Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukkae
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3506
    • 70800

    Mielipiteitä on yhtä monia kuin persereikiä, eihän se pakko oo laittaa jossei halua. Silti on ollut jo pitkään yksi parhaista hintalaatusuhteeltaan nimenomaan bemariin.

    Comment

    • r0nx
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 104
      • Kokkola

      Ainakin tästä ketjusta on saanut sen kuvan, että kyseinen rengas on todella hyvä valinta bemarin alle? :think

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by pomo View Post
        Oulussa eräässä ihan tunnetussa rengasliikkeessä meinasivat, että nankangeja ei missään tapauksesssa kannata laittaa bemarin alle?
        Ei tainnut olla ko.Michelin tai Nokia omisteisen liikkeen myyntivalokoimissa....

        Comment

        • pomo
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2013
          • 429
          • Oulu

          Sitä minäkin mietin, se oli vaan täälläkin kovasti kehuttu poin-S jossa näin sanottiin... Noh, Kormoranit aattelin ite sorvaille taakse 255/35/18 koossa. Ja toisesta liikkeestä toki! En jaksanut ruveta tilaamaan niitä nankangeja ja nuo kormoranit saan varsin edukkaasti oulun parhaasta ja asiantuntevimmasta rengasliikkeestä k-renkaasta!
          --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

          E46 320 Cab

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Kyl noi Ns-2 on hintalaadultaan todella hyvät renkaat. Hiljaset ainakin uutena vesipitoakin tuntuu olevan. Mielestäni niille kun on kulmat hifistelty oikein, niin ongelmia ei pitäisi olla... Toki kaikille renkaille noi "oikeat" kulmat ovat tärkeät. Rengas myyjät ei nyt välttämätä halua kehua kaikkia merkkejään, jos jää noita premium-renkaita paljon myimättä.
            Last edited by janke; 13-06-2014, 10:17.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Nifa
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 292
              • Kymenlaakso™

              Originally posted by Nifa View Post
              (Lyhennelmä alkuperäisesti postauksesta)
              Nyt ois hyvät ehdotukset tarpeen:
              Kävin vaihdattamassa takapäähän alempien poikittaisten tukivarsien ulommat pultit ja puslat (camper), kun olivat vuosi sitten säädettäessä jumissa. Ja samalla vingutettiin eteen tolppiin noin 5mm lisää säätövaraa ja lyötiin apukuljettajan puolelta tappi pois. Kuskin puolelta tappi oli jo poistettu ja oli hitusen laskettu negatiivisemmalle, apukuljettajan säädöt olivat ns. keskellä.

              Molemmat etutolpat jätettiin fiilauksen jälkeen niin linkulleen kuin mahdollista. Takapäätä oli nostettu n. 10mm viimevuotisesta ja taakse ei nyt säätöihin koskettu sen enempiä, kun pitkittäisten puslat olivatkin finaalissa.. Viikon päästä olisi sitten tarkoitus koittaa säädättää uusiksi.

              Lopputilanne:
              Etupää
              Camber:
              Vas. -1º13'
              Oik. -1º31'

              Kuljettajan puoleiseen yläpään säätöön ei siis fiilauksen jälkeen koskettu, vaan se oli niin ulkona kuin mahdollista (eli negatiivisella). Oikeanpuoleinen siirrettiin taas niin pystyyn kuin mahdollista.
              Päivitystä tilanteeseen:
              Tuota nyt sitten pähkäiltiin hitusen kauemmin kuin viikko, mutta tulihan se jo oikealle hehtaarille.. Tosin nyt loppui takapäässä orkkis-säädöt camberin suhteen kesken.. Ja etupää taas ei olekkaan enää orkkisäädettävä.. Ainoa mitä jäin miettimään, että oisko keulasta pitänyt jättää kuitenkin aurausta vielä pienemmälle? Casteriakin taijottiin 0º30 lisää. Nankangit paikkaa sitten loput.

              Nykyiset mittaukset
              EtupääCamber:
              Vas. -0º44'
              Oik. -0º41'
              Caster:
              Vas. -5º52'
              Oik. -5º39'
              Auraus:
              Vas. 0º03'
              Oik. 0º03'
              TakapääCamber:
              Vas. -2º09'
              Oik. -2º12'
              Auraus:
              Vas. 0º05'
              Oik. 0º05'
              "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by Nifa View Post
                Päivitystä tilanteeseen:
                Tuota nyt sitten pähkäiltiin hitusen kauemmin kuin viikko, mutta tulihan se jo oikealle hehtaarille.. Tosin nyt loppui takapäässä orkkis-säädöt camberin suhteen kesken.. Ja etupää taas ei olekkaan enää orkkisäädettävä.. Ainoa mitä jäin miettimään, että oisko keulasta pitänyt jättää kuitenkin aurausta vielä pienemmälle? Casteriakin taijottiin 0º30 lisää. Nankangit paikkaa sitten loput.

