Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Terou
    BTCF Member
    • May 2005
    • 791
    • Tampere

    Kuulin ratavarikolla sellaisen vinkin, että S54:ään käy S50b32:n kiertokangen laakerit. Ja nämä S50:n laakerit on leveämmät. Kun ne S54:n laakerit on selvästi kapeammat kuin se kampiakselin kaulus. Leveämmät laakerit äkkiseltään luulisi olevan kulutuskestävämmät, mutta kyllähän siinä joku syy on että BMW laitattaa sinne kapeampia...minä en tiedä mikä se syy on. Tietäisikö täällä joku moottorinrakentelija tuleeko leveämmistä laakereista ongelmia.

    Edit: muutin S52 -> S50, kun kyse on ilmeisesti siitä
    Last edited by Terou; 18-08-2016, 19:11.
    E46 M3 perän lukkoyksikkö
    Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

    www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

    Comment

    • karikunn
      Bimmer Rookie
      • May 2013
      • 98
      • Porvoo

      Eikö S54 ja S52 ole samoilla laakereilla? Näin se kai onnistuisi:

      Nyt: E46 M3 + E93 335i
      Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
      M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        Väittäisin että S52 laakerit käy aika huonosti kun ne on 45mm akselitapille.
        S50B32 laakerit on 49mm tapille kuten S54 ja ilmeisesti leveämmät.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • karikunn
          Bimmer Rookie
          • May 2013
          • 98
          • Porvoo

          Tuli näköjään tuplapostaus.
          Nyt: E46 M3 + E93 335i
          Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
          M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

          Comment

          • Terou
            BTCF Member
            • May 2005
            • 791
            • Tampere

            Voi olla myös S50, minulle vain sanottiin, että S54:sta edeltävä kone.
            Tuossa Karikunn linkissä sanotaan, että laakereiden kapeudella haetaan mahdollisimman pientä kitkaa ja siten mahdollisimman paljon tehoa ja hyötysyhdetta. Jos sillä leveämmällä laakerilla tyyliin vajaa hepo menetetään, mutta kestoikä paranee huomattavasti, niin laittaisin ainakin kovaan käyttöön.
            E46 M3 perän lukkoyksikkö
            Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

            www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

            Comment

            • Soiled
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3216
              • Mystinen Kuopio

              Onkos noita laakereita sitten porsinut jotenkin helposti? Perusvehkeissä pitää vaihtovälin 100-150tkm niin ei luulisi tulevan ongelmia esim. oem laakereilla. Kisa vehkeissä sitten enempi tarkkailua öljynlämpöjen yms. kanssa ja säännöllisesti tutkailee kulumista esim. ajokauden jälkeen. Kisavehkeissä varmaan enemmän tärkeämpää öljypumpun toiminta, öljynlämmöt ja että ei pääse haukkaamaan ilmaa välissä. Jos tuommoinen kapeampi laakeri hajoaa niin silloin menee kyllä se leveämpikin.
              Noista s54 lämmöistä vielä, että suhteellisen nopeaan pitäisi tuon motin lämmetä. Normaali(optimaalinen) käyntilämpötila taitaa olla 92-96 eli suhteellisen korkea, kuitenkin öljynlämmöt nousevat hitaasti varsinkin 10w-60 öljyillä. Termarit ja vesipumput jiirissä ja odottelee öljyn lämpeämistä ennen kuin polkee niin pitäisi laakereiden tykätä.
              Last edited by Soiled; 18-08-2016, 14:54.
              Mystinen.Fi @ FB
              IG @tarmohanninen
              http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
              Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
              Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
              Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

              Comment

              • MPV
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1193
                • Muhos

                Originally posted by JJT View Post
                Väittäisin että S52 laakerit käy aika huonosti kun ne on 45mm akselitapille.
                S50B32 laakerit on 49mm tapille kuten S54 ja ilmeisesti leveämmät.
                En tiedä noista laakereista, mutta tuossa karikunn:in linkissähän kerrottiin että kampiakseli koneistetaan pienemmän halkaisijan tapille ja leveämmälle laakerille. Samalla vaihdetaan passelit kiertokanget, jotka on alkuperäisiä keveämmät. Mistään bolt-on virityksestä ei siis ole kyse.

