E30 Kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nevari
    BTCF Member
    • Apr 2008
    • 263
    • jyväskylä

    erittäin havainnollistava kuva, kiitos!
    minun autossa ilmeisesti siis tuo column tube katkastu yläpäästä niin että laakeri näkyy siinä suoraan. ei oo ihme ettei ohjaus oikee häävi ole ollutkaan
    onko tuon suojaputken alapäässä muuta tukea akselille kuin se kumitutin sisällä oleva ns pusla?
    edit ; tommonen on akselin yläpää, muuten on pelkkä akseli menny konetilan puolelle
    Attached Files
    Last edited by nevari; 18-05-2020, 16:39.

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      Originally posted by nevari View Post
      erittäin havainnollistava kuva, kiitos!
      minun autossa ilmeisesti siis tuo column tube katkastu yläpäästä niin että laakeri näkyy siinä suoraan. ei oo ihme ettei ohjaus oikee häävi ole ollutkaan
      onko tuon suojaputken alapäässä muuta tukea akselille kuin se kumitutin sisällä oleva ns pusla?
      edit ; tommonen on akselin yläpää, muuten on pelkkä akseli menny konetilan puolelle
      Eli sun auto on alkujaan airbagillinen. Niissä on erilainen rattiakseli.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • nevari
        BTCF Member
        • Apr 2008
        • 263
        • jyväskylä

        kiitos. nyt alkaa tämä homma selviimään! tällöin ei ratinaluspahvikaan kiinnity tuohon suojaputkeen koska sitä ei edes ole?

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          En nyt just päässy kuvaamaan omaa osaa, mutta netistä löytyi hyvä kuva. Samassa kuvassa näkyy ratinaluspahvin ylimääräinen kannatin keskikonsolin reunassa, josta joku aikaisemmin kysyi. Vai olitko juuri sinä.
          Last edited by T3; 18-05-2020, 20:02.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • nevari
            BTCF Member
            • Apr 2008
            • 263
            • jyväskylä

            mahtavaa, kiitos erittäin paljon! kyllä kyselin tuosta osasta, luonnollisesti tuokin puuttuu.. melkein tehtävä itse, kuvasta jo sen verran hyvin käsittää mimmoinen osa on kyseessä.

            Comment

            • maverick999
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 919
              • Rauma

              Onko kukaan korjannut öljypumppua? 316 on pitkään oireillut käynnistyksen jälkeen öljynpaineen puutetta ja tänä kesänä tilanne alkaa jo olla sellainen että teen asialle jotain. Nokka räksättää karseasti 10-20s käynnistyksen jälkeen ja painevalo palaa. Sen jälkeen hiljenee ja valo sammuu. Matalalla tyhjäkäynnillä myös valo vilkkuu. Aiemmin käytin 10w40, mutta viime vuosina 20w50 (vain kesäajoa). Tämä on hieman auttanut mutta koko ajan pahenee.
              Otin öljypumpun irti, oma epäily on että se paineventtiili vuotaa (ilmeisesti siellä on teräsmäntä alumiinisylinterissä ja löystyy ajan kanssa?).

              Kysymys kuuluukin, onko korjattavissa vai pitäisikö köyhtyä satasia uuden öljypumpun kanssa? Tai onkohan joku muu vika??
              Respect your elders

              Comment

              • Miku
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 2624
                • Kajaani

                Originally posted by maverick999 View Post
                Onko kukaan korjannut öljypumppua? 316 on pitkään oireillut käynnistyksen jälkeen öljynpaineen puutetta ja tänä kesänä tilanne alkaa jo olla sellainen että teen asialle jotain. Nokka räksättää karseasti 10-20s käynnistyksen jälkeen ja painevalo palaa. Sen jälkeen hiljenee ja valo sammuu. Matalalla tyhjäkäynnillä myös valo vilkkuu. Aiemmin käytin 10w40, mutta viime vuosina 20w50 (vain kesäajoa). Tämä on hieman auttanut mutta koko ajan pahenee.
                Otin öljypumpun irti, oma epäily on että se paineventtiili vuotaa (ilmeisesti siellä on teräsmäntä alumiinisylinterissä ja löystyy ajan kanssa?).

