Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zuuppovi
    Newbiemmer
    • Sep 2013
    • 15
    • Kuopio

    Originally posted by Hemi View Post
    Tässähän ei ole mitattu sitä oleellisinta, eli etupään camberia(onko kuitenkin velotettu täydellisestä mittauksesta?)
    Eli tämän perusteella ei voi sanoa muutakuin että takapään camber on ihan ok kyseiselle rengastukselle?

    Minkä merkkiset/malliset renkaat?
    Kyllä tuossa etupään camber mittauksetkin löytyvät heti taka-akselin "Geometrinen keskilinja" jälkeen. Hieman hämärtynyt tuo raja tuossa tulosteessa, niin äkkiä näyttää että olisi taka-akselista kyse..

    Renkaat takana uudet BFGoodrichit ja edessä hieman vanhemmat jotkin Nokian kumit.
    [ BMW F30 330e iPerformance (2018) ]

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6937
      • N/A

      Minulla on tällähetkellä E46 mikä kulkee hienosti suoraan 225/45/17 + 245/40/17 eagle f1 asymmetric 2 renkailla. Autoa on aika paljon madallettu ja keulaan on tehty iskaritorneihin lisää säätövaraa cambereihin että ne on saatu pystyyn.
      Aikeina on lähiviikkoina asentaa vähemmän madaltava alustasarja (-35/20mm) ja sen jälkeen viedä suuntaukseen. Minulla on lappu edellisestä suuntauksesta mistä ajattelin katsoa suuntaa pyöränkulmiin, mutta tolle nykyiselle rengastukselle ja madallukselle jos saisi vinkkejä optimiarvoihin, kai se etu/taka camber on kaikista kriittisimmät suoraan kulun kannalta? Taka-auraus ja etu-auraus varmaan ohjearvoihin koneelta..?
      Last edited by Antti O; 31-07-2014, 14:11.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Zuuppovi View Post
        Kyllä tuossa etupään camber mittauksetkin löytyvät heti taka-akselin "Geometrinen keskilinja" jälkeen. Hieman hämärtynyt tuo raja tuossa tulosteessa, niin äkkiä näyttää että olisi taka-akselista kyse..

        Renkaat takana uudet BFGoodrichit ja edessä hieman vanhemmat jotkin Nokian kumit.
        Ok, jos nuo "hämärretyt" ovat oikeita arvoja, niin etupäässä aivan tajuttomasti liikaa negatiivista camberia.
        Niin paljon että ollaan ulkona jopa tehtaan antamasta maksimista, eli eipä saisi leimattua jos katsastuksella pyydettäisiin kulmatodistusta (eli ne kuuluisat "kolariautot" ovat tässä maassa kaikki paremmilla arvoilla).
        Ei siis ole mikään ihme että ajo on liian levotonta ja tuntuu ohjautuvan turhan voimakkaasti kallistusten ja urien mukaan jopa jo 16" rengastuksella.
        Ok, renkaissakin on kyllä oma osuutensa, mutta tuon etupään suhteen pitäisi kyllä tehdä jotakin kun negatiivista on lähes aste ja lähempänä nollaa pitäisi olla.
        Onko etupää orggiskunnossa, vai alla jotkin halpis säätötolpat? Onko yläpään stopparit poistettu/kiinnityksiä viilattu?

        Comment

        • Zuuppovi
          Newbiemmer
          • Sep 2013
          • 15
          • Kuopio

          Originally posted by Hemi View Post
          Ok, jos nuo "hämärretyt" ovat oikeita arvoja, niin etupäässä aivan tajuttomasti liikaa negatiivista camberia.
          Niin paljon että ollaan ulkona jopa tehtaan antamasta maksimista, eli eipä saisi leimattua jos katsastuksella pyydettäisiin kulmatodistusta (eli ne kuuluisat "kolariautot" ovat tässä maassa kaikki paremmilla arvoilla).
          Ei siis ole mikään ihme että ajo on liian levotonta ja tuntuu ohjautuvan turhan voimakkaasti kallistusten ja urien mukaan jopa jo 16" rengastuksella.
          Ok, renkaissakin on kyllä oma osuutensa, mutta tuon etupään suhteen pitäisi kyllä tehdä jotakin kun negatiivista on lähes aste ja lähempänä nollaa pitäisi olla.
          Onko etupää orggiskunnossa, vai alla jotkin halpis säätötolpat? Onko yläpään stopparit poistettu/kiinnityksiä viilattu?
          Joo nuo hämäremmät on tosiaan nykyiset arvot oikeassa reunassa. Etupäässä on m-sport jouset ja nyt uudet Sachs sport -iskuvaimentimet, kun toinen iskari oli jo hajalla. Tolpan yläpää on alkuperäisessä kunnossa ja viilauksia ei ole tehty.

