memebuy23buy

E90/E91/E92/E93 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lunza
    replied
    Moron,
    Heitän ihan arvauksella erään puslan paikallelaiton nähneenä (eri auto ja eri paikka), että saisikohan tuota puslaa edes hiukan puristettua kasaan järeämmällä putkiklemmarilla tai jopa kahdella niin, että se lähtee menemään sisään?
    T. Lunza

    Leave a comment:


  • TM3
    replied
    Originally posted by keppana2 View Post
    Ei oo puslassa huullosta vaan tossa navan reijässä on pieni viiste jarrukilven puolella. Meinaatko tuolla rasvalla että kumi antais paremmin periks vai..? Jos laittaa pultin isolla prikalla tosta läpi niin tuo kumi antaa periks aika paljon mutta tosin jos laittaa ton puslan ulkokehän kokoisen prikan ja lähtee vedättämään ja kumi liikkuu tuohon ulkokehän tasalle niin sillain vois kyllä onnistua jos ei vaan haittaa mitään että kumi liikkuu kiristäessä tohon kehän tasalle?

    Kokeilin jo laittaa sopivan kokoisen holkin tuohon ulkokehälle ja pultti läpi mutta ei oikeen onnistunut kun ulkokehän alumiini osa lytisty aina kun kiri.

    Enitenhän tässä hommassa ottaa päähän se että katsuri anto hylsyn näitten puslien takia vaikka ei tuo uusi ole juurikaan tiukempi mitä vanhat.
    Toivottavasti joku mua viisaampi saapuis pian paikalle kertomaan mite toi kannattais tehdä... Mullahan meni jo huullokset ja viisteetki sekasin. Ja rasvaamisella hain ainoastaan sitä että liukuis paremmin sisään.
    Oliskoha jostain lainattavissa/vuokrattavissa se erikoistyökalu sopuhintaan?

    Leave a comment:


  • keppana2
    replied
    Originally posted by TM3 View Post
    Mistään mitään tietämättä, ihan v***sti rasvaa ja pultti puslan läpi sekä vahvat prikat molemmille puolille. Sit vaan mutterilla kiristelee paikoilleen... Kai!?
    Onko puslassa sellanen "huullos" jommaskummas päässä osoittamassa kumpaa päätä kannattaa ekaks tarjota sisään?
    Ei oo puslassa huullosta vaan tossa navan reijässä on pieni viiste jarrukilven puolella. Meinaatko tuolla rasvalla että kumi antais paremmin periks vai..? Jos laittaa pultin isolla prikalla tosta läpi niin tuo kumi antaa periks aika paljon mutta tosin jos laittaa ton puslan ulkokehän kokoisen prikan ja lähtee vedättämään ja kumi liikkuu tuohon ulkokehän tasalle niin sillain vois kyllä onnistua jos ei vaan haittaa mitään että kumi liikkuu kiristäessä tohon kehän tasalle?

    Kokeilin jo laittaa sopivan kokoisen holkin tuohon ulkokehälle ja pultti läpi mutta ei oikeen onnistunut kun ulkokehän alumiini osa lytisty aina kun kiri.

    Enitenhän tässä hommassa ottaa päähän se että katsuri anto hylsyn näitten puslien takia vaikka ei tuo uusi ole juurikaan tiukempi mitä vanhat.

    Leave a comment:


  • TM3
    replied
    @keppana2

    Mistään mitään tietämättä, ihan v***sti rasvaa ja pultti puslan läpi sekä vahvat prikat molemmille puolille. Sit vaan mutterilla kiristelee paikoilleen... Kai!?
    Onko puslassa sellanen "huullos" jommaskummas päässä osoittamassa kumpaa päätä kannattaa ekaks tarjota sisään?

    Leave a comment:


  • keppana2
    replied
    Tartteis pikaisesti jonkun viisaamman neuvoja e91 takatukivarren navan puoleisen puslan vaihtoon. Eli vanhan sain tappelun kautta irti mutta uutta ei meinaa saada millään lähtemään suorana ja ehjänä paikoilleen (nimimerkillä yhen uuden puslan jo hajottaneena..) Netistä selailin ja löysin mallikohtasen työkalun tähän mutta hintana 300€ joten ei kiitos. Pitäisi saada vehkeet takaisin ajoon eli nyt hyviä vinkkejä!



    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Originally posted by brainsurgery View Post
    Minulla on saksantuontiauto ja siitä puuttui yhdestä merkinnästä mitä on tehty. Päivämäärä ja kilometrit kyllä oli vuodelta 2011. Pistin mailia huollon tehneeseen BMW-liikkeeseen ja vastasivat vielä samana päivänä mitä oli tehty ja mitä ei.

    Kannattaa ainakin kysäistä sieltä jos on edes aavistus missä liikkeessä olisi huollettu.
    Ok, kiitos vinkistä!

