Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • magilainen
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1023
    • Iisalmi

Originally posted by schwarze View Post
    Määrittele porvarimallin johtosarja😁
    Itse juuri värkkäilin tuolla varusteliittimellä Absia tulille ja nadaa oli korin puolelta lähes kaikki pinnit. 12/-88 auto täällä.
    Se että siihen saisi kytkettyä edes jotakin lisävarusteita ja mielellään checkpaneeli saisi löytyä valmiina

Tässä minun, (muistaakseen -90 318is) sarjassa ei ole käytännössä mitään optiota, abs kytkentäkin vaati ylimääräisien karvojen vetoa, ja tästä syystä voisi tuon johtosarjan vielä kerran vaihtaa

Ja ettei menisi ot:ksi, onko nuita johtosarjoja kuinka montaa sorttia tarjolla ylipäätään? Pre/facelift toki, mutta onko jotenkin näin että; karvalakki, perusoptiot ja sitten checkpaneelilla varustetut?
    Bmw e91 330xd -06 msport
    Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
    Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition

Freude am Fahren

Comment

• magilainen
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1023
      • Iisalmi

Tiedän kyllä nuiden irtosarjojen olemassaolon, mutta tiedustelin korinjohtosarjojen eroista, että osaan metsästää passelin
      Olin kauan siinä uskossa, että ne olisi karkeasti kaikissa samat, mutta näin ei kuitenkaan ole. Joku asiaan vihkiytynyt voisi tähän vastata :think
      Bmw e91 330xd -06 msport

Freude am Fahren

Comment

• nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

The Loom is a standard design across all E30 models, with minor differences between years.

The same loom was used in all cars for any specific year, but there are small differences between years. The biggest difference is between facelift (1987-94) and pre-facelift (82-87) cars, when a large number of modifications were made to various systems throughout the vehicle. There are also important differences to Touring and Cabriolet models, since they have features not fitted to standard saloons.

e30 Zone Wiki https://www.e30zone.net/e30wiki/index.php/Loom

checkpanel:https://www.e30zone.net/e30wiki/inde...ts#Check_Panel
        Last edited by nullzwei; 24-08-2020, 01:26.

Comment

• Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3408
          • Kotka

Kyllä toi englanninkielinen teksti yksinkertaistaa asiaa vähän liikaa. En ole syvällisesti perehtynyt, mutta jos facelifteistä puhutaan, niin tietääkseni ainakin tällaiset variaatiot löytyy:

- perusmalli ilman optioita (yleensä neloskoneiset)
          - kutoskoneisen sarja sisältää check panelin ja yleensä sähkölasit ja keskuslukon, mutta se on varmistettava
          - ABSillinen (kutoskoneisen absillisen johtosarja käsittääkseni yleensä jokseenkin täydellinen muutenkin)

Lisäksi tietysti neliovinen ja kaksiovinen, mutta se ero on pienempi kuin luulisi. Kaikki takaovien johdotus on tehty kaksiovisen johtosarjasta haarottamalla, eli on melko helppoa myös karsia pois.
          Last edited by Skarpa; 24-08-2020, 08:09.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

E30 Armo "330i"

Comment

• magilainen
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 1023
            • Iisalmi

Originally posted by Skarpa View Post
            Kyllä toi englanninkielinen teksti yksinkertaistaa asiaa vähän liikaa.
            Tätä lähinnä hain, olen kyllä itsekkin nuo em artikkelit lukenut läpi, vaan kun olen erilaisia variaatioita nuista omin silmin nähnyt, niin aivan yksioikonen homma ei ole :think

Mutta karkeasti jos lähdetään niin, abs varustetun 6-koneisen johtosarjan kun etsin, siitä löytynee optiot kutakuin kaikelle tarvitsemalleni

Tourinki taitaa ollakkin sitten enemmälti poikkeava 2d kanssa?
            Last edited by magilainen; 24-08-2020, 07:44.
            Bmw e91 330xd -06 msport

Freude am Fahren

Comment

• Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3408
              • Kotka

Originally posted by magilainen View Post
              Tätä lähinnä hain, olen kyllä itsekkin nuo em artikkelit lukenut läpi, vaan kun olen erilaisia variaatioita nuista omin silmin nähnyt, niin aivan yksioikonen homma ei ole :think

Mutta karkeasti jos lähdetään niin, abs varustetun 6-koneisen johtosarjan kun etsin, siitä löytynee optiot kutakuin kaikelle tarvitsemalleni

Tourinki taitaa ollakkin sitten enemmälti poikkeava 2d kanssa?

