Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Orvix
    BTCF Member
    • Sep 2008
    • 140
    • Akaa

    Originally posted by Hemi View Post
    Joo, en muuten tuota huomannutkaan, mutta oikeassa olet.
    Eli jotain on rikki jos etupään castereissa on asteen ero ja varmasti auton etupää käyttäytyy 18" renkailla omituisesti.
    Onkohan mahdollista, että tuossa kulmien mittauksessa on tyritty jotain? Ihmettelin nimittäin itsekin noita caster kulmia, sillä edellisessä mittauksessa samassa rengasliikkeessä parin vuoden takaa casterit olivat 5.18º ja 5.12º. Vasemman puolen casteri on siis muuttunut 42minuutia ja oikea 18 minuuttia. Mikähän tuon selittää, kun en autoa mihinkään ole kolauttanut.

    Viimeisessä säädössä caster on muuttunut suuntauksen aikana 5.15º-4.36º eli 39 minuuttia. Miten tuo on mahdollista, kun autossa ei caster säätöä ole? Eihän aurauksen ja camberin säädöllä voi olla noin suurta vaikutusta casteriin. Edellisessä säädössä casterit muuttuivat suuntauksen aikana vain 4 minuuttia.

    Mikähän tuolla etupäässä sitten olisi rikki aiheuttaen tuon eron? Alatukivarret? Renkaissa minulla on paineita edessä 2.6 ja takana 2.7.
    E91 325d -10 M-Sport

    Comment

    • MKV
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 116
      • Kainuu

      Kyllä se on paljon mahdollista, että jos asentaja on etupään camberia säätänyt niin silloin on casterikin muuttunut jopa noinkin paljon. Käsittääkseni etupään camberia ei pysty muuten säätämään kuin konehuoneen puolelta ne 3 yläpään "kiinnitysmutteria" avaamalla ja liikuttelemalla jousi-/iskaritolpan yläpäätä. Edellyttää toki myös sitä, että se "ohjuritappi" on poistettu sieltä yläpäästä. Tällöin on enemmän kuin todennäköistä, että myös caster- kulmat muuttuvat. Asentajan olisi pitänyt olla vain tarkempana ja camberia säätäessään olisi pitänyt myös huomioida, että miten tuo caster muuttuu. Luulen ettei sulla tuossa autossa ole välttämättä mitään vikaa. Ainoastaan ajattelemattomuutta ettei ole saatu kaikkia kulmia kerralla kohdalleen. Mene vaan takaisin ja pyydä uusi suuntaus. Näytät vaan tuota lappua ja vaadit saada arvot kohdalleen. Ja käske laittaa vaan enemmän sitä aurausta molempiin päihin. Katso tuota minun edellisen viestin liitteenä olevaa lappua. Niillä arvoilla sain todella hyvän ajettavan oem sport alustalla olevasta E46 BMW:stä.

      Comment

      • TheHanska
        Newbiemmer
        • Sep 2011
        • 15
        • Oulu

        Käytin omaa 330d tourinkia jotai on laskettu hr 35/20 jousien ja edestä lisäksi n. 10mm laskevien jousilautasten verran. Iskarit on vakiot.
        Puslat on uusittu perään ja keulaan ja myös alatukivarret eteen sekä jokin aika sitten koiranluut. Eli ei väljää pitäisi olla.

        Muuten aikalailla omasta mielestä ainakin hyvin suunnattu, mutta
        etu camberit jäi -1.18... Ja lisä säätöä on viilailtu muutamia millejä n. 5mm ehkä?
        ja säädöt on tapissa nyt.
        Varmaan lähemmäs 10mm pitäs olla lisää säätövaraa että sais rattaat kohtuuella pystyy ( -0.20 )
        Vai voiko olla jotai pielessä? ei varmaa hirveesti muuta vaihtoehtoa oo ku laittaa säädettävät yläpäät..?

        Edit: suuntauslappu

        E46 touring 330d -03

        Comment

        • TheHanska
          Newbiemmer
          • Sep 2011
          • 15
          • Oulu



          oiskohan tuommoset toimivat kamppeet? ei oo älytön kalliitkaan..
          E46 touring 330d -03

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 924
            • Sotkamo--Oulu

            Originally posted by TheHanska View Post
            Käytin omaa 330d tourinkia jotai on laskettu hr 35/20 jousien ja edestä lisäksi n. 10mm laskevien jousilautasten verran. Iskarit on vakiot.
            Puslat on uusittu perään ja keulaan ja myös alatukivarret eteen sekä jokin aika sitten koiranluut. Eli ei väljää pitäisi olla.

