Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 alusta uusiksi, 5x120, kynätolpat, isot jarrut....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rage_
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 59
    • Helsinki

    Originally posted by Tonton View Post
    Tee ihmeessä topic, kokeile nyt ensin niitä satuloita mutta jos ahdistaa niinmörököllillä pitäisi olla 4 mäntäiset brembot vielä jouten.
    Ovat olleet kylläkin e28 akselissa ja e38 328x20 levyllä (levy liian syvä e30iin)
    Googlen mukaan 120d takapalat 49mm ja e36 etupalat 57mm. Ei taida noissa takalevyissä olla sen vertaa "ylimäärästä" kitka pintaa. Kokeilemal selvii. E38 brembot? mul oli semmosetki mut myin ne pois kun ei mahtunu eteen järkevästi. takana ne mahtuis kyl hyvin olee.

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      Originally posted by Rage_ View Post
      Googlen mukaan 120d takapalat 49mm ja e36 etupalat 57mm. Ei taida noissa takalevyissä olla sen vertaa "ylimäärästä" kitka pintaa. Kokeilemal selvii. E38 brembot? mul oli semmosetki mut myin ne pois kun ei mahtunu eteen järkevästi. takana ne mahtuis kyl hyvin olee.
      Tuareg/Cayanne brembot. E38 levyt 328x20
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • Daa Daa
        BTCF Member
        • Aug 2004
        • 910
        • Jyväskylä

        Touareg/cayanne bremboissa on ongelmana kiinnitys, helpoiten mielestäni takasatulaksi kävisi 996/boxster takasatulat jotka ovat radiaali kiinnityksellä, näihin on helppo tehdä adapterit. Levyksi käy oikeastaan mikä vaan 294x19 tai suurempi.
        Last edited by Daa Daa; 25-08-2016, 08:52.

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Originally posted by Daa Daa View Post
          Touareg/cayanne bremboissa on ongelmana kiinnitys, helpoiten mielestäni takasatulaksi kävisi 996/boxster takasatulat jotka ovat radiaali kiinnityksellä, näihin on helppo tehdä adapterit. Levyksi käy oikeastaan mikä vaan 294x19 tai suurempi.
          Max levyn koko boxterin satuloissa on luokkaa 325-328mm.
          Mulla noi satulat on e46 m3 csl levyissä jotka siis 328/20. Kässärin saa patentoida koska 185mm rumpu.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Hemu__
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2008
            • 972
            • Kirkkonummi

            Lueskelin/silmäilin topicin läpi, mutta en saanut oikeen selvää, että mikä mahtaisi järkevin tapa muuttaa e30 jako 5x120 ja suurentaa jarrut niin suureksi kun 16" BBS RS vanne antaa myöden? Enkä lisäksi haluaisi kasvattaa alkuperäistä raideleveyttä hirvittävästi, että pysyy pyörät kaaren sisäpuolella.

            Tarkoitus siis uusia jarrut eteen ja taakse, onkohan taakse fiksuin ratkaisu laittaa vain e36 compactin takalevyt + e34 540 takasatulat, entäs eteen?
            Entäpä se jaon muuttaminen, mikä on järkevin tapa toteuttaa?

            Olen hieman noviisi vielä näissä niin hyvät neuvot tulee tarpeen!

            Comment

            • Neppo
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 721
              • Laihia

              Nuo Audin 312mm levyt ei mee kaikkiin 16 vanteisiin e34 540 jarruilla. Oliko EMP nimimerkillä joku setti eteen e34 525-535 satuloilla ja Fordin 300mm levyillä. Niillä onnistuu sekä 4x100 tai 5x120 riippuen onko Mondeon vai Focuksen levyt. Taisi mennä hyvin niillä Epytechin holkeilla ja e36 navoilla. Kasvattaa raideleveyttä noin 8mm per puoli. Vai oliko niillä 2.5mm "bonje" hylsyillä...

              Taakse sitten joku oliko 1:n vai Z:tan napa ja e46 328:n 294mm levy. Toinen ei levitä ollenkaan ja toinen tais levittää 3mm, vai 5mm. Siihen adaptereilla e46 328 tai e34 540 satula. Prikkoja adapterien väliin jos navat levittää.

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                Originally posted by Hemu__ View Post
                Lueskelin/silmäilin topicin läpi, mutta en saanut oikeen selvää, että mikä mahtaisi järkevin tapa muuttaa e30 jako 5x120 ja suurentaa jarrut niin suureksi kun 16" BBS RS vanne antaa myöden? Enkä lisäksi haluaisi kasvattaa alkuperäistä raideleveyttä hirvittävästi, että pysyy pyörät kaaren sisäpuolella.

                Tarkoitus siis uusia jarrut eteen ja taakse, onkohan taakse fiksuin ratkaisu laittaa vain e36 compactin takalevyt + e34 540 takasatulat, entäs eteen?
                Entäpä se jaon muuttaminen, mikä on järkevin tapa toteuttaa?

