memebuy23buy

E90/E91/E92/E93 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • joni_t
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Samaan hintaan lähti mukaan litran puteli Laakkoselta. Viikonloppuna tuli vaihdettua joka lootaan öljyt ja samalla CDV poistettua...
    Hei, Miten CDV poisto tehtiin. Tilasitko "korvauspalan" vai sorvasitko vanhasta isommaksi? vai pystyikö jättämään koko palan välistä?

    Miten muuttui auton käytös? Onko helpompi vaihtaa "smoothisti" vaihteita ajossa? Tuo poisto pyörinyt omassakin mielessä...

    Leave a comment:


  • Cunttory
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    Auto ei vaan oikeen hyvin puhalla lämmintä, niin siksi näitä kyselin.

    Tänä aamuna ~14astetta lämmintä ja lämmöt nousi n.10km matkalla 98asteeseen. Koitin ajaa mahdollisimman rauhallisesti ja laitoin sportin päälle, n.30s kuluttua lämmöt alkoi tippua 80astetta kohti.

    Kaippa se uskottava on, kunnossa on.
    Tuo lämpötilan vaihtelu oikeastaan kertoo sen että sähköinen ohjaus on kunnossa. Vaikka ohjaus olisi rikki, lämmöt nousee kesäkelissä ainakin +100c parhaimmillaan, kun siellähän on ihan perinteinen itse termostaattielementti.

    Sähköisen ohjauksen katkos ei anna vikavaloa mittaristoon, mutta näkee kyllä kaikilla yleis obd:n lukijoilla. En huomannu mitään muutosta kulutus tms. kun vaihdoin sähkövikaisen uuteen.

    Jos epäilee että on ilmaa kierrossa, niin ilmaus on helppo teettää sähköisellä pumpulla.

    1. Laita auto akkulaturiin

    2. Virrat kakkosasentoon (älä paina kytkintä/jarrua)

    3. Lämmöt paneelista kuumimmalle ja puhallin ykköselle

    4. Pidä kaasupoljinta n. 10 sekuntia pohjassa

    5. sitten pitäis alkaa kuulumaan veden solinaa, kun pumppu aktivoitui

    Ilmaus kestää noin 12 minuuttia, siksi akkulaturi on hyvä olla.

    Toimii myös e60:ssä, jos on sähköinen vesipumppu ja webastollisessa mekaanisella pumpulla olevissa.
    Last edited by Cunttory; 16-09-2015, 10:08. Reason: korjaus

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    Auto ei vaan oikeen hyvin puhalla lämmintä, niin siksi näitä kyselin.

    Tänä aamuna ~14astetta lämmintä ja lämmöt nousi n.10km matkalla 98asteeseen. Koitin ajaa mahdollisimman rauhallisesti ja laitoin sportin päälle, n.30s kuluttua lämmöt alkoi tippua 80astetta kohti.

    Kaippa se uskottava on, kunnossa on.

    Originally posted by Cunttory View Post
    Kyllä se sähköinen termari toimii tuolleen kuorman mukaan. Jos joku suunnittelee termarin vaihtoa N52:een, niin motonetin osatoimittajalla on nyt Behrin alkuperäisiä termareita(logo raaputettu pois) tarjolla. 54,90€ muistaakseni oli hintaa.

    Leave a comment:


  • Cunttory
    replied
    Kyllä se sähköinen termari toimii tuolleen kuorman mukaan. Jos joku suunnittelee termarin vaihtoa N52:een, niin motonetin osatoimittajalla on nyt Behrin alkuperäisiä termareita(logo raaputettu pois) tarjolla. 54,90€ muistaakseni oli hintaa.