          Jos tuota etupäätä lähtisi nyt sitten fiksaamaan kohdilleen, niin olisiko P-Savo alueella osaavaa henkilöä tuota katsomaan? Itsellä ei oikein ole ammattitaitoa moiseen ja rengasliikkeet noita tuskin osaa tehdä...
          [ BMW F30 330e iPerformance (2018) ]

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            Hemillä vinkkiä mihin suuntaan lähden säätämään.

            Autona 2003 330Ci jossa Bilsteinin PSS9 Coilit ja säädetty niin matalaksi kuin voi. Maavaraa kumminkin se 8cm. Nyt ainoastaan auraukset vetäsin tasoihin kun oli aiemmin ratti vinossa. Kunhan lomat loppuu niin pääsee ajan kanssa säätämään camberit ja auraukset kohdilleen.

            Tässä lappu josta lähdetään liikkeelle ja noi ohjearvothan on ns M-sport alustan arvot mutta nyt ollaan huomattavasti matalammalla. Renkaina 225/40 ja 255/35-18

            Etupäässä lisäksi M3 tukivarsien takapuslat joten kulma muuttuu niiden myötä myös hieman.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Robi View Post
              Hemillä vinkkiä mihin suuntaan lähden säätämään.

              Autona 2003 330Ci jossa Bilsteinin PSS9 Coilit ja säädetty niin matalaksi kuin voi. Maavaraa kumminkin se 8cm. Nyt ainoastaan auraukset vetäsin tasoihin kun oli aiemmin ratti vinossa. Kunhan lomat loppuu niin pääsee ajan kanssa säätämään camberit ja auraukset kohdilleen.

              Tässä lappu josta lähdetään liikkeelle ja noi ohjearvothan on ns M-sport alustan arvot mutta nyt ollaan huomattavasti matalammalla. Renkaina 225/40 ja 255/35-18

              Etupäässä lisäksi M3 tukivarsien takapuslat joten kulma muuttuu niiden myötä myös hieman.
              Ei näy...

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6937
                • N/A

                Haluaisko Hemi ottaa kantaa postiin #872

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Ei näy...
                  Mulla näkyy mutta laitetaan vielä liitteenä jos jostain syystä näkyy vaan mun koneella.
                  Click image for larger version

Name:	WP_20140731_14_29_42_Pro.jpg
Views:	1
Size:	55.6 KB
ID:	4830038
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Robi View Post
                    Hemillä vinkkiä mihin suuntaan lähden säätämään.


                    No, siis ainoa isompi ongelmahan tässä on tuo tolkuton, yli asteen negatiivinen camber etupäässä ja sitä kautta myös alustan kokonaisyhtälö, kun takapää kuitenkin olisi itsessään erinomainen ko.renkaalle.
                    Eli etu ja takapään välillä pitäisi aina olla camberissa vähintään aste, kun nyt se on n.0.15" astetta.
                    Hyvin lähellä nyt siis enemmänkin driftaukseen soveltuva alusta.

                    Eli, hommahan lähtee aina ensin etupäästä ja etupään negatiivisesta camberista. Optimahan olisi nyt tuo tehdastoleranssin yläraja, jolloin etupään camber pitäisi olla jossakin -0.15"-0.25" haarukassa, jos siis haetaan täydellistä tälle rengaskokoluokalle ja oikeaa tasoa nykyiselle takapäälle.
                    Nythän etupäässä onsiis jopa yli aste negatiivista, joka kuitenkin on enemmän takapään arvo, kuin etupään.
                    Eli nyt riippuu ihan siitä mihin camberarvoon saat etupään ja lisää siihen se aste ja saat takapään optimin.
                    Myös aurausta on liikaa niin edessä kuin takana, eli tällä rengaskoolla pitäisi ehdottomasti pyrkiä tehtaan antaman toleranssialueen minimiarvoihin, joka olisi edessä lähellä nollaa ja takana n.0.10" astetta.
                    Nyt varsinkin eturengas kuluu todella voikakkaasti sisäreunastaan ja mikä pahinta, syö sisäreunan kuvioinnin pahasti hampaalle jo muutamassa tuhannessa kilometrissä.

                    Onko etupäässä jo stopparit poistettu+viilattu lisää säätövaraa?
                    Last edited by Hemi; 01-08-2014, 14:20.

                    Comment

                    • Robi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 7606
                      • Vantaa

                      Originally posted by Hemi View Post


                      No, siis ainoa isompi ongelmahan tässä on tuo tolkuton, yli asteen negatiivinen camber etupäässä ja sitä kautta myös alustan kokonaisyhtälö, kun takapää kuitenkin olisi itsessään erinomainen ko.renkaalle.
                      Eli etu ja takapään välillä pitäisi aina olla camberissa vähintään aste, kun nyt se on n.0.15" astetta.
                      Hyvin lähellä nyt siis enemmänkin driftaukseen soveltuva alusta.

