Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MPV
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1193
    • Muhos

    Originally posted by illu^^ View Post
    Nyt on se kuuluisa valinnan vaikeus, pitäisi alkaa kaksykkönen värittämään ja mietteissä on ollu vaihtaa alkuperäinen kalsarin sininen väri. Eli galluppina mikä on e21 paras väri?
    Tämähän on varsin hyvä kysymys. Johonkin autoon se kalsarinsininenkin (biskayablau?) voi olla se paras väri.

    Oman kaksykkösen maalaan türmalingrüniksi, jahka sen aika tulee, mutta muita värejä, joista olen tykännyt, ovat olleet mm. topazbraun, kastanienrot ja kaschmir.

    Ei noista väreistä voi yhtä ainoaa valita parhaaksi. Se riippuu niin paljon kokonaisuudesta.

    Comment

    • e36coupe
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 722
      • Nokia

      Originally posted by illu^^ View Post
      Nyt on se kuuluisa valinnan vaikeus, pitäisi alkaa kaksykkönen värittämään ja mietteissä on ollu vaihtaa alkuperäinen kalsarin sininen väri. Eli galluppina mikä on e21 paras väri?
      Ei se kalsarin sininenkään paha ole hyvässä kunnossa ollessaan? Kauhtuneena kauhea, mutta harkitse vielä jos se on vaikka Basalt blau niin onhan se hyvällä tavalla erikoinen kunnossa ollessaan?
      Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

      Työn alla: E21 320/6
      Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        Ei mitään Marrakesh värejä, sun muita uusien autojen sävyjä. E21:n omasta värikartasta löytyy monta hienoa väriä ja sävyä.

        MPV:n mainitsemat Topasbraun, Kaschmir ja Turmalinrgün ovat loistavia vaihtoehtoja. Itsellä suosikkilistalla:

        Resedagrün:




        Zypressengrün:




        Topasbraun:





        Sienabraun: (kuvassa toki E9, mutta värihän olikin pääasia)




        Toisaalta taas Phönix ja Golf sopivat alkuperäiskuntoisiin 75-78 vuosimallin autoihin kuin nenä päähän:

        Phönix:



        Golf:


        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • illu^^
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 1703
          • Kajaani

          Hyviä värejä paljon, ei mikään helppo homma valita. Itse meinasin maalata, viiden vuoden tauon jälkeen, saa nähdä monestikko maaluuttaa että tulee hyvä.

          Alkaisi olla ruostehommat tehtynä, pääsee tekemään pohjat ja värittämään. Jostain pitäisi vielä vähän piste osaa metsästää. Takakelkka ja pyyhkijän varret ainakin vielä hankinta listalla. Ja kun kohdalle sattuu niin eteen joku oem lippa, sekä ajan henkeen sopivat vanteet.

          Laitetaas vielä kuva alkutilanteesta, viime kesältä.
          Attached Files
          Last edited by illu^^; 13-07-2016, 02:19.

          Comment

          • Pekkude
            BTCF Member
            • Jul 2013
            • 404
            • Muurla

            Onko näissä e21:ssä jokin paikka mistä yleensä vesi tulee sisään? Ajossa sisään ei tule mitään, mutta vesisateessa paikallaan ollessa hanttimiehen lattiamatolle tiputtaa vasemmasta jalkatilan nurkasta sekä oikeasta jalkatilan nurkasta a-pilarin juuresta:think
            E38 740i -95

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              Originally posted by Pekkude View Post
              Onko näissä e21:ssä jokin paikka mistä yleensä vesi tulee sisään? Ajossa sisään ei tule mitään, mutta vesisateessa paikallaan ollessa hanttimiehen lattiamatolle tiputtaa vasemmasta jalkatilan nurkasta sekä oikeasta jalkatilan nurkasta a-pilarin juuresta:think
              Tuulilasin tiivisteen välistä, kuten tavallista.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • illu^^
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 1703
                • Kajaani

                Originally posted by T3 View Post
                Tuulilasin tiivisteen välistä, kuten tavallista.
                Eikä tähän auta sikamassat yms. Purkaa tuulilasin pois niin löytyy melko ruosteen rapsakka yllätys..

