memebuy23buy

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • marko83
    replied
    Originally posted by Will_E39 View Post
    keulaa vain ylemmäs
    pitääpä koikeilla tänään, ku saa kerättyä inspiraation rippeet

    Leave a comment:


  • Will_E39
    replied
    Originally posted by marko83 View Post
    Itellä semmonen ongelma, että oon yrittäny ilmata tuota kotteroa tuolla pullo patentilla, joka ei ota onnistuakseen. Eli kuplia kyllä tulee, mutta nestettä ei mene koneeseen. Aikansa, ku ilmailee niin kuplien tuloki loppuu ja näyttäs, että ilmaus ois onnistunu, mutta ku ei nii ei. Eli missä vika?

    Tuossa syksyllä vaihoin termarikotelon joka vuoti, ilmaus pullo patentilla, kaikki toimi hyvin muutaman kuukauden, jonka jälkeen lämmöt ei kovilla pakkasilla noussu kunnolla. Salavalikko näytti max. 87 astetta.
    Epäilin termaria. Ajelin meneen, ku oli niin kylmä eikä viittiny alkaa korjaan. No pakkasilla alko sitte myös syyläri tippaseen vähän.

    Pari viikkoa sitten vaihoin termarin ja syylärin, jonka jälkeen ilmaus ei oikeen ota onnistuakseen vaikka kuin yrittäs. Eli nostelee lämpöjä tuonne 100 asteeseen ja puskee nesteitä korkista pihalle.

    Mitenhän tuon sais ilmattua, ku kokeiltu jo monta kertaa noilla hemin ohjeilla. Aikasemmin oon kyllä noilla ohjeilla saanu ilmattua.

    keulaa vain ylemmäs

    Leave a comment:


  • marko83
    replied
    Itellä semmonen ongelma, että oon yrittäny ilmata tuota kotteroa tuolla pullo patentilla, joka ei ota onnistuakseen. Eli kuplia kyllä tulee, mutta nestettä ei mene koneeseen. Aikansa, ku ilmailee niin kuplien tuloki loppuu ja näyttäs, että ilmaus ois onnistunu, mutta ku ei nii ei. Eli missä vika?

    Tuossa syksyllä vaihoin termarikotelon joka vuoti, ilmaus pullo patentilla, kaikki toimi hyvin muutaman kuukauden, jonka jälkeen lämmöt ei kovilla pakkasilla noussu kunnolla. Salavalikko näytti max. 87 astetta.
    Epäilin termaria. Ajelin meneen, ku oli niin kylmä eikä viittiny alkaa korjaan. No pakkasilla alko sitte myös syyläri tippaseen vähän.

    Pari viikkoa sitten vaihoin termarin ja syylärin, jonka jälkeen ilmaus ei oikeen ota onnistuakseen vaikka kuin yrittäs. Eli nostelee lämpöjä tuonne 100 asteeseen ja puskee nesteitä korkista pihalle.

    Mitenhän tuon sais ilmattua, ku kokeiltu jo monta kertaa noilla hemin ohjeilla. Aikasemmin oon kyllä noilla ohjeilla saanu ilmattua.

    Leave a comment:


  • ^Tommi_^
    replied
    Tuli tänään vaihdettua termostaatti kaverin kanssa omaan m40 mottiseen e36seen.

    Aloittelin ilmauksen Hemin neuvoilla ja lopuksi vielä avasin ilmaruuvin josta tuli ilmaa ulos. Tuntui että homma onnistui koska lämmöt pysyy siinä puolivälissä ja sisälle puskee taas lämmintä ilmaa

    Tein lenkin ja seurailin lämpöjä sekä ajoin lopuksi vielä jyrkkään mäkeen auton ja lypsin alavesiletkua ja ilmausruuvista ei tullut kuin nestettä enää.

    Ennen oli 88 asteinen termari ja nyt 92 asteinen,liekö tuolla suurta merkitystä :think

    Ihmettelen vain kun kone tuntuu pitävän lämmöt tosi pitkään.
    Auto seisoi tuolla parkissa about 45 min ja pikku pakkastakin on vielä,niin lämmöt oli hädin tuskin tippunut yhtä viivaväliä alemmas.

    Silti se ei ajossa nosta lämpöjä liian korkealle vaan pysyy jämptisti puolessa välissä ja antaa lämmintä ilmaa.

