Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daadaa
    BTCF Member
    • Nov 2008
    • 162
    • Pohjois-Karjala,

    Originally posted by Hemi View Post
    Tuossa r0nx:n raportistahan löytyy alueet/ohjearvot nimenomaan 18" rengastukselle, eli eteen negatiivista camberia n.-0.05-0.15"astetta ja taakse -1.10"-1.25" astetta.
    Onkos sillä väliä noihin kulmiin, että kyseisen raportin arvot on schlechtwegefahrwerk, joka on nähtävästi huonon tien alusta, eli todella korkea?

    Minulla edessä kaaresta napaan n. 320mm, takana n.310mm. Huomenna pitäisi mennä tarkistuttamaan nuo kulmat, niin olisi mukava olla 100% varma minkälaiseksi ne haluaa.

    Tuo Hemin taakse -1.10"-1.25" astetta vähän hämää, kun eikös tuo ole ulkona tuon raportin arvoista? Vai miten nuo asteen oikein menee...?

    Nyt lähinnä siinä käsityksessä, että edestä camberit niin pystyyn kun menee, ja takaa sitten sen mukaan niin, että takana on aste enemmän kallistusta kuin edessä. Mahtaakohan noilla mennä hirmu pieleen?

    Aurauksista ei sen kummempaa käsitystä ole, kuhan menevät toleranssin min. päähän? Mittailin tuossa tämän hetkistä tilannetta, ja aurausta edessä näytti olevan n.6mm. Kuulostaa omaan korvaan tuollainen määrä jo siltä, että varmasti syöksyilee urista. Miten lie todellisuus, onko tuo 6mm jo liikaa?

    Muuten ei niin hätää olisi, mutta pitäisi viikonloppuna lähteä pohjoiseen reissuamaan, niin olisi mukava saada auto edes suht ajettavaksi..

    Laitan huomenna lapun näytille, kunhan käyn säädättämässä.
    Last edited by Daadaa; 10-06-2014, 18:08.

    Comment

    • r0nx
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 104
      • Kokkola

      Huomenna on omakin auto menossa uudelleen suuntaukseen, eteen viilattiin lisää säätöä jne.

      Itellä mitat edessä: 340mm ja takana: 325mm, ettei kyseessä ole kyllä mikään korkea huonontien alusta. :think
      - Varmaan laittoivat vaan jonkun satunnaisen asetuksen koneelle, kun laittoivat noita itseannettuja arvoja autoon?

      Tavoitteena etupää alkamaan ykkösellä ja taakse 1-1.10º enemmän, lisäksi auraukset eteen: 0.03º ja taakse: 0.05º.

      Edellinen raporttini ei kyllä ollut hyvä esimerkki 19" kulmista..

      Comment

      • Daadaa
        BTCF Member
        • Nov 2008
        • 162
        • Pohjois-Karjala,

        Originally posted by r0nx View Post
        Huomenna on omakin auto menossa uudelleen suuntaukseen, eteen viilattiin lisää säätöä jne.

        Itellä mitat edessä: 340mm ja takana: 325mm, ettei kyseessä ole kyllä mikään korkea huonontien alusta. :think
        - Varmaan laittoivat vaan jonkun satunnaisen asetuksen koneelle, kun laittoivat noita itseannettuja arvoja autoon?

        Tavoitteena etupää alkamaan ykkösellä ja taakse 1-1.10º enemmän, lisäksi auraukset eteen: 0.03º ja taakse: 0.05º.

        Edellinen raporttini ei kyllä ollut hyvä esimerkki 19" kulmista..
        Minkä kokoiset vanteet sinulla on et:n ja leveyden puolesta?

        Itsellä takana 18x10", et muistaakseni 38. Nyt jää vajaa sentti puskuriin matkaa, joten ihan älyttömän pystyyn noita takasia ei saa noilla vanteilla/renkailla laitettua. Tosin en tiedä paljonko siellä nyt camberit on, mutta silminnähtävästi ovat näin / \.

        Comment

        • r0nx
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 104
          • Kokkola

          et35 8.5x19, eli tilaa löytyy laittaa pystympääkin.

