Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Throttle
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 793
    • -

    Originally posted by Throttle View Post
    Päivää.

    Tuli purettua tuossa jonkun tekemä radiojohtohässäkkä, tehty toiselle mankalle.
    Siitä äänipainorullasta (mikä sen nimi onkaan?) on poikaistu johdot poikki.
    Tarkoituksena laittaa orkkis e30 mankka kiinni ja saada se rulla toimimaan.
    Löysin kyllä johtojen paikat, mutta mihin ja mistä siihen rullaan tulee johtoja?
    Kaavio olisi eetvarttia.
    Vastaisiko joku tähän, edes E30:n omista kaavioista löytänyt radion kytkentää.

    Comment

    • ka00z
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1805
      • Varsinais-Suomi

      Originally posted by MAKELA View Post
      Mulla teki joskus kans samanlaista.. Laitoin muistaakseni lisää nestettä ni korjaantu.. Mut nyt vaihdettu uus pumppu, termari, syyläri, nesteet ni kaikki pelaa.. Ei sit kannata hakea noita osia motonetistä, niissä vähän laadun kanssa hakemista..
      saattaa sieläkin hyllyssä olla ihan laadukasta tavaraa. pitää vaan kysyä...a
      W124 voll, markalla pidemmälle

      Comment

      • amisqo
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 1612
        • Vantaa

        Originally posted by MAKELA View Post
        Mulla teki joskus kans samanlaista.. Laitoin muistaakseni lisää nestettä ni korjaantu.. Mut nyt vaihdettu uus pumppu, termari, syyläri, nesteet ni kaikki pelaa.. Ei sit kannata hakea noita osia motonetistä, niissä vähän laadun kanssa hakemista..
        Vois muuten alottaa iha järjestelmän täytöllä
        G30 530e iPerfomance M-sport -18
        Ex: F30 330D M-sport -15
        Ex: E90 330D M-sport -06
        Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
        Ex: e30 320i -89
        Ex: e30 318iS -90

        Comment

        • MAKELA
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2011
          • 497
          • Kymenlaakso

          Originally posted by ka00z View Post
          saattaa sieläkin hyllyssä olla ihan laadukasta tavaraa. pitää vaan kysyä...a

          Harvemmin siellä on noihin iS:iin mitään valikoimia osia.. Vesipumppua on yhtä mallia, kysytty on. Ja se on juuri se joku halpapaska merkki, joten itse ainenkin jätin hyllyyn. On siinä kuitenkin sen verran hommaa ettei viittis viikon välein vaihdella.. Autoprolta sain jonkun ns. orkinaali osan, vieläpä lähes samaan hintaan..

          Monesti esim. Autoprolla laadukkaampaa tavaraa halvemmalla.. KUNHAN kysyy vain alennuksia, usein saanut aika huimiakin summia pois hinnasta, ja siellä voi palauttaakkin osat ihan niinkuin ne kuuluukin ilman mitään "hyvityskuitteja"

          Mutta on toki motonetissä monia osia mitä on ns. kahta laatua siellä, esim koiranluita ne myy kympin kalliimmalla ihan laadukkaitakin..

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            Originally posted by Throttle View Post
            Tuli purettua tuossa jonkun tekemä radiojohtohässäkkä, tehty toiselle mankalle.
            Siitä äänipainorullasta (mikä sen nimi onkaan?) on poikaistu johdot poikki.
            Tarkoituksena laittaa orkkis e30 mankka kiinni ja saada se rulla toimimaan.
            Löysin kyllä johtojen paikat, mutta mihin ja mistä siihen rullaan tulee johtoja?
            Kaavio olisi eetvarttia.
            Originally posted by Throttle View Post
            Vastaisiko joku tähän, edes E30:n omista kaavioista löytänyt radion kytkentää.
            Tarkoitatko tuolla "äänipainorullalla" kenties Fader-säädintä? Täältä löytyy jonkunlainen kuva, mistä löytyy myös fader: http://shark.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e30/e30_87.pdf

            ja se kuva:

            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • MelaJii
              BTCF Member
              • Jan 2011
              • 115
              • Porvoo, Finland

              Originally posted by Rocla View Post
              Ensimmäisenä kiertele virtoja päälle ja pois ja tarkkaile naksuuko konetilassa oleva valkea rele samassa tahdissa. Jos ei naksu niin vaihda se rele.

