Ostin M52B25 moottorin (kuulemma purettu E36:sta) joka on menossa E30:Iin. Tuossa sitten tuli mieleen EWS ja siihen liittyvät asiat. Oliko näin että jos ECUssa ei lue sarjanumeron perässä "index" niin EWSiä ei saa koodattua pois? Itsellä ei tuota indexiä lue.
Toinen kysymys, voiko jostain tarkistaa onko ECU peräisin automaatista vai manuaalista?
E36 kysymyksiä ja vastauksia XIII
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by Oksanen View PostKyllä se sinne menee heittämällä. Litratilavuuteen ei oteta kantaa uudessa laissa, vain tehoon. En tiedä mitä autosi omamassa on, mutta jos se esimerkiksi on 1300kg, ja teho on 141kW, niin sen tehopainosuhde on 9.2kg/kW. Uudessa laissa sanotaan näin:
"Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoite-
tuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
raja-arvoja:
1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä
muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.
Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyp-
pihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa
tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta mootto-
rista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan
DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-
kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."
Joten saat muutoskatsastettua autoosi moottorin jossa on 260kW eli 353hp. Autosi omamassa mitataan muutoskatsastuksen yhteydessä ja tehopainosuhde lasketaan tuosta mitatusta massasta. Jos omamassa kasvaa esim 100kg muutosten myötä, uusi maksimiteho on 280kW eli 380hp.
Moottorin kiinnikkeistä mainitaan näin:
"2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnik-
keiden tulee olla asianmukaiset;"
Asianmukaisuus lienee kiinni katsurista. Itse tein toisenpuolen moottorinkannakkeen hitsaamalla mustasta raudasta. On jo otsalla katsottuna niin järeä että siitä voisi nostaa koko auton, ei ollut katsurilla huomautettavaa. Vaihteiston palkin hitsasin myös itse. Jokatapauksessa kaikkiin tuollaisiin kannakkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota valmistaessa, jotta ovat siistit eikä saumat ole mitään pääskysenpesää.
Täällä lakitekstiä aiheesta
Täällä sivukaupalla keskustelua aiheesta
Leave a comment:
-
Originally posted by Rikke_ View PostVarmaan on aiheesta muissakin topiceissa mut kysyn nyt tätä kautta kun en näistä nykyrakentelu lakijutuista oo niin perillä että saako E36 nykyään laittaa M60B40 tai M62B44 koneen? Mitä vaatii muutoskatsastukseen jos sen nyt sinne saa edes tunkea... Kanta-autona olis E36 325i vm91
"Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoite-
tuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
raja-arvoja:
1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä
muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.
Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyp-
pihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa
tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta mootto-
rista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan
DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-
kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."
Joten saat muutoskatsastettua autoosi moottorin jossa on 260kW eli 353hp. Autosi omamassa mitataan muutoskatsastuksen yhteydessä ja tehopainosuhde lasketaan tuosta mitatusta massasta. Jos omamassa kasvaa esim 100kg muutosten myötä, uusi maksimiteho on 280kW eli 380hp.
Moottorin kiinnikkeistä mainitaan näin:
"2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnik-
keiden tulee olla asianmukaiset;"
Asianmukaisuus lienee kiinni katsurista. Itse tein toisenpuolen moottorinkannakkeen hitsaamalla mustasta raudasta. On jo otsalla katsottuna niin järeä että siitä voisi nostaa koko auton, ei ollut katsurilla huomautettavaa. Vaihteiston palkin hitsasin myös itse. Jokatapauksessa kaikkiin tuollaisiin kannakkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota valmistaessa, jotta ovat siistit eikä saumat ole mitään pääskysenpesää.
Täällä lakitekstiä aiheesta
Täällä sivukaupalla keskustelua aiheesta
Leave a comment:
-
Varmaan on aiheesta muissakin topiceissa mut kysyn nyt tätä kautta kun en näistä nykyrakentelu lakijutuista oo niin perillä että saako E36 nykyään laittaa M60B40 tai M62B44 koneen? Mitä vaatii muutoskatsastukseen jos sen nyt sinne saa edes tunkea... Kanta-autona olis E36 325i vm91
Leave a comment:
-
Originally posted by asis View PostTuolla keulassa kun on kaksi torvea, niin onko ne molemmat töötille? Ettei toinen oo joku hälyttimen? Katsuri pisti korjauskehotusta töötistä ja vaihdon sen toisen torven uuteen tarvikkeeseen, mutta eihän tuo silti soi :think
Leave a comment:
-
Tuolla keulassa kun on kaksi torvea, niin onko ne molemmat töötille? Ettei toinen oo joku hälyttimen? Katsuri pisti korjauskehotusta töötistä ja vaihdon sen toisen torven uuteen tarvikkeeseen, mutta eihän tuo silti soi :think
Leave a comment:
-
oiskohan tuo ollu pitkällä jatkovarrella alakautta. Pitiköhän laatikon kannatinta helpata jotta tulis kanta oikeeseen kulmaan empä muista..
Leave a comment:
-
M43 startin irrotus!?
Onkohan menny jotain ohi, vai eikö enää yön pikkutunneilla vaan tajunnut, mut miten hemmetissä tosta olis tuo startti tarkotus saada irti?Imusarja jne. Purettu pois, startissa näyttäs olevan 2kpl(?) E12 vai E14 muttereita, mutta niissä ne kannat siellä takapuolella. Onko tota yläkautta mahollista mitenkään / millä(?) saada auki?
Leave a comment:
-
Onko näissä luistoneston toimilaitteissa (throttle actuator) paljon eroja? Entinen on Bosch 0 205 005 009. Kysymys kuuluukin että voiko sinne laittaa tuon 0 205 005 010 tuotenumeroisen palikan? Kyseessä -97vm 320i.
Leave a comment:
-
e36 compact laatikko/moottoriasiaa
Käykö m50/m52 koneet heittämällä m43-koneisen e36 compactin laatikon perään?
realoem ainakin antaa eri varaosanumerot laatikoille..
Leave a comment:
-
Originally posted by aae30 View Posthttps://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=390788
eiks toi nyt ole mitä olet hakemassa? meinasin jo aiemmin kirjoittaa, mut pidin itsestäänselvänä, että huomasit saman ilmoituksen.
kiitos vinkistä!
Originally posted by jr66 View PostMihin käyttöön autoa ruuvataan kun 6-lapainen sintterilevy on menossa kiinni ?Last edited by Vicious_e36; 31-12-2021, 11:01.
Leave a comment:
Leave a comment: