Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    Originally posted by riippis View Post
    Suuttimien ja imusarjan kirisrysmomentti sigun autoon? Kiirus
    Suuttimet 9 Nm

    Imusarja
    M6 pultit 10 Nm
    M7 mutterit 15 Nm
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Jonbeam
      Bimmer Rookie
      • Jan 2013
      • 65
      • Unknown

      Originally posted by Jonbeam View Post
      Nyt on ilmennyt hiljan tämänsorttista ongelmaa:

      Auto ikään kuin vinkuu 1800 - 3000rpm välillä epäsäännöllisesti. Tyhjäkäynnillä kaasua painastessa tekee saman, ja vedättäessä siis myös.

      En saanut tähän hätään ketään kaveriksi kuuntelemaan, että mistäpäin tuo tulee, mutta ilmeisesti A: turbo tai B: hihnapyörät? alkaa olla finaalissa. Mitenkä tuo turbon toiminnan heikkeneminen ilmenee? Auto kiihtyy kuitenkin hyvin, eikä sakkaa millään kierroksilla.

      Tuohon hihnapyöriin kallistun enemmän myös siksi, että päästää vingahduksen käyntiin laittaessa.

      Yritin katsella noita osia, mutta montako rullaa tuonne nyt pitää vaihtaa / paljonkohan tuommoinen tulee pajalla maksamaan? Täytyy huomenna lähteä kyselemään.

      Jospa joku nopea foorumilainen säästää huomiselta järkytykseltä

      Ja biili siis sigun 320d. m47.

      Ja ehkä se kuitenkin turbossa on, nimittäin puskee tautiset savut. Tosin se on uusittu -09 ja näyttää finturbolta tilattuna maksaneen 1400e että ihme jos nyt jo pamahtaa, kilometrejä takana varmaan n. 100tkm tjsp.
      e46 320d pre-FL -01 Touring

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        Originally posted by Clavurion View Post
        Suuttimet 9 Nm

        Imusarja
        M6 pultit 10 Nm
        M7 mutterit 15 Nm
        Onko imusarjan arvot M57 samat?

        Berun hehkuissa luki 15 Nm ja siihen ne yritin laittaa.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          Originally posted by Esal View Post
          Onko imusarjan arvot M57 samat?

          Berun hehkuissa luki 15 Nm ja siihen ne yritin laittaa.
          On.

          Itse hehkuille 18 Nm.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Jonbeam
            Bimmer Rookie
            • Jan 2013
            • 65
            • Unknown

            Eli turbo meni paskaksi ja sillä ajettu n. 90tkm. Garretin turbo. Paska laitos näköjään.

            No eniveis, ei suomesta näytä edes käytettyjä juuri löytyvän, niin ilmeisesti TÄMÄ on ihan ok? miten nuo osat ylipäätään on halvempia noin paljon..

            Minkähänlainen ohjeaika tuon turbon vaihdolle on? Onko tuoho DIY ohjetta tms, vai hinaanko suoraan pajalle..
            Last edited by Jonbeam; 22-08-2013, 17:01.
            e46 320d pre-FL -01 Touring

            Comment

            • Benzi87
              BTCF Member
              • Feb 2011
              • 1106
              • Oulu

              Originally posted by Jonbeam View Post
              Minkähänlainen ohjeaika tuon turbon vaihdolle on? Onko tuoho DIY ohjetta tms, vai hinaanko suoraan pajalle..
              Helppo homma mutta hieman ahdas paikka.
              Ilmanputsarin kun purat pois niin sen kotelossa on kumitulpat mitkä työnnät pois paikoiltaan.
              Sit siellä kotelon alapuolella on sellanen "palopelti" mikä lähtee vääntämällä irti.
              Pääset niiden kolmen reiän kautta irroittamaan turbon ja pakosarjanlaipan väliset pultit.
              Alapuolelta vaan pakoputki irti turbolta ja irroittelet sen verran pakoputken kiinikkeitä että saat putken roikkumaan maahan.
              Muistaakseni piti ottaa vaihdelaatikon kannake irti että tuli tarpeeks alas.
              Sit vaan öljyt pois koneesta ja turbon öljy letkut irti.
              Turbo tulee sit alakautta pois kun kääntelet sitä niin pirusti joka suuntaan.
              Toki saatto unohtua jotain mitä muuta piti purkaa mut kyl sä pärjäät!