            Muuten aikalailla omasta mielestä ainakin hyvin suunnattu, mutta
            etu camberit jäi -1.18... Ja lisä säätöä on viilailtu muutamia millejä n. 5mm ehkä?
            ja säädöt on tapissa nyt.
            Varmaan lähemmäs 10mm pitäs olla lisää säätövaraa että sais rattaat kohtuuella pystyy ( -0.20 )
            Vai voiko olla jotai pielessä? ei varmaa hirveesti muuta vaihtoehtoa oo ku laittaa säädettävät yläpäät.
            Näköjään sullakin noissa castereissa melkein aste eroa ... Itsellä madallettu keulasta noin 25mm ja kuskin puolella viilattu cember säätö jo tappiin. toisella puolen hitusen ois vielä varaa ja camberit jää tällä hetkellä noin -50 minuuttia ( eli alle asteen)

            Sillä on muuten suuntauksessa eroa, että onko suuntauslaite semmonen nykymallinen peililaite, jossa autoa ei tarvitse käyttää ilmassa ( jousitusta ulkona siis) vai semmonen vanhemman mallinen. Auton jousitus jos käy ulkona niin se ei enää ilman ajamista laskekaan ihan samaan tasoon. Tuossa e46:n keulassa se camber näkyy muuttuvan melkein luokkaa 1cm-1,5 cm alaspäin ja puoli astetta negatiivista camberia lisää.

            Mutta otsikon aiheen palatakseni. Onko Pirelli P7 renkaat jotenkin harvinaisen uraherkät ? Itsellä alla 205/55R16 pirellit ( pintaa 5-6mm), jotka tuli vanteiden mukana ja auto ottaa uriin melko ikävästi kiinni, vaikka pyöränkulmat pitäisi tuollaisille kumipalloille olla hyvinkin kohdallaan.
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by ockelbo4500 View Post
              Mutta otsikon aiheen palatakseni. Onko Pirelli P7 renkaat jotenkin harvinaisen uraherkät ? Itsellä alla 205/55R16 pirellit....
              Pahimmillaan on, eli "teräväksi ja tarkaksi" rakennettu Pirelli merkkinä on lähes uraherkkyyden synonymi.

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 924
                • Sotkamo--Oulu

                Originally posted by Hemi View Post
                Pahimmillaan on, eli "teräväksi ja tarkaksi" rakennettu Pirelli merkkinä on lähes uraherkkyyden synonymi.

                Huomasin nyt että rengaspaineella on tuohon uraherkkyyteen merkittävä vaikutus. Minulla oli noissa Pirelleissä painetta 2,6-2,7 bar ja arvelin, että vähennetään vähän, kun auto tuntui niin pintakovalta. Laitoin 2,3-2,4 bar painetta renkaisiin ja ilokseni sain huomata, että autosta tuli myös huomattavasti parempi ajaa samalla kun pahin pintakovuus hävisi.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by ockelbo4500 View Post
                  Huomasin nyt että rengaspaineella on tuohon uraherkkyyteen merkittävä vaikutus. Minulla oli noissa Pirelleissä painetta 2,6-2,7 bar ja arvelin, että vähennetään vähän, kun auto tuntui niin pintakovalta. Laitoin 2,3-2,4 bar painetta renkaisiin ja ilokseni sain huomata, että autosta tuli myös huomattavasti parempi ajaa samalla kun pahin pintakovuus hävisi.
                  Tilanne vain taas helposti muuttuu kun rengas hieman kuluu nykyisille paineille.

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 924
                    • Sotkamo--Oulu

                    Hyvin mahdollista että näin käy.

                    Auton ovipielessä ollut bemarin tarra ei muuten suositellut tuollaiseen 205/55R16 H nopeusluokan kesärenkaaseen kuin 2,1 bar eteen tyhjällä autolla. Pysyyköhän nykyrenkaat tuollaisilla paineilla enää muodossaan?
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by ockelbo4500 View Post
                      Hyvin mahdollista että näin käy.

                      Auton ovipielessä ollut bemarin tarra ei muuten suositellut tuollaiseen 205/55R16 H nopeusluokan kesärenkaaseen kuin 2,1 bar eteen tyhjällä autolla. Pysyyköhän nykyrenkaat tuollaisilla paineilla enää muodossaan?
                      Ei. Näillä painesuosituksilla ei ole mitään tekemistä nykyrenkaiden kanssa.

                      Comment

                      • Nupe68
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2012
                        • 105
                        • Häme

                        Potilas = 330d touring -04. Ihan vakioalusta eikä madallettu. Renkaat 225/45-17 edessä ja takana orkkis 8x17 ET47 aluvanteilla.

