Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw89
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 569
    • Ulvila

    Oiskohan kytkin ruostunut kiinni.

    Itse ainakin moiseen törmäsin, kun vaihdon tekniikkaa ja heitin koneen mukana tulleen kytkimen kiinni, avaamattomana.

    Vaihteen kanssa liikkeelle ja vähän ajoa kytkin pohjassa, niin kyllähän se lopulta aukes ja pelas normaalisti, niin kauan kuin auto minulla oli
    -E30 "316i"

    ex. e46 328i,

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by Neppo View Post
      Auto seissyt tallissa keväästä asti ja yritin sitä siirtää. Lähti käyntiin eikä koneessa ongelmaa. Kytkin pohjaan ja pakki päälle -> sorsa päässyt laatikkoon. Eli tuntuu kuin kytkin ei irrottaisi. Kun koneen sammutti ja kokeilin polkea kytkintä ja samalla kuunnella ääniä, niin kyllä sieltä kytkinkopasta ääntää kuuluu. Eikä poljinkaan lerppu ole. Keväällä ajettu talliin ja nestettäkin oli jarruneste säiliössä. Kokeilin startata pakki päällä kytkin pohjassa, mutta akku oli hieman vajaa, niin kovaa iskua ei startilla saanu aikaan ja ei ainakaan se auttanu.

      Mitäs tuosta kandeis ekana kattoa? Kyseessä m10 m3:n vauhtipyörällä ja 228mm kytkimellä. Toiminut monta vuotta ongelmitta.
      Tuli ekana mieleen että kytkinlevy olis jumissa kytkinakseliin syystä X eikä siksi irrottaisi. Tai sit on asetelma paskana. emt
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Neppo
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 721
        • Laihia

        Niin joo...se s....na ottaa niistä booreista kiinni. Mietin, että miten se massalevy voi napata noin lujaa, mutta se onkin siitä boorista ruostunu kiinni. Milläs se sitten sieltä auki?

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Vetävät pyörät ilmaan, lyöt tulille ja koitat pumppailla kytkintä. Tai sitte salkku irti. Ei kai se ny niin kovaa oo jumissa että ettei tulis pois . Jos kytkin ees ON jumissa akseliin. emt, taas

          Tai sit työsylkkä irti ja painaa jollain suoraa irrotusharukkaa.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • -Vilperi-
            Newbiemmer
            • Apr 2011
            • 23
            • Savonranta

            Elikkä... Vieläkin tuo kiertämis ongelma jatkuu...

            Tekee nyt ko laittaa kaasun pohjaan ni kiertää sinne 5500rpm --> röpöttää ja tiputtaa kierrokset 3500rpm ja taas nappaa tonne 5500rpm... (vaikka kuin kaasua antaa, niin ei kierrä rajottajalle asti..) Polttaa putkessa jonkun verra, ja pakoputken ympärys mustuu jonkun verran... Normaali ajossa toimii ok. Tyhjäkäynti ok.

            Vaihdettuja: IMM, kampiakselin asentotunnistin, tulpanjohdot, tulpat, virranjakajan koppa (ja anturi mikä tulpanjohdossa), pyörijä, kaasuläpän asentotunnistin, imusarjan tiivisteet/alipaine letkut, lambda, kansi ja nokkaremontti tehty, ecun lämpötila-anturi.

            moottorina M40B16 ja 89vm...

            Alkaa usko loppumaan pikkuhiljaan... Oisko jollain mitää ideaa heittää?

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Mittaile johtosarjaa. Tarkasta koneen maadotus. Tarkasta ajotus. Koita toisella ECu:lla. Kato puristukset. Kato ohivuodot. <--- En tiiä onko yhestäkään noista apua mutta noitten parissa saa ajan kivasti kulumaan . Yhen M40:n äärellä tuli vietettyä hetki jos toinenkin vianhaussa.