    Leave a comment:


  • brainsurgery
    replied
    Originally posted by huupi View Post
    Minun autossani on hyvin saman tyyppinen huoltohistoria. Ensimmäinen huoltomerkintä on 65tkm kohdalla. Se, ja kaikki muutkin leimat, ovat samasta saksalaisesta BMW-kaupasta, mistä auto on ostettukin uutena. Huoltokirjan ensimmäisen huollon kohta on jätetty tyhjäksi ja tämä 65t merkintä on toisessa huoltokohdassa. Sitähän ei taida saada koskaan selville, että onko autoa huollettu ennen ensimmäistä merkintää.
    Minulla on saksantuontiauto ja siitä puuttui yhdestä merkinnästä mitä on tehty. Päivämäärä ja kilometrit kyllä oli vuodelta 2011. Pistin mailia huollon tehneeseen BMW-liikkeeseen ja vastasivat vielä samana päivänä mitä oli tehty ja mitä ei.

    Kannattaa ainakin kysäistä sieltä jos on edes aavistus missä liikkeessä olisi huollettu.

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Originally posted by dumo View Post
    Se on varsin heikko homma jos ei löydy dokumenttia siitä että autoa on huollettu ennen 59tkm - valmistaja aivan varmasti kieltäytyy tulemasta vastaan missä tahansa remonteissa (esim. moottorin tai vaihteiston täystuho), jos pakollisista huolloista ei ole mitään todisteita.

    Ja toki luonnollisesti on aika huono lähtökohta auton käyttöiälle jos samoilla öljyillä on rullattu 59tkm, mutta se on asia erikseen.

    Vaihtoehtoja on toki monia: Pihi saksalainen on tehnyt kaikki huollot itse tai ilman veroja&kuitteja nyrkkipajalla. Auton historiassa on jotain todella hämärää - jonkin sortin korinvaihto, täyskolari, varkaus, tjsp. Tai jotain ihan muuta.
    Minun autossani on hyvin saman tyyppinen huoltohistoria. Ensimmäinen huoltomerkintä on 65tkm kohdalla. Se, ja kaikki muutkin leimat, ovat samasta saksalaisesta BMW-kaupasta, mistä auto on ostettukin uutena. Huoltokirjan ensimmäisen huollon kohta on jätetty tyhjäksi ja tämä 65t merkintä on toisessa huoltokohdassa. Sitähän ei taida saada koskaan selville, että onko autoa huollettu ennen ensimmäistä merkintää. Yksi järkeen käypä selitys voisi mielestäni olla, että autoon on tullut niin nopealla tahdilla kilometrejä, että 1. huolto olisi ns. unohtunut, sillä tuo 65tkm huolto on tehty 13kk auton käyttöönottopäivästä. Seuraavat huollot on sitten tehty 20-30 tkm välein.

    En tiedä kuinka yleistä näissä autoissa nuo laturiviat ovat, mutta sattumaa tai ei, on minultakin menossa laturi vaihtoon. Laahaavaa ääntä selvitettiin vast'ikään merkkarilla, ja syyksi diagnosoitiin jumittava laturin vapaakytkin, jota ei saa vaihdettua erikseen, vaan vaihtoon koko laturi. Ilmeisesti tuo syö sitten hihnaa voimakkaasti, sillä reilu 2kk sitten vikinän takia myyjän piikkiin vaihdettu moniurahihna oli jälleen kulunut. Voisiko tässä Pertti M:n keississä olla kyse samasta ongelmasta..?

    Niin sitä tässä vaan yritän sanoa, että ei murehdituta mittarin näyttämä ollenkaan. On nimittäin erittäin siistikuntoinen auto sisältä ja päältä, mm. sporttipenkin sivutuessa ei minkäänlaista kulumaa, eikä kilise tai kolise (ei edes jakopää ). Törkyhintaisessa vehicle check:ssä viikko sitten eivät keksineet muuta moitittavaa kuin palaneen polttimon tavaratilassa.

    Niin ne kilometrit? 171 tkm, E91 318d 12/2010 (käyttöönotettu 08/2011)

    Leave a comment:


  • Tourister
    replied
    Vähän OT, mutta pakko laittaa kuva ex-audin öljysihdistä.



    Eipä tullut tuon jälkeen enää LL-öjyjä käytettyä

    Leave a comment:


  • dumo
    replied
    Vakavaa tai ei, kaikki valmistajan takuut menevät ihan varmasti jos ei löydy evidenssiä siitä että on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.

