E46 Kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vildemar
    replied
    Auto e46 330cdA 204hp. Vuotaa öljyä koneesta ja pakoputkesta nokea maahan, mistähän johtuu? Kenties turbo vuotaa?

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Originally posted by TheJukke View Post
    Helvetti. Huomasin tänään että ajovalojen pesurin se luukku on tipahtanu ja vissiin kans se itte pesuri sieltä sisältä... Mistähän nuita saa uusia tai käytettyjä ja mihin hintaan? Periaatteessa siihen vois vaan sen luukun heittää päälle ku eipä nuita valonpesimiä tuu tarvittua ku tulee puunailtua autoa kohtuu useesti
    Jos olisi pesurin suutinosa irronnut niin päästää pesurin säiliön tyhjäksi.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Originally posted by kani View Post
    Vaihdettiinko autoon myös öljynsuodatin? Alkuperäinen/tarvike (??)

    Jos suodatinjalan tiivistettä vaihtaessa ei päässyt roskaa moottoriin niin tuskinpa siinä mitään tapahtui. Paljonko kilometrejä autossa on??

    Itsellä oli pidemmän aikaa kone irti niin joku nostaja naputti muutaman minuutin mutta sen jälkeen ei ole naputellut. Hetken ehdin olla jo huolissani että jäikö jotain jumiimaan pitkän seisonnan jälkeen.

    Ehkä STP engine flushia voisi koittaa? Ennemmin veikkaisin että kyse on ihan sattumasta tai öljynvaihdon yhteydessä on lähtenyt jotain vanhaa karstaa kiertoon koneessa. Onko autolla ajettu paljon öljynvaihdon jälkeen?? Sammuuko öljynpainevalo normaalisti kun moottorin käynnistää?

    Jos on ajeltu vain kaupunkiajoa niin pieni jalottelu motarilla kierroksilla voi tehdä hyvää sekin..
    Ilmeisesti tarvike suodatin.
    Ajettu 140tkm.
    Ajettu vaihdon jälkeen arviolta parisen sataa kilometriä.
    Öljypainevalo sammuu niin kuin pitääkin.
    Ennen suodattimenjalan tiivisteen vaihtoa öljyvalo kävi satunnaisesti moikkaamassa.

    Täytyypi käskeä antamaan monoa ja ajamaan koneen kunnolla lämpimäksi.

    Leave a comment:


  • janne30
    replied
    Originally posted by TheJukke View Post
    Helvetti. Huomasin tänään että ajovalojen pesurin se luukku on tipahtanu ja vissiin kans se itte pesuri sieltä sisältä... Mistähän nuita saa uusia tai käytettyjä ja mihin hintaan? Periaatteessa siihen vois vaan sen luukun heittää päälle ku eipä nuita valonpesimiä tuu tarvittua ku tulee puunailtua autoa kohtuu useesti
    Tuskin on muu tippunu ku peitelätkä. Otappa kuva siitä reiästä vaikka.

    Leave a comment:


  • TheJukke
    replied
    Ei ole xenoneita

    Leave a comment:


  • ohohh
    replied
    Jo sulla on xenonit niin on pakolliset leimalla.

    Leave a comment:


  • TheJukke
    replied
    Helvetti. Huomasin tänään että ajovalojen pesurin se luukku on tipahtanu ja vissiin kans se itte pesuri sieltä sisältä... Mistähän nuita saa uusia tai käytettyjä ja mihin hintaan? Periaatteessa siihen vois vaan sen luukun heittää päälle ku eipä nuita valonpesimiä tuu tarvittua ku tulee puunailtua autoa kohtuu useesti

    Leave a comment:


  • janne30
    replied
    Originally posted by stts View Post
    1) Onko 320d 110kW-moottorin jakoketjun venyminen kuinka yleinen ongelma? Vai onko ne näissä pääsääntöisesti "koneen iän" kestäviä hiluja? Lähinnä tyhjäkäynnillä kuulostaa sellainen tasainen "helisevä-laahaus" minkä äänenä miellän jakoketjun ääneksi. Aivan äänetönhän ketju ei kai voi ollakaan, mutta mielestäni ääni on hieman lisääntynyt tässä viime aikoina. Moottorilla kilometrejä 350tkm. Tyhjäkäynti on tasaista, mutta joskus moottori kylmänä ajossa pintakaasulla esiintyy pientä nykimistä, joka poistuu kaasun lisäyksellä ja/tai vaihtamalla suurempaa vaihdetta (kierrokset alemmas). Öljynvaihtovälin loppupäässä olen huomannut käyntiäänen muuttuvan yleensä hieman "karkeammaksi". Muuten vedot on ajokilometreihin nähden hyvin tallella.

