Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EGoman
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 5101
    • Ylivieska

    Originally posted by jani View Post
    oho kuvat ja kaikki! sehän on käytännössä jo irti!
    "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

    Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
    ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

    Comment

    • KuuKi
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1055
      • Lahti

      Originally posted by EGoman View Post
      Sanokaapas joku lyhyesti miten e30:n kojelaudan saa purettua pois. Mihin kannattaa varautua?
      taustana, oli eilen 2 litraa vettä vänkärin lattialla/maton päällä 316:ssa.

      edit: löytyi jo vastauksia netistä!

      :think

      Meinasitkos, että vuotaa kojelaudan alta? Ootko tarkistanut tulipellin/lattiapellin kulman? Aika normaalit paikat syöpyä puhki ja varmasti aiheuttaa tulvan jalkatilaan.

      Tosin saitkin jo kojelaudan irrotusohjeet, vaihtamisessa menee n.1,5h eli ei kovin iso remppa!
      KuukiFix palvelee...
      sigpic
      NYT: A1 8X, T3, 190e
      EX: S5 8T coupe, S4 B5 avant, S3 8L, E46 330dA Touring, E36 318tds Compact airride, E36 325i coupe, E36 320iA coupe, E30 320i & 316

      Comment

      • EGoman
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 5101
        • Ylivieska

        Originally posted by KuuKi View Post
        :think

        Meinasitkos, että vuotaa kojelaudan alta? Ootko tarkistanut tulipellin/lattiapellin kulman? Aika normaalit paikat syöpyä puhki ja varmasti aiheuttaa tulvan jalkatilaan.

        Tosin saitkin jo kojelaudan irrotusohjeet, vaihtamisessa menee n.1,5h eli ei kovin iso remppa!
        En ole ihan varma mistä tuo vesi tuonne on päässyt. Nyt on lattiamatto ylhäällä vänkärin puolelta ja takana sekä edessä oli sentti vettä + mitä matto oli imenyt. Pohja on ihan terve joten sieltä se vesi ei ole tullut. Veikkaan vahvasti että tulipellissä on joku kohta mistä sadevesi pääsee sisään koska tuo ei ole glykolivettä. hanskalokeron kiinnikerauta oli ainakin syöpynyt. Kävi vaan pieni vahinko kun siinä kuivumista odotellessa poltin käteni loisteputkeen (oli sammunut ja menin otamaan kiinni, -> kuuma au au)
        "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

        Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
        ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

        Comment

        • keupa
          Newbiemmer
          • Jul 2010
          • 10
          • Lahti

          anteeksi tyhmyyttäni mutta kysyisin että mikä on tuo E30:n osa joka on auton edessä alimpana, tuo musta osa tuon harmaan alla?

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16358
            • Asikkala

            Originally posted by keupa View Post
            anteeksi tyhmyyttäni mutta kysyisin että mikä on tuo E30:n osa joka on auton edessä alimpana, tuo musta osa tuon harmaan alla?
            Varjo asfaltissa. Ei vaan osa 1: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...front_spoiler/ Et ole koskaan nähnyt ??

            Comment

            • shakes
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2006
              • 2870
              • Lahti

              Originally posted by EGoman View Post
              En ole ihan varma mistä tuo vesi tuonne on päässyt. Nyt on lattiamatto ylhäällä vänkärin puolelta ja takana sekä edessä oli sentti vettä + mitä matto oli imenyt. Pohja on ihan terve joten sieltä se vesi ei ole tullut. Veikkaan vahvasti että tulipellissä on joku kohta mistä sadevesi pääsee sisään koska tuo ei ole glykolivettä. hanskalokeron kiinnikerauta oli ainakin syöpynyt. Kävi vaan pieni vahinko kun siinä kuivumista odotellessa poltin käteni loisteputkeen (oli sammunut ja menin otamaan kiinni, -> kuuma au au)
              Muutamassa kolmekympissä just akkukotelon nurkassa tai sitte etulokarin "alla" siel tulipellissä on ollu reikää ja vettä päässy jalkotilaa...Jos reikä on siel lokarin alla eikä oo sisälokareita ni luultavasti sateella ajettaessa pärskii vettä ihan kunnolla sinne jalkotilaa
              E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
              E30 328i Projekti '88
              E61 523i '08

              EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Originally posted by EGoman View Post
                En ole ihan varma mistä tuo vesi tuonne on päässyt. Nyt on lattiamatto ylhäällä vänkärin puolelta ja takana sekä edessä oli sentti vettä + mitä matto oli imenyt. Pohja on ihan terve joten sieltä se vesi ei ole tullut. Veikkaan vahvasti että tulipellissä on joku kohta mistä sadevesi pääsee sisään koska tuo ei ole glykolivettä. hanskalokeron kiinnikerauta oli ainakin syöpynyt. Kävi vaan pieni vahinko kun siinä kuivumista odotellessa poltin käteni loisteputkeen (oli sammunut ja menin otamaan kiinni, -> kuuma au au)
                Akku pois ja tutkimaan se akkuhylly kokonaisuudessaan. Tuulilasin karmi jos on mätä (et huomaa lasi paikallaan sitä) niin se periaatteessa tirraisi vaan vesikaukaloon..
                Keskellä vänkärin puolella tulipeltiä on yksi läpivientikumi n 10?mm , kato onko tallessa.
                Tulipellin ihan pääty on kanssa kova mätänemään , se pitäisi tökkiä ylhäältä alas asti.
                Vaikea selittää paikkoja tarkkaan mut toi on yksi suuri vikakohde koko vänkärin jalkotila , akkuhylly ympäröivine rakenteineen , lasin karmi..

                Monasti on pitkältä matkalta läpi sekin kohta johon tulee muovisen sisäloksun takapään ruuvit kiinni.

                EDIT: Se akkuhyllyn ja sivuaisan (se aisa jossa loksu on kiinni) välinen alue pitäs kanssa työnnellä ruuvarilla. Jos se on takaosastaan mätäntynyt niin sataa suoraan sisään ja ON vittumainen korjattava.

                Yleisohje vesivuotojen etsimiseen .. Apumies suihkuttamaan letkulla vettä auton päälle ( ;vanhat mestarit sanoo että kylmää vettä, olen taipuvainen uskomaan; ) ja itse fikkarin kanssa mykkyrään sinne jalkotilaan kuikuilemaan mistä noro tulee.

                Originally posted by keupa View Post
                Mahtaako jollain olla tietoa mistä saisi uutena 316:sen peräluukkuun kuuluvaa "316i" lätkää
                Originally posted by mulletti View Post
                Merkkiliikkeessä pelkkä "i"-kirjain maksaa kympin
                ...Kunhan ei mene laittamaan oikeanmalliseen kolmekymppiin joutavanmallisen mallimerkintää.
                316:een ei mitään i-juttuja
                Last edited by petrolhead; 24-08-2010, 19:15.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • EGoman
                  BTCF Member
                  • Mar 2006
                  • 5101
                  • Ylivieska

                  kiitos vastanneille. Taitaapi porsia ainakin akun alta... Sieltä oli korjattu ennenkin ja saumoja tiivistetty massalla.

                  Irrotan nyt tuon kojetaulun kun kerran vauhtiin pääsin. pitää kattoo miten sen nyt sitten korjaa.
                  "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

                  Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
                  ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

                  Comment

                  • pablo
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 732
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Rocla View Post
                    Huoltovalojen nollausjohdot.

                    Olisi järkevää käyttää nämä hyväksi, valmista johtoa:

                    Paksu vihreä on sytytysvirta.

                    Vihreä/violetti menee pa-pumpun + napaan sulakkeen #11 kautta.

                    Vuosimallista riippuen niin tuossa pistokkeessa on myös mittarisolle menevä kierroluku tieto(musta?), tämän voi vetää ecun tuloon tai jopa suoraan puolalle ja sitten kulutustieto, jos ecussa on sopiva ulostulo sille.

