Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16465
    • Asikkala

    Originally posted by M-T2 View Post
    Oisko tietoa tai lähelle vastaavaa materiaalia?
    Mallin kanssa lähimpään verhoomoon käymään ?

    Comment

    • Walluu
      Bimmer Rookie
      • Oct 2010
      • 67
      • Turku

      Originally posted by jr66 View Post
      Jep ja tämä selviää kun hankkii toisen puolan ja kokeilee sillä koneen ollessa kuuma.
      Kiitos, pistin tilaukseen!

      Comment

      • Jesse1998
        Bimmer Rookie
        • Feb 2017
        • 30
        • Valkeala/Hamina

        Mistä lähtisi etsimään vikaa, kun nopeusmittari ei toimi. Kesken matkan alkoi hyppelemään edestakaisin ja sitten se menikin jo kokonaan mykäksi.

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          Originally posted by Jesse1998 View Post
          Mistä lähtisi etsimään vikaa, kun nopeusmittari ei toimi. Kesken matkan alkoi hyppelemään edestakaisin ja sitten se menikin jo kokonaan mykäksi.
          Perämurikassa on anturi, tarkasta että johdot liittimessä ok. Liittimen suojahuppu ei oo enää yleensä vesitiivis ja hupussa voi olla vettä -> huono kontakti. Itse anturi ei taida mennä juuri koskaan. Tuosta liittimestä voi kokeilla räpsiä nopeasti hyppylangalla pinnejä yhteen ja kaveri katsoo tekeekö nopeusviisari mitään. Yleisin vika lienee siellä mittaristossa, auton iästä riippuu kuinka paljon esim SI piirikortillabon vaikutusta tässä.
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • pazq
            BTCF Member
            • Jan 2008
            • 3167
            • 47200

            Mikähän homma tuohon ix tuli yhtäkkiä. Huomasin eilen että paikallaan kun on, ja painaa jarrua niin absit alkaa rutisemaan ja hakkaa poljinta. Kierroksia kun vähän nosti niin koveni vaan ja syttyi abs valo :think pelaa kuitenkin muuten normisti jarrut. Ja toinen piilevä mystinen asia on satunnainen pätkiminen/hyytyminen ja hetken se sitä tekee ja taas mennään vaikka pari viikkoa ettei mitään. Hankala on vikaa etsiä kun tekee niin harvoin ja vaan vähän aikaa kerrallaan. Toisinaan saa hetken kyllä sahata, mutta tätäkin ehkä 1/20 kerrasta. B-pumppu on uusi, suodatin, tulpat, jakopää, jakaja, johdot myös.
            Ja kolmas asia tähän samalla. Kävikö tuohon kuskinpuolelle eteen mistään muusta vehkeestä vetaria? Yhden jo vaihdoin ja tämäkin rallattaa vapaalla/moottorijarrulla kääntyessä. Vm-92 toukka

            Comment

            • muuris
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3501
              • Jyväskylä

              Originally posted by pazq View Post
              Mikähän homma tuohon ix tuli yhtäkkiä. Huomasin eilen että paikallaan kun on, ja painaa jarrua niin absit alkaa rutisemaan ja hakkaa poljinta. Kierroksia kun vähän nosti niin koveni vaan ja syttyi abs valo :think pelaa kuitenkin muuten normisti jarrut. Ja toinen piilevä mystinen asia on satunnainen pätkiminen/hyytyminen ja hetken se sitä tekee ja taas mennään vaikka pari viikkoa ettei mitään. Hankala on vikaa etsiä kun tekee niin harvoin ja vaan vähän aikaa kerrallaan. Toisinaan saa hetken kyllä sahata, mutta tätäkin ehkä 1/20 kerrasta. B-pumppu on uusi, suodatin, tulpat, jakopää, jakaja, johdot myös.
              Ja kolmas asia tähän samalla. Kävikö tuohon kuskinpuolelle eteen mistään muusta vehkeestä vetaria? Yhden jo vaihdoin ja tämäkin rallattaa vapaalla/moottorijarrulla kääntyessä. Vm-92 toukka
              Katsoppa ettei puolan johto ole liian lähellä apparin etukulman ABS-anturin piuhaa, se indusoi mulla pari vuotta sitten häiriötä ja ABS-valo syttyi parkissa. Mulla oli omavalmisteinen ohjain rinnalla lukemassa vakio ABS-antureiden signaaleja niin siitä sain paikannettua (etukulma näytti paikallaankin laskennallista ~3 km/h tyhjäkäynnillä).

              Mulla olis etuvetarit Myydään BMW purkuautot / Tallin tyhjennys -osiossa
              E30 325iX '86
              Instagram

              Comment

              • Axum
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 4416
                • Kuopio

                Onko Pf ja faceliftin takahelmapelleissä eroa? Potilaana preface avo ja tech2 puskuri istuu kovin huonosti renkaiden puoleisista päistä, jää selkeästi pari senttiä liian ulos.
                - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                - E39 528ia
                - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                Puretaan 520ia -97
                https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                Comment

                • pazq
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 3167
                  • 47200

                  Originally posted by Axum View Post
                  Onko Pf ja faceliftin takahelmapelleissä eroa? Potilaana preface avo ja tech2 puskuri istuu kovin huonosti renkaiden puoleisista päistä, jää selkeästi pari senttiä liian ulos.
                  Eiks avossa ollu fl kaaret aina :think jos liittyy asiaan kuinkaan

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Mitähän tohon nyt vastais. Takahelmapelti on yks osa lastausaukosta hiekkapeltiin asti ja sislyää valonpaikat. Joten joo, onhan ne eri osat.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16465
                      • Asikkala

                      Originally posted by pazq View Post
                      Eiks avossa ollu fl kaaret aina :think jos liittyy asiaan kuinkaan
                      Kyllä

                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Mitähän tohon nyt vastais. Takahelmapelti on yks osa lastausaukosta hiekkapeltiin asti ja sislyää valonpaikat. Joten joo, onhan ne eri osat.
                      Kyllä, valon reikien lisäksi helman osalta erilainen, luukun reuna taitaa olla samanl. mol. malleissa. Axumille tämä, Petrol tietää kuitenkin.

