E36 kysymyksiä ja vastauksia XIII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Melko iso momentti tuo 160 ko. kierteelle :think Näppituntumalla huutelen, ja eikös momenttiin vaikuta enemmän tuo kampiakseli missä pultin kierteet on eikä vauhtiksen materiaali ?
    Hieman kuullostaa isolta joo kun vertaa korjausoppaan arvoihin. Jälkimmäiseen en osaa sanoa.

    Originally posted by JJT View Post
    Pulttien mukaan momentti. Tuo ~160nm on 12.9 lujuusluokan pultille.
    Aivan! Noi ylipitkät mitä mulla oli, niin oli myös 12.9. Noista lyhkäsemmistä en vielä tiedä, mutta toivottavasti huomiseks löytyisi hyllystä.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Melko iso momentti tuo 160 ko. kierteelle :think Näppituntumalla huutelen, ja eikös momenttiin vaikuta enemmän tuo kampiakseli missä pultin kierteet on eikä vauhtiksen materiaali ?
    Pulttien mukaan momentti. Tuo ~160nm on 12.9 lujuusluokan pultille.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Vicious_e36 View Post
    Nojuu kiitos, siltä näyttäisi!

    Kävi sit sen verran hauskasti, että tuttu olikin tilannu orkkis vauhtikselle pultit (50mm), niin jäi vielä vp kiinnittämättä, kun ei kerinny uusia pultteja hakemaan. Orkkis vp:n pultinreikien syvyys oli 34mm ja kova vp 10mm, niin pitää huomenna metsästää M12x1,5x26 jostakin. Ainakin Motonetissä näytti olevan moisia BMW vauhtipyörälle.

    Tuli tuossa pultteja googlailtaessa vastaan vpmotorsportin crmo pyörän kiinnitysmomentti 160nm:think itsellä tosin materiaalina s355.
    Melko iso momentti tuo 160 ko. kierteelle :think Näppituntumalla huutelen, ja eikös momenttiin vaikuta enemmän tuo kampiakseli missä pultin kierteet on eikä vauhtiksen materiaali ?

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    kyllä se tuo 105nm pitäis olla, ja asetelma 25nm tai 34nm riippuen pultista.
    Nojuu kiitos, siltä näyttäisi!

    Kävi sit sen verran hauskasti, että tuttu olikin tilannu orkkis vauhtikselle pultit (50mm), niin jäi vielä vp kiinnittämättä, kun ei kerinny uusia pultteja hakemaan. Orkkis vp:n pultinreikien syvyys oli 34mm ja kova vp 10mm, niin pitää huomenna metsästää M12x1,5x26 jostakin. Ainakin Motonetissä näytti olevan moisia BMW vauhtipyörälle.

    Tuli tuossa pultteja googlailtaessa vastaan vpmotorsportin crmo pyörän kiinnitysmomentti 160nm:think itsellä tosin materiaalina s355.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by Vicious_e36 View Post
    Kiitos! Löysin kans tallista oppaan, mut vp:n nm jäi löytämättä. Tai sit se oli nimellä ”pyörä” kytkimen listassa 100nm:think
    kyllä se tuo 105nm pitäis olla, ja asetelma 25nm tai 34nm riippuen pultista.

    tämä kuva vain näyttämään, että M50 koneellekin seuraavasta kuvasta se löytyä pitäis:


    ja täältä sitten valitsee sen M50(eli aika varmasti sama kuin M52):


    asetelma:

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Vakiovauhtis 105 Nm, asetelma 24. Lähteenä Haynes-korjausopas.
    Kiitos! Löysin kans tallista oppaan, mut vp:n nm jäi löytämättä. Tai sit se oli nimellä ”pyörä” kytkimen listassa 100nm:think

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Vakiovauhtis 105 Nm, asetelma 24. Lähteenä Haynes-korjausopas.

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Mistäs nyt löytykään m50 kiristysmomenttitaulukko, kun tuo FAQ:n linkki antaa vain error 404 pitäisi teräs vp ja asetelmalle keksiä lukemat

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by samulis View Post
    Mitens, meneekö e36 leimasta läpi e46 etu alatukivarsilla?
    Itellä meni edellinen coupe, mut voi olla että naamatuttu katsuri kattoi hieman läpi sormien, kun tullut höpöteltyä useamman kerran. Mut saa sen ainakin muutoskatsastettua.

