Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä & vastauksia V -kts post#1 !!

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3406
    • Kotka

    Originally posted by Heiska View Post
    mikä on helpoin tapa irrottaa M10 koneen kampiakselin päätymutteri? ja kone tosiaan osittain purettuna moottoripukissa.
    Järeä pulttipyssy, jos löytyy. Vaihdelaatikon päähän voi tehdä vaikka kulmaraudasta lukitsimen, joka tulee vaihdelaatikon pultin reikiin kiinni ja jossa on sopiva startin hammaskehään kiinni ottava uloke. Ilman pulttipyssyä voi olla hankala saada moottoripukissa, mutta sekin vois onnistua, jos panis vauhtipyörän pultteihin kiinni pitkän jatkovarren, joka nojaa lattiaan ja lastais reippaasti painoa moottoripukin jalaksille ja sitten pitkällä jatkovarrella vääntäis. Näin itse varmaan kokeilisin.
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      Originally posted by Heiska View Post
      mikä on helpoin tapa irrottaa M10 koneen kampiakselin päätymutteri? ja kone tosiaan osittain purettuna moottoripukissa.
      Kampiakselin limpussa on kolo johon ainakin ite laitoin 12mm kuusiokolo avaimen pönkättynä lohkon kylkeen.
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • Heiska
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 2024
        • Mikkeli

        Originally posted by Skarpa View Post
        Järeä pulttipyssy, jos löytyy. Vaihdelaatikon päähän voi tehdä vaikka kulmaraudasta lukitsimen, joka tulee vaihdelaatikon pultin reikiin kiinni ja jossa on sopiva startin hammaskehään kiinni ottava uloke. Ilman pulttipyssyä voi olla hankala saada moottoripukissa, mutta sekin vois onnistua, jos panis vauhtipyörän pultteihin kiinni pitkän jatkovarren, joka nojaa lattiaan ja lastais reippaasti painoa moottoripukin jalaksille ja sitten pitkällä jatkovarrella vääntäis. Näin itse varmaan kokeilisin.
        pulttikone löytyy. samaisella koneella avasin aikoinaan kyseisen mutterin M30 koneesta.
        Originally posted by GOOFY View Post
        Kampiakselin limpussa on kolo johon ainakin ite laitoin 12mm kuusiokolo avaimen pönkättynä lohkon kylkeen.
        pitääkin huomenna kattoa löytyykö kyseinen reikä.

        kiitoksia vastauksista

        Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

        Comment

        • KanaDimmy
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 398
          • Kalanti

          Välillä tyhjäkäynnillä kone pätkäisee kun laittaa valot päälle(ekalla kertaa starttauksen jälkeen) mutta sen jälkeen vaikka kuin vetelis valoja on-off niin ei mitään vaikutusta. Sama kävi myös ajossa kerran ku laittoit pitkät päälle, kone pätkäisi muttei sammunut.

          Autosta otettu kojelauta pois ja takaisin että olisiko jotain piuhaa mennyt väärin? Toki se tekisi sitä sitten kokoajan jos niin olisi...

          Lisäys : nyt sammutti auton kun laitto valot, ei virtoja sen jälkeen päälle ilman akun kengän irroittamista
          e34 525ia -93

          Comment

          • apexi89
            Bimmer Rookie
            • Nov 2013
            • 41
            • finland

            Tälläne kysymys tälläkertaa et tos 316.ssa startti pyörii hitaasti lämpimänä. Mutta silti jaksaa lähtee käyntiin. Kylmänä kerta laakista käyntiin. Mietin johtuisko nykiminenki jostain virta hävikistä. Nykimis syytä ei oo vieläkään löytyny. Voiko hall anturi tehdä tuollaista? Pistäkääs nyt hyviä uusia ohjeita.

            -imuvuodot tarkistettu
            -sytkä osat vaihdettu (kansi,pyöriä ja johdot. Myös toista puolaa kokeiltu)
            -kaasariin vaihdeltu suuttimia ja säädetty
            -ketjunlaahain näytti olevan ok ja kiristin toimii
            -venttiilit säädetty (nokassa ei kuluma jälkiä)
            -Jakajan alipainesäätö toimii(kestää paikallaan kun imee ja kääntyy)

            Oireet siis.
            -nykii about 2000-4000rpm kohdilla. Korkeilla kierroksilla pelaa normaalisti.
            -tyhjäkäynti aaltoilee välillä
            -aivastelee kaasarissa ja paukkuu putkessa välillä. (Huom. Kovassa rasituksessa esim 5 vaihteella 60km/h lappu lattias)

            Kone on tuo m10b18 ja volvon solex cisac z11.

            Comment

            • Tonzza95
              Bimmer Rookie
              • Aug 2013
              • 49
              • Forssa

              Ovatko nuo m40b16 ja m40b18 moottorit ulkonäöltään ihan samanlaisia?

              Comment

              • Rumilus
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 366
                • Tuusula

                Originally posted by Tonzza95 View Post
                Ovatko nuo m40b16 ja m40b18 moottorit ulkonäöltään ihan samanlaisia?
                Ulkonäköön en osaa sanoa mitään, mutta tuossa olis tommonen:

                Ikinä ei ole aikaa tehdä mitään kerralla kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä kahteen kertaan.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16413
                  • Asikkala

                  Originally posted by apexi89 View Post
                  Tälläne kysymys tälläkertaa et tos 316.ssa startti pyörii hitaasti lämpimänä. Mutta silti jaksaa lähtee käyntiin. Kylmänä kerta laakista käyntiin. Mietin johtuisko nykiminenki jostain virta hävikistä. Nykimis syytä ei oo vieläkään löytyny. Voiko hall anturi tehdä tuollaista? Pistäkääs nyt hyviä uusia ohjeita.

