Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    Veikkaisin, että osasyy tuohon E46:n uraherkkyyteen on vanteiden ET luku. Vakiovanteet on ET:llä 47 ja siten melko sisässä.
    Jos taas haluaa laittaa vähänkään leveämmät ja isommat vanteet alle niin ET pitää äkkiä olla jotain luokkaa 30-35. Tuolla on se vaikutus, että vanteen keskilinja tulee paljon ulommaksi ja luultavasti samalla "olkavarteen" renkaasta vaikuttava momentti kasvaa huomattavasti. Pyörä siis oikeastaan pääsee ohjailemaan enemmän.

    Esim. Ykköskoppanen Toyota Avensishan aikoinaan oli herkkä tuolle vanteen ET:lle. Jos muutti vakiosta niin jopas alkoi uria etsiä.

    Niin ja sitten jos miettii esim. 5- sarjan bemareita niin yleensä vanteiden ET:tä ei tarvitse muuttaa vaikka punois kuinka leveitä renkaita alle.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      Joo. Parhaimmillaan se on vähän parempi kuin keskinkertainen, mutta kamallimmillaan lähes ajokelvoton ja hengenvaarallinen. Mulla ei oo kokemusta mistään erityisen pienellä et:llä olevista vanteista. Omat on menny aina 35-40 haarukkaan. On sitä vetelyä silti ollut. Rengastuskin vaikuttaa, mutta ennen kaikkea se on kyllä mielestäni tuo camber, joka niitä murheita aiheuttaa. Esim E36 rauhottui täysin säädettävillä yläpäilla, kun camberin sai kohdalleen edestä ja takaa.

      Comment

      • TiC
        Bimmer Rookie
        • Oct 2002
        • 99
        • Kanta-Häme

        Originally posted by Hemi View Post
        Etucamber:ia on tosiaan liikaa varsinkin oikealla. Onko stopparit poistettu? Lisäsäätö vingutettu?
        Tosin täysin uriin tuntemattomaksi et sitä saa ko.Fuldalla, joten jo pelkkä renkaiden vaihto poistaa 80% ongelmasta.
        En tiedä onko stopparit poistettu.. Näkeekö sen ihan vaan konepellin avaamalla vai täytyykö jotain purkaa tieltä pois? Auto on ollut mulla vasta hetken, joten en ole ehtinyt vielä tarkasti tutustumaan...

        Ensi kesäksi olis tarkotus rengastaa auto 18" tai 19" vanteilla leveydeltään 8-10". Mitä rengasta kannattaisi kääntää alle? Nankang NS-2 taitaa olla Hemin suositus? Jos rengas vaihtuu "urakäyttäytymiseltään" parempaan mutta samalla tuumakoko kasvaa niin ei taida uraherkkyys lopulta juurikaan helpottua?

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by TiC View Post
          En tiedä onko stopparit poistettu.. Näkeekö sen ihan vaan konepellin avaamalla vai täytyykö jotain purkaa tieltä pois? Auto on ollut mulla vasta hetken, joten en ole ehtinyt vielä tarkasti tutustumaan...

          Ensi kesäksi olis tarkotus rengastaa auto 18" tai 19" vanteilla leveydeltään 8-10". Mitä rengasta kannattaisi kääntää alle? Nankang NS-2 taitaa olla Hemin suositus? Jos rengas vaihtuu "urakäyttäytymiseltään" parempaan mutta samalla tuumakoko kasvaa niin ei taida uraherkkyys lopulta juurikaan helpottua?
          Iskaritornien yläpäässä, perssonin kiinnityspulttien vieressä joko näkyy tai ei näy ko.stoppari/"alumiinikupla"?
          esim.18" NS2:lla saat kyllä e46:sta täysin vetelemättömän ja esim.19" Nexenillä. ko.Fuldalla et, oli camberit mitä tahansa.
          Jos pelkkä stopparin poisto ei riitä, niin sitten näin: http://www.btcf.fi/forum/showthread....46#post1137646
          Last edited by Hemi; 23-08-2011, 11:41.