                Olen hieman noviisi vielä näissä niin hyvät neuvot tulee tarpeen!
                Taakse Compactin jarrulevy menee e30iin vain jos sinne on laitettu e36 napa, niillä tosin raideleveys kasvaa 38mm

                Helpoin ja järkevin on antaa emp:n tehdä valmis bolt on paketti jos arvelluttaa.
                (Adapterit, levyt, satulat, Carrieri loveukset, koneistukset jne tehtynä)


                Jos itse haluat tehdä niin etunavat e36+holkit , taakse z4 napa bolt on.

                Eteen alfasta 292x22 tai fordin levy 300x24 satulat e36 tai e34(isompi mäntä) adapteri neppolta.
                T5 portterista löytyy vielä 294x22mm levy, kaikkia näitä levyjä täytyy koneistaa.

                Taakse jäähdytettynä 294mm levy e46 328 ja e34satula(adapteri neppolta)
                E36 328i 276x19mm satula exx
                tai jäähdyttämättömänä, 272x10mm (e36 325 levystä tehtynä)
                Tähän satula ja carrieri e36 compactista.

                Tossa jotain suuntaa, kerro mikä kiinnostaisi eniten niin tarkennetaan muutoksia, lisätään linkkejä, mietitään muita vaihtoehtoja jos noista ei mikään käy.

                Kannattaa kurkata vielä 300mm.de sivusto sieltä selviää mitä tonne rs:ään mahtuu.

                Nää on nyt näitä budjetti ratkaisuja, voi sinne sitten pistää 4 mäntä satulaa jne, ne tosin on yleensä niin paksuja että ottaa vanteen puolaan kiinni

                Ps. Laita avosta specsejä ja kuvaa
                Last edited by Tonton; 07-09-2016, 06:04.
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • Hemu__
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2008
                  • 972
                  • Kirkkonummi

                  No sieltähän tulikin ihan fiksuja vastauksia!

                  Tosiaan auto on e30 325i cabrio m-tech 2, ja mahdollisesti myöhemmin 2017/2018 talvella m60 paikalleen, mikäli rahapussi ei anna myöden vielä tänä talvena...

                  Eikös se niin mene että jos nuo jarrut ja akselistomuutokset tekee nyt ennen tekniikkaa ja perustelee sitä muutoskatsastuksessa turvallisuustekijäksi niin prosentteja ei mene? Näinollen tuo jarru rumba kannattaisi hoitaa ennen moottoriin perehtymistä?

                  Kyselinkin jo tuolta 300mm.de sivuston pitäjältä noista jarruista ja hän sanoi 292x22 levyn olevan isoin mitä tuohon saisi...

                  Miten tuosta nyt saisi mahdollisimman "tasapainoisen" paketin että takapäähän ei sitten tule liikaa jarruvoimaa vrt. etupäähän?
                  Tarkoitus kyllä rakentaa itse niin paljon kun mahdollista, mutta adapterit ja muut koneistuksen joutuu teettämään kyllä ulkopuolisella.
                  Pitäisi vaan ensiksi saada juuri selville mitkä ovat ne kaikki oikeat komponentit, että voi ruveta osia metsästelemään.
                  Tuota raideleveyttäkään en mieluusti kasvattaisi muutamia millejä enempää, jotta saa fillarit vielä fiksusti alle.

                  Pitää katsoa jos sitä ehkä projektitopicin jossain vaiheessa tekisi, kun saa projektin paremmin käyntiin, samalla voi kysellä ohjeita ja muita vinkkejä kanssaharrastelijoilta!

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11157
                    • Oulu

                    Jarruista ei mee prosentteja, et ei tarvi perustella mitään

                    Onko muuten olemassa jotain isompia jarruja käytettäväksi 4*100 jaolla, jossa satula siirtyisi vähän sisemmäksi. Mulla kun on nuo omapatentti pullonkorkit, niin ne aiheuttaa melko paljon ongelmia jos haluaa isompaa jarrua. Ainoa vaihtoehto olis, että satulaa sais sisemmäksi, jos meinaa että mahtuu.
                    Last edited by Pazi88; 07-09-2016, 15:22.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      Originally posted by Hemu__ View Post
                      No sieltähän tulikin ihan fiksuja vastauksia!

                      Tosiaan auto on e30 325i cabrio m-tech 2, ja mahdollisesti myöhemmin 2017/2018 talvella m60 paikalleen, mikäli rahapussi ei anna myöden vielä tänä talvena...

                      Eikös se niin mene että jos nuo jarrut ja akselistomuutokset tekee nyt ennen tekniikkaa ja perustelee sitä muutoskatsastuksessa turvallisuustekijäksi niin prosentteja ei mene? Näinollen tuo jarru rumba kannattaisi hoitaa ennen moottoriin perehtymistä?

                      Kyselinkin jo tuolta 300mm.de sivuston pitäjältä noista jarruista ja hän sanoi 292x22 levyn olevan isoin mitä tuohon saisi...