                      Eli, hommahan lähtee aina ensin etupäästä ja etupään negatiivisesta camberista. Optimahan olisi nyt tuo tehdastoleranssin yläraja, jolloin etupään camber pitäisi olla jossakin -0.15"-0.25" haarukassa, jos siis haetaan täydellistä tälle rengaskokoluokalle ja oikeaa tasoa nykyiselle takapäälle.
                      Nythän etupäässä onsiis jopa yli aste negatiivista, joka kuitenkin on enemmän takapään arvo, kuin etupään.
                      Eli nyt riippuu ihan siitä mihin camberarvoon saat etupään ja lisää siihen se aste ja saat takapään optimin.
                      Myös aurausta on liikaa niin edessä kuin takana, eli tällä rengaskoolla pitäisi ehdottomasti pyrkiä tehtaan antaman toleranssialueen minimiarvoihin, joka olisi edessä lähellä nollaa ja takana n.0.10" astetta.
                      Nyt varsinkin eturengas kuluu todella voikakkaasti sisäreunastaan ja mikä pahinta, syö sisäreunan kuvioinnin pahasti hampaalle jo muutamassa tuhannessa kilometrissä.

                      Onko etupäässä jo stopparit poistettu+viilattu lisää säätövaraa?
                      Joo, etupäässä stoppari pois ja lisää varaa viilattu, etupäähän vaihdan vielä raidetangot kun nykyiset erittäin jumissa. Autohan on nytkin tarkka ohjata mutta uraisella tiellä vetelee hieman, ei toki mitenkään ylivoimaisen paljoa vetele. Mutta pitää kokeilla em ohjeistuksella minkälainen tulee ajaa.
                      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                      Tiedustelut priva tai 0452210069

                      Current
                      E61 530d
                      E39 530d
                      E39 520iA
                      E46 330xd
                      E28 528i

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Antti O View Post
                        Minulla on tällähetkellä E46 mikä kulkee hienosti suoraan 225/45/17 + 245/40/17 eagle f1 asymmetric 2 renkailla. Autoa on aika paljon madallettu ja keulaan on tehty iskaritorneihin lisää säätövaraa cambereihin että ne on saatu pystyyn.
                        Aikeina on lähiviikkoina asentaa vähemmän madaltava alustasarja (-35/20mm) ja sen jälkeen viedä suuntaukseen. Minulla on lappu edellisestä suuntauksesta mistä ajattelin katsoa suuntaa pyöränkulmiin, mutta tolle nykyiselle rengastukselle ja madallukselle jos saisi vinkkejä optimiarvoihin, kai se etu/taka camber on kaikista kriittisimmät suoraan kulun kannalta? Taka-auraus ja etu-auraus varmaan ohjearvoihin koneelta..?
                        Originally posted by Antti O View Post
                        Haluaisko Hemi ottaa kantaa postiin #872
                        Siis kaikki arvot otetaan koneelta ja pyritään olemaan tehtaan antamien toleranssien sisällä, niin auraukset kuin camberitkin.
                        Ongelma vain on se että tehtaan antama toleranssi tarkoittaa juurikin maksimiarvoja, jolloin ei ole lainkaan yhdentekevää mistä suunnasta annettua toleranssialuetta arvot kullekkin vannekoolle valitaan.
                        Se että ollaan "toleranssien sisällä" ei itsessään kerro vielä yhtään mitään siitä onko arvot hyvät tai edes oikeat suhteessa alla olevaan rengastukseen.
                        Nyrkkisääntöhän on se että etu ja tapapään välillä PITÄÄ olla vähintään aste eroa negatiivisessa camberissa, joten paljon riippuu siitä mihin arvoihin etupää vaikeammin säädettävänä saadaan asetettua.
                        Mitä isompi vannekoko ja leveämpi rengas, sitä vähemmän tarvitaan negatiivista camberia, eli sitä pystymmässä renkaiden pitää olla(taas muistaen se asteen ero).
                        Tässä kohtaa etupään optimicamber olisi n.-0.20-0.30" haarukassa ja mikäli se siihen saadaan, voisi takapää olla optimissaan -1.25-1.35-astetta.
                        Aurausta eteen ja taakse lähempää tehtaan antamaa minimiä kuin maksimia.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Robi View Post
                          Joo, etupäässä stoppari pois ja lisää varaa viilattu, etupäähän vaihdan vielä raidetangot kun nykyiset erittäin jumissa. Autohan on nytkin tarkka ohjata mutta uraisella tiellä vetelee hieman, ei toki mitenkään ylivoimaisen paljoa vetele. Mutta pitää kokeilla em ohjeistuksella minkälainen tulee ajaa.
                          Siinä tapauksessa tuo on kyllä ihan tolkuttoman paljon ja itse kääntäisin kyllä katseeni niihin alla oleviin tolppiin?
                          Jos camberia ei mitenkään saa oikeaan sfääriin, niin rengasta voi ainakin hieman säästää asettamalla auraukset minimiin, eli käytännössä nolliin tai jopa pieneen haritukseen.
                          Näin myös ajettavuus voi parantua/rauhoittua hieman, ehkä.
                          Ok, eli nyt kun kuitenkin takapäässä on negatiivista suhteellisen vähän verrattuna etupäähän, niin niiden auraustenkin kanssa saa olla tarkkana, mutta niitä nyt on helppo/halpa ihan kokeilla itsekkin mihin suuntaan se menee aurausta pienentämällä.