          Comment

          • Sorbus1
            Newbiemmer
            • Apr 2010
            • 9
            • Espanja

            No niin,

            Nyt ois hankittu E46 330d:n powerflexin kaikki saatavilla olevat puslat (poislukien kallistuksenvakaimiin) ja asennusta vaille valmiit. Tämän jälkeen uudet 225/45-17 renkaat alle ja pyöränkulmien säätö. Tavoitteena on päästä eroon tästä helvetillisestä vetelystä. Alusta muuten vakio ja n 1v sitte vaihdettu jouset, iskarit, etualatukivarret yms pientä.

            Kysymykset kuuluukin: Mikä rengas merkki & malli alle? Tavoitteena maksimaalinen suuntavakaus urissa ja kallistuksissa.
            Mihin arvoihin camberit ja auraukset? Tavoite sama kuin edellisessä

            Comment

            • snoub
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 220
              • Oulu

              Nankang NS2 225/40 18" ja 255/35 18" + HR "30/30" Cupkit, powerflex puslat edessä. Etucamber niin pystyssä kuin ilman modauksia menee, ei minkäänlaista vetelyä. Että ei se aina niitä 16" tarvi, itseasiassa 17" ja kuluneet contit samassa autossa pilaa ajo-ominaisudet täysin.
              Nuo nankangit on vetelyn suhteen ihan ok. Ratatyylisessä tai muuten reippaammassa menossa ei yllä oikeiden renkaiden, esim. misukan PS2 tasolle toki ollenkaan.
              BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
              BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
              BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand

              Ex.
              BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
              BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                Originally posted by Dani View Post
                Etupäästä vaihdettu alatukivarret, täydelliset raidetangonpäät, koiranluut ja heloihin powerflexit.
                Yläpäästä stopparit huittisiin.
                Säädöissä kävin tämän jälkeen ja uraherkkä on, taisin saada 69€:lla valohoitoa, tai kyllä ne auraukset korjas
                - - - - - - - - - -

                Etupää
                Camber:
                Vas. -1º27'
                Oik. -1º22'
                Stopperit poistettu niin miten päin vttua asiat voi mennä jos ihan surutta avaa mutterit iskarin yläpäästä ja tempasee tolpat niin pystyyn kun säätöurat antaa myöten?
                Ihan näin kokeilumielessä tekisi mieli tehdä näin, kun ovat jo nyt noi poskellaan..tuskin nyt pahempaan suuntaan, muuta kun se ettei ole identtiset camberit?
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Tuoppo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 558
                  • Joensuu

                  Originally posted by Dani View Post
                  Stopperit poistettu niin miten päin vttua asiat voi mennä jos ihan surutta avaa mutterit iskarin yläpäästä ja tempasee tolpat niin pystyyn kun säätöurat antaa myöten?
                  Ihan näin kokeilumielessä tekisi mieli tehdä näin, kun ovat jo nyt noi poskellaan..tuskin nyt pahempaan suuntaan, muuta kun se ettei ole identtiset camberit?
                  Itse omasta avasin mutterit, tein urat loppuun asti ja vedin tolpat pystyyn edellisenä päivänä ennen kulmiensäätöä. Kaikki arvot olivat yhä vihreällä. Etutolppien pystyyn nostaminen muutti ajotuntumaa minusta aika paljon tahmeammaksi keskialueelta ja suuntauksen jälkeenkään en ollut täysin tyytyväinen suuntavakauteen/tahmaisuuteen. Nyt kun uusilla renkailla ja kulmilla autolla on ajeltu n.5000km ajotuntuma ja suuntavakaus on jostain syystä parantunut tosi paljon.Jotenkin varmaan renkaiden kulumiseen liittyy ... ?
                  G30 530e xDrive iPerformance -20
                  E70 X5 xDrive40d -10

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    Jos ne tempasee ystyy ilman kulmien säätöä, saattaa kulmat olla metsässä. Vaikuttaa kuitenkin auraukseen tuo camberin säätö. Camberongelmahan on siitä vekkuli, että uusilla renkailla luulee hetken, että kaikki on kunnossa. Sitten kun niillä on vedelty joku tonni, alkaa vetely palautumaan pikkuhiljaa renkaa kuluessa.