    2) Toinen kysymykseni kuuluu, miten kampiakselin (tasapaino)hihnapyörä oireilee tai ääntää ennen kuin se on sanoutunut irti? Vai onko ilman kuultavaa varoitusta mennyt kerta laakista? Esiintyykö joku poikkeava äännähdys moottoria käynnistäessä tai sammuttaessa?

    3) Sitten vielä, jostain vaihteiston suunnalta kuuluu kaasulla pientä kahinaa ja vaihdetta vaihtaessa kuuluu ajoittain kolahdus kardaanin suunnalta. Kilometrien perusteella olen henkisesti varautunut VP-kytkin remppaan. Kahina on epätodennäköisemmin peräisin esim. kampiakselin laakeroinnista? Kardaanin kuminivel, kannatinlaakeri, keskikohdan muoviholkit, sekä vaihteiston puolen pultit on vaihdettu n. 30tkm sitten. Pienesti täristää isommalla kaasulla, mutta sekin voi olla VP:stä johtuvaa? Taka-apurungon ja tasauspyörästön kiinnitysten kumit on myös vaihdettu n. 30tkm sitten, samoin vaihdelaatikon tukikumit.

    4) Niin ja, mistä olette hankkineet parhaan hinta-laadun (lue myös istuvat) umpioiden pleksit, vai onko hinnan puolesta sama tilata uudet umpiot plekseillä? Valoina perus halogeenit. Tuleeko umpioiden tai pleksien mukana aina myös kaikki uudet tiivisteet mukana - myös pleksin ja konepellin väliin jne.? Pleksin/Umpiosetin valmistaja ja hintaluokka?

    Kiitän, jos jotkut teistä viitsisivät vastailla!
    2) molemmista 320d m47n autoista menny juuri tuo hihnapyörä paskaksi. Aikasemmassa autossa pyöri epätasapainossa ja täristi. Nykyisessä ei varoitellut ja startatessa lähti paikoiltaan

    4) ostin tarvike pleksit schmiedmannilta ja tivisteet tuli mukana. Eikä ollu kallis reissu.

    Leave a comment:


  • kani
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Tässä kun on öljynsuodattimenjalasta puhe niin sopivasti olisi kysymys tuohon liittyen, ehkä liittyy siihen.

    Enon e46 M54:een vaihdettu juurikin kuukausi takaperin öljynsuodattimenjalan tiiviste, koska vuosi siitä välistä. Vaihdon jälkeen tuli jatkettua vanhoilla öljyillä ja auto pelasi hyvin.
    Viime viikonloppuna samaan moottoriin vaihdettiin castrolin öljyt ja sen jälkeen alkoivat nostajat napsuttamaan. Napsuttavat arviolta 15-20s käynnistyksen jälkeen.
    Vaihdettiinko autoon myös öljynsuodatin? Alkuperäinen/tarvike (??)

    Jos suodatinjalan tiivistettä vaihtaessa ei päässyt roskaa moottoriin niin tuskinpa siinä mitään tapahtui. Paljonko kilometrejä autossa on??

    Itsellä oli pidemmän aikaa kone irti niin joku nostaja naputti muutaman minuutin mutta sen jälkeen ei ole naputellut. Hetken ehdin olla jo huolissani että jäikö jotain jumiimaan pitkän seisonnan jälkeen.

    Ehkä STP engine flushia voisi koittaa? Ennemmin veikkaisin että kyse on ihan sattumasta tai öljynvaihdon yhteydessä on lähtenyt jotain vanhaa karstaa kiertoon koneessa. Onko autolla ajettu paljon öljynvaihdon jälkeen?? Sammuuko öljynpainevalo normaalisti kun moottorin käynnistää?

    Jos on ajeltu vain kaupunkiajoa niin pieni jalottelu motarilla kierroksilla voi tehdä hyvää sekin..

    Leave a comment:


  • pouri
    replied
    Ykkös ja neloskohtiin osaan vastata.
    1. Kyllä näiden M47 koneiden pitäisi olla kestäviä. Eipä tälläkään palstalla näiden jakopäistä juuri juttua ole. Samaa pientä nykimistä esiintyy omassa vastaavalla moottorilla olevassa satunnaisesti kylmällä. Syytä en tiedä.

    4. Itse ostin ebaystä lamppujen pleksit. Mukana tuli ainoastaan pleksit, ei mitään tiivisteitä ym. En enää löytänyt myyjän nimeä sähköpostista, kun tästä on jo aikaa. Multa löytyy ylimääräiset ajovalojen tiivisteet tuolta myyntipalstalta jos tarvetta.