                Kysymys kuuluukin, onko korjattavissa vai pitäisikö köyhtyä satasia uuden öljypumpun kanssa? Tai onkohan joku muu vika??
                Ootko veivien laakereita kurkannu?
                TEAM "Peli Menetetty"
                Nyt:
                E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                E30 320i 2d m20b27 tic project
                E38 728ia
                E46 316i sedan
                Ex:
                3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                Comment

                • maverick999
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 919
                  • Rauma

                  Originally posted by Miku View Post
                  Ootko veivien laakereita kurkannu?
                  Pari kokeilin käsituntumalla kun on vaan se etuosa öljypohjasta auki. En tiedä tuntuisko klappi jos olisivat löysät. Uudetkin olis kyllä hyllyssä, samalla kai nuo vaihtais.
                  Respect your elders

                  Comment

                  • Skarpa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2007
                    • 3424
                    • Kotka

                    Ei kai se ero käteen tunnu, onko välystä 0,04 vai 0,08 mm, eivätkä laakerit välttämättä kulu tasaisesti niin, että välys tuntuvasti kasvaisi. Siinä vaiheessa, jos kiertokangen laakerissa on käteen tuntuva välys, pitäisi kuulua jo aika selvä kolkotus tyhjäkäynnillä. Olen itse huoltanut M52 öljypumpun, mutta siinä paineventtiilin mäntä on muovinen, eikä ollut mitään syytä epäillä, että venttiilin pesä on väljistynyt. En ole perehtynyt M10 öljypumppuihin, että onko paineventtiilin pesän väljistyminen tyypillinen ongelma. Uusi alkuperäinen pumppu maksaa 450 euroa ja tarvike n. 150 euroa. Jos öljypumpun haluaa huoltaa kunnolla, kannattaa vaihtaa ainakin sisempi ja ulompi roottori ja kaikki paineventtiilin osat, jolloin hintaa kertyy vähän yli 200. Tietysti ensin voi ottaa pumpun auki ja tutkailla roottorien ja muiden osien kuntoa samoin kuin ketjupyörän. Samalla, ottaisin varmaan itse auki ainakin ne kiertokangen laakerit, joihin pääsee alemman öljypohjan irrottamalla käsiksi. Nuo kun on purkanut, niin tulosten perusteella voi sitten arvoida jatkoa. Kyllähän tuota öljyä kuulostaa jotain kautta ohi vuotavan reippaahkosti.
                    Last edited by Skarpa; 19-05-2020, 14:34.
                    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                    E30 Armo "330i"

                    Comment

                    • maverick999
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 919
                      • Rauma




                      No joo tossa on ekan veivin alapuolen liuska. Kieltämättä vois harkita vaikka vaihtoakin
                      Respect your elders

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Ja sä oot ajanu sillä kun öljynpaineongelma on päällä?
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • maverick999
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 919
                          • Rauma

                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Ja sä oot ajanu sillä kun öljynpaineongelma on päällä?
                          Juu! Tämä ongelma on alkanut lievänä vuosia sitten ja olen vaihtanut viskositeettia ja ruuvannut tyhjäkäyntiä muutama 10rpm joka on auttanut muutaman vuoden (ajan kesäisin sen 2000km). On siis vältelty ongelmaa huolella "purkkavirityksillä". Nyt on alkanut voitelun puute vaivata patenteista huolimatta startin jälkeen, sitten normalisoituu. Yläkerta on kyllä ihan kunnossa vielä, senpä takia nyt tarviikin tehdä jotain kun on paikka ja aikaa.
                          Last edited by maverick999; 20-05-2020, 13:19.
                          Respect your elders

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16558
                            • Asikkala

                            Originally posted by maverick999 View Post
                            Yläkerta on kyllä ihan kunnossa vielä.
                            Onko oikeasti nokka ja keinut kunnossa ?

                            Comment

                            • maverick999
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 919
                              • Rauma

                              Originally posted by jr66 View Post
                              Onko oikeasti nokka ja keinut kunnossa ?
                              No olihan sinnekin tullu uria akseliin kun avasin. Tuli tästäkin taas v***u työmaa.
                              Respect your elders

                              Comment

                              • GOOFY
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 4139
                                • .

                                Ei ny oo täsä vieresä autoa että vois mitata niin onhan tuulilasin ympärysmitta reilusti takalasia suurempi?

                                Tuli vain mieleen kun oon tilaamassa kiilalistoja ikkunoihin ja hokasin että aika jännästi noi on hinnoiteltu. Takalasin kaksi pätkää maksaa tuplasti mitä tuulilasiin tuleva pätkä. Eli jonku euron säästäis jos ostais kaks tuulilasiin tulevaa listaa vai saako tuota jostain metritavarana?
                                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                                Comment

                                Working...
                                X