              Jos naksuu niin mittaa tuleeko punavalkeaan johtoon +12v kun virrat on kytketty.

              Jos naksuu ja virta tulee punavalkeaan johtoon, niin voi lopettaa releen tutkimisen.

              Kipinän puute/olemassa olo selviää kun otat tulpan irti, kytket sen irtonaisena takaisin johdon päähän, sijoitat tulpan moottorin metalliosaa vasten ja starttaat. Jos kaikki toimii kipinäpuolella niin tulpassa näkyy selvää kipinöintiä.

              Jos ei tule kipinää niin kytke aiemmin testaamasi tulpanjohdon toinen pää suoraan puolaan ja toista testi, jos nyt alkoi tulla kipinää, niin vika on virranjakajankannessa/pyörijässä/puolanjohdossa.

              Bensan tulossa pitää testata kaksi asiaa.

              1:Onko bensanpainetta? Irroita tuloletku polttoainetukista, jos kuuluu suhaus ja bensaa lentää paineella(varo silmiä, älä tupakoi äläkä käsittele lämmönlähteitä) niin painetta on.

              2:Avautuvatko suuttimet? Irroita yhden suuttimen johto ja kytke yleismittari DC voltit valinnalla napojen väliin ja starttaa autoa, startin pyöriessä jännitteen pitäisi nopeasti vaihdella nollan ja akkujännitteen välillä, niin nopeasti ettei mittari kerkeä mukaan vaan näyttää vain satunnaisesti vaihtuvia lukuja.

              Selvitä nämä niin mietitään sitten lisää.
              Rele naksuu, mutta punavalkoiseen johtoon tulee vain 9V? Ja kun mittaa niin että mittari on koko ajan kiinni niin jännite tippuu kun laittaa virrat pääle?
              Kipinää ei tule kummallakaan tavalla. Puolan navoista kun mittaa niin ei anna mitään jännitettä mutta kun mittaa runkoa vasten niin 12V. Oliskohan maa poikki?:think
              BMW E30 316 M10

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                Originally posted by Nenonen View Post
                Rele naksuu, mutta punavalkoiseen johtoon tulee vain 9V? Ja kun mittaa niin että mittari on koko ajan kiinni niin jännite tippuu kun laittaa virrat pääle?
                Onko mittausvirhe mahdollinen?

                Punavalkeaan ei pitäisi tulla virtaa jos virrat on katkaistu. Jos on toinen samalainen rele mistä kokeilla niin kokeile ihmeessä.

                Originally posted by Nenonen View Post
                R
                Kipinää ei tule kummallakaan tavalla. Puolan navoista kun mittaa niin ei anna mitään jännitettä mutta kun mittaa runkoa vasten niin 12V. Oliskohan maa poikki?:think
                Ei ole maa poikki, eli siihen puolan vihreään pitääkin tulla +12V ja kun kone ei käy, niin sama +12V näkyy puolan "läpi" toiseen napaan. Maata puolalle tulee vasta kun boksi rupeaa sitä tarjoilemaan. Kun boksi antaa maa sykäyksiä siihen mustaa johtoon, niin siitä isosta navasta tulee samaa kyytiä kipinää.
                Olli.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16412
                  • Asikkala

                  Originally posted by Rocla View Post

                  Ei ole maa poikki, eli siihen puolan vihreään pitääkin tulla +12V ja kun kone ei käy, niin sama +12V näkyy puolan "läpi" toiseen napaan. Maata puolalle tulee vasta kun boksi rupeaa sitä tarjoilemaan. Kun boksi antaa maa sykäyksiä siihen mustaa johtoon, niin siitä isosta navasta tulee samaa kyytiä kipinää.
                  Näin se menee, paitsi että kipinä muodostuu kun toisiokäämin magneettikenttä katoaa eli maa katoaa, kärjellisellä jakajalla tulppa lyö kipinää kun kärjet aukeaa.

                  Comment

                  • MelaJii
                    BTCF Member
                    • Jan 2011
                    • 115
                    • Porvoo, Finland

                    Originally posted by Rocla View Post
                    Onko mittausvirhe mahdollinen?

                    Punavalkeaan ei pitäisi tulla virtaa jos virrat on katkaistu. Jos on toinen samalainen rele mistä kokeilla niin kokeile ihmeessä.



