memebuy23buy

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eetu
    replied
    Juuri ilmasin oman E34:sen M50B25:sen tuollatavalla, toimii hyvin ja lämpöä tulee taas kabiiniin.

    Leave a comment:


  • Nafta_lefa
    replied
    Tässäpä esimerkki tuosta alipaineella täytöstä:



    Tuossa esite:



    Mistäpä löytyisi tuollainen värkki kohtuu hintaan?

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Ihan sama käyttääkö siihen ilmaamiseen maan vetovoimaa vai erillistä alipaineistajaa, kummassakin tapauksessa oleelllista on se että ilma tulee nestekierron korkeimmasta kohdasta eli siitä ilmaruuvista. Ilmaa M52 jostain muualta alipaineistajallakin ja systeemiin jää ilmaa.

    M50/M52 on ihan naurettavan helppo ilmata kun tekee sen oikein eli päästämällä ilmat ilmaruuvista pois, paljon vaikeampaa saada luonnollisella kierrolla olevasta systeemistä ilmat pois termarin pienen reiän kautta.

    Eli paisarin korkin kautta imemällä systeemi ei ilmaannu täysin, toki jos käytetään kovaa alipainetta niin paljoa ilmaa ei jää mutta kaikkea ei voi saada pois korkin kautta imemällä.
    Jaa. Tähän asti jok'ikisestä autosta on tullut imaisemalla paisarinkorkista niin ilmat kuin nesteetkin ulos koik yhes koos. Eikä tunnu vaikuttavan lämppärin vesiventtiilin asentokaan. Sen jälkeen letkut on kasassa ja systeemissä jotain ehkä alle 0,1 kehää painetta. Täytön jälkeen ei ole tarvinnut yhtään lisäillä. Onko sulla päinvastaisia kokemuksia?

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Ite oon ottanu ilmat pois takarenkaasta, joskus lisännykki.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Will_E39 View Post
    no onhan se ny jo kumma jos alipainetäyttäjälläkää ei tee mitään,on ne merkillisen ihmeellisiä noi ilmausruuvit tuntuu kun näitä viimesiä juttuja lukenu et omaski konees tainnu jo letkut vaihella paikkaa...
    Siis tekee mutta pitää ymmärtää tuosta jäähdytysjärjestelmästä sen verran että ymmärtää että se ilmaruuvi on siinä syylärin päällä tarkoituksessa, eli koska alavesiletku lähtee syylärin ylälaidasta juuri tuon ilmauksen takia nesteen pitää syylärissä kiertää alakautta alavesiletkulle, ihan sama täytetäänkö järjestelmä alipaineella tai ylipaineella syylärin ylälaitaan alavesiletkun puolelle jää ilmaa jos sitä ei päästetä ruuvin kautta pois.

    Perinteisellä luonnollisella kierrolla olevassa ilma tulee aina syylärin ylälaitaan ja pääsee korkista pois eikä järjestelmä kaipaa syyläriin ilmaruuvia ja alipaineella ilmaus korkin kautta onnistuu ongelmitta.

    Leave a comment:


  • Will_E39
    replied
    no onhan se ny jo kumma jos alipainetäyttäjälläkää ei tee mitään,on ne merkillisen ihmeellisiä noi ilmausruuvit tuntuu kun näitä viimesiä juttuja lukenu et omaski konees tainnu jo letkut vaihella paikkaa...

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Niin minuakin.

    Ainoa idioottivarma tapa ilmata järjestelmä kerralla on imaista alipaine sinne ja sitten täyttää . Sitten letku kanisteriin ja tsup. Vaikka olisi W16-moottori ja lämppärin kennoja takajalkatilassa asti , sinne ei jää kuplaakaan ilmaa mihinkään. OK , halvin tuollainen laite maksaa 65€ mitä olen nähnyt mutta työkalujen oston vaihtoehtona on usein maksaminen korjaamolle.
    Ihan sama käyttääkö siihen ilmaamiseen maan vetovoimaa vai erillistä alipaineistajaa, kummassakin tapauksessa oleelllista on se että ilma tulee nestekierron korkeimmasta kohdasta eli siitä ilmaruuvista. Ilmaa M52 jostain muualta alipaineistajallakin ja systeemiin jää ilmaa.

    M50/M52 on ihan naurettavan helppo ilmata kun tekee sen oikein eli päästämällä ilmat ilmaruuvista pois, paljon vaikeampaa saada luonnollisella kierrolla olevasta systeemistä ilmat pois termarin pienen reiän kautta.

    Eli paisarin korkin kautta imemällä systeemi ei ilmaannu täysin, toki jos käytetään kovaa alipainetta niin paljoa ilmaa ei jää mutta kaikkea ei voi saada pois korkin kautta imemällä.
    Last edited by naukkis; 26-12-2010, 18:28.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Ja välillä oikein pistää ihmetyttämään ihmisten jääräpäisyys joihinkin asioihin....
    Niin minuakin.

