Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6205
    • Helsinki

    Paras ilmaus, toiminut joka kerta, mutta jokaisella on omat metodit tässäkin
    Keula ilmaan, nestettä kaataa paisarin kautta niin paljon kuin saa, myös puristelee niitä letkuja, sitten kun ei mene, auto käyntiin, lämmön säätö kuumalle(eikä sillein vähän, vaan tappiin), toinen seuraa sisällä mittaria, tarvittaessa nostaa vähän kierroksia jos tarvii, ilmaus ruuvi auki jos aukee, toinen puristelee letkuja ja seuraa tarkkana sitä paisuntasäiliön pintaa, itse lisäsin koko ajan nestettä, sen näkee milloin ilma loppu tulemasta.

    Ei ollut mitään pulloa teipattu siihen, kun ei tarvii....Hyvin yksinkertaista
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by Jondis View Post
      No sitä mietin kanssa että kuuluuko sitä olla, kun näytti letkut siltä että kuuluis mennä suoraan kennolle. Realoem taas näytti sen kiertovesipumpun 320i:llekkin. Löytyykö jostain muuten ohjeet jäähyjärjestelmän ilmausohjeet? Meinaa vissiin sitä olla aika reilusti, kun lämmöt seilaa miten sattuu ja ajossa ei saa sisälle lämmintä ollenkaan, mutta paikallaan kun hetken käy, niin alkaa sisällekkin tulemaan lämmintä.
      Ilma poistuisi kyllä ajossa järjestelmästä, huomaisit sen paisuntasäiliön vajenemisesta. Sieltä on jotain paskana jos ei tuu lämmintä sisään. Sisäkenno tukossa syystä X, vesipumppu paskana, termari tmv.. Take your pick.

      Originally posted by T3 View Post
      Alempihan se, mutta kun M20-koneisissa ei tuota kiertovesipumppua ole ollut. Pumppu on 4-koneisten oma juttu. Toki sen voi M20-koneenkin kanssa laittaa ja tuskin siitä haittaakaan on. Itse jättäisin kuitenkin asentamatta.
      Onko se nyt ollut tehdasvaruste vai ovatko lätkineet täällä Suomessa autoihin ne?
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • only e30
        Bimmer Rookie
        • Feb 2014
        • 96
        • kaarina

        Elikkäs sellasta passaako e30 324d takakynkät 320i suoraan paikalle kun on rummut omassa ja tollasest purkuvehkeest sais osia ja mites tommosen 324d perämurikkameneekö suoraan vai tuleeko jotain yllätyksiä vastaan ??

        Comment

        • Harri G
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 9041
          • Iisalmi

          Originally posted by only e30 View Post
          Elikkäs sellasta passaako e30 324d takakynkät 320i suoraan paikalle kun on rummut omassa ja tollasest purkuvehkeest sais osia ja mites tommosen 324d perämurikkameneekö suoraan vai tuleeko jotain yllätyksiä vastaan ??
          Kaikki käy ristiin. Jos on ABS niin sitten tarvii olla ABS-kehä vetarissa. Ja tietysti välitys voi olla perissä eri. Senhän näet siitä tyyppikilvestä joka perässä on kiinni jos siitä enää 30 suolassa uitetun vuoden jälkeen mitään selvää saa.

          En ymmärrä miten BMW-moottorin ilmaus on jotain ydinfysiikkaa. M50/M52 vaatii vähän enemmän malttia, mutta loppupelissä ihan sama homma kaikissa. Joku M10 tahi M20 niin antaa hyrskytellä vaan ja puristelee silloin tällöin vesiletkuja jos jaksaa. M50/M52 oon ajanu ylämäkeen ja sitten puristelee letkuja. Ikään ei oo mitään pulloja ollu.
          E39 ja E91

          Comment

          • only e30
            Bimmer Rookie
            • Feb 2014
            • 96
            • kaarina

            Originally posted by Harri G View Post
            Kaikki käy ristiin. Jos on ABS niin sitten tarvii olla ABS-kehä vetarissa. Ja tietysti välitys voi olla perissä eri. Senhän näet siitä tyyppikilvestä joka perässä on kiinni jos siitä enää 30 suolassa uitetun vuoden jälkeen mitään selvää saa.