              Comment

              • JMTN
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 338
                • Haukipudas

                Originally posted by Benzi87 View Post
                Helppo homma mutta hieman ahdas paikka.
                Muistaakseni piti ottaa vaihdelaatikon kannake irti että tuli tarpeeks alas.
                Sit vaan öljyt pois koneesta ja turbon öljy letkut irti.
                Turbo tulee sit alakautta pois kun kääntelet sitä niin pirusti joka suuntaan.
                Toki saatto unohtua jotain mitä muuta piti purkaa mut kyl sä pärjäät!
                Ei tarvitse ottaa laatikon kannatinta irti,mahtuu tulemaan välistä pois, kun irroittaa turbon ollessa paikallaan öljynpaluu putken pois.

                Koneen öljyjäkään ei tarvitse pois ottaa. Ei ne öljyt ulos tule, kun ei ole sitä painettakaan, että ruutais letkusta.
                BMW e91 320d -08
                ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
                ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
                ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
                Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...

                Comment

                • Benzi87
                  BTCF Member
                  • Feb 2011
                  • 1106
                  • Oulu

                  Originally posted by JMTN View Post
                  Ei tarvitse ottaa laatikon kannatinta irti,mahtuu tulemaan välistä pois, kun irroittaa turbon ollessa paikallaan öljynpaluu putken pois.

                  Koneen öljyjäkään ei tarvitse pois ottaa. Ei ne öljyt ulos tule, kun ei ole sitä painettakaan, että ruutais letkusta.
                  Ei ole pakko mutta jos haluaa tilaa niin suosittelen.
                  Putki jää meinaan vittumaisesti eteen.

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    Originally posted by Jonbeam View Post
                    Eli turbo meni paskaksi ja sillä ajettu n. 90tkm. Garretin turbo. Paska laitos näköjään.

                    No eniveis, ei suomesta näytä edes käytettyjä juuri löytyvän, niin ilmeisesti TÄMÄ on ihan ok? miten nuo osat ylipäätään on halvempia noin paljon..

                    Minkähänlainen ohjeaika tuon turbon vaihdolle on? Onko tuoho DIY ohjetta tms, vai hinaanko suoraan pajalle..
                    Taisi olla tuo edellinenkin kertaalleen korjattu.

                    Onkohan tuo käytetty vai korjattu, kun ei ole edes km-lukemaa? Onko tuo sitten halpa Liettuasta ostetuksi...

                    Eihän noita käytettyjä ole liikkeellä, kun korjaajat (ei sais Garretin mukaan edes korjata) maksaa rikkinäisistä jopa 100e.
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      Originally posted by Jonbeam View Post
                      Eli turbo meni paskaksi ja sillä ajettu n. 90tkm. Garretin turbo. Paska laitos näköjään.

                      No eniveis, ei suomesta näytä edes käytettyjä juuri löytyvän, niin ilmeisesti TÄMÄ on ihan ok? miten nuo osat ylipäätään on halvempia noin paljon..

                      Minkähänlainen ohjeaika tuon turbon vaihdolle on? Onko tuoho DIY ohjetta tms, vai hinaanko suoraan pajalle..
                      Jos ei uutta suuta ostaa, niin esim. Ruottin maalta löytyy purettuja ihan kohtuuhinnoin Bildelsbasen.se - Turboja e46.