          Comment

          • Daadaa
            BTCF Member
            • Nov 2008
            • 162
            • Pohjois-Karjala,

            Jees.

            Katotaanha mitä siellä huomenna saahaan aikaiseksi!

            Comment

            • r0nx
              Bimmer Rookie
              • Aug 2010
              • 104
              • Kokkola

              Noniin, uusi raportti tappiin viilauksen jälkeen. Camberit edessä niin pystyssä kuin mahdollista.
              - Kulkee suoraan ja ajettavuus parantui! Täälläpäin useat tiet taajamassa ovat siinä kunnossa, ettei niille kyllä saa tunnottomaksi.

              Click image for larger version

Name:	BMWsuuntaus116_zps59f32c1e.jpg
Views:	1
Size:	52.9 KB
ID:	4829772

              Comment

              • Daadaa
                BTCF Member
                • Nov 2008
                • 162
                • Pohjois-Karjala,

                Onhan tuo jo PALJON parempi kuin omani. Eivät oikein ollut innokkaita säätelemään, kun jossain näyttäisi välystä olevan. Ratin kun lukitsee, niin renkaat pääsee n.2cm heilumaan edes takaisin. Täytyy ruveta tutkimaan onko ohjausvaihde tosiaan finaalissa, vai onko sitten joku nivel rattiakselista antautunut.

                Minulla siis edestä oik. camber säädön jälkeen niin pystyssä kuin saa ja vasen n. keskellä. Ennen säätöä molemmat keskellä. Mistähän tuo moinen ero noihin selittyy? Ei ainakaan minun aikaan saanut kummempia tärskyjä, ja puslat + tukivarret ovat uutta meyle hd laatua.

                Aurausta käskin säätää tuohon 0°03` lähelle, mutta meni jo hiukan liikaa, ei kuitenkaan asentajam mielestä vaikuta ajoon millään lailla.

                Takana camber siinä rajoilla, että sopiiko enää pystympään, ehkä hyvin hyvin vähän. Aurauksen olisi mielestäni voinut myös takaa säätää lähemmäd tuota 0°05`, mutta unohtui koko takapää jotenkin.

                No, lopputulemana auton ajettavuus parani jo selkeästi ja enin hakeminen loppui. Nyt kuitenkin tuntuu tuo takapää aika levottomalta. Varmaankin tuon camberin + aurauksen syytä?
                Myös syvemmissä urissa ja kaltevalla tiellä ajelu on aika tuskaista. Kovasti olivat sitä mieltä, että juuri tuon muutaman sentin väljän takia.

                Täytyy ruveta etsimään tuo välyksen aiheuttaja, se on joko ohjausvaihde tai rattiakseli. Muualta ei väljää löydetty.

                Lopuksi vielä kuva lapusta, jos tuo lisäys nyt onnistuu amatööriltä! No eihän se aivan putkeen mennyt, mutta jospa siitä selvän saisi...

                Last edited by Daadaa; 11-06-2014, 18:37. Reason: Töhöilyä.

                Comment

                • Daadaa
                  BTCF Member
                  • Nov 2008
                  • 162
                  • Pohjois-Karjala,

                  Tuossa kävin vielä renkaiden kuluneisuutta katselemassa. Edessä ei mitään omituista. Takaa kuitenkin sisäkantilta kuluneet jo hiukan hampaille, renkailla ajettu 2000-3000km, tarkkaa lukemaa en muista.

                  Edellisetkin takaset kuluivat hampaille, ja lopulta oli sieltä täältä kankaat näkyvissä. Keskellä oli silloin pintaa n. 1mm.

                  Johtuuko tuo hampaille kuluminen noista cambereista vai onko siellä kuitenkin jossain väljää...?
                  Last edited by Daadaa; 11-06-2014, 18:59.

                  Comment

                  • r0nx
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2010
                    • 104
                    • Kokkola

                    Eiköhän tuo -1°00' liikaa camberia takana selitä nopean kulumisen?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by r0nx View Post
                      Noniin, uusi raportti tappiin viilauksen jälkeen. Camberit edessä niin pystyssä kuin mahdollista.
                      - Kulkee suoraan ja ajettavuus parantui! Täälläpäin useat tiet taajamassa ovat siinä kunnossa, ettei niille kyllä saa tunnottomaksi.