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      Tota ongelmaa että vetely olisi palautunut renkaiden kuluessa ei esiintynyt edellisen E46 kanssa.
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • ralliriisseli
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2009
                        • 72
                        • Laihia

                        Mulla uudet Bridgestone Potenza RE050A:t edessä ja vanhemmat Nankangit NSII:set takana. Rengaskoko on sekä edessä että takana 225/40/18. Aivan hillittömät vetelyt. Vetää joko vasemmalle taikka oikealle aika kovasti. Viime vuonna kun mulla oli Nankangit eessäkin niin ei ollut vastaavanlaista ongelmaa. Onko noilla Bridgeillä noin paljon vaikutusta vai lieneekö alustassa jotain onkelmata? 4-pyörasuuntaus kuitenkin tehty ja oli sen mukaan ok, pientä säätöä tehty vain. Alustassa ei huhtikuun katsastuksessa ollut moitteen sijaa.
                        F11 530d X-drive M-Sport 2016
                        ———————————————————
                        Exs:
                        E91 LCI 320dA -09
                        E46 330D -02

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by ralliriisseli View Post
                          Mulla uudet Bridgestone Potenza RE050A:t edessä ja vanhemmat Nankangit NSII:set takana. Rengaskoko on sekä edessä että takana 225/40/18. Aivan hillittömät vetelyt. Vetää joko vasemmalle taikka oikealle aika kovasti. Viime vuonna kun mulla oli Nankangit eessäkin niin ei ollut vastaavanlaista ongelmaa. Onko noilla Bridgeillä noin paljon vaikutusta vai lieneekö alustassa jotain onkelmata? 4-pyörasuuntaus kuitenkin tehty ja oli sen mukaan ok, pientä säätöä tehty vain. Alustassa ei huhtikuun katsastuksessa ollut moitteen sijaa.
                          ko.Bridgestone pitäisi oikeasti jollain keinolla saada Suomessa kiellettyä, koska auto ihan aikuisten oikeasti muuttuu hengenvaaralliseksi ko."premium" renkaalla.
                          Mikään välys tai vakavakaan vika alustassa ei aiheuta ajettavuuteen ja ohjattavuuteen niin paljon pahanlaatuisia ongelmia kuin juurkin kyseinen rengas.Mitkään alustakulmat tai remontit eivät tähän auta, vaan ÄKKIÄ ko.renkaat alta ja romukasaan.

                          Comment

                          • Ileee
                            BTCF Member
                            • Oct 2005
                            • 1027
                            • Espoo

                            Vakioalusta, vakiorengastus (18" M-Sport -vanteet 225/255)

                            Ostaessa auton alla oli:
                            Pirelli P Zero Nero - renkaat toimivat todella hyvin. Maantiellä meno oli vakaata kuin E39:ssä ja radalla renkaat toimivat hienosti

                            Toyo T1 Sport - renkaat toimivat todella huonosti. Maantiellä meno ei ole millään tavalla vakaata ellei alla oleva tie ole alle 3kk vanha. Urat vievät pahasti autoa. Hitaissa nopeuksissa pienikin ura tai kaltevuus varmistaa, että ratti on jatkuvasti vinossa. Radalla renkaat ovat kuin kitkarenkaat: luistonestolla ei pysty ajamaan ollenkaan, sillä luistonesto tunnistaa kuinka paljon renkaat muljuilevat alla kuten kitkat. Luistonesto pois kytkettynä nopeus eikä rattituntuma ole likimainkaan Pirellien luokkaa. Tässä kohtaan liputan Pirelliä. Täytyy pohtia ovatko seuraavat nyt sitten PS2:t vai P Zero Nerot.
                            __________
                            E92 BMW 335i M-Sport -12

                            "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                            Comment

                            • ace_
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 223
                              • Turku

                              e46 330ci

                              edessä 8,5*19 et35 225/35/19 kumho ku31
                              takana 8,5*19 et20 225/35/19 kumho ku31

                              etuakseli
                              camber Vas. -0º32' Oik. -0º27'
                              auraus Vas. +0º05' Oik. +0º05'
                              caster Vas. +5º22' Oik. +5º05'