                    Releet ovat ruiskun päävirta, pa-pumpun rele ja lambdan lämmitys, näitäkin voi käyttää hyödyksi aftermarket ecun kanssa.

                    Startin musta/vihreän irti jättäminen lopettaa pysyvästi katkaistavien lisälaitteiden toiminnan, saman johdon maadoittaminen tai releen korvaaminen rautalangalla saa laitteet toimimaan jatkuvasti kun sytytysvirta on kytketty.
                    -89 on vuosimalli ja farkku. Kytkentä kaavioita vähän katselin ja löytyhän sieltä muutamat piuhat mitä tarvii. Toi kierroslukutiedon etsiminen kyllä tökkäs kaavioista? PRKL miksei noissa kaavioissa ole suoraan liittimen C101 pinnejä/Johdon selityksiä:think

                    Tarkotus ois käyttää kyllä omaa mittaristoa kierroslukutietoa myöten eli jos joku viisaampi osaa sanoa meneekö/saako toimii omilla johdoilla tosta töpseliltä eteenpäin.

                    Comment

                    • jmp2002
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 5726
                      • Rovaniemi

                      m20b25 jakopään ylä ja alamerkin kohat?? eikös yläpää ollut kello 1 ni kohalla, mut miten alapää?
                      E30 325i Touring -89
                      E30 325i touring -88 m50tbo
                      G20 330e M-Sport -20

                      Comment

                      • Luoti
                        Bimmer Rookie
                        • May 2010
                        • 159
                        • Home

                        Paljos moottoriöljyä menee M40 1,6 kokkareeseen?
                        -BMW F10 530D M-sport

                        Comment

                        • -Jarno-
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1140
                          • Salo

                          Originally posted by jmp2002 View Post
                          m20b25 jakopään ylä ja alamerkin kohat?? eikös yläpää ollut kello 1 ni kohalla, mut miten alapää?

                          Comment

                          • jasmikki
                            Newbiemmer
                            • Aug 2010
                            • 8
                            • espoo

                            Vaihteensiirtovipu takas?

                            Mitenköhän tämän(vaihteensiirtovivun) saisi takaisin vaihteiston sisään joka on autossa kiinni niin että vaihteet toimisi?




                            Taitaa olla jotain rikki vaihteistosta kun noin tipahtelee pois..(?)

                            Comment

                            • EGoman
                              BTCF Member
                              • Mar 2006
                              • 5101
                              • Ylivieska

                              Originally posted by jasmikki View Post
                              Mitenköhän tämän(vaihteensiirtovivun) saisi takaisin vaihteiston sisään joka on autossa kiinni niin että vaihteet toimisi?




                              Taitaa olla jotain rikki vaihteistosta kun noin tipahtelee pois..(?)
                              oisko nuo sokat pettäny ja tippunut pois



                              Kannattaa samalla uusia nuo kaikki prikat ja pikkuosat. jäykentää keppiä samalla mukavasti. Vai olikos tuo m20 koneesta?
                              "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

                              Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
                              ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

                              Comment

                              • Rocla
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 7692
                                • Kajaani

                                Originally posted by pablo View Post
                                -89 on vuosimalli ja farkku. Kytkentä kaavioita vähän katselin ja löytyhän sieltä muutamat piuhat mitä tarvii. Toi kierroslukutiedon etsiminen kyllä tökkäs kaavioista? PRKL miksei noissa kaavioissa ole suoraan liittimen C101 pinnejä/Johdon selityksiä:think

                                Tarkotus ois käyttää kyllä omaa mittaristoa kierroslukutietoa myöten eli jos joku viisaampi osaa sanoa meneekö/saako toimii omilla johdoilla tosta töpseliltä eteenpäin.
                                Mikäs kaavio sulla on käytössä? Omassani ainakin lukee selkeästi, että kierroslukutieto lähetee ecun navasta 6 ja menee mustana johtona c101 napaan 9.
                                Olli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