    Ainoa idioottivarma tapa ilmata järjestelmä kerralla on imaista alipaine sinne ja sitten täyttää . Sitten letku kanisteriin ja tsup. Vaikka olisi W16-moottori ja lämppärin kennoja takajalkatilassa asti , sinne ei jää kuplaakaan ilmaa mihinkään. OK , halvin tuollainen laite maksaa 65€ mitä olen nähnyt mutta työkalujen oston vaihtoehtona on usein maksaminen korjaamolle.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Oon yllä itekkin käyttäny ilmausruuvia, mutta koskaan en oo kaikkea ilmaa saanu järjestelmästä pois (M52 ja M50) tuolla tyylillä.
    Btw, oon aina luullut että ylävesiletku on se joka menee syylärin yläreunaan ja alavesiletku alareunaan?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Ja välillä oikein pistää ihmetyttämään ihmisten jääräpäisyys joihinkin asioihin, E36:ssakin kun on tasan yksi ilmaruuvi ja ihmisille annetaan ohjeita miten ilmata systeemi koskematta em. ruuviin, itse kun olen antanut puhelimessa ilmausohjeita niin yleensä on kyllä riittänyt tieto että em. järjestelmän ilmaus vaatii sen ilmaruuvin aukaisun, yleensä ilmausongelmat on vain ja ainoastaan olleet siitä kiinni että em. ilmaruuvin olemassaolosta ei ole oltu edes tietoisia.

    Eli jos operaation on ilmata jäähdytysjärjestelmä ja systeemistä löytyy ilmausruuvi luulisi nyt useimmille tulevan ensimmäiseksi mieleen avata mokoma ja katsoa mitä vaikutusta järjestelmän täyttymiseen em. toimenpiteellä on, varsinkin kun systeemi on täysin tyhjä ko. ruuvin aukaisemalla menee varmaan 5 litraa nestettä lisää ihan vain täyttämällä syyläri uudestaan....

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Kyllä mä saan ainakin 6-7 litraa M52 koneeseen ilmausruuviin koskematta. Tullu pari kertaa laitettua.

    Missäs autossa sulla on toi M52 kone jos ilmausruuvi ei ole syylarin korkin vieressä vaan vesipumpun imupuolella? Meinaan onko noita erilaisia
    Syylärin korkin vieressä, siihen tulee alavesiletku kiinni, ylävesiletku eli termarilta tuleva letku menee syylärin toiselle puolelle noin puoleen väliin, aavistus suunniteltukin jäähdytysjärjestelmää eli koko syylärin jäähdytyspinta-ala on käytössä vasta termarin ollessa reilusti auki.

    Ja siis se ilmaruuvi on siinä syylärissä sen takia että koska neste kiertää syylärin alemman puoliskon kautta täytettäessä syyläriä ilma ei pääse yhtään mihinkään vaan osa syylärin alavesiletkun puolesta ja moottori jää täysin vedettömäksi ellei ilmaa päästetä pois jolloin neste pääsee nousemaan alakautta ylöspäin, jos täyttää syylärin ensin ja avaa ilmaruuvin vasta sen jälkeen ilma poistuu jonkinlaisella paineella pihalle.

    Ilmauksessa sinällään ei pitäisi olla minkäänlaista ongelmaa, ilmaruuvi on selvästi korkeammalla tuossa kuin kansi eli kun ilmaa niinkuin on tarkoitus ilma pääsee hyvin pois, mulla ainakaan ei ole ollut ikinä mitään ongelmia ilmauksessa, senkuin laittaa nesteet sisään. Ja koko systeemin päästessä tyhjäksi ilmaus ei ole yhtään sen vaikeampaa, kyllä se neste sinne pohjalle menee kun vain päästää ilmaa pois, viimeinen ilmaus on aina vaikein, varsinkaan jos ei ymmärrä sitä että se ilmaruuvi on vesipumpun imupuolella ja loppuilmaus pitää tehdä järjestelmä paineistettuna päästämällä painetta pihalle.

    Ja tiedän kyllä että monella on ongelmia noiden ilmauksessa mutta se johtuu vain ja ainoastaan siitä että ei ole minkäänlaista hajua ilmauksesta vaan nimenomaan yritetään tunkea systeemiin nestettä päästämättä ilmaa pois, jos järjestelmä on tiivis niin vaikeaa on.

    Ja jos et ilmaa päästää siitä syylärin ilmaruuvista pihalle ihan sama kuinka korkealle nestepintaa syylärin toisella puolella nostaa, kaikki ilma ei järjestelmästä pihalle pääse, eli se ilmaus siitä ilmaruuvista pitää tehdä aina. Järjestelmä kyllä sietää sen litran pari ilmaa syylärissä ilman että lämmityslaite alkaisi puhaltaa kylmää mutta siitä nimenomaan seuraa niitä kansivaurioita kun ilma siirtyy aina moottorin jäähtyessä kanteen ja lämmitessä takaisin syylärin puolelle, nopea jäähtyminen kansivalussa lman vaihtuessa nesteeksi aiheuttaa niitä halkeamisia, samasta syystähän moottoria ei pitäisi käyttää ilmatessa kuin lyhyitä hetkiä kerrallaan, kuumaksi asti pääsevä kansi saattaa haljeta kun neste sen nopeasti jäähdyttää.
    Last edited by naukkis; 26-12-2010, 16:38.