                Comment

                • Terou
                  BTCF Member
                  • May 2005
                  • 791
                  • Tampere

                  Originally posted by MPV View Post
                  En tiedä noista laakereista, mutta tuossa karikunn:in linkissähän kerrottiin että kampiakseli koneistetaan pienemmän halkaisijan tapille ja leveämmälle laakerille. Samalla vaihdetaan passelit kiertokanget, jotka on alkuperäisiä keveämmät. Mistään bolt-on virityksestä ei siis ole kyse.
                  Tämän laakeritarinan alkuperäinen pointti oli, että S50:n leveämpi laakeri kävisi bolt-on S54:n kapean laakerin tilalle. Ja näin saadaan laakereiden kulutuskestavyyttä paremmaksi. Jos tuosta leveämmästä laakerista ei haittaa ole(?), niin miksei sitä laittaisi. Varsinkin kisavehkeisiin, niin ei tarvitse olla aukomassa sitä öljypohjaa niin usein. Tuossa edellä mainitussa linkissä laakerin leventäminen tehdään vaikeamman kautta.
                  E46 M3 perän lukkoyksikkö
                  Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                  www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                  Comment

                  • Soiled
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3216
                    • Mystinen Kuopio

                    Omaan laitoin VAC motorsportin lakrut, jotka ovat pintakäsittelyltään pikkaisen kovemmat (tai ainakin sen tuntuiset) kuin oem laakerit. Muutama kesä ja jokunen kilsa alla ja vielä kuin uudet. S50 laakeri on myös pehmeä kuten S54 laakeri niin loppujaan en tiedä miten paljon hyötyä siitä saa, mutta jos kamat käy bolt on niin sama kai niitä on käyttää.
                    Sinällään ihan hyvä, että noi oem lakrut on pehmeitä niin ne eivät heti tuhoa kampuraa/kiertokankea vaikka ääntä alkaisi alakerrasta kuulumaan.
                    Mystinen.Fi @ FB
                    IG @tarmohanninen
                    http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                    Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                    Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                    Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                    Comment

                    • Nipsu
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 202
                      • Tampere

                      Originally posted by MPV View Post
                      En tiedä noista laakereista, mutta tuossa karikunn:in linkissähän kerrottiin että kampiakseli koneistetaan pienemmän halkaisijan tapille ja leveämmälle laakerille. Samalla vaihdetaan passelit kiertokanget, jotka on alkuperäisiä keveämmät. Mistään bolt-on virityksestä ei siis ole kyse.
                      Tuossa linkissä on jenkkisivu ja S52 on niiden e36 M3 moottori. E46 M3 moottori on myös jenkeillä s54. Tästä syystä tuo putka ei varmaankaan käytä S50 osia, koska se on vähemmän tunnettu moottori rapakon takana. S50 laakereiden sopivuudesta ei ole valitettavasti antaa tarkempaa tietoa.

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        Tuossa linkin jutussa käytettiin minusta tuon kuvan perusteella jotain muuta kuin s52-laakereita (jotka on samat kuin m40, m50, m52 jne.)
                        En ole asiantuntija mutta ei tuntuis kovin hyvältä ajatukselta pienentää kk laakerikaulojen halkaisijaa 4mm:think

                        Miten kapeat nuo S54 liuskat sitten on? S50B32 on ~18mm, pikkusen alle.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • Samppooni
                          Newbiemmer
                          • Aug 2016
                          • 15
                          • Turku

                          Aloitin tänään 2001 vuosimallisen M3:sen maahantuontikuviot katsastuskonttorilla. Kyseessä ystävän vanha auto, joka on Saksasta haettu 2014 keväällä.

                          Ans kattoo miten tämän vekottimen kanssa tulen toimeen ja millaisia remppoja vastaan tulee. Melko nöyränä olen liikenteessä ja yritän varautua henkisesti touhutonneilla. Jos sitä sitten saisi oikeasti myös vastinetta rahoilleen.

                          Tällä hetkellä kiertokangen laakerit ja vanosjumppaa on mielessä. Perä on ehjä, joten vaahdotus olisi vaihtoehto. Se toisaalta kyllä estää jatkossa hitsailut jos sellaiselle jostain syystä tarvetta olisi.