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6937
                            • N/A

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Siis kaikki arvot otetaan koneelta ja pyritään olemaan tehtaan antamien toleranssien sisällä, niin auraukset kuin camberitkin.
                            Ongelma vain on se että tehtaan antama toleranssi tarkoittaa juurikin maksimiarvoja, jolloin ei ole lainkaan yhdentekevää mistä suunnasta annettua toleranssialuetta arvot kullekkin vannekoolle valitaan.
                            Se että ollaan "toleranssien sisällä" ei itsessään kerro vielä yhtään mitään siitä onko arvot hyvät tai edes oikeat suhteessa alla olevaan rengastukseen.
                            Nyrkkisääntöhän on se että etu ja tapapään välillä PITÄÄ olla vähintään aste eroa negatiivisessa camberissa, joten paljon riippuu siitä mihin arvoihin etupää vaikeammin säädettävänä saadaan asetettua.
                            Mitä isompi vannekoko ja leveämpi rengas, sitä vähemmän tarvitaan negatiivista camberia, eli sitä pystymmässä renkaiden pitää olla(taas muistaen se asteen ero).
                            Tässä kohtaa etupään optimicamber olisi n.-0.20-0.30" haarukassa ja mikäli se siihen saadaan, voisi takapää olla optimissaan -1.25-1.35-astetta.
                            Aurausta eteen ja taakse lähempää tehtaan antamaa minimiä kuin maksimia.
                            Tässä tämänhetkiset arvot, nuo etu/taka camberit on jo melko likellä?
                            Mutta säädetään noihin mitä ohjeistit kunhan alusta vaihtuu, camber säädön pitäisi edessä onnistua melko helposti kun noustaan lähemmäs tehdas korkeutta ja etupäässä on vingutettu säätöjä lisää.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Antti O View Post
                              Tässä tämänhetkiset arvot, nuo etu/taka camberit on jo melko likellä?
                              Mutta säädetään noihin mitä ohjeistit kunhan alusta vaihtuu, camber säädön pitäisi edessä onnistua melko helposti kun noustaan lähemmäs tehdas korkeutta ja etupäässä on vingutettu säätöjä lisää.

                              No siis tämä alkaa näyttämään jo varsin hyvältä ja vielä kun tuosta etucamberista saisi tosiaan hieman nipistettyä, niin ajettavuuden suhteen ei vikaa löydy ainakaan alustakulmista(itse laittaisin tosin eteen vähemmän aurausta/max.0.10").

                              Comment

                              • ockelbo4500
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 924
                                • Sotkamo--Oulu

                                Vähensin aurausta edestä noin lukemiin 2' tai 3' puolelleen niin jopas auto rauhottui kummasti.


                                Originally posted by ockelbo4500 View Post
                                Tässäpä oma tapaus tällä hetkellä.
                                Eli E46 tourinfg 320d ja käytännössä uudella vakiokorkuisella alustalla. Puslat ja nivelet OK.
                                Pyöränkulmat säädetty aika lailla näin
                                edessä:
                                Camber - 30'
                                aurausta 9' / puoli

                                takana :
                                camber - 1ast 30'
                                aurausta 10' / puoli

                                renkaina 205/55R16 renkaat. Loppuun kuluneilla Pirellin P7 renkailla ja noin 2,4bar paineilla oli ihan hyvä ajaa, mutta kun nyt alle laitettiin tuollaiset lötköt Hankook kinergy eco H nopeusluokan renkaat niin tuli aika uraherkkä vaikka painetta oli tuollaiset 2,5 bar.

                                Mikä neuvoksi ? Pitäiskö aurauksia pienentää vai pitääkö tuollaisessa eco renkaassa olla 3,0 bar painetta ? Luulis että vakiokokoisilla renkailla ei olisi niin herkkä tuostakaan aurauksesta.
                                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                                Ex, E46 320 d Touring -01
                                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