Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henri
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 5752
    • Kiuruvesi/Iisalmi

    Autoon ( E46 330Cd ) vaihettu uudet tukivarret eteen, raidetangopäät, lyhyemmät koiran/linnunluut, D2 korkeussäädettävä alusta ( cambersäätölevyillä, etutolpissa), powerflex puslat edessä. Taakse vaihdettu ne tukivarret/reaktiotangot missä on ne puslat päissä, sitte ite ne apurungon puslat vaihdettu powerflex:eihin...ite peränmurikan kiinnityskehikon puslat alkaperäiset...timmissä kunnossa.

    Nyt auto madallettu, entistä m-sport korkeutta alemmas ja käyty kulmat säätämässä ->

    lopputulos...Muuttui nuilla 224/40/18 hankookin w300 kitkoilla todella levottomaks ajaa urasilla teillä m-sport 18" alkup vanteet. Rengaspaineet kunnossa.



    Ennen ei kyllä paljoo urista välittäny samalla rengas/vanneyhdistelmällä....

    Kesällä alla Hankookin S1 K107 19":koossa ( edessä 225/35 ja takana 265/30 ), niillä kulki pirun hyvin...


    Auto tuntuu hakevan oudosti, varsinki ku lähtee ohittamaan ja siinä "keskiviivan" ylityksessä ja takasin omallekaistalle paluussa. Varsinki syvemmissä urissa ja 80-90km/h nopeuksissa välillä sää vängätä rattia hieman...tietty ei kokoaikaa välillä tuntuu kulkevan ihan hyvin suoraanki ja jopa hyvältä ajaa.

    Tuntuu, että kulmat ei oo nyt tosiaan kohillaan...kun sanoi, ettei saanut edestä camberia kohilleen -> eikö nuo just pitäs saada säädettyä tuolla etutolpalla, ku on se säätömahollisuus huomattavasti parempi ????. Pohjana m-sport asetukset modottanu, ku auto siitä matalampi.


    Miltäs nuo arvot näyttää ?

    Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
    Ex. E30 320i 2d GTS -88


    E46 330Cd (projekti V.2)


    ----------------------------

    Comment

    • Messier
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 628
      • Savo

      Ihan liikaa negatiivistä camberia.
      Sekä etu- että takapää niin pystyyn kun saa, ohjearvon sisällä tietysti, niin johan paranee.

      Lisäksi mun mielestä 225 takana on levoton, 255 menee paljon vakaammin, siis kuivalla tiellä, liukkalla menee jotenkuten 225:kin.
      G05 X5 45e
      KM9 ///M1000XR

      Ex:
      F10 ///M5
      K49 S1000XR
      E90 ///M3
      E46 ///M3

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        Edessä camberit sinne -0,2°-0,5° ja takana -1,15°-1,25° niin pitäisi ruveta paranemaan aika lailla. Nyt edessä kulmien erotus on jo melkoinen, joten voi vetää helkkaristi tosiaan urissa.

        Edessä tuohon pitäisi päästä säädettävillä yläpäillä, koska hyvin lähelle pääsee vakio yläpäällä ja viilaamisella 55mm madalluksellakin. Muistaakseni mulla oli jossain -0,4° paikkeilla camber edessä H&R:n 55mm jousilla.

        Takana vakiotukivarsilla pääsee vielä 30mm madalluksella hyvin lähelle tuota, mutta jos on madallettu rajummin niin vaatii säädettävät taaksekin.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • henri
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 5752
          • Kiuruvesi/Iisalmi

          Originally posted by NokiLeka View Post
          Edessä camberit sinne -0,2°-0,5° ja takana -1,15°-1,25° niin pitäisi ruveta paranemaan aika lailla. Nyt edessä kulmien erotus on jo melkoinen, joten voi vetää helkkaristi tosiaan urissa.

          Edessä tuohon pitäisi päästä säädettävillä yläpäillä, koska hyvin lähelle pääsee vakio yläpäällä ja viilaamisella 55mm madalluksellakin. Muistaakseni mulla oli jossain -0,4° paikkeilla camber edessä H&R:n 55mm jousilla.

