Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    Originally posted by Dani View Post
    On joo säädettävä, mutta tarkoitin että kun takaa loppuu vakiosäädöt cambereille niin lisää camberia et saa, kuten edessä voi reikiä vinguttaa.
    Voi niitä takanakin vinguttaa
    Säätäminen käy hiukan hankalammaksi, mutta kyllä sinnekin voi vinguttaa lisää mittaa reikiin. Helpompi on kyllä säätää kun hankkii säädettävät alatukivarret, mutta niiden asennus on melkoinen Pain in the Ass!
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      Originally posted by henri View Post
      Pitää laittaa uusin säätölappu tänne taas... ei tuo vieläkään kyllä niin hyvin kule, kun ennen...tai voi olla kyllä nuo tän alueen tietki menny reiluun vuoteen huonompaan kuntoon ... kovin on välillä pahoilla urilla.
      Mitä muuta alustaan on tehty kuin coilit? Uretaanipuslaa, vakaajia tms? Jos sieltä on takaa Trailing armien puslat loppu, niin ei säätämällä tilannetta saa korjattua, sama etualatukivarsien kanssa.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        Originally posted by NokiLeka View Post
        Voi niitä takanakin vinguttaa
        Säätäminen käy hiukan hankalammaksi, mutta kyllä sinnekin voi vinguttaa lisää mittaa reikiin. Helpompi on kyllä säätää kun hankkii säädettävät alatukivarret, mutta niiden asennus on melkoinen Pain in the Ass!
        Pitää mitata kaaresta vanteen napaan, sehän vaikuttaa kans miten pystyyn camberit saa.

        Sit täytys käydä pajalla ja kysellä josko ne vois nostaa camberit niin pystyyn kun mahdollista ja auraukset kuntoon.

        Nimittäin pyysin ja jätin lapun itse säätäjälle:
        Etupää:
        Auraus: 0.03º
        Camber: -0.20º (jos ei päästä tähän, niin pystyyn kun saa + symmetrisyys)

        Takapää:
        Auraus: 0.05º
        Camber: -1.25º (jos ei päästä tähän, niin pystyyn kun saa + symmetrisyys)

        No etupää vinguttamatta joten tiesin ettei tohon -0.20º päästä.
        Takapää oli se johon halusin muutoksen, koska "uudet, lähes uudet" S1 rullaa takana niin pakko olis nostaa camberit, mutta ei päästy, lähellekkään...
        Meni kuulemma punaselle eikä hän ole koskaan kuullut tämmösistä asetuksista, oli aika hurjat kulmat hän sanoi...

        On se ihme ettei noudateta asiakkaan toivomusta, pitääkin mennä takas ja kysellä vähän josko tekisivät tämän uudestaan (maksoin 95€).
        Jos sitä ennen vinguttais yläpäätä..
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • NokiLeka
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2341
          • Eurajoki

          Originally posted by Dani View Post
          Nimittäin pyysin ja jätin lapun itse säätäjälle:
          Etupää:
          Auraus: 0.03º
          Camber: -0.20º (jos ei päästä tähän, niin pystyyn kun saa + symmetrisyys)

          Takapää:
          Auraus: 0.05º
          Camber: -1.25º (jos ei päästä tähän, niin pystyyn kun saa + symmetrisyys)

          No etupää vinguttamatta joten tiesin ettei tohon -0.20º päästä.
          Takapää oli se johon halusin muutoksen, koska "uudet, lähes uudet" S1 rullaa takana niin pakko olis nostaa camberit, mutta ei päästy, lähellekkään...
          Meni kuulemma punaselle eikä hän ole koskaan kuullut tämmösistä asetuksista, oli aika hurjat kulmat hän sanoi...

          On se ihme ettei noudateta asiakkaan toivomusta, pitääkin mennä takas ja kysellä vähän josko tekisivät tämän uudestaan (maksoin 95€).
          Jos sitä ennen vinguttais yläpäätä..
          Siis takana -1,25° meni punaiselle?? Muistaakseni toleranssi M-sport alustalla antaa -1,15° rajaksi.. En nyt mene varmaksi sanomaan, mutta muistaakseni näin. Tuo -2,00° on aika paljon takana renkaiden kulumisen kannalta, mulla kului edelleen sisäreunoista hieman enemmän vaikka takana on camber -1,00° ja auraus toleranssin keskellä. Nyt meinasin säädättää taas kun saan uudet raidetangot vaihdettua ja ajattelin hakea eteen sitä -0,30-0,40° tuntumaan ja taakse tuohon -1,10° korville. Edessä auraus toleranssin keskelle ja takana hiukan aurauksen puolelle. Katsotaan miltä seuraava rengassarja niistä sanoo.
          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            Lapussa lukee: E46 Touring Sport 18".

            Taka-akseli:
            Camber, ohjearvo:

            -2.07º +-0.25º = -2.32º - -1.82º

            Säädettiin: vas. -2.05º, oik. -1.99º

            Etuakseli:
            Camber, ohjearvo:

            -0.72º +-0.33º = -1.05º - -0.39º

            Säädettiin: vas+oik. -1.02º
            Last edited by Dani; 20-04-2012, 12:34.
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              Originally posted by Dani View Post
              Lapussa lukee: E46 Touring Sport 18".