              Käykö se joutokäyntiä kaikilla. Kuulostaako terveeltä tyhjäkäynnillä?
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • -Vilperi-
                Newbiemmer
                • Apr 2011
                • 23
                • Savonranta

                Kone kyllä käy nätisti, ja vedotkin tuntuu olevan tallessa sinne asti minne nyt kiertääkin... Välillä röpöttää jo 4500rpm -> heittää kolmelle sylinterille?. Ecua kokeiltu (tosin se oli lambdaton versio... ja teki aivan samaa kuin nykysellä eculla) ihmetyttää vaa ko ei muuten normaali ajossa nyvi tai muutakaan tee, mutta välillä kiihdyttäessä tekee röpötyksen 4500rpm mut yleensä kiertää sinne 5500rpm ja käy röpöttämään. Muuten ei kyllä haittais vaikkei rajotinta löytyskää, mut ohituksissa vähä vmäinen

                Moottorin maadoitus tarkastettu, puhdistettu ja kokeiltu lisämaadoitus -> ei millääntavalla auttanut.

                Olisiko jakopäärempassa nokkapyörä jäänyt jotenkin väärään asentoon? (jos vielä tähän varmistamiseen ohjeet löytyy niin voisin tarkistaa sen...)

                Comment

                • andhu
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 535
                  • vihti

                  Bensapaineet mitattu?
                  Jaon katsominene helposti. 8mm tappi startin alapuolella olevaan reikään--> moottori lukittuu ykk,varmista myös että tappi osuu vauhtipyörän reikään. Seurvaavaksi venttiilikoppa auki ja katsot että nokan etupäässä oleva neliö on "linjassa" kannen kanssa.
                  E30 316 Turbo

                  Comment

                  • -Vilperi-
                    Newbiemmer
                    • Apr 2011
                    • 23
                    • Savonranta

                    Bensapumppu + rele, paineensäädin ja suodatin kans vaihdettu toimivasta autosta. Lähes kaikkea kokeiltu paitsi suuttimia ei oo vaihdettu...

                    Mites tossa ko tota nokkapyörää pystyy säätämään, voisko se olla hieman väärässä asennossa? Voiko vaikuttaa noin paljoa?

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3410
                      • Kotka

                      Sopivatko E46 raidetangot E30:iin E36 hammastangon kanssa?

                      EDIT: Itse itselleni vastaten: Eivät sovi. E30 ja E36 ulkopään pallonivelessä on M10 kierre ja E46:ssa M12.
                      Last edited by Skarpa; 25-11-2015, 12:29.
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • Jondis
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 697
                        • Tuusula

                        Originally posted by Jondis View Post
                        Nyt tarvisi gurujen apua. Mitä kannataisi epäillä seuraavassa tapauksessa:
                        Vaihdoin autoon (-88 318/m40) m20b20 tekniikan, alkuun kävi ihan nätisti(normi pikku säksätys, ei kuulunut sisälle edes). Annoin autolle sitten vähän lenkkaria, kun pikästä aikaa taas pääsi ajamaan, niin säksätys vähän voimistui ja alkoi kuulua jo sisällekkin. Seuraavana päivänä, kun kävin vähän pitemmällä niin n. 10km motariajon jälkeen ramppiin laskiessa kun vedin kytkimen pohjaan, auto sammui mutta mutta lähti kyllä heti vauhdissa startatessa käyntiin. Motarilla oli kierrokset välillä pitempäänkin 5krpm-> ja naputus oli siis ollut suht kova jo varmaan jo n. 10-20km, mutta paheni reilusti vielä tuon motaripätkän aikana. Tämän jälkeen alle 1500-2000rpm kierroksilla öljynpaine valo vilkutteli pari kertaa ja säksätys oli muuttunut jo naputukseksi. Tämä kaikki siis n. 40-60km sisällä. Nyt kone siis naputtaa sen verran pahasti, että sillä ei uskalla ajaa. Öljynpainevalo ei kuitenkaan enää vilku tai pala. Venttiilinvälykset säädin tietysti ensitöikseen, mutta se ei vaikuttanut mihinkään. Ääni tulee selvästi yläkerrasta. Vaihtoehtoja leinee nokka, keinut, keinuakselit ja voitelun puute? Nokka ei muistaakseni ainakaan ollut mitenkään hälyyttävän näköinen, kun venoja säädin.

                        Mistä lähteä vikaa hakemaan? Voiko täys synteettiset öljyt pistää paskan niin kovin liikkeelle, että öljysihti/kanavat menisi tukkoon? Ainakaan venakopan alla kannessa ei ennen koneen kiinni laittoa tai nytkään pahemmin karstaa ole..