    Leave a comment:


  • baku
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Samaan hintaan lähti mukaan litran puteli Laakkoselta. Viikonloppuna tuli vaihdettua joka lootaan öljyt ja samalla CDV poistettua. Peräöljyt oli ok kuoseissa, jakovaihteiston ja vaihteiston öljyt sitten vähän huonommat. Pahimmat oli oikeastaan nuo manuaaliaskin öljyt.. Aikani sumplin ja päätin laittaa molempiin periin sekä manuaaliaskiin Redlinen tuotteet. Katsotaan miten pelittelee.. Jakovaihteistoon toki sitten tuota bemarin omaa DTF:ää.
    Samat valinnat itsekin tein öljyjen suhteen. Lootahan mulla oli hajalla ja se tuli samalla vaihdettua. Manuaali sekin...

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Originally posted by baku View Post
    Kouvolasta ainakin löytyi öljy suoraan hyllystä Delta-Bavariasta. Bemarin logoillahan tuo purkki on ja hintaa taisi olla luokkaa 45e. Vajaa 200t oli mittarissa vaihdettaessa ja vanhat öljyt vielä ihan kirkkaat. Tosin en tiedä onko noita joku vaihtanut aiemmin.
    Samaan hintaan lähti mukaan litran puteli Laakkoselta. Viikonloppuna tuli vaihdettua joka lootaan öljyt ja samalla CDV poistettua. Peräöljyt oli ok kuoseissa, jakovaihteiston ja vaihteiston öljyt sitten vähän huonommat. Pahimmat oli oikeastaan nuo manuaaliaskin öljyt.. Aikani sumplin ja päätin laittaa molempiin periin sekä manuaaliaskiin Redlinen tuotteet. Katsotaan miten pelittelee.. Jakovaihteistoon toki sitten tuota bemarin omaa DTF:ää.

    Originally posted by kooma View Post
    Juu on sähköohjattu sekä termari että vesipumppu ja vielä laatikon lämmönvaihtimen kierto aukeaa jonkun logiikan mukaan. Termarin vaihdon jälkeen joskus seurailin lämpöjä eikä niissä tunnu olevan mitään selvää logiikkaa. Ajat suht tasavauhtia pitkää pätkää niin välillä on pitkään 80 astetta sitten nousee hetkessä 97 ja pysyy siinä pitkään ja taas putoaa hetkessä 80. Olen lopettanut tuon murehtimisen sittemmin kun tulin siihen tulokseen että tuollaiseksi se on suunniteltu. Mekaanisesti termari aukeaa 97 asteessa eli paljon sen yli ei pitäisi mennä. Jos ei missään tilanteessa koskaan nouse sinne niin sitten myös on termarissa häikkää. Omassa ei ennen vaihtoa noussut koskaan tuonne 97 tienoolle.
    Tällaista muistelin lukeneeni aikanaan, en tiedä pitääkö paikkaansa:

    The N52 engines have 4 different engine temperature ranges:
    This means that four different temperature ranges can be implemented:

    • 112°C ECO mode (economy)
    • 105°C Normal mode
    • 95°C High mode
    • 80°C High + mapped thermostat mode


    Tässä vielä linkki tuohon postaukseen..

    Niin ja omat kokemukset on suht samanlaiset. Sattui olemaan Saksassa kesällä noita 35-40°C helteitä ja jotakuinkin noiden kahden ensimmäisen "asetuksen" tavoin käyttäytyi. Ei tullut koskaan katsottua paljonko lämmöt kunnon rasituksen alla tai Autobahnalla ajettaessa..
    Last edited by Magirus; 15-09-2015, 21:32.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    e90 325ia -05 termostaatin toiminta/toimimattomuus ihmetyttää.

    Aamulla kun oli viileää niin lämmöt ei noussut 16km työmatkalla kun 80asteeseen. Töistä tultaessa oli jo +15astetta, niin lämmöt nousi heti noin 100asteeseen. Koitin huvikseni laittaa sisälämmöt 25asteeseen, niin moottorin lämmöt putosi muutamassa sekunnissa sinne ~80asteeseen. Vaikka pudotin sisälämmöt normaaliin, jäi moottorinlämmöt sinne 77-80 tienoille.