            En ymmärrä miten BMW-moottorin ilmaus on jotain ydinfysiikkaa. M50/M52 vaatii vähän enemmän malttia, mutta loppupelissä ihan sama homma kaikissa. Joku M10 tahi M20 niin antaa hyrskytellä vaan ja puristelee silloin tällöin vesiletkuja jos jaksaa. M50/M52 oon ajanu ylämäkeen ja sitten puristelee letkuja. Ikään ei oo mitään pulloja ollu.
            kiitos nopeesta vastauksesta kummottost ne välitykset vaikuttaa jos oletetaan et mul on orkkis 320i perä ja sinne laittaa sen diisselin perän jos siin on kan ns orkkis perä sen verran on tietoo et itellä on avoperä ja siin olis lukko
            Last edited by only e30; 09-12-2015, 21:54.

            Comment

            • Harri G
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 9041
              • Iisalmi

              Originally posted by only e30 View Post
              kiitos nopeesta vastauksesta kummottost ne välitykset vaikuttaa jos oletetaan et mul on orkkis 320i perä ja sinne laittaa sen diisselin perän jos siin on kan ns orkkis perä sen verran on tietoo et itellä on avoperä ja siin olis lukko
              Tuosta katselemaan:


              Kyllähän diisselissä on tod näk harvempi perä ja sehän tieten vaikuttaa pienempinä kierroksina matka-ajossa. Voip olla ettei sen jälkeen 320i mikään raketti ole.

              Mutta onko siellä sitten alkuperäiset perät paikallaan. Varsinkin jos 324d on lukolla olevinaan niin en ihan mahdottomia panoksia laittais että on sen auton alkuperäinen perä. 324d on ollu semmoinen suomalaisten köyhien malli, jossa lasinnostimetkin pitää olla mekaaniset "ne tuppaa vaan hajota ne sähkönostimet - parempi olla veivit"
              Last edited by Harri G; 09-12-2015, 22:28.
              E39 ja E91

              Comment

              • yvps
                BTCF Member
                • Dec 2007
                • 87
                • Kouvola

                nopeusmittarin anturin kytkentä

                Olen koittanu selata foorumilta mutta en ole löytänyt vastausta joten:kaksi johtoa menee anturille eli toinen on varmaan 12+ ja toinen menee sitten mittarille eli signaali.

                Menikö oikein?

                Comment

                • Jondis
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 698
                  • Tuusula

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Ilma poistuisi kyllä ajossa järjestelmästä, huomaisit sen paisuntasäiliön vajenemisesta. Sieltä on jotain paskana jos ei tuu lämmintä sisään. Sisäkenno tukossa syystä X, vesipumppu paskana, termari tmv.. Take your pick.


                  Onko se nyt ollut tehdasvaruste vai ovatko lätkineet täällä Suomessa autoihin ne?
                  Sisäkenno tuskin ainakaan tukossa, kun neloskoneella lämpeni sisälle normaalisti. Termarin vaiholla vois lähteä liikenteeseen.. vesipumpussakaan tuskin vikaa, kun ei lämpöjä nostele liian korkeelle.
                  Edit: voikohan sillä olla vaikutusta johonkin, että käytössä on M40 jäähdytin? M20 järjestelmässähän paisari on erikseen iskaritornissa ja tuossa M40 taas kiinni jäähyttimessä, kuten uudemmissa bemareissa.. Tuli mieleen, että jos se jotenkin vaikuttaa, että paisariin tuleva letku on siis paljon alempana kuin M20 järjestelmässä alunperin. Tosin M40 koneessa letku tulee samoille nurkille imusarjan alle.
                  Edit2: ja tosiaan sellanenkin juttu oli, että ajossa ei tosiaan lämmennyt kunnolla mutta paikallaan lämpesi ja koneen lämmöt pysyi normaalissa. Sammutin auton vähäksiaikaa ja kun löin uudelleen käymään, niin ehkä n. 10min käynnin jälkeen oli lämmöt noussut lähelle punarajaa eli neste silloin hieman jäähtyneellä koneella lähtenyt kiertämään kunnolla. Eikö tuokin viittaisi termarivikaan?
                  Last edited by Jondis; 10-12-2015, 00:03.
                  MB E55 AMG -05
                  E36 318TiA -96
                  E34 535i -89 imolarot
                  Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    On mulla tullu vesipumppuvammasia autoja vastaan jotka ei silti nosta lämpöjä liiaksi. Sisään ei tuu lämmintä. Eikä näillä keleillä varsinkaan keitä kovin herkästi vaikkei vesi kunnolla kiertäiskään.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Jondis
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 698
                      • Tuusula

                      Täytyy kokeilla termarilla, jos ei auta niin vesipumppua sitten kehiin.. Tuohon jäähytin hommaan mitään kommenttia?
                      MB E55 AMG -05
                      E36 318TiA -96
                      E34 535i -89 imolarot
                      Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        Originally Posted by Jondis
                        Realoem taas näytti sen kiertovesipumpun 320i:llekkin.
                        Rohkenen epäillä tätä. Kuvassa se kyllä näkyy, mutta varaosanumeroa ei 320i:n kohdalla ilmoita.