                      [ATTACH]121315[/ATTACH]
                      Tämä alkaa olemaan jo täydellisyyttä hipova niin että ajettavuuden parantaminen sitä kautta alkaa olla "tapissa".
                      Ongelmahan tässä on se että jos/kun renkaat ovat ehditty "sisäänajaa"/ajaa "linttaan" vanhoilla väärillä kulmilla, niin ottaa jonkun aikaa ennen kuin meno on täysin balanssissa.
                      Ihan täysinhän renkaat ei muutokseen enään sopeudu, mutta jos pintaa on vielä yli puolet, niin paljon kuitenkin.
                      Nythän kaikki loput ajettavuuden suhteen tulee alustan kunnosta ja renkaiden merkistä+mallista.
                      Jos rengasvalinnassa painotetaan korkeata nopeusluokkaa ja sporttisuutta, ei ainakaan e46:sta saa ihan täysin tunteettomaksi pahimmille urille.
                      Veikkaan kuitenkin että ero alkutilanteeseen on nyt merkittävästi erilainen?

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Daadaa View Post
                        Onhan tuo jo PALJON parempi kuin omani. Eivät oikein ollut innokkaita säätelemään, kun jossain näyttäisi välystä olevan. Ratin kun lukitsee, niin renkaat pääsee n.2cm heilumaan edes takaisin. Täytyy ruveta tutkimaan onko ohjausvaihde tosiaan finaalissa, vai onko sitten joku nivel rattiakselista antautunut.

                        Minulla siis edestä oik. camber säädön jälkeen niin pystyssä kuin saa ja vasen n. keskellä. Ennen säätöä molemmat keskellä. Mistähän tuo moinen ero noihin selittyy? Ei ainakaan minun aikaan saanut kummempia tärskyjä, ja puslat + tukivarret ovat uutta meyle hd laatua.

                        Aurausta käskin säätää tuohon 0°03` lähelle, mutta meni jo hiukan liikaa, ei kuitenkaan asentajam mielestä vaikuta ajoon millään lailla.

                        Takana camber siinä rajoilla, että sopiiko enää pystympään, ehkä hyvin hyvin vähän. Aurauksen olisi mielestäni voinut myös takaa säätää lähemmäd tuota 0°05`, mutta unohtui koko takapää jotenkin.

                        No, lopputulemana auton ajettavuus parani jo selkeästi ja enin hakeminen loppui. Nyt kuitenkin tuntuu tuo takapää aika levottomalta. Varmaankin tuon camberin + aurauksen syytä?
                        Myös syvemmissä urissa ja kaltevalla tiellä ajelu on aika tuskaista. Kovasti olivat sitä mieltä, että juuri tuon muutaman sentin väljän takia.

                        Täytyy ruveta etsimään tuo välyksen aiheuttaja, se on joko ohjausvaihde tai rattiakseli. Muualta ei väljää löydetty.

                        Lopuksi vielä kuva lapusta, jos tuo lisäys nyt onnistuu amatööriltä! No eihän se aivan putkeen mennyt, mutta jospa siitä selvän saisi...

                        Harvoin näkee tänä päivänä joka suhteessa näin perseellään olevia kulmia?
                        Etupää on todella epäsymmetrinen ja negatiivista ihan tolkuttomasti liikaa?
                        Ok, takana symmetria ihan ok, mutta camberia tolkuttomasti liikaa ko.rengastukselle.
                        Varmasti ihan hirveä ajaa(+ääritilanteissa hengenvaarallinen) ja renkaat sulaa alle todella nopeasti.