                        Koneen kilsoista ei varmaa tietoa, myyjän mukaan olisi 200tkm nurkilla mutta tuskin noin vanha kone olisi niin vähän ajettu.
                        Yläkertaa nyt ihmetelty usermpaan kertaan, mutta sieltä nyt ei tunnu mitään selkeetä vikaa löytyvän. Nokassa on kyllä jonkun verran jälkeä, mutta en usko johtuvan siitä. Koitin jatkovarrella kuunnella, että tuleeko ääni ylä vai alakerrasta mutta ei oikein saanut paikallistettua. Ääni välillä vaimenee tai jopa hiljenee kun hieman nostelee kierroksia. Lähdetäänkö alakertaa arvailemaan vai mitä mieltä näillä tiedoilla? Voisin vaikka jonkun videon ottaa äänestä jos siitä sais paremmin selkoa?
                        MB E55 AMG -05
                        E36 318TiA -96
                        E34 535i -89 imolarot
                        Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                        Comment

                        • Jondezi
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2013
                          • 75
                          • Mikkeli

                          Saako e30:sen umpioihin jostain D-merkittyjä laseja, jotta sais xenonit keulille laillisesti ?

                          Tarkoittaako "26 - Jännitteensyöttö - ohjainlaite", että ecu on rikki vai ?
                          BMW 318i e36, m40b18
                          BMW 318i e30, m40b18
                          BMW 320i e36, m50b25
                          BMW 520i e34, m20b20
                          BMW 316i e30, m50b25Turbo
                          BMW 316i e30, m40b16
                          BMW 540i e39, m62b44
                          BMW 530D e61, m57d30Tu


                          Comment

                          • ///Make
                            BTCF Member
                            • May 2007
                            • 4691
                            • Lahti

                            Originally posted by Jondezi View Post
                            Saako e30:sen umpioihin jostain D-merkittyjä laseja, jotta sais xenonit keulille laillisesti ?
                            E32:ssa on ollut tehtaalta Xenon-valoja, lasit samaa kokoa kuin E30:ssä.



                            Fans ei ainakaan tarjoa vielä eioota...
                            Z3 3,0 Coupe -98
                            E30 325E 4D -85
                            Originally posted by TNT
                            Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                            Comment

                            • Miksutin^^
                              Newbiemmer
                              • Nov 2015
                              • 1
                              • Vaala

                              Kysytään kun ei pikaisella googlettamisella löytyny, eli vaihdoin e30 automaatin tilalle manuaalin ja pitäs saaha pakkivalot pelaamaan ja startti lukko pois. Eli mitkä piuhat yhdistetään mitenkin siitä automaatin vaihteenvalitsin hässäkälle menevästä liittimestä?

                              Selviäishän se tietenkin kokeilemalla, mutta kysytään ensin.

                              Comment

                              • -Vilperi-
                                Newbiemmer
                                • Apr 2011
                                • 23
                                • Savonranta

                                Originally posted by -Vilperi- View Post
                                Elikkä... Vieläkin tuo kiertämis ongelma jatkuu...

                                Tekee nyt ko laittaa kaasun pohjaan ni kiertää sinne 5500rpm --> röpöttää ja tiputtaa kierrokset 3500rpm ja taas nappaa tonne 5500rpm... (vaikka kuin kaasua antaa, niin ei kierrä rajottajalle asti..) Polttaa putkessa jonkun verra, ja pakoputken ympärys mustuu jonkun verran... Normaali ajossa toimii ok. Tyhjäkäynti ok.

                                Vaihdettuja: IMM, kampiakselin asentotunnistin, tulpanjohdot, tulpat, virranjakajan koppa (ja anturi mikä tulpanjohdossa), pyörijä, kaasuläpän asentotunnistin, imusarjan tiivisteet/alipaine letkut, lambda, kansi ja nokkaremontti tehty, ecun lämpötila-anturi.

                                moottorina M40B16 ja 89vm...

                                Alkaa usko loppumaan pikkuhiljaan... Oisko jollain mitää ideaa heittää?
                                Tämä vika kiusaa edelleen... lambdasta antaa vikakoodia, vaikka vaihdettu uuteen, tosin tarvike.
                                Voisko vääränlainen lambda vaikuttaa toimimiseen noin paljoa?
                                Bensapuoli on ok.(mitattu)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