Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nafta_lefa
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 33
    • Tornio

    Aiheuttaako näissä M50 mitään haittaa jos poraa termostaattiin parinkolmenmillin reiän? Pääsis ilma poistumaan koneesta jo ennen termostaatin avautumista. Hiemanhan tuo saattaa lämpenemistä hidastaa, mutta eipä nämä bensasyöpöt mitään kylmiä autoja ole muutenkaan.

    Ex e34 m20:seen tuli porattua termostaattiin parikin reikää ja kylläpä olikin ilmaaminen helppoa sen jälkeen.
    Last edited by Nafta_lefa; 02-12-2013, 22:07.

    Comment

    • Spiddu
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 3564
      • Nla

      Originally posted by Nafta_lefa View Post
      Aiheuttaako näissä M50 mitään haittaa jos poraa termostaattiin parinkolmenmillin reiän? Pääsis ilma poistumaan koneesta jo ennen termostaatin avautumista. Hiemanhan tuo saattaa lämpenemistä hidastaa, mutta eipä nämä bensasyöpöt mitään kylmiä autoja ole muutenkaan.

      Ex e34 m20:seen tuli porattu termostaattiin parikin reikää ja kylläpä olikin ilmaaminen helppoa sen jälkeen.

      Turkimpa on haittaa, ainakin osassa tarvike termareissa on pieni reikä.
      BMW F30 330e 2017

      Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
      e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

      Comment

      • Nafta_lefa
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 33
        • Tornio

        Eipä se näköjään tee autuaaksi bemarin kanssa tuo jäähdytysjärjestelmän alipainetäyttölaitekkaan.

        Hommasin tuollaisen laser täyttölaitteen:


        Kompressorissa riitti potkua lutkuttaa noin -0,7barin alipaine. Termostaattiremontin jälkeen koneeseen meni tuolla viitisen litraa ja loput pari litraa ilmausruuvin reiästä kaataen. Perinteisellä limpsapullo tavalla sitten vielä varmistus ettei jää ilmaa. Eli eipä mahdottomasti helpannut.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16460
          • Asikkala

          Originally posted by Nafta_lefa View Post
          Eipä se näköjään tee autuaaksi bemarin kanssa tuo jäähdytysjärjestelmän alipainetäyttölaitekkaan.

          Hommasin tuollaisen laser täyttölaitteen:


          Kompressorissa riitti potkua lutkuttaa noin -0,7barin alipaine. Termostaattiremontin jälkeen koneeseen meni tuolla viitisen litraa ja loput pari litraa ilmausruuvin reiästä kaataen. Perinteisellä limpsapullo tavalla sitten vielä varmistus ettei jää ilmaa. Eli eipä mahdottomasti helpannut.
          Ei ilmaruuvin reiästä tarvitse kaataa yhtään jos homman tekee kunnolla eikä millään limsapullolla...

          Comment

          • Adky
            Bimmer Fanatic
            • May 2013
            • 250
            • Turku

            Älkää nyt helvetti taas alottako tätä. Antaa kaikkien ilmata kuten haluaa, jokanen vastatkoon omista pahveistaan.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Originally posted by Nafta_lefa View Post
              Eipä se näköjään tee autuaaksi bemarin kanssa tuo jäähdytysjärjestelmän alipainetäyttölaitekkaan.

              Hommasin tuollaisen laser täyttölaitteen:


              Kompressorissa riitti potkua lutkuttaa noin -0,7barin alipaine. Termostaattiremontin jälkeen koneeseen meni tuolla viitisen litraa ja loput pari litraa ilmausruuvin reiästä kaataen. Perinteisellä limpsapullo tavalla sitten vielä varmistus ettei jää ilmaa. Eli eipä mahdottomasti helpannut.
              Toi 0,7 ei riitä, siitä se johtuu. Se pitää saada kunnolla tyhjäksi ja sen jälkeen kun imasee niin sielä ei ilmaa ole. Ei oo itelläkään toimineet noi halvemman pään alipainevehkeet oikein. Mut ei se mikään pakollinen värkki olekaan kyllä. Kunnollisilla laitteilla se vaan sujuu tsup-kädenkäänteessä.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • bmw323it
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1827
                • N/A

                Originally posted by petrolhead View Post
                Toi 0,7 ei riitä, siitä se johtuu.
                Jos 0.7 ei riitä, niin paljonko sitä alipainetta pitäisi olla että riittäisi?

                On meinaan 0.7 bar jo aika karu alipaineeksi.
                Nyt:
                BMW 530e (g30)
                BMW 335i (e90)
                BMW 323iC (e36)
                BMW 850i (e31)
                Golf GTE
                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                Comment

                • Mikkeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2011
                  • 805
                  • Suomi

                  Onhan se 0.7 jo aika voimakas alipaine, mutta jos ymmärrän oikein, niin 1.0 on jo täydellinen tyhjiö?
                  Eli 0.7 alipaine 10 litran tilavuudessa, tarkoittaa kolmea litraa ilmaa, noin karkeasti.

                  Täydelliseen tyhjiöön kun päästää nestettä, se täyttää sen koko tilan. Sitä ilmeisesti haetaan tällä alipaineen avulla täyttämisellä?

                  Mites tuo masiina toimii? Siinä on ilmeisesti jokin systeemi millä saadaan sitä nestettä lisättyä samalla?
                  TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                  TDS osaa.

