii sen auton sisältä tulevan letkun ja vetää suoraan kaasarilta letkun virranjakajan kellolle. Tällä hetkellä vaan kaikki letkupaikat käytössä joten mitenhän nuo kuuluis vetää että sais suoran letkun kaasarilta jakajalle? Muutenkaan ei oikein mitään hajua onko nuo letkut edes oikein tällä hetkellä kunhan vain laittelin miten ne oli edellisellä omistajallakin ollut.





                              Sitten vielä että mihin tuosta venttiilinkopasta lähtevästä huohotusletkuta kuuluisi vielä lähteä pienempi letku? Vai kuuluuko siitä edes lähtä mitään? letkupaikka siinä ainakin on joka hieman näkyy tuossa toisessa kuvassa.
                              Nyt:
                              -Bmw e46 320ci -00

                              Ex:
                              -Bmw e36 328 -95
                              -Bmw e30 316 -88

                              Comment

                              • katiska
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2012
                                • 102
                                • Kemi

                                eikö kukaan osaa sanoa mitään nuista alipaineletkuista? Ei muuten mutta auto alkaisi olemaan katsastuskunnossa niin olis hyvä saada nuo alipaineletkut vielä varmasti oikeisiin paikkoihin.
                                Nyt:
                                -Bmw e46 320ci -00

                                Ex:
                                -Bmw e36 328 -95
                                -Bmw e30 316 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