Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 alusta uusiksi, 5x120, kynätolpat, isot jarrut....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hansen
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 98
    • Nli

    Originally posted by EMP View Post
    Nyt tuli eteen rakennettua seuraavalla combolla.

    E36 navat holkeilla.
    159 alffan 292x22 levyt. http://www.bremboaftermarket.com/En/...DMaster=267789
    540 satuloille tarkoitetut adapterit. http://www.epytec.de/kategorien/brem...en-bremsanlage
    E36 satulat.

    Satulan ja adapterin väliin tarvitsee 2,5mm prikat jos käytetään laipattomia kaksiosaisia holkkeja navalle.
    HUOM! osa tarvikenavoista on halkaisijaltaan isompia joten eivät sovi ilman sorvausta levyn sisälle.

    Mitenkä tuo mahtaa istua e30 vakio navan kanssa? Vai muistanko väärin että e36 navalla tulee napa ulommas? Vanne tuossa on 15"?

    Comment

    • EMP
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 823
      • Kuusjoki

      Originally posted by Hansen View Post
      Mitenkä tuo mahtaa istua e30 vakio navan kanssa? Vai muistanko väärin että e36 navalla tulee napa ulommas? Vanne tuossa on 15"?
      Tuo napa tuo 3mm ulommas. Ja levy ei mahdu menemään syvemmälle mitä nyt on. Eli vakionavalla vaatii 3mm speicerin navan ja levyn väliin. Tuossa 16" vanne, mutta e30 15" style5 sopii pyörimään.
      E30 318i 2d M52B27 "eta"

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        huudellaas tänne aiheeseen liittyvään topikkiin
        että jos jollain olis tarvetta saada 15" vanne ja sinne mahd.isot jarrut niin multa jäis nuo uudet 294+274 levyt ja palat e36 323ti satuloin ylimääräiseksi isompien tieltä

        meinasin päivittää vielä m3 satuloihin ja m3 takalevyihin
        eteen löytyi renaultilta sopivat levyt

        oikeastaan vaan siitä syystä että löytyi halvalla satulat eikä ole tarvetta käyttää alle 17" vannetta
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11156
          • Oulu

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Mistähän löytäis kuvia e34 taka-akselista (kehtomalli), joka on sovitettu e30:iin. Tom_ppa nimimerkillä näin ainakin oli, mutta kuvat on kadonnu internetin syövereistä.

          Mulla nyt jonkin näköinen muistikuva on miten se sinne tulee, mutta joku muistinvirkistys ei olis pahitteeksi ennenkuin laittaa laikan laulamaan.
          Niin tulipa muuten tämäkin muutos tehtyä, eli istutettua e34 kehtomallin taka-akseli e30:iin. Takapalkin kiinnityspisteitä pitää tosiaan siirtää n.5cm taaemmas (eli palkki liikkuu eteenpäin) ja samalla myös reilusti kapeammalle. Mahtuu juuri ja juuri niin, ettei ole tukivaren kiinnityspiste puslanpaikan edessä. Toki myös perän kiinnityksen joutuu tekemään uusiksi ja alkuperäistä bensatankkia ei voi enään käyttää (ei mahdu). Lisäksi ongelmaksi tulee iskarit, kun bmw:n valikoimista ei löydy enään sopivia. e34/e39 iskareita jos haluaa käyttää, niin tolppien yläpäitä pitää nostaa n. 20 cm, eli hattuhyllyn tasolle. Tällöin ongelmaksi tulee takaturvavöiden kiinnitykset. Käytännössä helpoin ratkaisu on tilata jotkut lyhyet kynätolpat jousineen esim gaz:lta.

          Muutama kuva, jos joku tarvii:











          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • EMP
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 823
            • Kuusjoki

            300x24mm + e34 satula.

            Tuli tuollainen setti soviteltua:
            E36 navat 2,5mm laipalla olevilla holkeilla.
            Mondeon 300x24 levyt. http://www.bremboaftermarket.com/En/...DMaster=275550
            E34 22mm levylle tarkoitetut satulat adapterien kanssa.

