Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä & vastauksia V -kts post#1 !!

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkomaa
    BTCF Member
    • Apr 2007
    • 336
    • Tuusula

    Originally posted by bmw89 View Post
    Syyläri tukossa? Toimiiko visko?
    No syyläri valahtaa hetkessä tyhjäksi kun alavesiletkun irrottaa ja letkuakin pumpatessa pinnan taso muuttuu, eli ei ainakaan täysin tukossa voi olla.

    Viskohan ei vielä voi edes vaikuttaa kun ei pääse vesi kiertämään syylärille asti, mutta visko on uusattu testattuun kun rupesi nuo lämmöt ekaa kertaa karkailemaan.

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      Originally posted by Miku View Post
      No ei ne kaikki oo sullakaan ihan kunnossa jos lämpömittari nousee reilusti yli puolen välin...
      No siinä ny on kuiteski 410tkm mittarissa ja nuin sillä oon 16 vuotta ajellu että ei se ainakaan mitään oo vielä rikkonu vaikka lämmöt pikkusen nouseekin yli ja ei nuo mittarit ny aina ole niin tarkkoja.
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        Originally posted by mikkomaa View Post
        No syyläri valahtaa hetkessä tyhjäksi kun alavesiletkun irrottaa ja letkuakin pumpatessa pinnan taso muuttuu, eli ei ainakaan täysin tukossa voi olla.

        Viskohan ei vielä voi edes vaikuttaa kun ei pääse vesi kiertämään syylärille asti, mutta visko on uusattu testattuun kun rupesi nuo lämmöt ekaa kertaa karkailemaan.
        Varmaan tarkoitti että näkeekö syyläristä läpi ettei ole ulkoisesti tukossa. Melko kuraa pitää olla sisällä ettei yhtään kiertäis.

        Kyllähän se visko jollainlailla vaikuttaa moottorin lämpöön kun se pyörii mutta ei tässä tapauksessa.

        Ettei sulla vain ole mittarissa tai anturissa jotain häikkää jos paikallaan nostaa kierroksia niin lämpötilan pitäisi hieman laskea eikä nousta.

        Millainen seos suhde sulla on nesteellä?

        Aja auto silleen että keula on mahdollisimman korkealla ja syylärin korkki auki ja käytät autoa riittävän pitkään että lämmöt nousee normaaliin ja lämpötila hanikka lämpimälle mutta puhallin nollalla. Välillä pumppaat kaasua ja puristelet letkuja että varmasti kaikki ilma tulee pois järjestelmästä. Termariin on voinu jäädä ilmaa mutta ei siellä pitäisi varmaan kovin paljoa olla kun vesi kiertää ja sisälle tulee lämmintä. Öljyt ja nesteet pysyvät omilla paikoillaan?
        Last edited by GOOFY; 08-02-2014, 07:16.
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • mikkomaa
          BTCF Member
          • Apr 2007
          • 336
          • Tuusula

          Originally posted by GOOFY View Post
          Varmaan tarkoitti että näkeekö syyläristä läpi ettei ole ulkoisesti tukossa. Melko kuraa pitää olla sisällä ettei yhtään kiertäis.

          Kyllähän se visko jollainlailla vaikuttaa moottorin lämpöön kun se pyörii mutta ei tässä tapauksessa.

          Ettei sulla vain ole mittarissa tai anturissa jotain häikkää jos paikallaan nostaa kierroksia niin lämpötilan pitäisi hieman laskea eikä nousta.

          Millainen seos suhde sulla on nesteellä?

          Aja auto silleen että keula on mahdollisimman korkealla ja syylärin korkki auki ja käytät autoa riittävän pitkään että lämmöt nousee normaaliin ja lämpötila hanikka lämpimälle mutta puhallin nollalla. Välillä pumppaat kaasua ja puristelet letkuja että varmasti kaikki ilma tulee pois järjestelmästä. Termariin on voinu jäädä ilmaa mutta ei siellä pitäisi varmaan kovin paljoa olla kun vesi kiertää ja sisälle tulee lämmintä. Öljyt ja nesteet pysyvät omilla paikoillaan?
          Juu, kyllä siitä syylärista läpi näkee. tyhjäkäynnillä lämmöt pysyy aikalailla puolessa välissä mutta heti ajossa lähtee nousemaan vaikka olisi sisälämmöt täysillä. Ei pomppaa samantien vaan lähtee hiljakseen nousemaan.