                        - Lähtötilannne surkean ja vaarallisen välimailla = alla wanhat & kuluneet (n. 4mm jäljellä) Pirelli P6000. Rattia sai puristaa kaksin käsin että yleensä pysyi tiellä ja ohjata sai koko ajan.
                        - Sitten eteen uudet Primacy3:t. Parani huomattavasti. Viitsi jo ajaakin lähikauppaa kauemmas ja vaimonkin uskalsi antaa kokeilla.
                        - Sitten 4-pyöräsuuntaus. Suuria muutoksia ei tehty (oikeastaan lähinnä takapäähän), mutta vaikutus oli selvä. Nyt tuli jo varsin hyvä; jopa niin hyvä, että taidanpa ajaakin nuo Pirellit takaa loppuun ja laitan vasta sitten myös taakse jo odottamassa olevat uudet kiekot.

                        Edit: Niin, suuntaus tehtiin HML Euromasterilla - kiitokset Peltsiille
                        Attached Files
                        Last edited by Nupe68; 15-06-2012, 02:13.
                        e46 330d touring -04
                        Ex: 1502 -75 Pastellblau

                        Comment

                        • Kylmäkalle
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2011
                          • 72
                          • Espoo

                          BMW käsittääkseni antaa alustan kulmien ohjearvot ns. ajokorkeudessa. Tämä kai tarkoittaa, että kummallakin etupenkillä on painoa 68kg, takapenkillä 68kg, takakontissa 21kg sekä tankki täynnä.

                          Onko tietoa, mitä tämä paino tyypillisesti vaikuttaa kulmiin, verrattuna autoon ilman noita lisäpainoja? Tietysti jousien jäykkyys vaikuttaa hieman tuohon muutokseen.

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Kylmäkalle View Post
                            BMW käsittääkseni antaa alustan kulmien ohjearvot ns. ajokorkeudessa. Tämä kai tarkoittaa, että kummallakin etupenkillä on painoa 68kg, takapenkillä 68kg, takakontissa 21kg sekä tankki täynnä.

                            Onko tietoa, mitä tämä paino tyypillisesti vaikuttaa kulmiin, verrattuna autoon ilman noita lisäpainoja? Tietysti jousien jäykkyys vaikuttaa hieman tuohon muutokseen.
                            Joku voi tulla väittämään toisin, mutta mielestäni E46 kulmat muuttuu joustossa aika paljon, verrattuna samankokoisiin autoihin. Ei se turha ohje ole. Pari kolme kertaa olen omasta nelikutosesta kulmia pyöritellyt. Olen mä sen aina kuormannut. Kyllä yleensäkin kannattaa noudattaa säätöohjeita kuormaamisesta ja/tai kulkukorkeuden tarkastamisesta. Ja ihan totta, mitä kovempaa vieteriä ja helaa on niin sitä vähemmän sielä mikään muuttuu kuormatessa.

                            EDIT: niin sä kysyit että miten kulmat muuttuu kuormatessa. Camberi lisääntyy edessä ja takana tietysti, olisko niin että sisäänjoustossa takapää kääntyy harittamaan päin, en o ihan satavarma. Ei oo nelikutosen kohalla jaksanu kiinnostaa
                            Last edited by petrolhead; 24-04-2013, 22:35.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Kylmäkalle
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2011
                              • 72
                              • Espoo

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              niin sä kysyit että miten kulmat muuttuu kuormatessa. Camberi lisääntyy edessä ja takana tietysti, olisko niin että sisäänjoustossa takapää kääntyy harittamaan päin, en o ihan satavarma. Ei oo nelikutosen kohalla jaksanu kiinnostaa

                              Eli se mitä kysymyksellä ajoin takaa, että kuinka paljon pitäisi kulman muutosta "kompensoida" toivotuihin kulmiin, kun vie suuntaukseen? Kun ei kuitenkaan missään noita lisäpainoja autoon laiteta. Mitä olen noita suuntauslappuja katsellut, niin jotkut koneet antavat jotakuinkin samat tavoitearvot kuin TIS. TISsin antamat arvot kuitenkin ovat kuormatulle autolle. Jotkut toiset koneet antavat sitten jotain ihan muuta tavoitearvoksi.

                              Ei heti tule mieleen, mitä autoon lastaisi, jotta painot menisi oikein. Tietysti jos yrittäis kaksi kaveria värvätä mukaan painoksi, ja kaikki olis hengittämättä kun säätöjä tehdään...:think

                              Comment

                              • NokiLeka
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2341
                                • Eurajoki

                                Originally posted by Kylmäkalle View Post
                                Kun ei kuitenkaan missään noita lisäpainoja autoon laiteta.
                                Merkkiliike kuormaa
                                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