                      Comment

                      • Axum
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 4416
                        • Kuopio

                        Jees, kiitos tiedosta, eli uuden kiinnikkeen rakenteluun.
                        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                        - E39 528ia
                        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                        Puretaan 520ia -97
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16465
                          • Asikkala

                          Originally posted by Axum View Post
                          Jees, kiitos tiedosta, eli uuden kiinnikkeen rakenteluun.
                          Eli taivutat puskurin päitä lähemmäs koria ?
                          Laittaisin m-tech I puskurin vai oliko siinä versiossa vaan jokin alahelma :think

                          Comment

                          • mazaaa
                            BTCF Member
                            • Apr 2014
                            • 73
                            • Iisalmi

                            Kyssäriä.. täällä varmasti monetkin on laittanut e30 188 perään e36 takakannen, ongelmana on, että nopeusanturi ottaa kiinni perässä olevaan levyyn mistä saa nopeustiedon, eli siis tuommosenaan takakansi ei mene pohjaan asti :think

                            Kokeiltu on e30/e36 anturilla, pitääkö siitä perän levystä ruveta silpomaan tavaraa pois vai mitenkä se kuuluu tehdä
                            Last edited by mazaaa; 28-12-2019, 14:25.

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3408
                              • Kotka

                              Originally posted by mazaaa View Post
                              Kyssäriä.. täällä varmasti monetkin on laittanut e30 188 perään e36 takakannen, ongelmana on, että nopeusanturi ottaa kiinni perässä olevaan levyyn mistä saa nopeustiedon, eli siis tuommosenaan takakansi ei mene pohjaan asti :think

                              Kokeiltu on e30/e36 anturilla, pitääkö siitä perän levystä ruveta silpomaan tavaraa pois vai mitenkä se kuuluu tehdä
                              Sakaralevy pitää ottaa E36 perästä tai leikata E30 sakaralevyn sakaroita lyhyemmiksi. Muistaakseni sakaroita tarvii lyhentää 5.5 mm. Sen saa tehtyä ilman, että perä on metallipurua täynnä, kun suojaa hyvin räteillä niin, että vain leikattavat sakarat jäävät näkyviin. Sakaralevyn vaihto taas tapahtuu näin:

                              1. Avaa takakansi ja tyhjennä perä öljystä
                              2. Irrota vetarin tumpit, lähtevät kevyesti kampeamalla ja vetämällä.
                              3.Irrota poskilaakerikannet (vetoakselin tumppien ympärillä olevat M8 ruuvit) Säilytä tarkasti laakerikansien alla olevat shimmit ja asenna ne takaisin oikeille puolille kasatessa, niin laakerien esijännitys ja hammaskosketus eivät muutu.
                              4. Vedä tasauspyörästö lautaspyörineen ulos perästä.
                              5. Sakaralevy on ahdistussovitteella tasauspyörästön päässä ja irtoaa suht helposti. Naputtele uusi sakaralevy paikalleen samoin päin.
                              Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Poskilaakerikansien O-renkaat ja stefat kannattaa vaihtaa uusiin. Muista poskilaakerien shimmit oikeille paikoilleen. Käytä poskilaakerikansien ruuveissa lukitetta, ettei öljy tihku ulos ruuvien kierteistä. Anturina kannattaa käyttää E36 anturia.

                              EDIT : Tässä oma postaus sakaroiden leikkauksesta. Sittemmin päädyin purkamaan perän välityksen vaihtoa ja huoltoa varten ja vaihdoin paikalleen E36 sakaralevyn.
                              Last edited by Skarpa; 03-11-2019, 20:03.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              • Joma
                                BTCF Member
                                • Feb 2011
                                • 1320
                                • Masku

                                En nyt tiennyt missä muuallakaan kysyä, mut kysytään täällä.

                                Ehdotuksia kompaktista 2,5" välijäähdyttimestä, painepuoli tulee imusarjan alta.

                                Eli semmoinen missä olis mahdollisesti lähdöt samalla puolella. Mahdollisimman lyhyet ahtoputket ois tarkoituksena, vai täytyykö rakentaa vesi/ilma jäähdytys.

                                Eli siis joku paksu kenno mikä sopis vaikka abs pumpun alapuolelle suoraan.

                                Ja joo google auttaa, oon tässä nyt muutaman tunnin etsinyt mutta helpottais kummasti jos joku tietäis valmiin ja helpon ratkaisun.

                                Ja cabrion kori jos sillä nyt lienee väliä.
                                E30 M52b28 M122h Amme
                                E28 x monta
                                E23 728i Ministeri
                                E10 1600-2 Garret

                                VW LT50 Huoltoajoneuvo
                                HD lapio jätskikruiseri

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