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Onko se nyt ollut tehdasvaruste vai ovatko lätkineet täällä Suomessa autoihin ne?
                        Pohjola-varuste (vrt. cold-country). Löytyy siis ihan alkuperäisenä osana, mutta ovat lätkineet noita vain pohjoismaihin meneviin autoihin: http://www.leebmann24.de/bmw-ersatzt...ikid=8631&vin= Poikkeuksetta kaikissa omistamissani neloskoneisissa E30 ja E28-malleissa on tuo pumppu ollut, jos auto on ollut "Suomi-auto" tai ellei joku jo ole ehtinyt sitä pumppua poistamaan. Sitten taas olen tuonut useita neloskoneisia (M40/42) lähinnä Saksasta, eikä yhdessäkään noista ole pumppua ollut.

                        Em. teksti neloskoneisten kohdalla koskee siis vain M10, M40 ja M42-koneisia. S14-koneisissa ei kyseistä pumppua ole käytetty, edes Pohjola-varusteena.
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Mitä releitä? Rintapellin siinä levyssä kiinni jossa on mm sytkäboxi. Johtosarja meni kuskinpuolen läpiviennistä kabiiniin. Ratkeamiseen johtavasta vihjeestä puolen litran ulukomainen olut E30-miitissä.

                          ...ton näköisiä liittimiä
                          Attached Files
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Miku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 2624
                            • Kajaani



                            Tämän systeemin poistamisen haitat tai hyödyt ja neuvoja sen poistamiseen?

                            Elikkä käsitinkö oikein että tuo pönttö on joku bensatankin huohotuspönttö josta huurut sitten menee kaasuläpälle? Mitä toi venttiili mihin tulee kaksinapainen pistoke oikein tekee tuossa välissä?

                            Syyt lähinnä nyt miksi tuota olisin poistamassa on että uuden koneen kaasuläpässä ei ole paikkaa tuon letkulle, tuon pöntön letkulähtö on ratkennut poikki sekä koitan tehdä konehuoneesta mahdollisimman simppelin "simply clean" meiningillä.

                            Jos tuon poistaminen nyt isomman savotan tai muita ongelmia aiheuttaa niin sitten pitää vaan tehdä tuolle letkulle tulo kaasuläppään ja hommata ehjä pönttö.

                            Miksi tuota pönttöä kutsutaan ja miksi sille ei ole kuvassa varaosanumeroa
                            Last edited by Miku; 10-12-2015, 21:52.
                            TEAM "Peli Menetetty"
                            Nyt:
                            E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                            E30 320i 2d m20b27 tic project
                            E38 728ia
                            E46 316i sedan
                            Ex:
                            3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                            Comment

                            • andhu
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 535
                              • vihti

                              Ei muutakun pönttö pois letkuineen päivineen. Venttiilin tehtävä on luultavammin vain sulkea linja, kun virta on pois päältä.
                              E30 316 Turbo

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16465
                                • Asikkala

                                Originally posted by Miku View Post
                                http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...urb_air_valve/

                                Tämän systeemin poistamisen haitat tai hyödyt ja neuvoja sen poistamiseen?

                                Elikkä käsitinkö oikein että tuo pönttö on joku bensatankin huohotuspönttö josta huurut sitten menee kaasuläpälle? Mitä toi venttiili mihin tulee kaksinapainen pistoke oikein tekee tuossa välissä?

                                Syyt lähinnä nyt miksi tuota olisin poistamassa on että uuden koneen kaasuläpässä ei ole paikkaa tuon letkulle, tuon pöntön letkulähtö on ratkennut poikki sekä koitan tehdä konehuoneesta mahdollisimman simppelin "simply clean" meiningillä.

                                Jos tuon poistaminen nyt isomman savotan tai muita ongelmia aiheuttaa niin sitten pitää vaan tehdä tuolle letkulle tulo kaasuläppään ja hommata ehjä pönttö.

                                Miksi tuota pönttöä kutsutaan ja miksi sille ei ole kuvassa varaosanumeroa
                                Aktiivihiilisuodatin ja numero on tuossa http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...bon_container/

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