    Näistä ns. pitkistä öv-väleistä on vängätty, ja varmasti nykyöljyillä se 30tkm on OK kun valmistaja olettaa autolla ajettavan alle 300tkm (vaikka itse vaihdankin ~15tkm välein). Mutta jos tuosta valmistajan maksimivaihtovälisuosituksesta rullaat tuplat - ja vielä ensimmäisellä vaihdolla - niin kyllä se mielestäni kertoo lähinnä tyhmyydestä. Sitä kuinka pahaa se tekee on mahdoton arvioida, mutta voisin kuvitella hieman "ylimääräistä" kuonaa kertyvän ja lisäävän riskiä esim. ahtimen ja ketjunkiristimen kanssa. LL-öljynvaihtovälien alkutaipaleelta on surullisia esimerkkejä esim. Audin 1.8T -koneista joissa öljysihdin tukkeutuminen ja siitä seuraava täystuho on ihan peruskauraa jos on ajettu valmistajan suosittamilla väleillä.

    Leave a comment:


  • -rik
    replied
    No eipä tuo pitkä öljynvaihto nyt sinäänsä ole niin vakavaa, kunhan ei ole jatkuvaa tuommonen laiminlyönti. Uusissa fordeissa on 50tkm öljynvaihtoväli, huolto-ohjelman mukaan. Sen verran varmasti vaikuttaa ettei näillä vaihtoväleillä miljoonaa ajeta, mutta pitääkö ajaa?

    Onhan sielä voinut ihan oikeasti unohtua merkitä dataan se huolto?

    Ajomäärä on kuitenkin ihan uskottava, 30tkm vuoteen. Enempi epäilyttää semmoset 10tkm/vuosi, dieseleiden osalta.
    Last edited by -rik; 22-10-2015, 20:41.

    Leave a comment:


  • dumo
    replied
    Se on varsin heikko homma jos ei löydy dokumenttia siitä että autoa on huollettu ennen 59tkm - valmistaja aivan varmasti kieltäytyy tulemasta vastaan missä tahansa remonteissa (esim. moottorin tai vaihteiston täystuho), jos pakollisista huolloista ei ole mitään todisteita.

    Ja toki luonnollisesti on aika huono lähtökohta auton käyttöiälle jos samoilla öljyillä on rullattu 59tkm, mutta se on asia erikseen.

    Vaihtoehtoja on toki monia: Pihi saksalainen on tehnyt kaikki huollot itse tai ilman veroja&kuitteja nyrkkipajalla. Auton historiassa on jotain todella hämärää - jonkin sortin korinvaihto, täyskolari, varkaus, tjsp. Tai jotain ihan muuta.

    Leave a comment:


  • Pertti M
    replied
    tätä mystistä ääntä siis jahdattiin pitkän kaavan kautta, ja nuo vaihdetut osat olivat myös viallisia. Laatikkoa alettiin kuunnella vasta kun ääni ei poistunut edelleenkään vaikka uutta osaa urakalla.

    Paperinen huoltokirja näyttää siltä, kuin olisi yhdellä istumalla täytetty, ja tosissaan avaimesta puuttuu siihen merkitty ensimmäinenkin huolto.

    Avaimen data alkaa 4/2012 ja 89tkm, kun autolla rullattu 7/2009 alkaen...

    Leave a comment:


  • Cunttory
    replied
    Originally posted by Pertti M View Post
    Saako todellisia ajokilometrejä mistään varmasti selville? Kävin marmorilla luettamassa avaimen, jonka mukaan auton avaimia ei oltu kolmeen ensimmäiseen vuoteen luettu. Auto kuitenkin huoltokirjan mukaan huollettu aina samassa paikassa ja myöhemmin joka huollossa luettu avain. Ensimmäinen luku siis kolmen vuoden ja 89tkm kohdalla, vaikka ensimmäinen huolto tehty kahden vuoden ja 59 tkm kohdalla.

    Lähinnä kiinnostaa koska esiin tulleet viat eivät mielestäni kuulu 125tkm ajettuun autoon. Nyt siis moniuraohjaimen rulla, laturi ja vesipumppu vaihdettu ja automaattilootasta kuuluu varsin mielenkiintoista kahinaa kun se mikitettiin.

    Auto -09 320dA LCI.

    edittinä ja autohan on Saksan tuonti suomalaisen liikkeen toimesta.
    Olis melko uskomatonta jos ei öljyjä ole vaihdettu ennen 59tkm. kotonakaan tai nyrkkipajalla, mutta mahdollista sekin.

    Nuo mainitut viat kyllä kuulostaa sille, että varsinaista vikaa ei ole löydetty vaan on "umpimähkään" vaihdettu turhiakin osia, kun nuo kaikki kietoutuu moniurahihnan ympärille.

    Leave a comment:


  • AK-87
    replied
    Originally posted by Pertti M View Post
    Tässä vaiheessa kerätäänkin jo syitä kaupanpurkamiseen, koska kuukausi sitten liikkeestä haettu auto on ollut joka viikko pajalla tutkittavana.
    Kysymykset auton todellisesta kilometreistä herännyt vasta nyt vikojen ilmettyä, sillä auton kunto ulko- ja sisäpuolelta todella hyvä.
    Ohops, tulipa ymmärrettyä väärin. Seison korjattuna.

    Leave a comment:

Working...
X