Originally posted by Jasuuu
View Post
E30 kysymyksiä & vastauksia V -kts post#1 !!
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Moottorivaihdon jälkeen keskuslukitus ei enää toimi.
Seisoi n. kuukauden lämpimässä hallissa.
Mistä lähteä etsimään vikaa? Sulake on ehjä, tietysti.
Kyseessä sigun touring.E30 316 M42TBO -87
BMW 1502 Turbo -77
''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''
Comment
-
Tänään taas ihmettelin ja tutkiskelin tuota. Tuo veden ulostaminen johtui luultavasti liiasta nestemäärästä. Nyt koneessa on nestettä niin että kennot juuri peittyvät ja ei näyttäisi pahemmin puskevan mistään ulos, mutta tuo sisälle lämmön saanti on vähän kummallinen. Viileällä koneella puhaltaa lämpimähköä normaalisti. Sitten kun kone alkaa olla lämmin niin tyhjäkäynnilla ja pienillä kierroksilla tulee vain kylmää. Lämmötkin vähän vaihtelee mittarin mukaan. Sitten kun ajaa vaikka kolmosella 60 niin tulee lämpöä sisälle kokoajan. Kiertovesipumpun liitin näytti olevan irti ja varmaan tovin ollutkin. Ei siihen virtaakaan tuntunut tulevan. Mutta oireilu alkoi vasta pari viikkoa sitten. Voiko rikkinäinen termostaatti tehdä moisia oireita?Originally posted by Krynx View PostMikäkäköhän tuohon m10 nakkikattilaan tuli kun muuttui höyrykoneeksi? Jostain Lykkää välillä vettä pihalle. En nähnyt mistä kun rupeli oli ampunut ne ympäriinsä. Ehkä syylärin korkin välistä? Liikennevaloissa seisoessa alkoi puhaltaa viileää sisälle ja piti antaa kierroksia, että alkoi puhaltaa taas lämmintä. Lämpömittari ei juurikaan kömpinyt yli ensimmäisen viivan ja alavesiletku oli viileähkö. Termostaatti tai vesipumppu särki? vai kone paskakana?E39 525d -00
E39 523i-96
E30 316 -86
Comment
-
Kuulostaa auki jumiutuneelta termostaatilta. Silloin kun termostaatilta. Silloin kun kone tuottaa enemmän lämpöä, sitä riittää sisälle astikin, muuten ei. Termostaatti vaihtoon vain.Originally posted by Krynx View PostTänään taas ihmettelin ja tutkiskelin tuota. Tuo veden ulostaminen johtui luultavasti liiasta nestemäärästä. Nyt koneessa on nestettä niin että kennot juuri peittyvät ja ei näyttäisi pahemmin puskevan mistään ulos, mutta tuo sisälle lämmön saanti on vähän kummallinen. Viileällä koneella puhaltaa lämpimähköä normaalisti. Sitten kun kone alkaa olla lämmin niin tyhjäkäynnilla ja pienillä kierroksilla tulee vain kylmää. Lämmötkin vähän vaihtelee mittarin mukaan. Sitten kun ajaa vaikka kolmosella 60 niin tulee lämpöä sisälle kokoajan. Kiertovesipumpun liitin näytti olevan irti ja varmaan tovin ollutkin. Ei siihen virtaakaan tuntunut tulevan. Mutta oireilu alkoi vasta pari viikkoa sitten. Voiko rikkinäinen termostaatti tehdä moisia oireita?Last edited by Skarpa; 21-12-2013, 14:39.