    Onko näissä joku sähköohjattu temostaatti vai mitä hemmettiä tässä pitää alkaa vaihtelemaan.
    Juu on sähköohjattu sekä termari että vesipumppu ja vielä laatikon lämmönvaihtimen kierto aukeaa jonkun logiikan mukaan. Termarin vaihdon jälkeen joskus seurailin lämpöjä eikä niissä tunnu olevan mitään selvää logiikkaa. Ajat suht tasavauhtia pitkää pätkää niin välillä on pitkään 80 astetta sitten nousee hetkessä 97 ja pysyy siinä pitkään ja taas putoaa hetkessä 80. Olen lopettanut tuon murehtimisen sittemmin kun tulin siihen tulokseen että tuollaiseksi se on suunniteltu. Mekaanisesti termari aukeaa 97 asteessa eli paljon sen yli ei pitäisi mennä. Jos ei missään tilanteessa koskaan nouse sinne niin sitten myös on termarissa häikkää. Omassa ei ennen vaihtoa noussut koskaan tuonne 97 tienoolle.

    Leave a comment:


  • baku
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Auto E90 325xi (10/2006). Olisin kysynyt, mitä öljyä olette laittaneet jakolaatikkoon?

    Internetin syövereistä löysin jakolaatikosta kuvan ja kyljessä oli tarra, jossa maininta "Shell TF 0870". Kyselinkin Schmiedmannilta ja heidän kauttaan tätä öljyä olisi saanut, tosin muutaman viikon toimitusajalla:


    Tänään tuli käytyä Kuopion Laakkosella ja VIN-numeron perusteella löytyi myös sieltä jakolaatikon öljyä, muutaman euron arvokkaampaa. Hämmästys oli kuitenkin suuri kun purkissa luki DTF 1. Tätäkin löytyisi Schmiedmannilta, eri varaosanumerolla:



    Onkohan sen nyt ihan se ja sama kumaapko noista laittaa? Näköjään vainoharhaiseksi tulossa kun ei usko enää marmoritiskiltä oikeaa tavaraa VIN-numerolla saavansa Löytyykö Realoemista mitään listaa OEM öljyistä? Ois kiva kattella mitä käytetään missäkin ja mitkä käy mihinkin..

    EDIT: Puolalainen sivu selvensi asiaa, kyseessä ilmesisesti ainoastaan korvaava öljy/varaosanumero tälle vanhalle TF0870:lle..
    EDIT2: Realoemistahan tuo listakin löytyi..
    Kouvolasta ainakin löytyi öljy suoraan hyllystä Delta-Bavariasta. Bemarin logoillahan tuo purkki on ja hintaa taisi olla luokkaa 45e. Vajaa 200t oli mittarissa vaihdettaessa ja vanhat öljyt vielä ihan kirkkaat. Tosin en tiedä onko noita joku vaihtanut aiemmin.

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    e90 325ia -05 termostaatin toiminta/toimimattomuus ihmetyttää.

    Aamulla kun oli viileää niin lämmöt ei noussut 16km työmatkalla kun 80asteeseen. Töistä tultaessa oli jo +15astetta, niin lämmöt nousi heti noin 100asteeseen. Koitin huvikseni laittaa sisälämmöt 25asteeseen, niin moottorin lämmöt putosi muutamassa sekunnissa sinne ~80asteeseen. Vaikka pudotin sisälämmöt normaaliin, jäi moottorinlämmöt sinne 77-80 tienoille.

    Onko näissä joku sähköohjattu temostaatti vai mitä hemmettiä tässä pitää alkaa vaihtelemaan.