          Takana vakiotukivarsilla pääsee vielä 30mm madalluksella hyvin lähelle tuota, mutta jos on madallettu rajummin niin vaatii säädettävät taaksekin.

          Jees...niihä tuota luulisi . Pitää ottaa arvot talteen ja mennä säädättään uusiks.

          Takana oisko madallus säädetty 35-40mm paikkeille. Katotaas miten saavat säädettyä toisella yrityksellä


          ps. ennen säätöä takana muistelin lapuissa näyttävän olleen camberit -1.5°-1,55° luokkaa , eli tullut tuossa säädössä lisää
          Last edited by henri; 29-03-2012, 13:38.
          Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
          Ex. E30 320i 2d GTS -88


          E46 330Cd (projekti V.2)


          ----------------------------

          Comment

          • BMW_mane
            BTCF Member
            • Feb 2009
            • 871
            • Ilmajoki

            joo camberia liikaa miinuksella
            - Käyttöauto Bmw Service -
            NSC Motorsport

            Nykyiset:
            - 318d -16 B47d20 Mineralweiss
            - 316ti -98 M43b16 Alpinweiss
            - 328i -99 M52b28 Cosmosswartz Metallic "Drifter project"

            Ex:
            - 525i -09 N53b30 Monacoblau Metallic
            - 523i -96 M52b25 Calypsorot Metallic
            - 318i -08 N43b20 Montegoblau Metallic
            - 320i -02 M54b22 JapanRot
            - 316i -95 M43b16 Alpinweiss
            - 316i -89 M40b16 Citroen KJA

            Comment

            • Dani
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 3847
              • Espoo

              Kävin tänään Jylen vinkkaamassa paikassa tässä naapurissa (Kalke & Malila) 4-pyöräsuuntauksessa.
              Edessä semisileät Bridge Potenza RE040 225/40-18"
              Takana lähes uudet Hankook S1 Evo 255/35-18"
              H&R CupKit 55/35

              Etuakseli:

              Auraus:
              Vas: 0.03º (oli 0.37º)
              Oik: 0.03º (oli 0.37º)
              Kokonaisauraus: 0.06º (oli 0.74º)

              Camber:
              Vas: -1.02º (oli -1.23º)
              Oik: -1.02º (oli -0.88º)

              Taka-akseli:


              Auraus:
              Vas: 0.06º (oli 0.38º)
              Oik: 0.06º (oli 0.18º)
              Kokonaisauraus: 0.12º (oli 0.56º)

              Camber:
              Vas: -2.05º (oli 2.54º)
              Oik: -1.99º (oli 2.45º)


              Vetely loppu, mutta vielä on havaittavissa syvemmissa urissa semmosta pientä levottomuutta/vaapumista, saattaa ja johtuukin noista etukumeista, ei löydy ku muutama mm pintaa ja rengas jo itsessään on todella kuraa.
              Eteen on tulossa Hankook S1 Evo samassa kokoluokassa niin kysymys on että kelpaako nämä nykyiset arvot mihinkään, vai jatkuuko pieni vaappuminen?

              Btw, noi edelliset arvot siis RS Superhuolto Konalassa, kiitti vitusti 69€ valohoidosta, kusekkaan enää siihen suntaan
              sigpic
              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                Muutoin näyttää tasaiselta, mutta camberia voi olla kyllä liikaa molemmissa päissä renkaiden kannalta. Eli syö sisäreunat ja saattaa aiheuttaa tuon vaappumisen urissa.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by henri View Post
                  Autoon ( E46 330Cd ) vaihettu uudet tukivarret eteen, raidetangopäät, lyhyemmät koiran/linnunluut, D2 korkeussäädettävä alusta ( cambersäätölevyillä, etutolpissa), powerflex puslat edessä. Taakse vaihdettu ne tukivarret/reaktiotangot missä on ne puslat päissä, sitte ite ne apurungon puslat vaihdettu powerflex:eihin...ite peränmurikan kiinnityskehikon puslat alkaperäiset...timmissä kunnossa.