                        Comment

                        • r0nx
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2010
                          • 104
                          • Kokkola

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Tämä alkaa olemaan jo täydellisyyttä hipova niin että ajettavuuden parantaminen sitä kautta alkaa olla "tapissa".
                          Ongelmahan tässä on se että jos/kun renkaat ovat ehditty "sisäänajaa"/ajaa "linttaan" vanhoilla väärillä kulmilla, niin ottaa jonkun aikaa ennen kuin meno on täysin balanssissa.
                          Ihan täysinhän renkaat ei muutokseen enään sopeudu, mutta jos pintaa on vielä yli puolet, niin paljon kuitenkin.
                          Nythän kaikki loput ajettavuuden suhteen tulee alustan kunnosta ja renkaiden merkistä+mallista.
                          Jos rengasvalinnassa painotetaan korkeata nopeusluokkaa ja sporttisuutta, ei ainakaan e46:sta saa ihan täysin tunteettomaksi pahimmille urille.
                          Veikkaan kuitenkin että ero alkutilanteeseen on nyt merkittävästi erilainen?
                          Suunnitelmissa ajaa nykyisillä renkailla tämä kesä, pintaa kun on vielä paljon jäljellä. Ero alkutilanteeseen on kuin yöllä ja päivällä!

                          Seuraavaksi saman koon Nankangit tilalle.. Nehän tunnetusti ovat hyvä valinta e46:sen alle? (Nykyiset renkaat Roadstone/Minerva F105 235/35r19)

                          Comment

                          • Daadaa
                            BTCF Member
                            • Nov 2008
                            • 162
                            • Pohjois-Karjala,

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Harvoin näkee tänä päivänä joka suhteessa näin perseellään olevia kulmia?
                            Etupää on todella epäsymmetrinen ja negatiivista ihan tolkuttomasti liikaa?
                            Ok, takana symmetria ihan ok, mutta camberia tolkuttomasti liikaa ko.rengastukselle.
                            Varmasti ihan hirveä ajaa(+ääritilanteissa hengenvaarallinen) ja renkaat sulaa alle todella nopeasti.
                            Kyllä, camberit aivan perseellään molemmissa päissä. Taakse vaan tuolla vanne/rengas setupilla ja korkeudella aika mahdoton laittaa pystympään, tai sitten on jouset oltava todella jäykät. Kapeampaa vannetta tosin hakusessa, 9" riittäisi hyvin.

                            Tuota ihmettelen, että miten tuo lopputilanne etupään camberin osalta on noin, koska edessä ei muuta tehty kuin säädettiin oikeaa yläpäätä ulospäin. Nyt tuo vasen olisi mennyt tuon mukaan todella paljon pystympään...?

                            Nyt siis yläpään säädöt oikealla niin pystyssä kuin vakio reiät antaa myöten, ja vasemmalla n. keskellä. Todellisuus on melkein 100% varmasti jotain muuta kuin tuon lapun lopputilanteessa, nyt kun tarkemmin tuota sottailee.

                            Etupäästä pyysin säätämään noita aurauksia minimin lähelle, ja cambereita symmetriseksi. Ensiksi meinasi että tuo alkutilanteen auraus edessä olisi ihan ok, että jos säätää lähemmän minimiä niin ajettavuus huonontuisi.
                            Asentaja tuumaili että nuo toteutuneet on arvot on jo tarpeeksi lähellä optimia ajettavuuden ollessa hyvä ja vetelyn johtuvan väljästä hammastangossa/rattiakselissa.

                            Comment

                            • ockelbo4500
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 924
                              • Sotkamo--Oulu

                              Oiskohan ollu jotenkin huonosti mittapää paikallaan edessä. Itse kiireessä säätelin talvella E46:n pyöränkulmia niin toinen etumittapää jäi ilmeisesti hieman vinoon kun säädön jälkeen autosta tuli kauhea ajaa. Otin sitten paremmalla aikaa uusintamittauksen ja camberit oli vähän missä sattuu.
                              BMW E84 X1 18dXdrive -14

                              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                              Ex, E46 320 d Touring -01
                              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                              Comment

                              • pomo
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2013
                                • 429
                                • Oulu

                                Oulussa eräässä ihan tunnetussa rengasliikkeessä meinasivat, että nankangeja ei missään tapauksesssa kannata laittaa bemarin alle?
                                --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                                E46 320 Cab

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