                Tosin muistelisin lukeneeni että lasiakin oli kahdessa eri koossa? Jonkun millin heitolla, jolloin ei tiivisty niinkuin kuuluisi.

                Comment

                • basso72
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 1837
                  • Ylä-Pinsiö

                  Originally posted by illu^^ View Post
                  Tosin muistelisin lukeneeni että lasiakin oli kahdessa eri koossa? Jonkun millin heitolla, jolloin ei tiivisty niinkuin kuuluisi.
                  Kyllä.

                  sigpic
                  Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                  320i -77

                  Comment

                  • JuhKu
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 227
                    • Etelä-pohjanmaa

                    Puola

                    Kun on kärjetön sytkä kyseessä joko 320/6 tai 323i niin onko väliä jos käyttää jonkun muun kärjettömän sytkän puolaa esim. 315 tai 518i kun käyttää tuota orkkis etuvastusta (vai mikä sen tekninen nimi on?)?
                    Vai pitääkö etsiä jostain nimenomaan 0 221 122 010 puola jossa vastus manuaalin mukainen 0.4ohm tai muuten tulee virt(s)akiviä ja E21 pysähtyy apparan suolenkille johtoasemasta?
                    - A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -

                    Comment

                    • Simo_V
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2008
                      • 272
                      • Helsinki

                      Asensin M10B18-l-jet-koneen E21:een. Onko kokemuksia mihin moottorinohjausboksi kannattaa asentaa? Entä mahtuuko akku alkuperäiselle paikalleen immun ja ilmanputsarin kanssa? Ilmanputsarina haluaisin käyttää E21:n M10B18-k-jet-koneen ilmanputsaria, peltikotelo kun sopisi tyyliin parhaiten. Toisaalta akun siirtäminen esimerkiksi takaluukkuun ei tunnu mahdottomalta ajatukselta. Kyseisessä autossa akun teline on nytkin konehuoneessa omavalmiste, joten sen purkaminen ei tuota tunnontuskia.
                      sigpic
                      BMW E39 530i '01, BMW E21 315 '82, Saab 900 '92

                      Comment

                      • MPV
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 1193
                        • Muhos

                        Originally posted by Simo_V View Post
                        Asensin M10B18-l-jet-koneen E21:een. Onko kokemuksia mihin moottorinohjausboksi kannattaa asentaa? Entä mahtuuko akku alkuperäiselle paikalleen immun ja ilmanputsarin kanssa? Ilmanputsarina haluaisin käyttää E21:n M10B18-k-jet-koneen ilmanputsaria, peltikotelo kun sopisi tyyliin parhaiten. Toisaalta akun siirtäminen esimerkiksi takaluukkuun ei tunnu mahdottomalta ajatukselta. Kyseisessä autossa akun teline on nytkin konehuoneessa omavalmiste, joten sen purkaminen ei tuota tunnontuskia.
                        Joissain toteutuksissa olen nähnyt että ecu on viety hansikaslokeron yläpuolelle. Eikö se joissain korimalleissa ole siellä vakionakin?

                        Akun luulisi sopivan alkuperäiselle paikalleen, kun olen nähnyt M20B20 L-jet toteutuksenkin niin että akku on ollut omalla paikallaan. En tosin muista millaisella ilmanpuhdistinkotelolla tuo oli toteutettu.