Comment
-
Eipä ollut termostaatissa mitään vikaa. Vaihdoin uuden ja sama paska jatkuu. Vanhankin termarin testailin irtaalleen ja hienostin toimii. Tosiaan uuden kun vaihdoin. Ajoin auton nokan hiukan ylemmäksi ja kaatelin nestettä koneeseen. Siinä paikallaan kaikki meni mahtavasti. Sisälle tuli lämmintä ja mittarin mukaan lämmötkin pysytteli aikalailla mittarin keskivaiheilla. Tosin tuo vessan mittari väpättää kokoajan. Sitten kun ajamaan lähdin, niin pääsin ehkä kilometrin päähän kun sisälle alkoi tulla kylmää ja lämpömittari lähti kipuamaan kohti punaista. Ei kun nokka kohti parkkipaikkaa ja taas vähän nokkaa ylöspäin. Hetken päästä sisälle tulee taas lämmintä ja koneen lämmöt tasaantui puoleenväliin. Siinä paikallaan kärsii käydä ja kierrättää vaikka koko päivän ilman ongelmia, mutta ajossa alkaa heti vittuilemaanOriginally posted by Skarpa View PostKuulostaa auki jumiutuneelta termostaatilta. Silloin kun termostaatilta. Silloin kun kone tuottaa enemmän lämpöä, sitä riittää sisälle astikin, muuten ei. Termostaatti vaihtoon vain.
Alavesiletku ei kovin kummoisesti lämpene missään vaiheessa.
Sen huomasin, että syylärin korkki ei pidä painetta yhtään. Mutta onko tuossa maailman parhaasta soppakattilasta nyt kannen tiiviste palanut (Ei tosin minun aikana kertaakaan käynyt liian kuumana ja oireilu alkoi yhtäkkiä.) vai onko vesipumppu paskana? Vai ihan vain perinteisesti demonit on riivannut koko kinnerin ja pitäisi kutsua manaaja paikalle? VMP!!!E39 525d -00
E39 523i-96
E30 316 -86
Comment
-
Vesipumppuhan tuohon on helppo ja halpa vaihtaa, saattaa olla vikaa siinä. Toki syylärinkorkinkinhan sä joudut vaihtaa jos se ei paineita pidä ollenkaan.Originally posted by Krynx View PostEipä ollut termostaatissa mitään vikaa. Vaihdoin uuden ja sama paska jatkuu. Vanhankin termarin testailin irtaalleen ja hienostin toimii. Tosiaan uuden kun vaihdoin. Ajoin auton nokan hiukan ylemmäksi ja kaatelin nestettä koneeseen. Siinä paikallaan kaikki meni mahtavasti. Sisälle tuli lämmintä ja mittarin mukaan lämmötkin pysytteli aikalailla mittarin keskivaiheilla. Tosin tuo vessan mittari väpättää kokoajan. Sitten kun ajamaan lähdin, niin pääsin ehkä kilometrin päähän kun sisälle alkoi tulla kylmää ja lämpömittari lähti kipuamaan kohti punaista. Ei kun nokka kohti parkkipaikkaa ja taas vähän nokkaa ylöspäin. Hetken päästä sisälle tulee taas lämmintä ja koneen lämmöt tasaantui puoleenväliin. Siinä paikallaan kärsii käydä ja kierrättää vaikka koko päivän ilman ongelmia, mutta ajossa alkaa heti vittuilemaan
Alavesiletku ei kovin kummoisesti lämpene missään vaiheessa.
Sen huomasin, että syylärin korkki ei pidä painetta yhtään. Mutta onko tuossa maailman parhaasta soppakattilasta nyt kannen tiiviste palanut (Ei tosin minun aikana kertaakaan käynyt liian kuumana ja oireilu alkoi yhtäkkiä.) vai onko vesipumppu paskana? Vai ihan vain perinteisesti demonit on riivannut koko kinnerin ja pitäisi kutsua manaaja paikalle? VMP!!!
Tuo sähkönen "kiertovesipumppu" ahistaa kyllä kanssa nesteen kiertoa jos ei toimi. Ohita se vaikka sopivalla putkenpätkällä jos et raaskii vaihtaa.
Näistä nyt ainakin itse alottaisin.TEAM "Peli Menetetty"
Nyt:
E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
E30 320i 2d m20b27 tic project
E38 728ia
E46 316i sedan
Ex:
3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
Comment
-
Korkki on toki tarkoitus uusia ja vesipumppukin ehkä. Tuolla pohjolan "tallissa" työskentely on tähän aikaan vuodesta vähän ilmojen ja omien vapaiden mukaan. Eikö muuten 87 vuosimallissa ole jo visko? Tuossa minulla on kiinteä rupeli.Originally posted by Miku View PostVesipumppuhan tuohon on helppo ja halpa vaihtaa, saattaa olla vikaa siinä. Toki syylärinkorkinkinhan sä joudut vaihtaa jos se ei paineita pidä ollenkaan.