                      Miten tuosta nyt saisi mahdollisimman "tasapainoisen" paketin että takapäähän ei sitten tule liikaa jarruvoimaa vrt. etupäähän?
                      Tarkoitus kyllä rakentaa itse niin paljon kun mahdollista, mutta adapterit ja muut koneistuksen joutuu teettämään kyllä ulkopuolisella.
                      Pitäisi vaan ensiksi saada juuri selville mitkä ovat ne kaikki oikeat komponentit, että voi ruveta osia metsästelemään.
                      Tuota raideleveyttäkään en mieluusti kasvattaisi muutamia millejä enempää, jotta saa fillarit vielä fiksusti alle.

                      Pitää katsoa jos sitä ehkä projektitopicin jossain vaiheessa tekisi, kun saa projektin paremmin käyntiin, samalla voi kysellä ohjeita ja muita vinkkejä kanssaharrastelijoilta!

                      No jos tekis alfan levyllä 292*22 ja e36 satula, taakse 272*10 omalla satulalle tai e36 satulalla

                      Niin ero olisi 323ti jarruihin vaan 6mm isompi levy edessä. Pitäis olla sillai tasapainoinen paketti.
                      Taakse saa samaan kannakkeeseen sitten satuloita 33-38mm männäillä. Sillä voi hienosäätää jos haluaa.
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Jarruista ei mee prosentteja, et ei tarvi perustella mitään

                        Onko muuten olemassa jotain isompia jarruja käytettäväksi 4*100 jaolla, jossa satula siirtyisi vähän sisemmäksi. Mulla kun on nuo omapatentti pullonkorkit, niin ne aiheuttaa melko paljon ongelmia jos haluaa isompaa jarrua. Ainoa vaihtoehto olis, että satulaa sais sisemmäksi, jos meinaa että mahtuu.
                        Minissä tais olla 294mm. Sitten volkkari/Audilla oli se 288mm mutta satula on vähän ongelmallinen sille enkä muista levyn et lukua. Kurkkaa brembot sivulta mittoja. Siellä ei vaan ole raidetangon päähän paljoa tilaa. Mittaa melkein se ensin.
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11157
                          • Oulu

                          Originally posted by Tonton View Post
                          Minissä tais olla 294mm. Sitten volkkari/Audilla oli se 288mm mutta satula on vähän ongelmallinen sille enkä muista levyn et lukua. Kurkkaa brembot sivulta mittoja. Siellä ei vaan ole raidetangon päähän paljoa tilaa. Mittaa melkein se ensin.
                          Tuo minin jarrulevy näyttää menevän n. 5mm sisemmäksi, et pitääpä koittaa mittailla jos sitä vois soveltaa jotenkin.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • EMP
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 823
                            • Kuusjoki

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Tuo minin jarrulevy näyttää menevän n. 5mm sisemmäksi, et pitääpä koittaa mittailla jos sitä vois soveltaa jotenkin.
                            Minin levy vaatiii 5mm levittävän navan että mahtuu. Ja sehän on 10mm syvempi mitä e30 levy.
                            Tässä ketjussa post 264/265 on kevyt setti e36 satuloilla ja 284x22mm levyillä. 4x100 eikä levitä yhtään.
                            E30 318i 2d M52B27 "eta"

                            Comment

                            • Julle
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2002
                              • 659
                              • Oulu

                              Tuossa ois yhdet e46 takacarrierit tarjolla, osanumero 34 21 6 758 134. BMWfans antaa tällä numerolla carrierin jokaiseen malliin 318i/d ja 328i väliltä mallivuodesta syyskuu -02 eteenpäin. Onko siis kaikissa e46 facelift malleissa jo nuo 294x19mm takalevyt? Minulla siis takana e46 328i 294x19 levyt ja Neppon tekemät adapterit, oikeat carrierit vaan vielä etsinnässä.

                              Comment

                              • EMP
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2006
                                • 823
                                • Kuusjoki

                                Originally posted by Julle View Post
                                Tuossa ois yhdet e46 takacarrierit tarjolla, osanumero 34 21 6 758 134. BMWfans antaa tällä numerolla carrierin jokaiseen malliin 318i/d ja 328i väliltä mallivuodesta syyskuu -02 eteenpäin. Onko siis kaikissa e46 facelift malleissa jo nuo 294x19mm takalevyt? Minulla siis takana e46 328i 294x19 levyt ja Neppon tekemät adapterit, oikeat carrierit vaan vielä etsinnässä.
                                Ei ole kaikissa. On noissa 318i malleissa lisävaruste. Touringeissa sitten ainakin 320i malleissa tais jo taas olla kaikissa facelifteissä.

                                Mutta tuolla sun antamalla numerolla ovat 294mm carrierit.

                                Noista näkyy myös että on joku lisä lasti varuste 318i mallissa.

                                Carrierit: http://bmwfans.info/parts-catalog/E4...d_wear_sensor/
                                Levyt: http://bmwfans.info/parts-catalog/E4...ake_brake_disc
                                E30 318i 2d M52B27 "eta"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