Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kani
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 699
    • Espoo

    Kiitti kommenteista! Hunter 400 antoi ohjearvoiksi e46 + sport ripustukselle ja 17" renkaalle aurausta eteen 0°05' - 0°10' ja taakse 0°05' - 0°11'. Miten e46:ssa vaikuttaa auraus edessä/takana? Tai miten tuo liiallinen camber edessä tuntuu käytännössä? Eihän sitä katuajossa tarvis juurikaan olla, ihmetytti melko isot camberit taakse mitä suositellaan..

    Viittaisiko pielessä oleva caster siihen että etualatukivarret joutaisi vaihtoon ei se ainakaan camberia säätäessä näyttänyt liikkuvan? Muuhan siellä onkin vaihdettu jo aiemmin, takapuslat on powerflexit.

    Omassa käytössä tämä saisi olla junamainen jyrä ennemmin kuin herkkä mutkatykki mitä ei tonnikeiju-avoautosta saa tekemälläkään.. Hondan säädätin niin että kääntyy ajatuksestakin ja haukkaa kunnolla mutkaan quaifen kanssa + yliohjaa kun nostaa kaasua mutta tämä on leppoisampi peli .
    E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

    Comment

    • jukkae
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3506
      • 70800

      Eli maanantaina suuntausaika E46 17/18" vanteilla.

      Annanko ohjeeksi eteen camberia -0°15' - -0°30' ja taakse -1°15' - 1°30' ja kummastakin päästä auraukset aivan toleranssi alueen minimiin? Vai edestä auraus ihan nolliin?

      Comment

      • jukkae
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3506
        • 70800

        Originally posted by jukkae View Post
        Eli maanantaina suuntausaika E46 17/18" vanteilla.

        Annanko ohjeeksi eteen camberia -0°15' - -0°30' ja taakse -1°15' - 1°30' ja kummastakin päästä auraukset aivan toleranssi alueen minimiin? Vai edestä auraus ihan nolliin?
        Ajatuksia?

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6937
          • N/A

          Vaihtakaa se kuminivel ohjausakseliin, parantaa todella paljon e46 ohjaustuntumaa.

          Comment

          • kani
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 699
            • Espoo

            Originally posted by jukkae View Post
            Eli maanantaina suuntausaika E46 17/18" vanteilla.

            Annanko ohjeeksi eteen camberia -0°15' - -0°30' ja taakse -1°15' - 1°30' ja kummastakin päästä auraukset aivan toleranssi alueen minimiin? Vai edestä auraus ihan nolliin?
            Kuulostaa suunnitelmalta, miten meni?

            Originally posted by Antti O View Post
            Vaihtakaa se kuminivel ohjausakseliin, parantaa todella paljon e46 ohjaustuntumaa.
            Eli http://www.realoem.com/bmw/showparts...42&hg=32&fg=30 kuvan osa nr. 2?
            02 Flexible coupling for steering 1 04/2001 32301094703 $48.97




            Hyvä vinkki, kiitos. Täytyy laittaa talven aikana tuo ja säädättää keväällä kulmatkin enemmän mieluisaan suuntaan. Onko parempi jättää taakse vähän aurausta ja vetää etupää nollaan kuin toisin päin tai molemmat nollille? Jonkun verran työlästä käydä aina välillä kokeilemassa ja sitten ajaa auto uudestaan koneelle..
            E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              Kannattaa ottaa sitten siihen myös pultit uudet, niissä on lukite valmiina.
              Muistaakseni 22nm , mutta katso vielä bentleyn manuaalista.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by kani View Post
                Hyvä vinkki, kiitos. Täytyy laittaa talven aikana tuo ja säädättää keväällä kulmatkin enemmän mieluisaan suuntaan. Onko parempi jättää taakse vähän aurausta ja vetää etupää nollaan kuin toisin päin tai molemmat nollille?
                Riippuu ihan kesärenkaistasi.

                Comment

                • jukkae
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3506
                  • 70800

                  Tunnin päästä lappu käsissä, veikkaan että etucamberit on ainakim vitullaan

                  Comment

                  • jukkae
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3506
                    • 70800

                    Jaha, aika hyvä ajaa.