                  Comment

                  • Jaszka
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2011
                    • 92
                    • Maapallo

                    Tein sillee, että kylmänä kaadoin 4-5 L jääh.nestettä todella hitaasti ilmausruuvi auki. Nestettä meni "järjestelmään" ja pais.säiliöön jäi noin kalt rajaan asti. Seuraavaksi siirsin auton ylämäkeen keula ylös. Puhallin oli täysillä ja painelin alaletkua ilmausruuvi auki jotai puol tuntia lypsin. Kunnes kuuma ilmaa enää näyttänyt tulevan. Sitten kävin tiellä ajelemas, lämmintä ilmaa alko tulla puhaltimesta. Sammutin auton ja katsoin tilanteen neste noin kalt kohalla. Parin tunni päästä kävin uudestaan pikku lenkin heittämäs, mut sitten olikin nestettä pursunut korkin välistä eli pinta noussut täyteen? En lypsänyt tarpeeksi? Mitä kantsis tehä?
                    E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16460
                      • Asikkala

                      Originally posted by Jaszka View Post
                      Tein sillee, että kylmänä kaadoin 4-5 L jääh.nestettä todella hitaasti ilmausruuvi auki. Nestettä meni "järjestelmään" ja pais.säiliöön jäi noin kalt rajaan asti. Seuraavaksi siirsin auton ylämäkeen keula ylös. Puhallin oli täysillä ja painelin alaletkua ilmausruuvi auki jotai puol tuntia lypsin. Kunnes kuuma ilmaa enää näyttänyt tulevan. Sitten kävin tiellä ajelemas, lämmintä ilmaa alko tulla puhaltimesta. Sammutin auton ja katsoin tilanteen neste noin kalt kohalla. Parin tunni päästä kävin uudestaan pikku lenkin heittämäs, mut sitten olikin nestettä pursunut korkin välistä eli pinta noussut täyteen? En lypsänyt tarpeeksi? Mitä kantsis tehä?
                      Lue post #1 ja tee niinkuin siinä neuvotaan.

                      Comment

                      • Jaszka
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2011
                        • 92
                        • Maapallo

                        Eli ilmausruuvi kiini lypsämisvaiheesa, kun kone päälä?
                        E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8262
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          Originally posted by Jaszka View Post
                          Eli ilmausruuvi kiini lypsämisvaiheesa, kun kone päälä?
                          kyllä.. Itse päästän ilmausruuvista ilmoja pois aina välillä lypsämisien välissä.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Jaszka View Post
                            Tein sillee, että kylmänä kaadoin 4-5 L jääh.nestettä todella hitaasti ilmausruuvi auki. Nestettä meni "järjestelmään" ja pais.säiliöön jäi noin kalt rajaan asti.
                            No siis kaadat sen paisarin täyteen nestettä etkä mihinkään ylärajaan ilmaruuvi auki niin kauan kuin nestettä menee, kone sammuksissa. Mitään muuta ei tarvii tehä, letkujen lypsäminen yms. tekee kyllä hyvän mielen mutta mitään hyötyä siitä ei ole.

                            Niin ja kun siitä ilmaruuvista tulee vain nestettä ulos ilmaruuvi ja paisarin korkki kiiinni ja käyntiin ja lämpöiseksi, systeemi ilmaa itsensä loppuun ja nestepinta asettuu aika tarkasti kalt rajaan kylmänä.

                            Ja nesteitä laitettaessa kone ehdottomasti sammuksissa.

                            Se vesi ei pääse moottoriin muuta kautta kuin ylävesiletkua pitkin ja neste paisarin kalt merkissä moottoriin ei vielä mene nestettä ollenkaan. Jos kone on M52 niin nestettä pitäisi mennä tyhjään systeemiin ainakin noin 9l suoraan kaatamalla.
                            Last edited by naukkis; 27-04-2014, 14:38.

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8262
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              Originally posted by naukkis View Post
                              No siis kaadat sen paisarin täyteen nestettä etkä mihinkään ylärajaan ilmaruuvi auki niin kauan kuin nestettä menee, kone sammuksissa. Mitään muuta ei tarvii tehä, letkujen lypsäminen yms. tekee kyllä hyvän mielen mutta mitään hyötyä siitä ei ole.

                              Niin ja kun siitä ilmaruuvista tulee vain nestettä ulos ilmaruuvi ja paisarin korkki kiiinni ja käyntiin ja lämpöiseksi, systeemi ilmaa itsensä loppuun ja nestepinta asettuu aika tarkasti kalt rajaan kylmänä.

                              Ja nesteitä laitettaessa kone ehdottomasti sammuksissa.
                              Joo joo.. näitä luuloja ihan turha jaella...
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by peto2 View Post
                                Joo joo.. näitä luuloja ihan turha jaella...
                                No joku vois linkittää sen BMW:n workshop manualin ohjeen, tuo kone on maailman helpoin ilmattava jos ei nyt tee noita yleisiä perusvirheitä eli jättää nestepinnan kalt-merkkiin ja "ilmailee" kone käynnissä niin pitkään kun viimeinenkin vesipisara on moottorista haihtunut.

                                Jos ei sitä osaa ilmata niin ei ehkä kannattaisi jaella huonoja ilmausneuvojakaan, se BMW:n ohje toimii satavarmasti kun vain tekee niinkuin siinä sanotaan eikä sovella jotain moottori käynnissä nestettä vain kalt-merkkiin asti tyyliä tai ilmaruuvi kiinni tekniikkaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