    Ja lämpöanturissa taikka mittarissa tuskin vikaa koska ennen termarin vaihtoa näytti mittari reilusti alle puoltaväliä ja lämmöt seilas,ja ilmauksen alussa nousi lämmöt vähän yli puolen välin,ja nyt ilmattuna ja homma hoidettuna pysyy mittari siinä missä pitääkin.

    Liekö tuo vika että jäähtyy parkissa hitaasti,ennen termarin vaihtoa ne valahti tosi nopeasti alas,mutta eihän tuo silloin kunnolla lämmennytkään.

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Termari on siinä apparinpuoleisen letkun lähdössä, eli äkkiseltään tulee vaikutelma että ko. kone käyttää käänteistä kiertoa mutta onhan tietysti mahdollista että neste kiertää luonnollisesti ja termostaatti on pistetty ohjaamaan kylmän nesteen paluuta koneeseen.
    Jep, ilmeisesti se on näin koska kuskinpuoleinen letku alkaa heti lämmitä koneen mukana, eikä vasta kun termari aukeaa...

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Useammin kyllä laitan ihan ilmausruuvi auki ne vedet sisälle, menee helpommin tietysti, mutta tarkoitus oli osoittaa että kyllä sinne litkut saa avaamattakin sitä.
    Niin varmasti saa, useamman tunnin tuollä ja nostamalla auto pystyyn.... Ilma ja vesi käyttäytyy niin että vesi ilmaa painavampana on pohjalla ja nostaa astiassa ilman ylöspäin. Pistä lasi veteen suupuoli alaspäin ja ihmettele lasin pohjalle jäävää ilmataskua.

    Sama tilanne on jäähdytysjärjestelmässä, eli tuo syyyläriin integroidun paisarin vesikanava menee syylärin pohjalle ja järjestelmään ei vain mene vettä ellei ilmaa päästetä pois, sitä varten siitä syylärin päältä järjestelmän korkeimmasta kohdasta löytyy se ilmaruuvi. Aukaisemalla mokoma ja kaatamalla sen jälkeen nestettä niin pitkään kuin ilmaa tulee ulos järjestelmä on ilmattu eikä todellakaan mene tunteja aikaa eikä letkuja tarvitse lypsää.

    Tokihan se ilmaus pitää tarkistaa ja päästää viimeiset ilmat pois, eli kun on käyttänyt järjestelmään vähän painetta raottaa ilmaruuvia, silloin kun ulos tulee pelkkää vettä on systeemi täysin ilmattu.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Jaa. Tähän asti jok'ikisestä autosta on tullut imaisemalla paisarinkorkista niin ilmat kuin nesteetkin ulos koik yhes koos. Eikä tunnu vaikuttavan lämppärin vesiventtiilin asentokaan. Sen jälkeen letkut on kasassa ja systeemissä jotain ehkä alle 0,1 kehää painetta. Täytön jälkeen ei ole tarvinnut yhtään lisäillä. Onko sulla päinvastaisia kokemuksia?
    Kylläpäs on siisti ja asiallinen tapa ilmata moottori, tokihan sinne ei paljoa ilmaa jää jos vedetään 0,1:een paineet, mutta käytä järjestelmään paineet ja avaa ilmaruuvia niin sieltä pihahtaa ilmaa pihalle. Ja ei järjestelmään tietenkään tarvitse mitään lisätä jos ei ilmaa sieltä pois päästä, onhan se ilmaamaton järjestelmäkin paisarista täysi vaikka moottorissa ei nestettä olekaan.

    Ja melkoinen ilmausinsinööri joka vetää älyttömät alipaineet jäähdytysjärjestelmään, rakenteita ei ole tehty kestämään kovia alipaineita.....

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Vähän hämää, eli sanot että vesi kiertää koneelta syylarille sitä apparinpuoleista letkua ja ilmausruuvin vierestä lähtevästä letkusta koneelle? Miten sitten ylemmäksi syylariin kiinnittyvä letku (sanotaan yleensä ylävesiletkuksi) on kuuma ja alemmaksi kiinnittyvä kylmä? Kun kone on käyntilämmöissään?
    Termari on siinä apparinpuoleisen letkun lähdössä, eli äkkiseltään tulee vaikutelma että ko. kone käyttää käänteistä kiertoa mutta onhan tietysti mahdollista että neste kiertää luonnollisesti ja termostaatti on pistetty ohjaamaan kylmän nesteen paluuta koneeseen.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Will_E39 View Post
    naukkis onnistunut niin kätevästi ilmaamaan et nestekkin kiertää eripäin ku muilla

    tota bilteman värkkiä tekis mieli ihan mielenkiinnosta kokeilla...
    Jäähdytysjärjestelmän täyttölaite on siitä kätevä että siinä ei tarvita
    -kylmää konetta
    -tuntia aikaa
    -kavereita avuksi lypsämään letkuja
    -teippaamista
    -leikeltyä limupulloa
    -lämpömittarin vahtaamista