Tuo sähkönen "kiertovesipumppu" ahistaa kyllä kanssa nesteen kiertoa jos ei toimi. Ohita se vaikka sopivalla putkenpätkällä jos et raaskii vaihtaa.
Näistä nyt ainakin itse alottaisin.
Mutta palataampas vähän tuohon kietovesipumppuun. Käsittääkseni sen kuuluisi pyöriä aina kun virrat on päällä? vai? Sille on jossain sulake ja rele? Siihen pumpun liittimeen kun ei tule ollenkaan virtaa ja olisi kiva tutkia, että mihin se virtanen jää jumiin. Suoralla virralla en ehtinyt pumppua testata ennen kuin pimeys yllätti ja sormista katosi tunto...E39 525d -00
E39 523i-96
E30 316 -86
Comment
-
Kyllä muistaakseni siihen piti tulla virrat kun virrat päällä.Originally posted by Krynx View PostKorkki on toki tarkoitus uusia ja vesipumppukin ehkä. Tuolla pohjolan "tallissa" työskentely on tähän aikaan vuodesta vähän ilmojen ja omien vapaiden mukaan. Eikö muuten 87 vuosimallissa ole jo visko? Tuossa minulla on kiinteä rupeli.
Mutta palataampas vähän tuohon kietovesipumppuun. Käsittääkseni sen kuuluisi pyöriä aina kun virrat on päällä? vai? Sille on jossain sulake ja rele? Siihen pumpun liittimeen kun ei tule ollenkaan virtaa ja olisi kiva tutkia, että mihin se virtanen jää jumiin. Suoralla virralla en ehtinyt pumppua testata ennen kuin pimeys yllätti ja sormista katosi tunto...
Muistelen että tuon idea oli auto sammuksissa virrat päällä kierrättää nestettä jotta auton lämmityslaite työntäisi pitempään lämmintä eikä vain sen aikaa kun neste itse kennossa on lämmintä.
Jos ei tuota ominaisuutta tarvitse voi sen mielestäni ohittaa.
Tottakait sille sulakekkin on olemassa. Katsele sähkökaavioita niin kyllä se selviää.
Kyllä tuossa visko kuuluisi olla, sehän ei lämpöjen nousua selitä (päinvastoin) jos se kiinteä on tällä hetkellä.
Lämpömittarin väpättämiseen vois auttaa itse lämpömittarin kiinnitysmutterin (ottaa maan tätä kautta) kiristys. Itsellä aikanaan yhdessä 316 oli mittarinanturin piuhaan vaihdettu liitin ja otti putsarikoteloon kiinni ja väpätti tämän takia joten kannattanee sekin vilkaista.Last edited by Miku; 22-12-2013, 20:36.TEAM "Peli Menetetty"
Nyt:
E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
E30 320i 2d m20b27 tic project
E38 728ia
E46 316i sedan
Ex:
3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
Comment
-
Originally posted by Krynx View PostMutta palataampas vähän tuohon kietovesipumppuun. Käsittääkseni sen kuuluisi pyöriä aina kun virrat on päällä? vai? Sille on jossain sulake ja rele?Ei tule kiertovesipumpulle virtaa, jos pelkkä sytytysvirta on kytkettynä. Kiertovesipumppu saa ohjausvirran lämmityslaitteen vesiventtiilin liittimen kautta ja virrat tulee vasta sitten, kun lämmityslaitteen säätövipua kiertää hieman auki. Jos vipu on kiinni, ei kiertovesipumppukaan pyöri.Originally posted by Miku View PostKyllä muistaakseni siihen piti tulla virrat kun virrat päällä.