                  -imuvuodot tarkistettu
                  -sytkä osat vaihdettu (kansi,pyöriä ja johdot. Myös toista puolaa kokeiltu)
                  -kaasariin vaihdeltu suuttimia ja säädetty
                  -ketjunlaahain näytti olevan ok ja kiristin toimii
                  -venttiilit säädetty (nokassa ei kuluma jälkiä)
                  -Jakajan alipainesäätö toimii(kestää paikallaan kun imee ja kääntyy)

                  Oireet siis.
                  -nykii about 2000-4000rpm kohdilla. Korkeilla kierroksilla pelaa normaalisti.
                  -tyhjäkäynti aaltoilee välillä
                  -aivastelee kaasarissa ja paukkuu putkessa välillä. (Huom. Kovassa rasituksessa esim 5 vaihteella 60km/h lappu lattias)

                  Kone on tuo m10b18 ja volvon solex cisac z11.
                  Startti paskana jos kuumana pyörii huonosti.

                  Yskii sinne ja tänne, ventiilivika ?

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16413
                    • Asikkala

                    Originally posted by Tonzza95 View Post
                    Ovatko nuo m40b16 ja m40b18 moottorit ulkonäöltään ihan samanlaisia?
                    Kyllä.

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6166
                      • Helsinki

                      Auto Bmw 325ixA, e30, M20B25, 1988 mallinen

                      Joku taisi kysyä tätä, mutta en löytänyt search, enkä muista.
                      Se motonet Gates jakohihna sarja, siellä lukee näin: 127-hampainen/myös 128 tilalle....
                      Käykö se tuohon :think:think

                      Ps, kiitos vastauksesta
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • Susiraja
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 361
                        • Helsinki

                        Yritin ihan oikeasti käyttää foorumilla searchiakin. Jos löytyy valmis keskustelu E30 & M30B35 & tuontiauto, niin kiitoksia linkistä. Muuten kysymys ->

                        Miten katsastuskonttori suhtautuu, jos yrittää uittaa EU-maasta E30 3,5L koneella Suomeen? Konettahan ei itse saa muutoskatsastettua, jos meinaisi kotosalla moisen laitteen rakennella. Tuontiauton tapauksessa koneen tunnisteiden kanssa kikkailu ja moottorikoon valehtelu ei onnistu, koska auton ulkomaisessa rekisteriotteessa Suomeen tuodessa lukee moottorikokona 3,5L.

                        Joutuuko katsastussetä lyömään leiman paperiin, koska auto on ollut EU-alueelle jo rekisteröity kyseisellä padalla? Vai nauraako katsastussetä ja toivottaa onnea uuden ratalelun hankinnasta?
                        www.finnishcodriver.blogspot.fi

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16413
                          • Asikkala

                          Originally posted by Sädde View Post
                          Joku taisi kysyä tätä, mutta en löytänyt search, enkä muista.
                          Se motonet Gates jakohihna sarja, siellä lukee näin: 127-hampainen/myös 128 tilalle....
                          Käykö se tuohon :think:think

                          Ps, kiitos vastauksesta
                          Käy, samalla vaihdat kiristäjän jota ei taida enää saada mistään muuta kuin Z 127-merkinnällä joten bolt-on.

                          Comment

                          • Ryygeri
                            Newbiemmer
                            • Dec 2013
                            • 11
                            • Kanta-Häme

                            E30 Kylkilistat ja kaasari

                            Kertokaas ny vielä miten noi kylkilistat kähtee irti.

                            Haulla löysin että nostamalla ylöspäin.

                            Mutta ylöspäin mistä suunnasta katottuna?

                            Ylöspäin pellistä, kohti vetäjää, Jonkun apuvalineen kanssa kampeamalla.

                            Vaiko taivasta kohti esim kuminuijalla listan alareunasta naputtelemalla.


                            Sitten pierupurkki kysymys.

                            Putsarin kannen ku avaa ja kurkkaa sisälle.

                            Näen kaksi läppää, kuskinpuoleinen liikkuu käsin kaasarin kyljestä kaasuttelemalla. Sisempi ei liiku.

                            Onko vika vai ominaisuus.
                            (on siis käyntihäiriöitä)

                            Jos vaikka toinen alkaa liikkua suuremmalla rastuksella, (Paikallaan viitti hirveesti huudattaa) tai liittyy jotenkin ryyppyyn.
                            320d E46 & 316 E30

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11076
                              • Oulu

                              Toista läppää ei ohjata vaijerilla. Sitä liikuttaa alipaine "moottorinohjauspurkin" ohjaamana.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16413
                                • Asikkala

                                Originally posted by Ryygeri View Post
                                Kertokaas ny vielä miten noi kylkilistat kähtee irti.

                                Haulla löysin että nostamalla ylöspäin.

                                Mutta ylöspäin mistä suunnasta katottuna?

                                Ylöspäin pellistä, kohti vetäjää, Jonkun apuvalineen kanssa kampeamalla.

                                Vaiko taivasta kohti esim kuminuijalla listan alareunasta naputtelemalla.

                                Etulokarin lista takareunasta raottamalla itseen päin, etureunassa takapuolella muovimutteri tai sitten ei, riippuu mallista. Jos ei niin vetämällä itseen päin tai työntää eteenpäin, molempia nähnyt.
                                Ovi: takapuolella 9 mm. muovimutteri, en muista kummassa päässä mutta vain toisessa.
                                2d takakylki: pyöräkotelon puolella muovimutteri, muuten sama kuin etulokari.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