    Johan sen nimim. Velho totesi vuonna 2006 ekalla sivulla
    Originally posted by Velho View Post
    Melko varmasti käyttävät BMW huollossa jäähdytysjärjestelmän alipaine täyttäjää sillä menee meinaan nesteet nätisti sisään
    Last edited by petrolhead; 28-12-2010, 00:01.

    Leave a comment:


  • Will_E39
    replied
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Useammin kyllä laitan ihan ilmausruuvi auki ne vedet sisälle, menee helpommin tietysti, mutta tarkoitus oli osoittaa että kyllä sinne litkut saa avaamattakin sitä.

    Vähän hämää, eli sanot että vesi kiertää koneelta syylarille sitä apparinpuoleista letkua ja ilmausruuvin vierestä lähtevästä letkusta koneelle? Miten sitten ylemmäksi syylariin kiinnittyvä letku (sanotaan yleensä ylävesiletkuksi) on kuuma ja alemmaksi kiinnittyvä kylmä? Kun kone on käyntilämmöissään?

    P.S. tuolla bilteman laitteella voi testata myös pitävyyden, senkun antaa olla alipaineet sisällä hetken ja katsoo onko vähentynyt lukema.
    naukkis onnistunut niin kätevästi ilmaamaan et nestekkin kiertää eripäin ku muilla

    tota bilteman värkkiä tekis mieli ihan mielenkiinnosta kokeilla...

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Syylärin korkin vieressä, siihen tulee alavesiletku kiinni, ylävesiletku eli termarilta tuleva letku menee syylärin toiselle puolelle noin puoleen väliin, aavistus suunniteltukin jäähdytysjärjestelmää eli koko syylärin jäähdytyspinta-ala on käytössä vasta termarin ollessa reilusti auki.
    Useammin kyllä laitan ihan ilmausruuvi auki ne vedet sisälle, menee helpommin tietysti, mutta tarkoitus oli osoittaa että kyllä sinne litkut saa avaamattakin sitä.

    Vähän hämää, eli sanot että vesi kiertää koneelta syylarille sitä apparinpuoleista letkua ja ilmausruuvin vierestä lähtevästä letkusta koneelle? Miten sitten ylemmäksi syylariin kiinnittyvä letku (sanotaan yleensä ylävesiletkuksi) on kuuma ja alemmaksi kiinnittyvä kylmä? Kun kone on käyntilämmöissään?

    P.S. tuolla bilteman laitteella voi testata myös pitävyyden, senkun antaa olla alipaineet sisällä hetken ja katsoo onko vähentynyt lukema.
    Last edited by Perlenbacher; 27-12-2010, 23:31.

    Leave a comment:


  • Nafta_lefa
    replied

    Tuossa muillekkin ihmeteltäväksi tuo bilteman värkki.

    Kamasa mainostaa että sillä voi samalla tarkastaa järjestelmän pitävyyden.

    Biltema taas kauppaa siihen erillistä värkkiä hintaan 149e?

    Leave a comment:


  • Will_E39
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    http://www.youtube.com/watch?v=t_4x65-BqDg

    Biltemassa oli 65€. Laadusta en tiedä. No , se vuotaa tai ei
    Mac tools teki noita ainakin joskus.
    miksen mä löydä biltemasta noita vehkeitä:think

    edit,löyty se sittenki ku otti silmät käteen...kellään tietoa tekeekö tollasella mitään?
    Last edited by Will_E39; 27-12-2010, 21:31.

    Leave a comment:


  • nut
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    http://www.youtube.com/watch?v=t_4x65-BqDg

    Biltemassa oli 65€. Laadusta en tiedä. No , se vuotaa tai ei
    Mac tools teki noita ainakin joskus.
    Ebayssä näky olevan 89 euroa hintaa tuolla Kamasan värkillä.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Nafta_lefa View Post


    Biltemassa oli 65€. Laadusta en tiedä. No , se vuotaa tai ei
    Mac tools teki noita ainakin joskus.

    Leave a comment:

Working...
X