                Nykyiset mittaukset
                EtupääCamber:
                Vas. -0º44'
                Oik. -0º41'
                Caster:
                Vas. -5º52'
                Oik. -5º39'
                Auraus:
                Vas. 0º03'
                Oik. 0º03'
                TakapääCamber:
                Vas. -2º09'
                Oik. -2º12'
                Auraus:
                Vas. 0º05'
                Oik. 0º05'
                Minkäs kokoiset vanteet ja renkaan leveys yms.?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Anz0r
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 142
                  • Nääsville

                  Originally posted by Nifa View Post
                  Päivitystä tilanteeseen:
                  Tuota nyt sitten pähkäiltiin hitusen kauemmin kuin viikko, mutta tulihan se jo oikealle hehtaarille.. Tosin nyt loppui takapäässä orkkis-säädöt camberin suhteen kesken.. Ja etupää taas ei olekkaan enää orkkisäädettävä.. Ainoa mitä jäin miettimään, että oisko keulasta pitänyt jättää kuitenkin aurausta vielä pienemmälle? Casteriakin taijottiin 0º30 lisää. Nankangit paikkaa sitten loput.

                  Nykyiset mittaukset
                  EtupääCamber:
                  Vas. -0º44'
                  Oik. -0º41'
                  Caster:
                  Vas. -5º52'
                  Oik. -5º39'
                  Auraus:
                  Vas. 0º03'
                  Oik. 0º03'
                  TakapääCamber:
                  Vas. -2º09'
                  Oik. -2º12'
                  Auraus:
                  Vas. 0º05'
                  Oik. 0º05'
                  Mitäs muutostöitä keulaan tehtiin että saatiin noinkin huomattava muutos aikaan cambereissa?
                  BMW E46 330D

                  Comment

                  • Nifa
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2008
                    • 292
                    • Kymenlaakso™

                    Originally posted by janke View Post
                    Minkäs kokoiset vanteet ja renkaan leveys yms.?
                    Oiskohan noi 18 tuumaset valssit ja 225 on leveys edessä ja takana.

                    Originally posted by Anz0r View Post
                    Mitäs muutostöitä keulaan tehtiin että saatiin noinkin huomattava muutos aikaan cambereissa?
                    UUC motorsportilta jenkkilästä säädettävät yläpäät. Oikeastaan ainoat kuulalaakeroidut ja uretaanilla vaimennetut, mitkä sääty myös positiiviselle. Casteri oli säädettävissä vain joko 0 tai + 0,5 astetta (pyöräyttämällä laakeria 180 astetta kiinnityksen suhteen). Oikeastaan mitään eroa en melussa ja äänimaailmassa huomannut orginaaleihin yläpäihin.
                    "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Nifa View Post
                      Päivitystä tilanteeseen:
                      Tuota nyt sitten pähkäiltiin hitusen kauemmin kuin viikko, mutta tulihan se jo oikealle hehtaarille.. Tosin nyt loppui takapäässä orkkis-säädöt camberin suhteen kesken.. Ja etupää taas ei olekkaan enää orkkisäädettävä.. Ainoa mitä jäin miettimään, että oisko keulasta pitänyt jättää kuitenkin aurausta vielä pienemmälle? Casteriakin taijottiin 0º30 lisää. Nankangit paikkaa sitten loput.

                      Nykyiset mittaukset
                      EtupääCamber:
                      Vas. -0º44'
                      Oik. -0º41'
                      Caster:
                      Vas. -5º52'
                      Oik. -5º39'
                      Auraus:
                      Vas. 0º03'
                      Oik. 0º03'
                      TakapääCamber:
                      Vas. -2º09'
                      Oik. -2º12'
                      Auraus:
                      Vas. 0º05'
                      Oik. 0º05'
                      Kuitenkin vieläkin varsin kaukana 18" kokoluokan "optimihehtaarilta", niin etu kuin takapäästäkin.
                      Ok, parannusta edelliseen, mutta vaatii kyllä todellakin ne Nankangit jotta olisi edes siedettävä ajettava Suomessa.
                      Tosin, aika äkkiä sitten sulaa niin etu kuin takapäässäkin renkaiden sisäreunat kankaille näillä kulmilla.
                      Niin paljon kuitenkin perseellään 18" renkaalle, että aurauksilla ei enään oikeastaan mitään merkitystä kokonaisuudessa.

                      Comment

                      • Warra
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 483

                        Omat suuntauksen arvot 320i Touringissa renkaina 205/55r16. Hieman alustaremppaa, ja nyt on iskussaan sen osalta ainakin.