    Originally posted by stts View Post
    1) Onko 320d 110kW-moottorin jakoketjun venyminen kuinka yleinen ongelma? Vai onko ne näissä pääsääntöisesti "koneen iän" kestäviä hiluja? Lähinnä tyhjäkäynnillä kuulostaa sellainen tasainen "helisevä-laahaus" minkä äänenä miellän jakoketjun ääneksi. Aivan äänetönhän ketju ei kai voi ollakaan, mutta mielestäni ääni on hieman lisääntynyt tässä viime aikoina. Moottorilla kilometrejä 350tkm. Tyhjäkäynti on tasaista, mutta joskus moottori kylmänä ajossa pintakaasulla esiintyy pientä nykimistä, joka poistuu kaasun lisäyksellä ja/tai vaihtamalla suurempaa vaihdetta (kierrokset alemmas). Öljynvaihtovälin loppupäässä olen huomannut käyntiäänen muuttuvan yleensä hieman "karkeammaksi". Muuten vedot on ajokilometreihin nähden hyvin tallella.

    2) Toinen kysymykseni kuuluu, miten kampiakselin (tasapaino)hihnapyörä oireilee tai ääntää ennen kuin se on sanoutunut irti? Vai onko ilman kuultavaa varoitusta mennyt kerta laakista? Esiintyykö joku poikkeava äännähdys moottoria käynnistäessä tai sammuttaessa?

    3) Sitten vielä, jostain vaihteiston suunnalta kuuluu kaasulla pientä kahinaa ja vaihdetta vaihtaessa kuuluu ajoittain kolahdus kardaanin suunnalta. Kilometrien perusteella olen henkisesti varautunut VP-kytkin remppaan. Kahina on epätodennäköisemmin peräisin esim. kampiakselin laakeroinnista? Kardaanin kuminivel, kannatinlaakeri, keskikohdan muoviholkit, sekä vaihteiston puolen pultit on vaihdettu n. 30tkm sitten. Pienesti täristää isommalla kaasulla, mutta sekin voi olla VP:stä johtuvaa? Taka-apurungon ja tasauspyörästön kiinnitysten kumit on myös vaihdettu n. 30tkm sitten, samoin vaihdelaatikon tukikumit.

    4) Niin ja, mistä olette hankkineet parhaan hinta-laadun (lue myös istuvat) umpioiden pleksit, vai onko hinnan puolesta sama tilata uudet umpiot plekseillä? Valoina perus halogeenit. Tuleeko umpioiden tai pleksien mukana aina myös kaikki uudet tiivisteet mukana - myös pleksin ja konepellin väliin jne.? Pleksin/Umpiosetin valmistaja ja hintaluokka?

    Kiitän, jos jotkut teistä viitsisivät vastailla!

    Leave a comment:


  • Rider
    replied
    Originally posted by -weke- View Post
    Ei paha homma ollenkaan. Ilmansuodatinkotelo, laturi, moniurahihna ja hihnankiristin poies. Laturin irroittamisen jälkeen löytyy 6 kpl suodatinjalan pultteja (kahta eri mittaa). Ympäristön huolellinen puhditus ennen jalan irroittamista. Tiivistepinnan puhdistus ja uusi tiiviste paikalleen liiman kera. Ammattilainen tekee nopeasti, ekakertalainen varaa aikaa 1-3h.

    Näin ainakin M54:ssä
    Samalla vaivallahan se kannattaa huohotinjärjestelmä ml. separaattori vaihtaa.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Tässä kun on öljynsuodattimenjalasta puhe niin sopivasti olisi kysymys tuohon liittyen, ehkä liittyy siihen.

    Enon e46 M54:een vaihdettu juurikin kuukausi takaperin öljynsuodattimenjalan tiiviste, koska vuosi siitä välistä. Vaihdon jälkeen tuli jatkettua vanhoilla öljyillä ja auto pelasi hyvin.
    Viime viikonloppuna samaan moottoriin vaihdettiin castrolin öljyt ja sen jälkeen alkoivat nostajat napsuttamaan. Napsuttavat arviolta 15-20s käynnistyksen jälkeen.

    Mahtaakohan napsutus liittyä tuohon öljynsuodattimenjalkaan jollain tavalla?

    Entiset öljyt olivat samaa laatua kuin vaihdetut öljyt.

    Menee melkoisen kummalliseksi. :think

    E: Öljyt jo monessa vaihdossa laitettu castrol edge 5w-30.
    Tulipa mieleen ettei suodattimen mukana tullut sitä pientä tiivistettä alapäähän (kuvassa nr.5 http://bmwfans.info/parts-catalog/E4...em_oil_filter/). Voiko tuon pienen tiivisteen vaihtamattomuus muka aiheuttaa noin suurta ongelmaa nostajille?

    Itsekin vaihdoin omaan öljyt jo jonkin aikaa sitten, eikä mullakaan tullut mukana samaista pientä tiivistettä. Ei mulla kyllä alkanut nostajat napsuttaa. :think

    E2: Spekulaatio jatkuu.
    Voisiko vika olla tuossa suodattimenjalassa oleva takaiskuventtiili?

    Kuvassa alhaalla pyöreä, niinkuin tekstissäkin käy ilmi:



    Ei ainakaan fanssi tunne koko osaa ja umpimähkää kuuklettelu ei tuota tulosta. Ei ilmeisesti taida saada erikseen ja täytyisi tilata marmorilta uusi suodattimenjalka?
    Last edited by |foder|; 27-10-2014, 20:29.

    Leave a comment:


  • -weke-
    replied
    Originally posted by joku2 View Post
    Minkälainen homma on vaihtaa öljynsuodattimen jalan tiiviste? Mitä täytyy purkaa pois tieltä ja paljonko tulisi varata aikaa?
    Ei paha homma ollenkaan. Ilmansuodatinkotelo, laturi, moniurahihna ja hihnankiristin poies. Laturin irroittamisen jälkeen löytyy 6 kpl suodatinjalan pultteja (kahta eri mittaa). Ympäristön huolellinen puhditus ennen jalan irroittamista. Tiivistepinnan puhdistus ja uusi tiiviste paikalleen liiman kera. Ammattilainen tekee nopeasti, ekakertalainen varaa aikaa 1-3h.

    Näin ainakin M54:ssä
    Last edited by -weke-; 27-10-2014, 17:01.

    Leave a comment:


  • Smack
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Kiitoskia vastanneille. Ei siinä taida sitten olla muuta vaihtoehtoa kuin alkaa kyttäämään käytettyä sopivaa webastoa tai eeberiä.

    E: Säteilylämppäri öljypohjassa kiinni niin eikös se silloin vain öljyjä lämmitä? Ainakin mun logiikalla.
    Minun edelliseen 320d laitatin letkulämppärin, muistaakseni motonestista ostin. Sehän lämmittää nestettä ja lämmön näkee ihan lämpömittarin viisarista, sen verran reilusti lämmittää.

    Leave a comment:


  • stts
    replied
    1) Onko 320d 110kW-moottorin jakoketjun venyminen kuinka yleinen ongelma? Vai onko ne näissä pääsääntöisesti "koneen iän" kestäviä hiluja? Lähinnä tyhjäkäynnillä kuulostaa sellainen tasainen "helisevä-laahaus" minkä äänenä miellän jakoketjun ääneksi. Aivan äänetönhän ketju ei kai voi ollakaan, mutta mielestäni ääni on hieman lisääntynyt tässä viime aikoina. Moottorilla kilometrejä 350tkm. Tyhjäkäynti on tasaista, mutta joskus moottori kylmänä ajossa pintakaasulla esiintyy pientä nykimistä, joka poistuu kaasun lisäyksellä ja/tai vaihtamalla suurempaa vaihdetta (kierrokset alemmas). Öljynvaihtovälin loppupäässä olen huomannut käyntiäänen muuttuvan yleensä hieman "karkeammaksi". Muuten vedot on ajokilometreihin nähden hyvin tallella.

    2) Toinen kysymykseni kuuluu, miten kampiakselin (tasapaino)hihnapyörä oireilee tai ääntää ennen kuin se on sanoutunut irti? Vai onko ilman kuultavaa varoitusta mennyt kerta laakista? Esiintyykö joku poikkeava äännähdys moottoria käynnistäessä tai sammuttaessa?

    3) Sitten vielä, jostain vaihteiston suunnalta kuuluu kaasulla pientä kahinaa ja vaihdetta vaihtaessa kuuluu ajoittain kolahdus kardaanin suunnalta. Kilometrien perusteella olen henkisesti varautunut VP-kytkin remppaan. Kahina on epätodennäköisemmin peräisin esim. kampiakselin laakeroinnista? Kardaanin kuminivel, kannatinlaakeri, keskikohdan muoviholkit, sekä vaihteiston puolen pultit on vaihdettu n. 30tkm sitten. Pienesti täristää isommalla kaasulla, mutta sekin voi olla VP:stä johtuvaa? Taka-apurungon ja tasauspyörästön kiinnitysten kumit on myös vaihdettu n. 30tkm sitten, samoin vaihdelaatikon tukikumit.

    4) Niin ja, mistä olette hankkineet parhaan hinta-laadun (lue myös istuvat) umpioiden pleksit, vai onko hinnan puolesta sama tilata uudet umpiot plekseillä? Valoina perus halogeenit. Tuleeko umpioiden tai pleksien mukana aina myös kaikki uudet tiivisteet mukana - myös pleksin ja konepellin väliin jne.? Pleksin/Umpiosetin valmistaja ja hintaluokka?

    Kiitän, jos jotkut teistä viitsisivät vastailla!

    Leave a comment:

Working...
X