E36 kysymyksiä ja vastauksia XIII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • m.luukkonen
    replied
    Ostin M52B25 moottorin (kuulemma purettu E36:sta) joka on menossa E30:Iin. Tuossa sitten tuli mieleen EWS ja siihen liittyvät asiat. Oliko näin että jos ECUssa ei lue sarjanumeron perässä "index" niin EWSiä ei saa koodattua pois? Itsellä ei tuota indexiä lue.

    Toinen kysymys, voiko jostain tarkistaa onko ECU peräisin automaatista vai manuaalista?
    Last edited by m.luukkonen; 22-01-2022, 17:24. Reason: Tarkennusta

    Leave a comment:


  • Rikke_
    replied
    Originally posted by Oksanen View Post
    Kyllä se sinne menee heittämällä. Litratilavuuteen ei oteta kantaa uudessa laissa, vain tehoon. En tiedä mitä autosi omamassa on, mutta jos se esimerkiksi on 1300kg, ja teho on 141kW, niin sen tehopainosuhde on 9.2kg/kW. Uudessa laissa sanotaan näin:

    "Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoite-
    tuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
    omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
    raja-arvoja:
    1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä
    muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
    2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pie-
    nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
    3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie-
    nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
    4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pie-
    nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
    5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-
    nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.
    Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyp-
    pihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa
    tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta mootto-
    rista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan
    DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-
    kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."


    Joten saat muutoskatsastettua autoosi moottorin jossa on 260kW eli 353hp. Autosi omamassa mitataan muutoskatsastuksen yhteydessä ja tehopainosuhde lasketaan tuosta mitatusta massasta. Jos omamassa kasvaa esim 100kg muutosten myötä, uusi maksimiteho on 280kW eli 380hp.

    Moottorin kiinnikkeistä mainitaan näin:
    "2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnik-
    keiden tulee olla asianmukaiset;"


    Asianmukaisuus lienee kiinni katsurista. Itse tein toisenpuolen moottorinkannakkeen hitsaamalla mustasta raudasta. On jo otsalla katsottuna niin järeä että siitä voisi nostaa koko auton, ei ollut katsurilla huomautettavaa. Vaihteiston palkin hitsasin myös itse. Jokatapauksessa kaikkiin tuollaisiin kannakkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota valmistaessa, jotta ovat siistit eikä saumat ole mitään pääskysenpesää.

    Täällä lakitekstiä aiheesta

    Täällä sivukaupalla keskustelua aiheesta
    No siinäpä tulikin reippaasti infoa... Paljon kiitoksia

    Leave a comment:


  • Oksanen
    replied
    Originally posted by Rikke_ View Post
    Varmaan on aiheesta muissakin topiceissa mut kysyn nyt tätä kautta kun en näistä nykyrakentelu lakijutuista oo niin perillä että saako E36 nykyään laittaa M60B40 tai M62B44 koneen? Mitä vaatii muutoskatsastukseen jos sen nyt sinne saa edes tunkea... Kanta-autona olis E36 325i vm91
    Kyllä se sinne menee heittämällä. Litratilavuuteen ei oteta kantaa uudessa laissa, vain tehoon. En tiedä mitä autosi omamassa on, mutta jos se esimerkiksi on 1300kg, ja teho on 141kW, niin sen tehopainosuhde on 9.2kg/kW. Uudessa laissa sanotaan näin:

    "Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoite-
    tuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
    omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
    raja-arvoja:
    1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä
    muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
    2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pie-
    nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
    3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie-
    nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
    4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pie-
    nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
    5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-
    nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.
    Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyp-
    pihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa
    tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta mootto-
    rista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan
    DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-
    kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."


    Joten saat muutoskatsastettua autoosi moottorin jossa on 260kW eli 353hp. Autosi omamassa mitataan muutoskatsastuksen yhteydessä ja tehopainosuhde lasketaan tuosta mitatusta massasta. Jos omamassa kasvaa esim 100kg muutosten myötä, uusi maksimiteho on 280kW eli 380hp.

    Moottorin kiinnikkeistä mainitaan näin:
    "2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnik-
    keiden tulee olla asianmukaiset;"


    Asianmukaisuus lienee kiinni katsurista. Itse tein toisenpuolen moottorinkannakkeen hitsaamalla mustasta raudasta. On jo otsalla katsottuna niin järeä että siitä voisi nostaa koko auton, ei ollut katsurilla huomautettavaa. Vaihteiston palkin hitsasin myös itse. Jokatapauksessa kaikkiin tuollaisiin kannakkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota valmistaessa, jotta ovat siistit eikä saumat ole mitään pääskysenpesää.