                    Ei ole maa poikki, eli siihen puolan vihreään pitääkin tulla +12V ja kun kone ei käy, niin sama +12V näkyy puolan "läpi" toiseen napaan. Maata puolalle tulee vasta kun boksi rupeaa sitä tarjoilemaan. Kun boksi antaa maa sykäyksiä siihen mustaa johtoon, niin siitä isosta navasta tulee samaa kyytiä kipinää.
                    mittavirhe on täysin mahdollinen täytyy vielä tutkia sitä relettä hiukan tarkemmin. Elikkä kattelimme tuossa tuota haynesin kirjaa sen mukaan motronicille tulisi puolalta suoraan johto motronicin napaan 1. mittailimme tuossa että se ei kuitenkaan olisi ihan suoraan yhdessä vaan mittari näytti resistanssiksi 9.2ohmia:think . Motronic laatikko nyt kuitenkin irroitettu ja seuraavaksi se tässä aukastaan ja katotaan näkyykö jotain piirin katkoksia tai muuta vastaavaa. Kiitoksia näistä vinkeistä ei tuosta haynesin kirjasta paljon oo iloa
                    BMW E30 316 M10

                    Comment

                    • B200ET
                      Newbiemmer
                      • Mar 2012
                      • 20
                      • Helsinki


                      Osaisko kukaan sanoo mikä tää on? (oma veikkaukseni olis bensapumppu tms..) ja mistä näitä saa uusia, kusee tosta yhestä saumasta kivasti bensaa..
                      ja tää on '85 316 bemmin pierburg kaasuttimesta. En löytäny mistään kyseistä osaa auttakaa urpoa

                      Comment

                      • Haju69
                        Administrator
                        • Nov 2005
                        • 16340
                        • Leppävirta

                        Originally posted by B200ET View Post
                        http://imageshack.us/photo/my-images/713/cimg0901m.jpg/
                        Osaisko kukaan sanoo mikä tää on? (oma veikkaukseni olis bensapumppu tms..) ja mistä näitä saa uusia, kusee tosta yhestä saumasta kivasti bensaa..
                        ja tää on '85 316 bemmin pierburg kaasuttimesta. En löytäny mistään kyseistä osaa auttakaa urpoa
                        Bensapumppu http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...y_pump_filter/
                        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                        Comment

                        • Ahdinko
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 227
                          • Kerava

                          Kyseessä M20B25

                          - Kakkonen on jäykempi menemään sisään kuin muut vaihteet ja kierrosten ollessa korkealla ei tunnu menevän ollenkaan ennen kuin kierrokset laskee. Z3 1.9 keppi. Ideoita mistä johtuu? Vakiokepillä ongelmaa ei ollut/huomattu. Ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.

                          - Käy huonosti kylmänä hetken aikaa. Vähän niinkuin kaikki mukit ei olis mukana. Tulpat vaihdettu jokin aika sitten mutta välissä hajos bensapumppu jonka takia autoa on sahattu käyntiin. Tykkääkö tulpat huonoa tällaisestä toiminnasta? Vai onko tämäkin jonkin kuluneisuudesta johtuva oire (suuttimet?)?

                          - Satunnaisesti syttyvät check control valot. Jäähdytinneste ja pissapoika. Kone oli talvella pois. Jäähdytysjärjestelmä huollettu. Vika tullut vasta 3kk koneen takaslaiton jälkeen. Luulen, että kyseessä on huono johtoliitos jossain. Vinkkejä mitä tarkistaa ensin?

                          - Viime kesänä vaihdettu hihnat ja vp. Kuinka paljon syylärin huohotinletkusta kuuluu ruikkia nestettä paisariin? Jatkuvana norona vai ruikkien?
                          Last edited by Ahdinko; 01-05-2012, 11:04. Reason: Yks kyssäri vielä
                          Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                          Käyttis 535i GT F07
                          Ex: X1 E84 28i Xdrive
                          Ex: E90 325

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16412
                            • Asikkala

                            Originally posted by Ahdinko View Post
                            Kyseessä M20B25

                            - Kakkonen on jäykempi menemään sisään kuin muut vaihteet ja kierrosten ollessa korkealla ei tunnu menevän ollenkaan ennen kuin kierrokset laskee. Z3 1.9 keppi. Ideoita mistä johtuu? Vakiokepillä ongelmaa ei ollut/huomattu. Ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.