Kiertovesipumpulle on olemassa oma johtosarjansa ja pari relettä sulakerasian ulkopuolella kumisten suojien alla..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
Kivahan se olisi että kampe toimisi niinkuin se on suunniteltu. Muutenhan sille pitäisi tehdä joku oma viritys. Sähkökaavioista en saanut paikallistettua tuota. Tarkoitin lähinnä, että missä se sulake tai ja rele sijaitsee autossa. Nimittäin kaikki mitkä olen löytänyt on ehjiä. Pumpun johdot menee nippuun kuorien alle, joten seuraaminen on vähän haastavaa.Originally posted by Miku View PostKyllä muistaakseni siihen piti tulla virrat kun virrat päällä.
Muistelen että tuon idea oli auto sammuksissa virrat päällä kierrättää nestettä jotta auton lämmityslaite työntäisi pitempään lämmintä eikä vain sen aikaa kun neste itse kennossa on lämmintä.
Jos ei tuota ominaisuutta tarvitse voi sen mielestäni ohittaa.
Tottakait sille sulakekkin on olemassa. Katsele sähkökaavioita niin kyllä se selviää.
Alkuunhan mittari ei pelannut koska liitin oli murtunut poikki ja johto otti moottorin runkoon. Pitää käyttää taas mittaristo irti ja tarkastaa ne mutterit. Välillä mittari vetäisee tappiin, mutta palautuu kun kumauttaa nyrkillä kojelautaa.Kyllä tuossa visko kuuluisi olla, sehän ei lämpöjen nousua selitä (päinvastoin) jos se kiinteä on tällä hetkellä.
Lämpömittarin väpättämiseen vois auttaa itse lämpömittarin kiinnitysmutterin (ottaa maan tätä kautta) kiristys. Itsellä aikanaan yhdessä 316 oli mittarinanturin piuhaan vaihdettu liitin ja otti putsarikoteloon kiinni ja väpätti tämän takia joten kannattanee sekin vilkaista.E39 525d -00
E39 523i-96
E30 316 -86
Comment
-
Eli kun virrat on päällä ja lämmön säätö täysillä pitäisi virrat tulla pumpulle? Juuri noita kumisuojien allla olevia releitä tänään katselin, että voisiko ne olla tähän tapaukseen. En kuitenkaan viitsinyt ruveta riipomaan kumeja irti kun epäilytti ja paleli.Originally posted by T3 View PostEi tule kiertovesipumpulle virtaa, jos pelkkä sytytysvirta on kytkettynä. Kiertovesipumppu saa ohjausvirran lämmityslaitteen vesiventtiilin liittimen kautta ja virrat tulee vasta sitten, kun lämmityslaitteen säätövipua kiertää hieman auki. Jos vipu on kiinni, ei kiertovesipumppukaan pyöri.
Kiertovesipumpulle on olemassa oma johtosarjansa ja pari relettä sulakerasian ulkopuolella kumisten suojien alla.E39 525d -00
E39 523i-96
E30 316 -86
Comment
-
Tommosen löysin vasta. http://www.nettiosa.com/autolampo ei oo pumpulla kovin paljoa hintaa.
Kun lämpötila hanikan vääntää lämpimälle niin kiertovesipumpun pitäisi alkaa pyörimään ja vesiventtiilistä pitää kuulua naksahdus kun se avautuu. Kojelaudan alla on yhdessä johdossa putkisulake siinä vesiventtiilin lähettyvillä.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
Juuri noin. Jos lämmön säätö on täysin kiinni, ei virtaa pitäisi tulla pumpulle. Eli kun lämmityslaitteen sähköinen vesiventtiili lävähtää auki säätöpyörää kääntämällä, samalla myös kiertovesipumppu saa ohjausvirran vesiventtiilin kautta.Originally posted by Krynx View PostEli kun virrat on päällä ja lämmön säätö täysillä pitäisi virrat tulla pumpulle? Juuri noita kumisuojien allla olevia releitä tänään katselin, että voisiko ne olla tähän tapaukseen. En kuitenkaan viitsinyt ruveta riipomaan kumeja irti kun epäilytti ja paleli..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
Eikös kiertovesipumpulle ollu lämpöanturikin, ts. kylmällä koneella pumppu ei pyöri vaikka lämmönsäätö olisi kuumalla?:thinkMyyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
Comment