    Täällä lakitekstiä aiheesta

    Täällä sivukaupalla keskustelua aiheesta

    Leave a comment:


  • Rikke_
    replied
    Varmaan on aiheesta muissakin topiceissa mut kysyn nyt tätä kautta kun en näistä nykyrakentelu lakijutuista oo niin perillä että saako E36 nykyään laittaa M60B40 tai M62B44 koneen? Mitä vaatii muutoskatsastukseen jos sen nyt sinne saa edes tunkea... Kanta-autona olis E36 325i vm91

    Leave a comment:


  • hermunen
    replied
    Originally posted by asis View Post
    Tuolla keulassa kun on kaksi torvea, niin onko ne molemmat töötille? Ettei toinen oo joku hälyttimen? Katsuri pisti korjauskehotusta töötistä ja vaihdon sen toisen torven uuteen tarvikkeeseen, mutta eihän tuo silti soi :think
    Kuskinpuolella olevat torvet ovat töötille, repsikan puolella oleva on varashälyttimelle.

    Leave a comment:


  • asis
    replied
    Tuolla keulassa kun on kaksi torvea, niin onko ne molemmat töötille? Ettei toinen oo joku hälyttimen? Katsuri pisti korjauskehotusta töötistä ja vaihdon sen toisen torven uuteen tarvikkeeseen, mutta eihän tuo silti soi :think

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Ainakin m40-moottorisessa e36:ssa sai startin irrotettua yläkautta. Kyseisestä uroteosta on jo sen verran aikaa, ettei pysty ihan satavarmaksi sanomaan, mutta joko lenkillä tai piippuavaimella vastaan pitämällä onnistui.

    Leave a comment:


  • jarza.
    replied
    oiskohan tuo ollu pitkällä jatkovarrella alakautta. Pitiköhän laatikon kannatinta helpata jotta tulis kanta oikeeseen kulmaan empä muista..

    Leave a comment:


  • jonis93
    replied
    Täs ei näkyny olevan enää muttereita Oispa ollukki

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Vanhemmissa on mutterit startin pulteille.

    Leave a comment:


  • jonis93
    replied
    M43 startin irrotus!?

    Onkohan menny jotain ohi, vai eikö enää yön pikkutunneilla vaan tajunnut, mut miten hemmetissä tosta olis tuo startti tarkotus saada irti? Imusarja jne. Purettu pois, startissa näyttäs olevan 2kpl(?) E12 vai E14 muttereita, mutta niissä ne kannat siellä takapuolella. Onko tota yläkautta mahollista mitenkään / millä(?) saada auki?

    Leave a comment:


  • e36ville
    replied
    Onko näissä luistoneston toimilaitteissa (throttle actuator) paljon eroja? Entinen on Bosch 0 205 005 009. Kysymys kuuluukin että voiko sinne laittaa tuon 0 205 005 010 tuotenumeroisen palikan? Kyseessä -97vm 320i.

    Leave a comment:


  • ville87
    replied
    e36 compact laatikko/moottoriasiaa

    Käykö m50/m52 koneet heittämällä m43-koneisen e36 compactin laatikon perään?

    realoem ainakin antaa eri varaosanumerot laatikoille..

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=390788

    eiks toi nyt ole mitä olet hakemassa? meinasin jo aiemmin kirjoittaa, mut pidin itsestäänselvänä, että huomasit saman ilmoituksen.
    Itseasiassa menny ihan ohi, vaikka kurkkinu nopeesti myynti-ilmoja kiitos vinkistä!

    Originally posted by jr66 View Post
    Mihin käyttöön autoa ruuvataan kun 6-lapainen sintterilevy on menossa kiinni ?
    Suoraan sanottuna leluksi tulossa. Kilvellinen höntsä dee mikä tarkotus ahtaa kun vaan saa aikaseksi
    Last edited by Vicious_e36; 31-12-2021, 11:01.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Mihin käyttöön autoa ruuvataan kun 6-lapainen sintterilevy on menossa kiinni ?
    Siinähän se lukee. JOKKIS D eli kilvellinen hauskanpito laite jolla ajetaan luisus Radalla ja Kaduilla. Eiku

    Leave a comment:

Working...
X