                            - Käy huonosti kylmänä hetken aikaa. Vähän niinkuin kaikki mukit ei olis mukana. Tulpat vaihdettu jokin aika sitten mutta välissä hajos bensapumppu jonka takia autoa on sahattu käyntiin. Tykkääkö tulpat huonoa tällaisestä toiminnasta? Vai onko tämäkin jonkin kuluneisuudesta johtuva oire (suuttimet?)?

                            - Satunnaisesti syttyvät check control valot. Jäähdytinneste ja pissapoika. Kone oli talvella pois. Jäähdytysjärjestelmä huollettu. Vika tullut vasta 3kk koneen takaslaiton jälkeen. Luulen, että kyseessä on huono johtoliitos jossain. Vinkkejä mitä tarkistaa ensin?

                            - Viime kesänä vaihdettu hihnat ja vp. Kuinka paljon syylärin huohotinletkusta kuuluu ruikkia nestettä paisariin? Jatkuvana norona vai ruikkien?
                            -Nopeampi keppi -> vaatii enemmän voimaa -> lootan ongelma korostuu. Mitä öljyä sisällä ?

                            -

                            -Anturihäikkää :think

                            -Jatkuva noro ainakin vanhemmassa paisarissa joka on kartturin puolella.

                            Comment

                            • MelaJii
                              BTCF Member
                              • Jan 2011
                              • 115
                              • Porvoo, Finland

                              Originally posted by Nenonen View Post
                              mittavirhe on täysin mahdollinen täytyy vielä tutkia sitä relettä hiukan tarkemmin. Elikkä kattelimme tuossa tuota haynesin kirjaa sen mukaan motronicille tulisi puolalta suoraan johto motronicin napaan 1. mittailimme tuossa että se ei kuitenkaan olisi ihan suoraan yhdessä vaan mittari näytti resistanssiksi 9.2ohmia:think . Motronic laatikko nyt kuitenkin irroitettu ja seuraavaksi se tässä aukastaan ja katotaan näkyykö jotain piirin katkoksia tai muuta vastaavaa. Kiitoksia näistä vinkeistä ei tuosta haynesin kirjasta paljon oo iloa
                              Eli nyt relettä tutkittu lisää ja sinne tulee virtojen ollessa päälä outo 8 Volttia:think . Mitäs toi rele muuten ohjaa? Laatikosta ei mitään kummallista löytynyt ja se on takasin nipussa. Voiskohan olla jopa lastu entinen?:think
                              BMW E30 316 M10

                              Comment

                              • Ahdinko
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2010
                                • 227
                                • Kerava

                                Originally posted by Ahdinko View Post
                                Kyseessä M20B25

                                - Kakkonen on jäykempi menemään sisään kuin muut vaihteet ja kierrosten ollessa korkealla ei tunnu menevän ollenkaan ennen kuin kierrokset laskee. Z3 1.9 keppi. Ideoita mistä johtuu? Vakiokepillä ongelmaa ei ollut/huomattu. Ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.

                                - Satunnaisesti syttyvät check control valot. Jäähdytinneste ja pissapoika. Kone oli talvella pois. Jäähdytysjärjestelmä huollettu. Vika tullut vasta 3kk koneen takaslaiton jälkeen. Luulen, että kyseessä on huono johtoliitos jossain. Vinkkejä mitä tarkistaa ensin?

                                - Viime kesänä vaihdettu hihnat ja vp. Kuinka paljon syylärin huohotinletkusta kuuluu ruikkia nestettä paisariin? Jatkuvana norona vai ruikkien?
                                Originally posted by jr66 View Post
                                -Nopeampi keppi -> vaatii enemmän voimaa -> lootan ongelma korostuu. Mitä öljyä sisällä ?

                                -

                                -Anturihäikkää :think

                                -Jatkuva noro ainakin vanhemmassa paisarissa joka on kartturin puolella.
                                - Näinhän se on mutta ei kai se normaalia ole että yksi vaihteistä on "erilainen". Vaihdelaatikot on mulle outoja. Onko siellä jotain joka on kulunut ja vaihdettavissa?

                                - Anturihäikkäkin voisi olla, mutta molemmat virheilmoitukset ilmaantuivat samoihin aikoihin. Lisäksi vaikuttaa siltä että vikavalo(t) syttyy kun ajelee kovempaa kurviin.

                                - Kyseessä uudempi kuskin puolella. Voiko siis olla, että ~5tkm ajettu motonetin vesipumppu on jo sökö?
                                Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                                Käyttis 535i GT F07
                                Ex: X1 E84 28i Xdrive
                                Ex: E90 325

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