                  Nyt auto madallettu, entistä m-sport korkeutta alemmas ja käyty kulmat säätämässä ->

                  lopputulos...Muuttui nuilla 224/40/18 hankookin w300 kitkoilla todella levottomaks ajaa urasilla teillä m-sport 18" alkup vanteet. Rengaspaineet kunnossa.




                  Ennen ei kyllä paljoo urista välittäny samalla rengas/vanneyhdistelmällä....

                  Kesällä alla Hankookin S1 K107 19":koossa ( edessä 225/35 ja takana 265/30 ), niillä kulki pirun hyvin...


                  Auto tuntuu hakevan oudosti, varsinki ku lähtee ohittamaan ja siinä "keskiviivan" ylityksessä ja takasin omallekaistalle paluussa. Varsinki syvemmissä urissa ja 80-90km/h nopeuksissa välillä sää vängätä rattia hieman...tietty ei kokoaikaa välillä tuntuu kulkevan ihan hyvin suoraanki ja jopa hyvältä ajaa.

                  Tuntuu, että kulmat ei oo nyt tosiaan kohillaan...kun sanoi, ettei saanut edestä camberia kohilleen -> eikö nuo just pitäs saada säädettyä tuolla etutolpalla, ku on se säätömahollisuus huomattavasti parempi ????. Pohjana m-sport asetukset modottanu, ku auto siitä matalampi.
                  Kulmat niin pielessä kuin ne vain voi olla, varsinkin edessä.
                  Eli etupäässä on yli aste negatiivista liikaa ja symmetrisyyskin on kaikkien toleranssien ulkopuolella.
                  Eurooppalaisella "premumrenkaalla" klassinen esimerkki OIKEASTI hengenvaarallisista alustakulmista.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Dani View Post
                    Kävin tänään Jylen vinkkaamassa paikassa tässä naapurissa (Kalke & Malila) 4-pyöräsuuntauksessa.
                    Edessä semisileät Bridge Potenza RE040 225/40-18"
                    Takana lähes uudet Hankook S1 Evo 255/35-18"
                    H&R CupKit 55/35

                    Etuakseli:

                    Auraus:
                    Vas: 0.03º (oli 0.37º)
                    Oik: 0.03º (oli 0.37º)
                    Kokonaisauraus: 0.06º (oli 0.74º)

                    Camber:
                    Vas: -1.02º (oli -1.23º)
                    Oik: -1.02º (oli -0.88º)

                    Taka-akseli:


                    Auraus:
                    Vas: 0.06º (oli 0.38º)
                    Oik: 0.06º (oli 0.18º)
                    Kokonaisauraus: 0.12º (oli 0.56º)

                    Camber:
                    Vas: -2.05º (oli 2.54º)
                    Oik: -1.99º (oli 2.45º)


                    Vetely loppu, mutta vielä on havaittavissa syvemmissa urissa semmosta pientä levottomuutta/vaapumista, saattaa ja johtuukin noista etukumeista, ei löydy ku muutama mm pintaa ja rengas jo itsessään on todella kuraa.
                    Eteen on tulossa Hankook S1 Evo samassa kokoluokassa niin kysymys on että kelpaako nämä nykyiset arvot mihinkään, vai jatkuuko pieni vaappuminen?

                    Btw, noi edelliset arvot siis RS Superhuolto Konalassa, kiitti vitusti 69€ valohoidosta, kusekkaan enää siihen suntaan
                    Nokileka jo asian ytimen toi esille, mutta myös tässä on kulmat suhteessa 18" kokoluokan renkaisiin niin päin persettä kuin vain voi olla.
                    Näillä saa hankookinkin vetelämään ja kulumaan sisäkanteista loppuun alle kesässä.
                    S1 toki pelastaa paljon, mutta märkäpitoa ei myöskään varsinkaan ehkä vain 50% tarjotusta, mutta koska symmetriakin on pielessä, ei se kovin ihmeellinen voi olla varsinkaan kaistan ylityksissä kuivallakaan.
                    Last edited by Hemi; 19-04-2012, 00:47.