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Originally posted by Juso View Post
    Mistä vois johtua e93 330d korkea kulutus? Yhdistetty jotain 9l-10l luokkaa, auto tuntuu ehkä vähän tehottomalta mutta en osaa oikeen arvioida kun oma on ohjelmoitu 535d.
    Voisko olla dpf? ml 200tkm eikä ainakaan mainintaa huoltokirjoissa tai kuiteissa että dpf tehty mitään. Kuuluisko tässä olla myös lämmöt normaalisti samat kun 535d, eli jtn 91-92? Olin katsovinani että lämmöt olisi pyöriny siellä +70 huitteilla?
    Tuosta hyvä aloittaa...bemari ei tee dpf polttoa jos koneen lämpö ei ylitä 75 astetta.
    Eli jos pitkään ajettu alalämmöillä dpf tukossa.
    Heti lämmöt kuntoon ja pakkopolttoa päälle

    Yleensä näissä 88 asteinen termari eli näin kesällä sinne seuduille pitää lämmöt nousta.
    Käytännössä juurikin noin 90 astetta salavalikosta katsottuna
    Last edited by Nettipepe; 14-09-2015, 17:18. Reason: lisäys

    Leave a comment:


  • Juso
    replied
    Mistä vois johtua e93 330d korkea kulutus? Yhdistetty jotain 9l-10l luokkaa, auto tuntuu ehkä vähän tehottomalta mutta en osaa oikeen arvioida kun oma on ohjelmoitu 535d.
    Voisko olla dpf? ml 200tkm eikä ainakaan mainintaa huoltokirjoissa tai kuiteissa että dpf tehty mitään. Kuuluisko tässä olla myös lämmöt normaalisti samat kun 535d, eli jtn 91-92? Olin katsovinani että lämmöt olisi pyöriny siellä +70 huitteilla?

    Leave a comment:


  • Joni_R
    replied
    Originally posted by Jarppa63 View Post
    Vastaamaton puhelu

    Jarppa

    Leave a comment:


  • Jarppa63
    replied
    Originally posted by Joni_R View Post
    Mistä tuohon iDrive näytölle on tullut tuommoinen kännykän kuva alareunaan? Aiemmin siinä on ollut vain matkapuhelimen signaalipalkit ja nyt tullut lisänä tuo luurin kuva?

    Vastaamaton puhelu

    Jarppa

    Leave a comment:


  • Joni_R
    replied
    Mistä tuohon iDrive näytölle on tullut tuommoinen kännykän kuva alareunaan? Aiemmin siinä on ollut vain matkapuhelimen signaalipalkit ja nyt tullut lisänä tuo luurin kuva?

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Auto E90 325xi (10/2006). Olisin kysynyt, mitä öljyä olette laittaneet jakolaatikkoon?

    Internetin syövereistä löysin jakolaatikosta kuvan ja kyljessä oli tarra, jossa maininta "Shell TF 0870". Kyselinkin Schmiedmannilta ja heidän kauttaan tätä öljyä olisi saanut, tosin muutaman viikon toimitusajalla:


    Tänään tuli käytyä Kuopion Laakkosella ja VIN-numeron perusteella löytyi myös sieltä jakolaatikon öljyä, muutaman euron arvokkaampaa. Hämmästys oli kuitenkin suuri kun purkissa luki DTF 1. Tätäkin löytyisi Schmiedmannilta, eri varaosanumerolla:


    Onkohan sen nyt ihan se ja sama kumaapko noista laittaa? Näköjään vainoharhaiseksi tulossa kun ei usko enää marmoritiskiltä oikeaa tavaraa VIN-numerolla saavansa Löytyykö Realoemista mitään listaa OEM öljyistä? Ois kiva kattella mitä käytetään missäkin ja mitkä käy mihinkin..

    EDIT: Puolalainen sivu selvensi asiaa, kyseessä ilmesisesti ainoastaan korvaava öljy/varaosanumero tälle vanhalle TF0870:lle..
    EDIT2: Realoemistahan tuo listakin löytyi..
    Last edited by Magirus; 11-09-2015, 17:17.

    Leave a comment:

Working...
X