              Taka-akseli:
              Camber, ohjearvo:

              -2.07º +-0.25º = -2.32º - -1.82º

              Säädettiin: vas. -2.05º, oik. -1.99º

              Etuakseli:
              Camber, ohjearvo:

              -0.72º +-0.33º = -1.05º - -0.39º

              Säädettiin: vas+oik. -1.02º
              Itse asiassa puhuin tosiaan schaibaa tuosta takapäästä, se -1,15° on Hemin antama arvo takapäähän

              Taka-akselilla mulla lukee säätölapussa -2,06° (±0,15°) joka on oikeastaan hyvin lähellä sun antamaa arvoa. Mutta edessä onkin sitten hiukan eri arvot, eli -0,46° (±0,20°). Tuollaista paikallisen liikkeen kone tarjoaa Sport alustalla olevalle e46:lle ja mielestäni suht samoja arvoja tarjosi merkkiliikkeenkin masiina Porissa.
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                Siis hetkinen, päästäänkö etupäässä -0.66' arvoihin tehdas yläpäällä ilman vingutusta?
                Millä arvoilla noi on mahtanut tulla tehtaalta pihalle?
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • henri
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 5752
                  • Kiuruvesi/Iisalmi

                  Originally posted by NokiLeka View Post
                  Mitä muuta alustaan on tehty kuin coilit? Uretaanipuslaa, vakaajia tms? Jos sieltä on takaa Trailing armien puslat loppu, niin ei säätämällä tilannetta saa korjattua, sama etualatukivarsien kanssa.
                  Eteen vaihettu powerflexit ja uudet alatukivarret + vakaajaan powerflexit.

                  Takana powerflexit ja ne tangot puslineen (uudet) + peräkehikko alkuperäsillä puslilla ( uudet )
                  Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                  Ex. E30 320i 2d GTS -88


                  E46 330Cd (projekti V.2)


                  ----------------------------

                  Comment

                  • kaikkone
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 933
                    • Villähde

                    Jahas. Autoon iskettiin uudet etuiskarit ja raidetanko ja vakaajan koiranluut eteen. Säädettiin..
                    Kesänakit alle 235/35 19", ohjaus on aika jämäkkä mutta vetelee urissa pahemman kerran.
                    Renkaat on jotkut yokohamat
                    Mistähän kannattaisi vikaa lähteä metsästämään.

                    Comment

                    • bmw330ci
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2004
                      • 231
                      • Etelä-Suomi

                      Viime kesä mentiin näillä kulmilla jotka lapussa lukee ja nyt tuloksena on että takarenkaiden sisäreunat kuluneet aika reippaasti. Osaatteko neuvoa onko kulmissa joku viturallaan?
                      Ennen noita kulmien säätöjä vaihdoin eteen kaikki uudet osat ja taakse powerflexit niihin trail armeihin.
                      Attached Files

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by bmw330ci View Post
                        Viime kesä mentiin näillä kulmilla jotka lapussa lukee ja nyt tuloksena on että takarenkaiden sisäreunat kuluneet aika reippaasti. Osaatteko neuvoa onko kulmissa joku viturallaan?
                        Ennen noita kulmien säätöjä vaihdoin eteen kaikki uudet osat ja taakse powerflexit niihin trail armeihin.
                        Siis jos nyt oikein näin, niin takana camberia on yli 2.00`-astetta, joten ei ole todellakaan ihme jos yli 16":n vannekoon renkaat on sisäkanteista selvästi ulkoreunaa nopeammin loppu.
                        Siellähän lastaamattomana pitäisi olla 17"-19" rengastuksella korkeitaan negatiivista camberia -1.30`-astetta, mutta mielummin lähempänä
                        1.20`-astetta. Edessä sitten se tasan astetta vähemmän.

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          Lapussa taitaa lukea (on niin vtun pieni kuva ):
                          Etupää:
                          vas. camber: -0.4º
                          oik. camber: -0.6º

                          Takapää:
                          vas. camber: -1.1º
                          oik. camber: -1.2º
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • bmw330ci
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 231
                            • Etelä-Suomi

                            Originally posted by Dani View Post
                            Lapussa taitaa lukea (on niin vtun pieni kuva ):
                            Etupää:
                            vas. camber: -0.4º
                            oik. camber: -0.6º

                            Takapää:
                            vas. camber: -1.1º
                            oik. camber: -1.2º
                            Juurikin näin lapussa lukee kuin Dani sanoo. Autoa kyllä saa ajaa uraisella teillä ihan erilailla kun 17" nastarenkailla sai ja varsinkin ohitustilanteessa rattia saa puristaa kunnolla.
                            Renkaina jokanurkassa 225/40/18 kumho ku31.
                            Sori kun tuli "vähä" pieni kuva.

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              Oletko, bmw330ci, viilaillut etuiskareiden yläpäätä miten paljon?
                              Takan taitaa olla cambersäätö aivan tapissa?
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              • bmw330ci
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2004
                                • 231
                                • Etelä-Suomi

                                Originally posted by Dani View Post
                                Oletko, bmw330ci, viilaillut etuiskareiden yläpäätä miten paljon?
                                Takan taitaa olla cambersäätö aivan tapissa?
                                Itseasiassa siellä on ne kohdistustapit vielä paikoillaan..eli en oo viilannu yhtään.
                                Eli löytyiskö lääke vetelyyn lyömällä tapit pois ja kääntämällä pyörät mahdollisimman pystyyn? Takapäässä on muistaakseni juurikin camberit tapissaan..mut pyörät on kyl viime kesän jäljiltä sisäreunoista aika ajetun näköiset (voin laittaa huomen kuvan)

                                Edittiä: voikos takaa olla jotkut puslat finaalissa mitkä antaa ajossa periks,että nuo takarenkaat menis siksi sileeks sisäreunasta?
                                Last edited by bmw330ci; 23-04-2012, 22:52.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