            Adapterit on alla olevan kuvan mitoilla. 2,5mm laipalla olevilla napaholkeilla ei vaadi prikkoja tai koneistuksia.
            Carrierit vaativat kuvan mukaiset lovet mahtuakseen. Levylle näissä on tilaa 25mm joten levy mahtuu juuri ja juuri. Itse hioin väliä n.1mm leveämmäksi varoiksi.
            Ainakin aten uusista paloista piti hiota 0,5mm/pala pois paksuutta että satula avautuu tarpeeksi.









            Satulathan on saman tehoiset mitä 540i (60mm mäntä) ainoastaan tarkoitettu kapeammalle levylle.
            Ja kuten viimeisestä kuvasta näkee niin sopii mukavasti 16" vanteen sisälle.

            Mahdollista tehdä myös 4x100 jaolla ST focuksen levyllä. http://www.bremboaftermarket.com/En/...DMaster=275387
            Tämä vaatii 2mm speicerin levyn ja navan väliin.
            Last edited by EMP; 27-04-2015, 17:16.
            E30 318i 2d M52B27 "eta"

            Comment

            • pilootti
              BTCF Member
              • Feb 2012
              • 299
              • Kokkola

              Minkälaisia kokemuksia on e36 perän takakannesta/kiinnityksestä e30 korissa? Onko suurta vaikutusta ajossa ja minkälaista? Minkälainen perän kiinnitys esim dtm e30 oli? Alusta ja akselisto pitäis muuten olla kunnossa powerflex puslien, säätölätkien ja jousituksen osalta mutta perän kiinnitys on vielä vakio ja mietin maksaako vaivaa muuttaa sitä..
              e30 318i touring "Bercedes Menz"
              Kawasaki z1000
              -FatBoyRacing-

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11156
                • Oulu

                Ei kyllä ole kokemusta, vasta kuin n. 400 kilometrin matkalta. Ensimmäinen havainto oli, että on kyllä jämy ja ei elä kyllä mihinkään suuntaan taka-akseli. Ei ole läheskään niin ennalta arvaamaton, kuin löysä alkuperäinen. Mutta kovin paljoa ei ole vielä kokemuksia, että onko jotain negatiivista, tai että miten käyttäytyy ääritilanteissa.


                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • M325i
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 1529
                  • Etelä-pohjanmaa

                  Kukaa kokeillu e46 etutolppaa ja olka-akselia E30:seen? Miten asettuu esim.e30 tukivarrella ja epäkeskopuslalla?
                  E30 ja E46 ///M

                  Comment

                  • EMP
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 823
                    • Kuusjoki

                    5x120 + 284x22mm jarrut.

                    Tuollaisen setin rakentelin. Sopii 15" vanteiden kanssa mainiosti ja kaveriksi riittänee vakiotakajarrut. Tämä setti tuo vannetta ulospäin vain 3,3mm!

                    Seuraavanlaisella setillä:
                    Mb w124 etulevyt koossa 284x22mm. http://www.bremboaftermarket.com/En/...f-793c99a53cb8
                    Levyjen keskireikä pitää suurentaa sopivaksi. Pultinreikiä tuossa onkin jo kaksi sopivaa valmiina eli pitää ainoastaan tuo lukitusruuvin reikä suurentaa ja porata kaksi pultinreikää lisää.

                    E36/e46 286x22 levyille tarkoitetut satulat. Carriereihin pitäää tehdä kuvien mukaiset lovet.

                    Adaptereiksi käy samat mitä käytin aiemmin 300x24 levyjen ja e34 satuloiden kanssa. Tuolla mitat:http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=260
                    Adapterin ja satulan väliin pitää laittaa 6mm prikat!

                    Sitten e36 navat 2mm kauluksella olevien holkkien kanssa. Muuten levy ottaa kiinni raidetangonpäähän.
                    Ja kun levyssä on n.1,7mm ohuempi tuo vanteen kiinnitys pinta niin tämä setti levittää vain sen 3,3mm!

                    Kuvia:https://onedrive.live.com/redir?resi...hint=folder%2c

                    Sovitus vanne kuvissa on e39 alumiinipeltivanne joka melko ahdas sisältä ja sekin mahtuu.
                    Ja tuo vakio takajarrujen riittävyys perustuu siihen että esim. hartgessa on isommat etujarrut mitä nämä mutta kuitenkin vakiojarrut takana!