    Originally posted by Electroid View Post
    Jos ei sitä alupeltiä laita takas tai sitä ei löydy niin aikakin polttoaine tankki kannattaa suojata lämmöltä teipillä tms.


    Itellä kävi tankki niin lämpöisenä että rupes huohottaa bensaa pihalle kuskin puolen eturenkaan takaa (tankin korvausilma putkesta?) rata-ajossa. Muutenkin rupee bensa haisee kesäkelissä lähes koko ajan jos se tankin lämpösuoja puuttuu.
    Kiitos vinkistä, pitää jotain kehittää koska se puuttu sieltä jo mulle tullessa

    Leave a comment:


  • Electroid
    replied
    Originally posted by Vicious_e36 View Post
    Joo tuttu näky täälläkin pitää vielä kattoa jos se pelti on jossain tallissa vielä, et saisko sen sinne jotenkin fiksusti. Kiitoksia vinkeistä

    Jos ei sitä alupeltiä laita takas tai sitä ei löydy niin aikakin polttoaine tankki kannattaa suojata lämmöltä teipillä tms.


    Itellä kävi tankki niin lämpöisenä että rupes huohottaa bensaa pihalle kuskin puolen eturenkaan takaa (tankin korvausilma putkesta?) rata-ajossa. Muutenkin rupee bensa haisee kesäkelissä lähes koko ajan jos se tankin lämpösuoja puuttuu.

    Leave a comment:


  • JonttuPeke
    replied
    Mikähän voisi olla Avon kuskin sähköikkunassa, kun laskeutuu muutaman sentin nappia painamalla ja alas saa rämpyttämällä, mutta ylöspäin ei nosta napista. Ikkunan saa ylös kun rämpyttää lukon mikrokytkintä(se joka tunnistaa oven aukaisun ja laskee/nostaa ikkunaa muutaman sentin)?

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    No e36 on valuterästä ja e46 alumiinia. e46:ssa on lisäksi tuuman verran pidemmät eli e36:een laitettuna etupään raideleveys kasvaa ja samalla tulee negatiivista camberia aika rutkasti. Eli kyllä sen aika helposti erottaa, jos vaan osaa katsoa.

    Muutamia vuosia sitten oli lakipykälä joka salli raideleveyden kasvaa 30mm ilman muutoskatsastusta. Mulla vanteitten vaihdon yhteydessä kyllä muuttui enemmän eikä kukaan ikinä kysynyt katsastuksessa mitään. Kai se pykälä edelleenkin ihan voimassa on..?

    Mites takapää? Tuleeko sinne 20-25mm levikepalat? Sellainenkin kikka voisi toimia, että laittaa eteen e36 tai e46 vanteet ja taakse samanlaiset, mutta 5-sarjasta eli pienellä offsetilla. Silloin raideleveys on kutakuinkin sama edessä ja takana ilman levikepaloja.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    kuinka helposti erottaa? harvemmin siellä mittaillaan selvästi tehtaalta tulleita palikoita, jos ei
    pistä silmään, imo..

    Leave a comment:


  • samulis
    replied
    Mitens, meneekö e36 leimasta läpi e46 etu alatukivarsilla?

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by Oksanen View Post


    Ei tääkää ny iha kymppi ollu mutta tarpeeks isoa korinaluslevyä ni kyl se sinne istahti.



    Tuosta vähän näkyy missä kunnossa omat eristeet oli. On muuten mahtavaa tavaraa kun hipaiseekaan noita rättejä niin silmät oli täynnä sellaista pölyks muuttunutta asiaa joka joskus toimittanut jotain äänenvaimennusmateriaalin virkaa.

    On muutenkin hienoa että kaikkia koriliimat ja ruosteenestoasiat mitä baijerissa on näihin laitettu on sellaista että jos ajattelet koskevasi hitsikoneella niin ne syttyy ilmiliekkeihin eikä sammu millään
    Joo tuttu näky täälläkin pitää vielä kattoa jos se pelti on jossain tallissa vielä, et saisko sen sinne jotenkin fiksusti. Kiitoksia vinkeistä

    Leave a comment:

Working...
X