                              taka-akseli
                              camber Vas. -1º26' Oik. -1º29'
                              auraus Vas. +0º06' Oik. +0º05'

                              mitäs näistä sanotte
                              kohtalaisen rauhallinen urissa näillä säädöillä
                              e91 330iA M-Sport -05
                              ex. e46 330Ci -00
                              ex. E36 328i coupe m-sport -96
                              ex. E36 320i coupe -92

                              Comment

                              • Nupe68
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2012
                                • 105
                                • Häme

                                Originally posted by Kukkoshka View Post
                                Alustan kulmia on tullut säädettyä jo useampaan kertaan ja kesärenkailla ei millään tahtonut asettua. Tilasin sitten Saksasta ( http://www.reifenversand.com ) Uniroyal RainSport 2 -renkaat (eteen 225/45 R17 ja taakse 245/40 R17). Loppui vetely kerralla, joten ei voi kuin kehua noita kyseisiä renkaita.
                                Asiasta ymmärtävä taho tutki autoni alustan, eikä siellä mitään vikaa ole sen enempää puslissa kuin koiranluissakaan. Autohan on tuore saksantuonti e46 330d toukka vakioalustalla ja mukana tuli orkkis 8x17 ET47 aluvanteilla kesärenkaat, vanhat ja kuluneet 225/45-17 Pirelli P6000:t.

                                Pitkät lenkit ehdin autolla jo heittää, ja meinasi näillä junamaiseen Volvo 850:een tottuneilla naruilla pidemmällä reissulla iskeä tenniskyynärpää(t) kun puristaa molemmin käsin rattia jotta pysyisi BMW omalla kaistalla uraisilla Suomen teillä. Vaimon en aio antaa tuota ajaa ennen kuin nelipyöräsuuntauksessa on käyty ja kumit vaihdettu, ettei mene BMW traumaattisen kokemuksen jälkeen myyntiin.

                                Rengaskeskusteluita on nyt tullut luettua enemmän kuin jo ennestäänkin horjuva mielenterveys kestää ja päätös on uskoakseni tehty: Uniroyal Rain Sport2, 225/45-17 eteen ja taakse. Hankookia mietin myös piiitkään, mutta niitä mallejakin on niin paljon ja hinta vähintään sama kuin Uniroyaleilla.
                                ContiSport3:t ja Michelin Primacy 3:t oli myös vaihtoehto, mutta nyt on parhaillaan pieni trauma päällä tuosta ensiajokokemuksesta BMW:llä Suomen teillä enkä halua ottaa asian kanssa riskejä. Tai no, ajoin minä 3 vuotta 130 hepoiseksi piristettyä 1502:ta 80-luvulla ja siinä oli sporttiset 185/70-13 -kumit alla, mutta ei sitä tällä tavalla tarvinnut paimentaa vaikka kumit aika loppu jo olikin ja puslissakin sanomista.

                                Uraherkkyys Suomen teillä on oleellinen asia, mutta noilla samoilla kumeilla pitäisi heittää myös isoa kovaa kesälomareissu Saksan halki Välimerelle asti. Jos kuitenkin laittaisi taakse 255/40-17, niin toki ulkonäkö olisi jykevämpi ja ratakierroskin paranisi, mutta onko siitä muuta hyötyä, vaikka Leppäveden suunnallakin tulisi käytyä? Nopeaakin maantieajoa on siis luvassa, mutta serpentiineillä ei ole aikomusta perheen kanssa kaahata

                                Esim. rengasonlinessa on Uniroyal RainSport2:sta tyrkyllä 2 mallia, vannesuojalla molemmat:
                                225/45 ZR17 91W
                                225/45 ZR17 94Y XL
                                Hinta on sama ja molemmissa kantavuus piisaa (vanhoissa Pirelleissä se on 91). Kummat noista olisi paremmat 330d:hen?

                                (Tulipa taas pitkät lätinät vaikka itse asian olisi voinut tiivistää viimeiseen kappaleeseen ...)
                                Last edited by Nupe68; 12-03-2012, 02:25.
                                e46 330d touring -04
                                Ex: 1502 -75 Pastellblau

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