                    Ja taakse sitten z4 navat ja e36 levyt halkaisija pienennettynä 280mm->258mm! Tai vaihtoehtoisesti compactin satulat ja samat levyt mutta 272mm kokoisina.

                    E30 318i 2d M52B27 "eta"

                    Comment

                    • EMP
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 823
                      • Kuusjoki

                      Yllä olevat 284x22 jarrut pystyy toteuttamaan myös 4x100 jaolla.

                      Levyiksi alfa romeo 145/146 (930) 1,8 tai 2,0 koneisen etulaikat. http://www.bremboaftermarket.com/En/...DMaster=267219
                      Keskireiät pitää sorvata e30 kokoon. Ja koska pulttijako on hyvin lähellä (4x98) riittää kun poraa reiät n.15mm kokoon tai viilaa millin soikeiksi.
                      Jonka jälkeen sopii alkuperäiseen napaan ilman speicereitä.

                      Adapterit ja satulat kuten yllä.

                      Last edited by EMP; 08-11-2015, 18:19.
                      E30 318i 2d M52B27 "eta"

                      Comment

                      • JIPSKI
                        BTCF Member
                        • Feb 2003
                        • 1010
                        • Vaasa

                        Kertokaas mikä menee pieleen kun tuntuu liian yksinkertaiselta. eli seuraava kokoonpano:

                        -e36 328i olka-akselit
                        -e36 M3 3.2 alatukivarret ja takapuslat
                        -bc-tolpat e30 yläpäät
                        -e46 330i/d etujarrut

                        Eikös tolla kokoonpanolla saa 325mm jarrut ilman koneistuksia tai muita erikoisosia?
                        exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          Originally posted by JIPSKI View Post
                          Kertokaas mikä menee pieleen kun tuntuu liian yksinkertaiselta. eli seuraava kokoonpano:

                          -e36 328i olka-akselit
                          -e36 M3 3.2 alatukivarret ja takapuslat
                          -bc-tolpat e30 yläpäät
                          -e46 330i/d etujarrut

                          Eikös tolla kokoonpanolla saa 325mm jarrut ilman koneistuksia tai muita erikoisosia?
                          just näin.
                          helppo se on mutta hintaa voi kertyä. 3.2 tukivarren ja 330i/D osat on usein hinnoissaan
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • JIPSKI
                            BTCF Member
                            • Feb 2003
                            • 1010
                            • Vaasa

                            Originally posted by Tonton View Post
                            just näin.
                            helppo se on mutta hintaa voi kertyä. 3.2 tukivarren ja 330i/D osat on usein hinnoissaan
                            hyvä hyvä. noi 3.2 tukivarret on kyllä aika tyyriit 330 satulat tulis mukana jos hakis ruotsista koko auton purkuun kampuran takia :think

                            muun moottorin ja olka-akseleiden luovuttajasta on jo alustavasti kaupat sovittu mutta jatketaan siitä tuolla projektipuolella

                            edit:Onko joku mitannut paljonko raideleveys kasvaa tuolla kokoonpanolla?
                            Last edited by JIPSKI; 10-09-2015, 08:30.
                            exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                            Comment

                            • jmp2002
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 5727
                              • Rovaniemi

                              raideleveys menee e36 mittoihin, mikä on mielestäni kokohomman huonoin puoli... ja oliko e36 m3 3.2 takapusla epäkesko?
                              E30 325i Touring -89
                              E30 325i touring -88 m50tbo
                              G20 330e M-Sport -20

                              Comment

                              • JIPSKI
                                BTCF Member
                                • Feb 2003
                                • 1010
                                • Vaasa

                                Originally posted by jmp2002 View Post
                                raideleveys menee e36 mittoihin, mikä on mielestäni kokohomman huonoin puoli... ja oliko e36 m3 3.2 takapusla epäkesko?
                                1407mm vs 1418mm autowikin mukaan niin ei tuo nyt paha ole. Väliholkilla e36 napakin kasvattaa lähes saman verran

                                muistaakseni oli epäkesko.
                                exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