Joo, se on varmaan paras lähtökohta. Mulla on itselläni neliovisen facelift 325i:n johtosarja prefacelift kaksiovisessa. Olen sitten muokannut tarpeellisilta osilta ja sukupolviero on tietysti poikinut vähän liittimenvaihtohommia. Touringin johtosarjaa en ole koskaan hypistellyt, mutta onhan eroa takaluukun johdotuksessa. Sovitettavissa varmasti sekin.

E30 Armo "330i"

Comment

• nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

Mielenkiintoista pohdintaa. Muutamassa "wiring harness" tai wiring loom" -sanoilla tehdyissä hauissa oli mainittu (mm e30 zone) että BMW ei ihan itsekään tainnut olla "selittämässä" johtosarjojen eroja. Ts. tuotannon jatkuessa eri malleihin on myynnin edistämiseksi lisätty markkina- ja maakohtaisia himmeleitä, jolloin kokonainen johtosarjakin on eri.

Checkpanelillisen johtosarjan löytäminen lienee tässä kysytyssä tapauksessa helpoin ratkaisu, vaikeuksien kautta voittoon-harrastaja tekee kaiken hankalimman kautta ja hommaa entisen Jugoslavian ja Kreikan markkinoille tarjotun s-mallin perussatsin.

Ota noista nyt sitten selvää...

Comment

• magilainen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1023
                  • Iisalmi

Originally posted by nullzwei View Post
                  Mielenkiintoista pohdintaa. Muutamassa "wiring harness" tai wiring loom" -sanoilla tehdyissä hauissa oli mainittu (mm e30 zone) että BMW ei ihan itsekään tainnut olla "selittämässä" johtosarjojen eroja. Ts. tuotannon jatkuessa eri malleihin on myynnin edistämiseksi lisätty markkina- ja maakohtaisia himmeleitä, jolloin kokonainen johtosarjakin on eri.
                  Joo tästä aiheesta on ennenkin käyty keskustelua ja aivan 100% vastausta ei ole tullut vastaan.
                  Todellisuudessa nuita lienee sitten paljonkin erilaisia.
                  Omalle kohdalle sattunut vaan nuo ns karvalakkimallin sarjat

Noh oletettavasti kuitenkin loppupään varustellusta mallista napattu johtosarja tarjoilee kuitenkin optiot riittäviin lisävarusteluihin.

Omalla kohdalla tarve on kuitenkin suhteellisen suppea, haluaisin vaan tehdä nuokin kytkennät kuten tehtaan jäljiltä on tarkoitettu.
                  Nyt on mm abs johtosarjalle kaivettu karvat sieltä sun täältä ja asia vähän häiritsee, nyt varsinkin kun olen sähkölaseja lisäämässä ja sama homma olisi edessä.

Skarpan kanssa käytiin keskustelua privana nuista checkpaneeleista ja itsellekkin selvisi vasta tuolloin, että sen johtosarja on "kiinteänä" korinsarjassa. Tätä ennen olin uskossa, että sekin olisi jälkikäteen liittimet tökkäämällä tyylillä tehtävissä

Mutta nämä tiedot auttaa jo omaa hommaa kummasti, kiitos molemmille
                  Bmw e91 330xd -06 msport

Freude am Fahren

Comment

• Smulii
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2015
                    • 71
                    • Tampere/Turku

Originally posted by magilainen View Post

Sitten kun tommosta johtosarjaa alat etsimään niin hyvä lähtökohta on puolan ebay, eli allegro.pl. Juuri viimeviikolla ostin sieltä m20b20 johtosarjan täydellisenä (abseineen päivineen), eikä tarvinnut köyhtyä kun 120e.

Comment

• magilainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1023
                      • Iisalmi

Originally posted by Smulii View Post
                      Sitten kun tommosta johtosarjaa alat etsimään niin hyvä lähtökohta on puolan ebay, eli allegro.pl. Juuri viimeviikolla ostin sieltä m20b20 johtosarjan täydellisenä (abseineen päivineen), eikä tarvinnut köyhtyä kun 120e.
                      Kiitos vinkistä!
                      Kleinanzeigeniä on tullut selattua, mutta pitää tuonkin saatavuus katsoa
                      Bmw e91 330xd -06 msport

Freude am Fahren

Comment

• Miku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 2624
                        • Kajaani

Joo, se on varmaan paras lähtökohta. Mulla on itselläni neliovisen facelift 325i:n johtosarja prefacelift kaksiovisessa. Olen sitten muokannut tarpeellisilta osilta ja sukupolviero on tietysti poikinut vähän liittimenvaihtohommia. Touringin johtosarjaa en ole koskaan hypistellyt, mutta onhan eroa takaluukun johdotuksessa. Sovitettavissa varmasti sekin.
                        Heitätkö mitä muistat ulkomuistista mitä muokkauksia/liittimen vaihtoja vaati niin voisi itsekin katsella valmiiksi tarvittavia liittimiä ym ennenkuin kerkeän asiaan itse syventymään.