                    Comment

                    • henri
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 5752
                      • Kiuruvesi/Iisalmi

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Kulmat niin pielessä kuin ne vain voi olla, varsinkin edessä.
                      Eli etupäässä on yli aste negatiivista liikaa ja symmetrisyyskin on kaikkien toleranssien ulkopuolella.
                      Eurooppalaisella "premumrenkaalla" klassinen esimerkki OIKEASTI hengenvaarallisista alustakulmista.
                      Nyt on kulmat säädetty uusiks...käski testata/ajaa ja tulla kokkeileen uusiks jos ei kelpaa ... parani jonkii verran, vieläkii syvemmissä urissa vähä levoton, varsinki ku tulee ohitustilanteen jälkeen takas omalle kaistalle. Pittää laittaa kuva uusista säädöistä. Pitää kohta vaihtaa kesätassut alle ja sitte testata ja käyttää vielä uusiks. Tulostelin kyllä näitä arvoja täältä foorumilta, sillon, ku vein uusintasäätöön.
                      Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                      Ex. E30 320i 2d GTS -88


                      E46 330Cd (projekti V.2)


                      ----------------------------

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        Kiitos nokileka ja Hemi!
                        Mihin asti noin suurin pirtein takapään camberi riittää tällä alustalla? Etupäätähän saa viilattua ja tolpat pystymmäksi, mutta takapäätä ei pysty muokkaamaan ilman uusia osia.

                        Voisin vielä käydä kyselemässä josko sais takapäätä käännettyä pystymmäksi, etupäätä joutuu tosin viilaamaan että, tais stoppi tulla -0.88' hujakoilla.
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Dani View Post
                          Kiitos nokileka ja Hemi!
                          Mihin asti noin suurin pirtein takapään camberi riittää tällä alustalla? Etupäätähän saa viilattua ja tolpat pystymmäksi, mutta takapäätä ei pysty muokkaamaan ilman uusia osia.

                          Voisin vielä käydä kyselemässä josko sais takapäätä käännettyä pystymmäksi, etupäätä joutuu tosin viilaamaan että, tais stoppi tulla -0.88' hujakoilla.
                          Takapäähän on säädettävä. Eli mikäli se on muuten kunnossa, niin takapäähän kyllä pitäisi heittämällä saada oikeassa tasossa olevat camberit.

                          Comment

                          • NokiLeka
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2341
                            • Eurajoki

                            55/35 alustalla pitäisi takana päästä sinne -1,30° tuntumaan ihan vakiovarsilla.
                            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                            Comment

                            • henri
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 5752
                              • Kiuruvesi/Iisalmi

                              Originally posted by NokiLeka View Post
                              55/35 alustalla pitäisi takana päästä sinne -1,30° tuntumaan ihan vakiovarsilla.

                              Mulla on itellä madallus säädetty takaa n.40-45mm ja -1.5X° on arvot molemmin puolin...siis nyt uusien säätöjen. Parannusta tullut edellisestä säädöstä -2.X° kulmien.

                              Etunen aika reilulla madalluksella ( luokkaa 65-70mm ) tuon D2:sen camber säätölevyn...ilman reikien vingutuksia...on camberit nyt n. -0.33-37° välillä.

                              Pitää laittaa uusin säätölappu tänne taas... ei tuo vieläkään kyllä niin hyvin kule, kun ennen...tai voi olla kyllä nuo tän alueen tietki menny reiluun vuoteen huonompaan kuntoon ... kovin on välillä pahoilla urilla.
                              Last edited by henri; 20-04-2012, 10:26.
                              Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                              Ex. E30 320i 2d GTS -88


                              E46 330Cd (projekti V.2)


                              ----------------------------

                              Comment

                              • Dani
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2007
                                • 3847
                                • Espoo

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Takapäähän on säädettävä. Eli mikäli se on muuten kunnossa, niin takapäähän kyllä pitäisi heittämällä saada oikeassa tasossa olevat camberit.
                                On joo säädettävä, mutta tarkoitin että kun takaa loppuu vakiosäädöt cambereille niin lisää camberia et saa, kuten edessä voi reikiä vinguttaa.
                                sigpic
                                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