                        Comment

                        • juice777
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 230
                          • E-P

                          Originally posted by JuhKu View Post
                          Kun on kärjetön sytkä kyseessä joko 320/6 tai 323i niin onko väliä jos käyttää jonkun muun kärjettömän sytkän puolaa esim. 315 tai 518i kun käyttää tuota orkkis etuvastusta (vai mikä sen tekninen nimi on?)?
                          Vai pitääkö etsiä jostain nimenomaan 0 221 122 010 puola jossa vastus manuaalin mukainen 0.4ohm tai muuten tulee virt(s)akiviä ja E21 pysähtyy apparan suolenkille johtoasemasta?
                          Käynnistys vaivoja tulee olemaa..ainakin kylmällä motilla
                          -E21-

                          Comment

                          • JuhKu
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 227
                            • Etelä-pohjanmaa

                            Originally posted by juice777 View Post
                            Käynnistys vaivoja tulee olemaa..ainakin kylmällä motilla
                            Mitä tarkoitat? Siis jos käyttää jotain muuta puolaa vai mitä?
                            Last edited by JuhKu; 31-07-2016, 08:28. Reason: kirj.virhe
                            - A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -

                            Comment

                            • nKg
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2010
                              • 115
                              • vantaa

                              Hoi vanhat ja viisaat!

                              Kun lähdetään päivittelemään kaksykkösen jarruja tehokkaampiin uskoakseni jarrupääsylinteri jää silloin auttamatta liian pieneksi. Tällä hetkellä edessä vaikuttaa wilwoodin 4 mäntäiset satulat isoilla levyillä ja ensi talvena taakse tiensä löytää wilwoodin 2 mäntäiset satulat ja isot levyt.
                              Mikähän mahtaisi olla mahdollisimman bolt-on henkinen ratkaisu isommalle pääsylkälle? Jostain muistaisin lukeneeni, että e32 "pikkukoneellisten" pääsylkkä menisi pulttaa kiinni operaatiolla paikalleen ilman isompia toimenpiteitä - muistanko väärin ja onko olemalla muita vaihtoehtoja?

                              Comment

                              • e36coupe
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2004
                                • 722
                                • Nokia

                                Originally posted by nKg View Post
                                Hoi vanhat ja viisaat!

                                Kun lähdetään päivittelemään kaksykkösen jarruja tehokkaampiin uskoakseni jarrupääsylinteri jää silloin auttamatta liian pieneksi. Tällä hetkellä edessä vaikuttaa wilwoodin 4 mäntäiset satulat isoilla levyillä ja ensi talvena taakse tiensä löytää wilwoodin 2 mäntäiset satulat ja isot levyt.
                                Mikähän mahtaisi olla mahdollisimman bolt-on henkinen ratkaisu isommalle pääsylkälle? Jostain muistaisin lukeneeni, että e32 "pikkukoneellisten" pääsylkkä menisi pulttaa kiinni operaatiolla paikalleen ilman isompia toimenpiteitä - muistanko väärin ja onko olemalla muita vaihtoehtoja?

                                Vanhat ja viisaat erikseen, mutta mulla on E21:ssä pääsylkkä vanhasta 500-sarjasta. E12 olisi siis yksi vaihtoehto isommalle sylkälle. Niissä on käytetty vielä kahta eri sylinteriä siten, että isommalla moottorilla varustetuissa kutosissa on isompi pääsylkkä.

                                Sopii bolt-on kaksykkösen omaan tehostajaan. Tuossa E12 pääsylkässä on tosin tuplaputkitus etunurkkiin, eli jos sulla satulat ottaa vain yhdellä putkella jarrunesteen niin tarvis jotain kikkailla. Jos sulla on nyt joku T-haarapatetti autossa niin tällä E12 sylkällä niistä pääsis eroon kun vetelee uudet extraputket etunurkkiin.

                                23,81 mm on se E12 sylkkä ja osanumero 34311120832. Löytyy:
                                5' E12
                                2.5CS-3.0CSL
                                6' E24
                                2500-3.3Li

                                Pikkukoneisissa E12:ssa on 22,20 mm sylkkä.

                                315 E21:ssä on 20,64mm pääsylinteri.
                                Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                                Työn alla: E21 320/6
                                Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