                      Mä vaihdoin 330d:n turbon 280tkm kohdalla purkuahtimeen, jolla oli ajettu 60tkm. Fööni tuli eBayn kautta Enklannista ja maksoi toimituksineen hiukka reilu 300e. Sillä puhaltimella on nyt ajettu 100tkm.
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • stts
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2011
                        • 70
                        • Finland

                        Pystyisikö joku heittämään kokemuspohjalta työaika-arviota E46 toukan peräpään helojen ja puslien työtunneista, jos ammattilainen tekee ja löytyy prässit, pukit yms asianmukaiset työkalut?

                        -taka-apurungon kaikki kumit
                        -perän kaikki kumit/helat
                        -pyöräntuennan kaikki helat/puslat

                        Puhutaanko puolesta päivästä, päivästä, kahdesta vai useammasta?

                        Lisäksi mietin kannattaisiko ns. alkuperäisten osien sijaan hommata esim. koko setti polyuretaanisina, niin säästäisikö kokonaisuudessa huomattavasti työajassa (kasausvaihe) korkeammasta osien hankintahinnasta huolimatta?
                        -03 E46 320d Touring

                        Comment

                        • abject
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 378
                          • Vähäkyrö

                          Tuskin nuo sen lyhyemmässä ajassa sinne takaisin istuu vaikka olis PU:a. Eikö noiden etu oo lähinnä kestävyys vrt. kumisiin, toki ne on jämäkämmätkin.
                          F11 525dx M-Sport ’14
                          w123 240D Lang MR '81

                          Comment

                          • Kissvesala
                            Moderator
                            • Jun 2010
                            • 3110
                            • Liminka

                            Originally posted by stts View Post
                            Pystyisikö joku heittämään kokemuspohjalta työaika-arviota E46 toukan peräpään helojen ja puslien työtunneista, jos ammattilainen tekee ja löytyy prässit, pukit yms asianmukaiset työkalut?

                            -taka-apurungon kaikki kumit
                            -perän kaikki kumit/helat
                            -pyöräntuennan kaikki helat/puslat

                            Puhutaanko puolesta päivästä, päivästä, kahdesta vai useammasta?

                            Lisäksi mietin kannattaisiko ns. alkuperäisten osien sijaan hommata esim. koko setti polyuretaanisina, niin säästäisikö kokonaisuudessa huomattavasti työajassa (kasausvaihe) korkeammasta osien hankintahinnasta huolimatta?
                            Powerflexiä ei ihan joka puslan tilalle edes saa ja kumiset esim tala alatukivarren ulompi kumihela kannattaa korvata ylätukivarren teräshelalla. Sopii suoraan paikalleen ilman mitään muutoksia. Powerflex on sitten vähä makuasia. Alustasta tulee puslien osalta kohtuu kova ja näin ollen normikäyttöä ajatellen alkaa väsyä kiinnikkeet muualta kun ei puslat anna periksi. Puslat sinänsä ei normiajossa hajoa enään koskaan jos ei joku muu vika sitä aiheuta ja hommahan on sinänsä kohtuu iso. Koko takakelkka, perä jne pois joten kannattaa varautua että päivä siinä menee ammattilaisellakin kahvi ja ruokatunteineen... Ite en kyllä ihan pikkurahalla tuota hommaa alkas ees tekemään muille ku ei taho viittiä ruveta omaankaan!
                            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                            Kissvesala.fi
                            Priva tai o443424479

                            Comment

                            • Madduli
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2012
                              • 395
                              • -

                              Edellinen omistaja kiristänyt liian tiukalle ton jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvin ja nyt ruikkii nesteet välistä. Miten ton sais tiiviiksi?
                              E46 316 -99
                              Ex:
                              E39 523iA -98
                              E46 316 -99
                              E46 318 -99

                              Comment

                              • Kissvesala
                                Moderator
                                • Jun 2010
                                • 3110
                                • Liminka

                                Originally posted by Madduli View Post
                                Edellinen omistaja kiristänyt liian tiukalle ton jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvin ja nyt ruikkii nesteet välistä. Miten ton sais tiiviiksi?
                                Hae marmorilta uus ruuvi. Maksaa luokkaa 5€
                                Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                                Kissvesala.fi
                                Priva tai o443424479

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