    Leave a comment:


  • tmth
    replied
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Kyllä mä saan ainakin 6-7 litraa M52 koneeseen ilmausruuviin koskematta. Tullu pari kertaa laitettua.

    Missäs autossa sulla on toi M52 kone jos ilmausruuvi ei ole syylarin korkin vieressä vaan vesipumpun imupuolella? Meinaan onko noita erilaisia
    Ainakin E39:ssä on ilmausruuvi myös termostaattikotelossa ylävesiletkun lähdössä. On kuitenkin myös syylärissä.

    Useita M5x moottoreita tullut ilmattua, ja aina onnistuu tuolla pullolla, joskus nopeammin ja joskus vähän vaikeammin, mutta kuitenkin kohtuu helposti.

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Kyllä mä saan ainakin 6-7 litraa M52 koneeseen ilmausruuviin koskematta. Tullu pari kertaa laitettua.

    Missäs autossa sulla on toi M52 kone jos ilmausruuvi ei ole syylarin korkin vieressä vaan vesipumpun imupuolella? Meinaan onko noita erilaisia

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tuota.... me olemme näitä tässä kolarikorjaushommassa on jouduttu ilmaamaan viimeisen 15-vuotta useita kymmeniä ja voin todellakin luvata että nämä sinun "teoriasi" m50/e36 ilmaamisesta on ihan puhtaasti oman mielikuvituksesi tuotetta ja puhdasta BS:ää jota ei nyt juuri tässä topikissa kaivattaisi, ettei vain kukaan vahingossakan ota näitä trollijuttuja ihan tosissaan.
    Tämä nyt on ihan yleisesti tiedossa kaikilla vähänkään BMW:tä huoltavissa firmoissa ja jos/kun lukee tätä topikkia hiemankaan taakseppäin, niin pitää olla todellinen idiootti muuta väittäessään. Tästä jos mistä EI VOI olla mitään muuta mielipidettä/tietoa.
    e36/m50+m52 yhdistelmä täysin tyhjennettyään EI vain ilmaannu ilman "pullopatenttia" tai rankkaa alipaineistamista 100% varmuudella. Piste!
    Siis miten vaikkapa M52 voisi ylipäätään olla ilmaantumatta, ilmalla on aika esteetön pääsy pois kunhan vain ilmaa sen niinkuin on tarkoitettu eli ilmaruuvin kautta täyttövaiheessa ja loput järjestelmä paineistettuna. Siinä vaiheessa kun lämpömittari ei näytä mitään/lämppäri ei työnnä lämmintä moottorissa on sangen vähän nestettä ja ilmaa pois päästämällä sinne saa varmasti reilusti lisää.

    Ja siis syylärin rakenne on tuon käänteisen kierron takia sellainen että edes syyläri ei täyty kokonaan ellei ilmaa päästä täyttövaiheessa pois, eli moottoriin ei ilmaruuviin koskematta saa todennäköisesti yhtään vettä sisään.

    Ja koska tuo ilmaruuvi on siis vesipumpun imupuolella ei sitä kannata pitää auki moottorin käydessä pitkiä aikoja, korkki kiinni järjestelmän kerättyä painetta pikainen aukaisu työntää mahdolliset viimeiset ilmat pihalle.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Si
    Ja tuo ilmaa käytännössä ihan itsestään, muutakuin ilmaruuvi auki ja syylärin nestettä niin kauan kuin menee, ilmalla on aivan vapaa reitti pois koneesta kunhan vain ilmaruuvi on auki.

    En muista miten M50:ssä oli tuo nestekierto.

    Ja kannen takaosaan ei jää ilmaa, kunhan nesteen saa kiertämään ja systeemin paineistettua(eli se syylärin korkki kiinni kun aletaan käyttämään lämpöiseksi) ilma poistuu, jos ei poistuisi ei koko jäähdytysjärjestelmä voisi toimia ikinä kunnolla.
    Tuota.... me olemme näitä tässä kolarikorjaushommassa on jouduttu ilmaamaan viimeisen 15-vuotta useita kymmeniä ja voin todellakin luvata että nämä sinun "teoriasi" m50/e36 ilmaamisesta on ihan puhtaasti oman mielikuvituksesi tuotetta ja puhdasta BS:ää jota ei nyt juuri tässä topikissa kaivattaisi, ettei vain kukaan vahingossakan ota näitä trollijuttuja ihan tosissaan.
    Tämä nyt on ihan yleisesti tiedossa kaikilla vähänkään BMW:tä huoltavissa firmoissa ja jos/kun lukee tätä topikkia hiemankaan taakseppäin, niin pitää olla todellinen idiootti muuta väittäessään. Tästä jos mistä EI VOI olla mitään muuta mielipidettä/tietoa.
    e36/m50+m52 yhdistelmä täysin tyhjennettyään EI vain ilmaannu ilman "pullopatenttia" tai rankkaa alipaineistamista 100% varmuudella. Piste!

    Leave a comment:

Working...
X