                        Edessä
                        Camber
                        Vasen -0º32'
                        Oikea -0º41'

                        Caster
                        Vasen 4º53'
                        Oikea 4º32'

                        Auraus
                        Vasen 0º05'
                        Oikea 0º06'
                        Auraus yhteensä 0º11'

                        Takana
                        Camber
                        Vasen -1º11'
                        Oikea -1º18'

                        Auraus
                        Vasen 0º09'
                        Oikea 0º07'
                        Auraus yhteensä 0º16'

                        Onko ok 16" kokoluokalle? Pyynnöt tein eteen pystympään, mutta sanottiin että pystympään ei kuulemma saanut. Stopparit lienevät paikoillaan? Auto menee nyt kyllä huomattavasti kivemmin suoraan ja jämäkämmin. Ennen suuntausta lähinnä aurausta oli älyttömästi molemmissa päissä, ja pari väljää osaa alustassa tietty. Eroahan noissa etu-taka cambereissa on nyt alle sen 1º mitä Hemi suosittelee olevan eroa edessä ja takana, eli yliohjaava käytös periaatteessa?
                        Last edited by Warra; 25-06-2014, 13:34.
                        E46 320i Facelift Touring M54b22
                        exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Warra View Post
                          Omat suuntauksen arvot 320i Touringissa renkaina 205/55r16. Hieman alustaremppaa, ja nyt on iskussaan sen osalta ainakin.

                          Edessä
                          Camber
                          Vasen -0º32'
                          Oikea -0º41'

                          Caster
                          Vasen 4º53'
                          Oikea 4º32'

                          Auraus
                          Vasen 0º05'
                          Oikea 0º06'
                          Auraus yhteensä 0º11'

                          Takana
                          Camber
                          Vasen -1º11'
                          Oikea -1º18'

                          Auraus
                          Vasen 0º09'
                          Oikea 0º07'
                          Auraus yhteensä 0º16'

                          Onko ok 16" kokoluokalle? Pyynnöt tein eteen pystympään, mutta sanottiin että pystympään ei kuulemma saanut. Stopparit lienevät paikoillaan? Auto menee nyt kyllä huomattavasti kivemmin suoraan ja jämäkämmin. Ennen suuntausta lähinnä aurausta oli älyttömästi molemmissa päissä, ja pari väljää osaa alustassa tietty. Eroahan noissa etu-taka cambereissa on nyt alle sen 1º mitä Hemi suosittelee olevan eroa edessä ja takana, eli yliohjaava käytös periaatteessa?
                          Aivan liian vähän cambereissa eroa edessä ja takana ja takapään arvot lähempänä 18" kokoluokan rengasta kuin 16":sta. Äärikäytös melkoisen yliohjaava, eli perä äärikäytöksessä irtoaa luistoon jo melko äkisti/varoittamatta varsinkin 16" rengastuksella. Eli varsin reilusti pielessä ovat.

                          Stopparit pois ja etupää pitäisi mennä n.-0.25-0.30" ja sen jälkeen takapäähän lisää negatiivista, eli -1.30-1.40 ja ollaan aika lähellä totuutta 16"-17" kokoluokan optimia.

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6937
                            • N/A

                            E46 sedan, eibach sportline mieto madallus. Edestä modattu hieman että on saatu pyöränkulmat kohdalleen. Vanteiksi tulee 17" styling 68 7.5x17 & 8.5x17.
                            Pitäisi tilata vanteille uudet renkaat, 225/45/17& 245/40/17 muistaakseni koko.
                            Nyt alla bridgestone potenza 18" 215/40+ 245/35 ja kulkee melko hienosti suoraa

                            Suosituksia hyvistä renkaista mitkä eivät juuri vetelisi. Olen katsellut hankook k110, hinta n. 500euroa toimitettuna camskillistä sarjalle.
                            Last edited by Antti O; 19-07-2014, 07:46.

                            Comment

                            • Zuuppovi
                              Newbiemmer
                              • Sep 2013
                              • 15
                              • Kuopio

                              Osaisiko joku kommentoida nykyisiä alustan pyörän suuntauksia, jotta onko niissä jotain pielessä? Auto on hieman omaan makuun liian levoton ja tuntuu ohjautuvan turhan voimakkaasti kallistusten ja urien mukaan. Alla olevat renkaat ovat 205/55/16.

                              Vai mistähän pitäisi osata lähteä vikaa korjaamaan taikka "ominaisuutta" muuttamaan?
                              Attached Files
                              [ BMW F30 330e iPerformance (2018) ]

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Zuuppovi View Post
                                Osaisiko joku kommentoida nykyisiä alustan pyörän suuntauksia, jotta onko niissä jotain pielessä? Auto on hieman omaan makuun liian levoton ja tuntuu ohjautuvan turhan voimakkaasti kallistusten ja urien mukaan. Alla olevat renkaat ovat 205/55/16.

                                Vai mistähän pitäisi osata lähteä vikaa korjaamaan taikka "ominaisuutta" muuttamaan?
                                Tässähän ei ole mitattu sitä oleellisinta, eli etupään camberia(onko kuitenkin velotettu täydellisestä mittauksesta?)
                                Eli tämän perusteella ei voi sanoa muutakuin että takapään camber on ihan ok kyseiselle rengastukselle?

                                Minkä merkkiset/malliset renkaat?
                                Last edited by Hemi; 30-07-2014, 18:29.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