Mulla tulossa facelift 4-syl sarja prefaceen mistä tarkoitus purkaa ylimääräiset piuhat vielä pois. Valojen liittimet nyt ainakin pitää vaihtaa. Moottorinjohtosarjan liitin passaa mun koneelle niin se on ok.
                        TEAM "Peli Menetetty"
                        Nyt:
                        E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                        E30 320i 2d m20b27 tic project
                        E38 728ia
                        E46 316i sedan
                        Ex:
                        3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

Comment

• Skarpa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 3408
                          • Kotka

Originally posted by Miku View Post
                          Heitätkö mitä muistat ulkomuistista mitä muokkauksia/liittimen vaihtoja vaati niin voisi itsekin katsella valmiiksi tarvittavia liittimiä ym ennenkuin kerkeän asiaan itse syventymään.

Mulla tulossa facelift 4-syl sarja prefaceen mistä tarkoitus purkaa ylimääräiset piuhat vielä pois. Valojen liittimet nyt ainakin pitää vaihtaa. Moottorinjohtosarjan liitin passaa mun koneelle niin se on ok.
                          - Takavalojen liittimien vaihto
                          - Takaovien liittimien purku pois (aika selkeä homma)
                          - Takasähkölasien kytkimien purku pois
                          - Takapenkin alle tulevan johtosarjan sopivuus kannattaa tarkistaa (sen jossa tankkianturin, bensapumpun ynnä muun johdotukset)
                          - Kojelaudan johtosarjan liitin on todennäköisesti erilainen. Liittimen voi vaihtaa tai sitten vaihtaa koko kojelaudan johtosarjan. Jos vaihdat kojelaudan johtosarjan faceift malliseksi, niin sitten menee samalla vaihtoon ajovalojen kytkin ja lämppärin johtosarja tai pelkkä liitin.
                          - Etuvalojen liittimiä saattaa mennä vaihtoon, ellei vaihda etuvaloja. Mulla - 87:ssa sen malliset umpionpohjat, että facelift liittimet käy niihin.

Lisäksi pieni täsmävinkki: Sähkölasillisessa johtosarjassa se pitkä yksittäinen karva, joka tulee takapenkin haarasta (olikohan violetti-musta), menee apukuskin oven ovikytkimelle. Se sallii sähkölasien käytön, kun apukuskin ovi on auki ja virrat pois. Reititys on sen verran kummallinen, että sitä voi olla hankala hoksata, mihin sen kuuluu mennä.
                          Last edited by Skarpa; 24-08-2020, 21:59.

E30 Armo "330i"

Comment

• Miku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 2624
                            • Kajaani

- Takavalojen liittimien vaihto
                            - Takaovien liittimien purku pois (aika selkeä homma)
                            - Takasähkölasien kytkimien purku pois
                            - Takapenkin alle tulevan johtosarjan sopivuus kannattaa tarkistaa (sen jossa tankkianturin, bensapumpun ynnä muun johdotukset)
                            - Kojelaudan johtosarjan liitin on todennäköisesti erilainen. Liittimen voi vaihtaa tai sitten vaihtaa koko kojelaudan johtosarjan. Jos vaihdat kojelaudan johtosarjan faceift malliseksi, niin sitten menee samalla vaihtoon ajovalojen kytkin ja lämppärin johtosarja tai pelkkä liitin.
                            - Etuvalojen liittimiä saattaa mennä vaihtoon, ellei vaihda etuvaloja. Mulla - 87:ssa sen malliset umpionpohjat, että facelift liittimet käy niihin.

Lisäksi pieni täsmävinkki: Sähkölasillisessa johtosarjassa se pitkä yksittäinen karva, joka tulee takapenkin haarasta (olikohan violetti-musta), menee apukuskin oven ovikytkimelle. Se sallii sähkölasien käytön, kun apukuskin ovi on auki ja virrat pois. Reititys on sen verran kummallinen, että sitä voi olla hankala hoksata, mihin sen kuuluu mennä.
                            Minä kiitän!
                            TEAM "Peli Menetetty"
                            Nyt:
                            E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                            E30 320i 2d m20b27 tic project
                            E38 728ia
                            E46 316i sedan
                            Ex:
                            3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

Comment

• Haatainen
                              BTCF Member
                              • Jul 2009
                              • 1451
                              • Tampere

Varmaan kuskin ovikytkimelle kuitenkin? Ainakin toiminnallisuus on siten, että kuskin ovea avatessa voi sähkölaseja käyttää, vaikka virrat olisi poiskin.
                              Alla:
                              E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                              E24 635Csi -84 Polaris metallic

Ennenkin on ollut autoja

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