          Seos tällä hetkellä noin 60%. Ilmattu keula hieman koholla ja välillä kierroksia ja sitten pumppaamista. Nyt ton viimesen termarin vaihdoin yksin niin kädet jo hellänä pumppailusta.

          Öljyt ja nesteet normaalitasoissa, ei katoa eikä mene sekaisin. Vedotkin on tallessa niin luulisin että kansi on ehjä ainakin toistaseksi.

          Käyn tuossa kohta kokeilemassa tuntuu vesipumppu minkälaiselle kädellä kokeilutuna akselista, jos olis sitten siinä jotain vaikka oli metallisiipinen.

          Comment

          • tuRbo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 292

            .....
            Last edited by tuRbo; 09-02-2014, 18:57.
            e30 325i M-tech II

            Comment

            • janituz
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 858
              • nummi-pusula

              Originally posted by mikkomaa View Post
              Juu, kyllä siitä syylärista läpi näkee. tyhjäkäynnillä lämmöt pysyy aikalailla puolessa välissä mutta heti ajossa lähtee nousemaan vaikka olisi sisälämmöt täysillä. Ei pomppaa samantien vaan lähtee hiljakseen nousemaan.

              Seos tällä hetkellä noin 60%. Ilmattu keula hieman koholla ja välillä kierroksia ja sitten pumppaamista. Nyt ton viimesen termarin vaihdoin yksin niin kädet jo hellänä pumppailusta.

              Öljyt ja nesteet normaalitasoissa, ei katoa eikä mene sekaisin. Vedotkin on tallessa niin luulisin että kansi on ehjä ainakin toistaseksi.

              Käyn tuossa kohta kokeilemassa tuntuu vesipumppu minkälaiselle kädellä kokeilutuna akselista, jos olis sitten siinä jotain vaikka oli metallisiipinen.
              mä en kahlannut sivuja taaksepäin, mut ootko koittanut toisella mittaristolla?
              e46 330da -01
              E46 320d -00
              E30 323i -85 "pommikone"
              Projekti: E30 325i -86
              Projekti: E21 315 -83
              Ex: E30 318i mit m10i -89

              Comment

              • mikkomaa
                BTCF Member
                • Apr 2007
                • 336
                • Tuusula

                Originally posted by janituz View Post
                mä en kahlannut sivuja taaksepäin, mut ootko koittanut toisella mittaristolla?
                En ole. Kuinka tämä vaikuttaa? :think

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  Originally posted by mikkomaa View Post
                  En ole. Kuinka tämä vaikuttaa? :think
                  Kuten jo tuolla aijemmin kirjoitin että sulla voi olla myös mittari tai anturi sökönä. Ei tuommoseen 20 vuotta vanhaan mittariin kannata sata varmasti luottaa. Kokeilu mitata moottorin lämpöä jollain eri mittarilla ja auton omaa anturia voi keittää kattilassa toisen lämpömittarin kans jolloin näkee hieman suuntia mittarin toiminnalle.

                  Vasta mittasin vastus arvoja anturille mut en enää muista montako oomia näytti milläkin lämpötilalla.

                  Niin ja vielä semmonen tuli mieleen että pullistuuko mikään koneen vesi letkuista kun kone meinaa keittää? Kyllä sinne tulee ennen kiehumista niin paljon painetta että jotain ulkoista muutosta tapahtuu ennen kuin poksahtaa.
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16413
                    • Asikkala

                    Ensinnäkin, m10 ei vaadi ilmausta keula ylhäällä eikä tarvi pumpata letkuja.
                    Toiseksi, jos syylärin korkki toimii niin ei poksahda mikään letku jos ei ole jo valmiiksi huonona.