                          P.S. Ostakaa hyvä MX-5 http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/8183001

                          Comment

                          • K2Ri
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1829
                            • London, UK & Germany

                            Apua kaivataan!

                            Otin M3:sen ajoon 5v (kyllä, viiden vuoden) tauon jälkeen. Autoon vaihdettiin heti alkuun kaikki nesteet ja muuten on kaikki toiminut hyvin, mutta auton peräpäästä kuuluu todella ikävää ja voimakasta jurnutusta aina kun kääntyy hieman jyrkemmin oikealle tai vasemmalle. Peräöljyt vaihdettu ja huollossa sanottiin että äänen pitäisi loppua noin 1tkm ajon jälkeen, mutta nyt noin 1500km jälkeen ei ole vika poistunut. Olen myös käsijarrua koittanut löysentää, koska kiristin sen jossain vaiheessa seisontaa ja epäilin että ääni voisi kuulua myös sieltä.

                            Mitähän seuraavaksi? Voiko perä hajota itsestään pidemmän seisotuksen aikana? Ääni kuuluu oli vaihde päällä tai ei. Suoraan ajaessa ei ongelmaa. Ennen seisontaa 5v sitten ei kyseistä ongelmaa ollut.
                            Myöskin kevyttä hikoilua huomasin tänään perän etupuolella, kun kurkkasin auton alle.
                            sigpic
                            BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                            Comment

                            • karikunn
                              Bimmer Rookie
                              • May 2013
                              • 98
                              • Porvoo

                              Originally posted by K2Ri View Post
                              Apua kaivataan!

                              Otin M3:sen ajoon 5v (kyllä, viiden vuoden) tauon jälkeen. Autoon vaihdettiin heti alkuun kaikki nesteet ja muuten on kaikki toiminut hyvin, mutta auton peräpäästä kuuluu todella ikävää ja voimakasta jurnutusta aina kun kääntyy hieman jyrkemmin oikealle tai vasemmalle. Peräöljyt vaihdettu ja huollossa sanottiin että äänen pitäisi loppua noin 1tkm ajon jälkeen, mutta nyt noin 1500km jälkeen ei ole vika poistunut. Olen myös käsijarrua koittanut löysentää, koska kiristin sen jossain vaiheessa seisontaa ja epäilin että ääni voisi kuulua myös sieltä.

                              Mitähän seuraavaksi? Voiko perä hajota itsestään pidemmän seisotuksen aikana? Ääni kuuluu oli vaihde päällä tai ei. Suoraan ajaessa ei ongelmaa. Ennen seisontaa 5v sitten ei kyseistä ongelmaa ollut.
                              Myöskin kevyttä hikoilua huomasin tänään perän etupuolella, kun kurkkasin auton alle.
                              Mulla kuului kanssa aika pahaa ääntä perästä (hankausta kääntyessä ja rohinaa hiljaisessa vauhdissa). Rohinan aiheutti oikea seisontajarru ja tuon kääntyilyn hankauksen sain pois kun vaihdoin öljyt ja laitoin kitkanmuunninta lisäksi, koska potentiaalinen hankaaja ovat lukon levyt. Sitten vedin jyrkkää mutkaa jonkun aikaa molempiin suuntiin. Nyt kuuluu vielä ihan vähän aina silloin tällöin jotain hankausta ehkä kun ajaa mutkat kovaa, mutta sitä on tosi hankala huomata.

                              Jos alkaa pahenemaan voi olla että laitan lisää kitkanmuunninta. Jos ei auta niin perä vaihtoon.
                              Nyt: E46 M3 + E93 335i
                              Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
                              M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

                              Comment

                              • Reeperbahn
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 602
                                • EFOU

                                Suosittelen myös, että peräöljyjen vaihdon jälkeen ajat tiukkaa kasirinkiä muutaman minuutin. Ei siis mitään suttailua vaan tiukkaa käännöstä hiljaisessa vauhdissa. Itsellä kuului toisen merkkisessä autossa perästä rohina käännettäessä lukollisen perän öljyn vaihtojen jälkeen. Rohina loppui kun ajeli rinkiä muutaman kierroksen, ja sen jälkeen on n. 30tkm toiminut moitteetta.
                                -BMW M3 -09
                                -MB E320 Coupe -94
                                -MB E250 CGI -10
                                -Husqvarna R320 -14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