                    Taka-akseli
                    -1'10 camber
                    0'06 auraus


                    Etuakseli
                    Vasen camber 0'02 plussalla ja oikea -0'04
                    Auraus symmetrisesti -0'01

                    Onko tuo etucamber jo liian pystyssä?

                    Comment

                    • kani
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 699
                      • Espoo

                      Originally posted by kani View Post
                      Eli http://www.realoem.com/bmw/showparts...42&hg=32&fg=30 kuvan osa nr. 2?
                      02 Flexible coupling for steering 1 04/2001 32301094703 $48.97




                      Hyvä vinkki, kiitos. Täytyy laittaa talven aikana tuo ja säädättää keväällä kulmatkin enemmän mieluisaan suuntaan. Onko parempi jättää taakse vähän aurausta ja vetää etupää nollaan kuin toisin päin tai molemmat nollille? Jonkun verran työlästä käydä aina välillä kokeilemassa ja sitten ajaa auto uudestaan koneelle..
                      Jäin tätä vielä pähkäilemään kun tosiaan tuntuu aika lötköltä toi bmw steering coupler osa, en ole vielä tilannut mitään mutta löysin tällaisen keskustelun:




                      Eli polyuretaania alkulperäiseen osaan kumisen tilalle tilalle..


                      Onko M3:ssakin noin plötkö tuo ohjausakselin nivel kuten näissä vakio perusbemareissa?
                      E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6937
                        • N/A

                        Ei varmaan huono tuo uretaani, senpuoleen tuo kuminenkaan tunnu yhtään lötköltä kun sinne uuden vaihtaa. Joka kerta kun tolla nyt ajelee oikein miettii että miten tuota juttua ei ollut aiemmin hoksannut mistään, niin iso parannus ajettavuuteen tuli..

                        Comment

                        • EastMan
                          Newbiemmer
                          • Aug 2006
                          • 18
                          • Toijala

                          Täällä olis kans kesärenkaiden kanssa vetely ongelmaa. Kesärenkaat on yokohama C.drive 2 225/45 R17 ja urissa vetely on aivan karseeta. Talvirenkailla jotka on Goodyear ultragrip ice 2 kitkat ja koko 225/45 R17 vetely ongelmaa ei ole oikeastaan ollenkaan.

                          Tuossa olisi nelipyöräsuuntaus raportti:

                          Click image for larger version

Name:	pyöränkulmat.jpg
Views:	1
Size:	47.3 KB
ID:	4832287

                          Jos vika on noissa kesärenkaissa, niin mitkä renkaat alle olis hyvä laittaa?

                          Comment

                          • Harasoo
                            Newbiemmer
                            • Jun 2015
                            • 10
                            • Tampere

                            Aloitteleva bemaristi kyselee mihin Tampereella kannattaisi auto viedä nelipyöräsuuntaukseen sekä mahdollisesti puslien vaihtoon? Kyseessä on siis 330 nelikko Touring MII manuaalilla vm. 02. Auto ei pahasti vetele, mutta 80-90 vauhdissa ilmenee pientä tutinaa ratissa. Hiljaisemmassa ja nopeammassa vauhdissa ei siis mitään ongelmaa. Lisäksi voimansiirrosta kuuluu se kuuluisa tumpsahdus ääni varsinkin pakitettaessa. Oisko se se kuuluisa "limppu" tiensä päässä?

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6937
                              • N/A

                              Tuskin suuntauksesta johtuu tutina ratissa. Käytä pyörät tasapainotuksessa.

                              Comment

                              • Harasoo
                                Newbiemmer
                                • Jun 2015
                                • 10
                                • Tampere

                                Nyt on pyörät tasapainotettu, tutina ratissa väheni ja nopeusaluekin hiukan kapeni millä oireita ilmeni. Siedettävä, mutta ei hyvä. Seuraavaksi tsekkaillaan alustan puslia ja raidetangon päät. Sitten mietitään nelipyöräsuuntausta. Renkaat ovat 18" 225/40 18 Aeolus Steering Ace. Vetelyä ei tosiaan ole pahemmin, vaikka camber-arvot lienevät aika isot, koska perssonien yläpään pollukatkin on vielä paikallaan. Tiedä sitten rauhoittaako tuo nelikko noita vetelyvaikutuksia. Pintaa renkaissa n. 5 milliä ja ovat kuluneet tosi tasaisesti. Paineet edessä 2.8 ja takana 2.7.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