                    Comment

                    • mikkomaa
                      BTCF Member
                      • Apr 2007
                      • 336
                      • Tuusula

                      Korkki ainakin on menossa vaihtoon. Tuntuu keräävän painetta. Jos koittaa ajella ilman korkkia vaikka ja katsoa

                      Comment

                      • bmw89
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 563
                        • Ulvila

                        Originally posted by mikkomaa View Post
                        Korkki ainakin on menossa vaihtoon. Tuntuu keräävän painetta. Jos koittaa ajella ilman korkkia vaikka ja katsoa
                        Ei nyt hirveesti kannata ilman korkkia ajella, siellä järjestelmässä kuulus olla se korkin säätelemä paine 1.4-2.0 bar? keittämisen estämiseks
                        -E30 "316i"

                        ex. e46 328i,

                        Comment

                        • GOOFY
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 4139
                          • .

                          Originally posted by jr66 View Post
                          Ensinnäkin, m10 ei vaadi ilmausta keula ylhäällä eikä tarvi pumpata letkuja.
                          Toiseksi, jos syylärin korkki toimii niin ei poksahda mikään letku jos ei ole jo valmiiksi huonona.
                          Joo eipä se oikeasti tarvi ja ilmaaminen onnistuu yllättävän helposti mutta jos haluaa olla täysin varma ettei siellä ole ilmaa niin voi hieman hifistellä. Eipä tuossa mitään häviä.

                          Poksahtaa mistä poksahtaa mutta selvästi letkuissa näkyy pullistelua kun/jos kerää oikeasti painetta normaalia enemmän. Sitä vain hain että onko siitä keittämisestä oikeasti muuta näyttöä kuin mittarin viisari.
                          Last edited by GOOFY; 08-02-2014, 19:29.
                          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                          Comment

                          • mikkomaa
                            BTCF Member
                            • Apr 2007
                            • 336
                            • Tuusula

                            No ei tuo vesi kiehunut vielä ole, ainakaan vissiin. Sitä en tosiaan tiedä mikä lie lämpötila vedellä nyt oikeasti.

                            20km ajon jälkeen kaikki letkut kivikovana kun kerää painetta sen verran paljon. Korkin jos avaa niin eka tulee painetta ja melkein heti tihkuu vettä ulos.

                            Vähän yli puolen välin jälkeen pysy viisari nyt, eli ihan ok itselle, pysähdyin kessulle ja lämmöt nousi yli sen seuraavan viivan. Alavesi letku haalea, ei kylmä muttei todellakaan kovin lämmin.

                            Eli pistän tilaukseen ainakin uuden lämpötila-anturin ja syylärin korkin.
                            Tietäs vaan nyt mikä osa nro on tuo anturi. Kun omassa on vain tuossa osassa 6 on 1 piuha, osa 4:ssa taas törröttää joku letku, jos luen tuota kuvaa oikein päin



                            Comment

                            • janituz
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2008
                              • 858
                              • nummi-pusula

                              Originally posted by mikkomaa View Post
                              En ole. Kuinka tämä vaikuttaa? :think
                              eihän se vaadi kun sen että esimerkiks joku on syystä tai toisesta purkanu mittariston ja laittanut viisarin väärään kohtaan. Mihin se jää kun pistää virrat pois? Esim mun kaksykkösessä m10 jää ajossa viisari jonkun verran alle puolivälin mutta kun pysähtyy niin nousee jonkun verran yli ennenku sähköflekti lähtee päälle.
                              e46 330da -01
                              E46 320d -00
                              E30 323i -85 "pommikone"
                              Projekti: E30 325i -86
                              Projekti: E21 315 -83
                              Ex: E30 318i mit m10i -89

                              Comment

                              • bmw89
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2010
                                • 563
                                • Ulvila

                                Eli e30+m50 ja tuli nyt laitettua toi e30 tehostettu hammastanko..
                                letkuja ei ilmeisesti voi oikeen väärin laittaa?
                                Pumpulta paine letku hammastankoon, säiliöltä letkut pumppuun ja tankoon?

                                Paikallaan ei tunnu tehostavan lainkaan-> raskaampi käännellä kuin vakio tehostamaton

                                Aluks ei liikkeessäkään oikeen toiminut, nyt alkanut hieman tehostus pelaamaan, tosin jäykkä on edelleen ääripäissään..

                                Mahtaakohan pumppu oireilla noin?
                                -E30 "316i"

                                ex. e46 328i,

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