Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/E91/E92/E93 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juso
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 183
    • Turku

    Mistä vois johtua e93 330d korkea kulutus? Yhdistetty jotain 9l-10l luokkaa, auto tuntuu ehkä vähän tehottomalta mutta en osaa oikeen arvioida kun oma on ohjelmoitu 535d.
    Voisko olla dpf? ml 200tkm eikä ainakaan mainintaa huoltokirjoissa tai kuiteissa että dpf tehty mitään. Kuuluisko tässä olla myös lämmöt normaalisti samat kun 535d, eli jtn 91-92? Olin katsovinani että lämmöt olisi pyöriny siellä +70 huitteilla?
    E60 535dA M-Sport 350hp / 690nm Tällä mennään

    - ex E46 330iA M-sport 2003 -
    - ex E60 530iA M-sport 2007 -
    - ex E90 325i 2006 -
    - ex E46 330ci M-sport 2001 -

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1341
      • Kajaani

      Originally posted by Juso View Post
      Mistä vois johtua e93 330d korkea kulutus? Yhdistetty jotain 9l-10l luokkaa, auto tuntuu ehkä vähän tehottomalta mutta en osaa oikeen arvioida kun oma on ohjelmoitu 535d.
      Voisko olla dpf? ml 200tkm eikä ainakaan mainintaa huoltokirjoissa tai kuiteissa että dpf tehty mitään. Kuuluisko tässä olla myös lämmöt normaalisti samat kun 535d, eli jtn 91-92? Olin katsovinani että lämmöt olisi pyöriny siellä +70 huitteilla?
      Tuosta hyvä aloittaa...bemari ei tee dpf polttoa jos koneen lämpö ei ylitä 75 astetta.
      Eli jos pitkään ajettu alalämmöillä dpf tukossa.
      Heti lämmöt kuntoon ja pakkopolttoa päälle

      Yleensä näissä 88 asteinen termari eli näin kesällä sinne seuduille pitää lämmöt nousta.
      Käytännössä juurikin noin 90 astetta salavalikosta katsottuna
      Last edited by Nettipepe; 14-09-2015, 17:18. Reason: lisäys
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • timppa811
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 855
        • Pohojammaa

        e90 325ia -05 termostaatin toiminta/toimimattomuus ihmetyttää.

        Aamulla kun oli viileää niin lämmöt ei noussut 16km työmatkalla kun 80asteeseen. Töistä tultaessa oli jo +15astetta, niin lämmöt nousi heti noin 100asteeseen. Koitin huvikseni laittaa sisälämmöt 25asteeseen, niin moottorin lämmöt putosi muutamassa sekunnissa sinne ~80asteeseen. Vaikka pudotin sisälämmöt normaaliin, jäi moottorinlämmöt sinne 77-80 tienoille.

        Onko näissä joku sähköohjattu temostaatti vai mitä hemmettiä tässä pitää alkaa vaihtelemaan.

        Comment

        • baku
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 347
          • Kausala

          Originally posted by Magirus View Post
          Auto E90 325xi (10/2006). Olisin kysynyt, mitä öljyä olette laittaneet jakolaatikkoon?

          Internetin syövereistä löysin jakolaatikosta kuvan ja kyljessä oli tarra, jossa maininta "Shell TF 0870". Kyselinkin Schmiedmannilta ja heidän kauttaan tätä öljyä olisi saanut, tosin muutaman viikon toimitusajalla:


          Tänään tuli käytyä Kuopion Laakkosella ja VIN-numeron perusteella löytyi myös sieltä jakolaatikon öljyä, muutaman euron arvokkaampaa. Hämmästys oli kuitenkin suuri kun purkissa luki DTF 1. Tätäkin löytyisi Schmiedmannilta, eri varaosanumerolla:



          Onkohan sen nyt ihan se ja sama kumaapko noista laittaa? Näköjään vainoharhaiseksi tulossa kun ei usko enää marmoritiskiltä oikeaa tavaraa VIN-numerolla saavansa Löytyykö Realoemista mitään listaa OEM öljyistä? Ois kiva kattella mitä käytetään missäkin ja mitkä käy mihinkin..

          EDIT: Puolalainen sivu selvensi asiaa, kyseessä ilmesisesti ainoastaan korvaava öljy/varaosanumero tälle vanhalle TF0870:lle..
          EDIT2: Realoemistahan tuo listakin löytyi..
          Kouvolasta ainakin löytyi öljy suoraan hyllystä Delta-Bavariasta. Bemarin logoillahan tuo purkki on ja hintaa taisi olla luokkaa 45e. Vajaa 200t oli mittarissa vaihdettaessa ja vanhat öljyt vielä ihan kirkkaat. Tosin en tiedä onko noita joku vaihtanut aiemmin.
          F20 116d
          E63 645
          E28 528
          F30 320d x-drive
          F31 335d x-drive

          ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

          KTM 1290 Super Adventure
          K1200S
          ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

          Comment

          • kooma
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 1022
            • Pikis

            Originally posted by timppa811 View Post
            e90 325ia -05 termostaatin toiminta/toimimattomuus ihmetyttää.

            Aamulla kun oli viileää niin lämmöt ei noussut 16km työmatkalla kun 80asteeseen. Töistä tultaessa oli jo +15astetta, niin lämmöt nousi heti noin 100asteeseen. Koitin huvikseni laittaa sisälämmöt 25asteeseen, niin moottorin lämmöt putosi muutamassa sekunnissa sinne ~80asteeseen. Vaikka pudotin sisälämmöt normaaliin, jäi moottorinlämmöt sinne 77-80 tienoille.

            Onko näissä joku sähköohjattu temostaatti vai mitä hemmettiä tässä pitää alkaa vaihtelemaan.
            Juu on sähköohjattu sekä termari että vesipumppu ja vielä laatikon lämmönvaihtimen kierto aukeaa jonkun logiikan mukaan. Termarin vaihdon jälkeen joskus seurailin lämpöjä eikä niissä tunnu olevan mitään selvää logiikkaa. Ajat suht tasavauhtia pitkää pätkää niin välillä on pitkään 80 astetta sitten nousee hetkessä 97 ja pysyy siinä pitkään ja taas putoaa hetkessä 80. Olen lopettanut tuon murehtimisen sittemmin kun tulin siihen tulokseen että tuollaiseksi se on suunniteltu. Mekaanisesti termari aukeaa 97 asteessa eli paljon sen yli ei pitäisi mennä. Jos ei missään tilanteessa koskaan nouse sinne niin sitten myös on termarissa häikkää. Omassa ei ennen vaihtoa noussut koskaan tuonne 97 tienoolle.
            Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

            Comment

            • Magirus
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 876
              • Keski-Suomi und Sawo

              Originally posted by baku View Post
              Kouvolasta ainakin löytyi öljy suoraan hyllystä Delta-Bavariasta. Bemarin logoillahan tuo purkki on ja hintaa taisi olla luokkaa 45e. Vajaa 200t oli mittarissa vaihdettaessa ja vanhat öljyt vielä ihan kirkkaat. Tosin en tiedä onko noita joku vaihtanut aiemmin.
              Samaan hintaan lähti mukaan litran puteli Laakkoselta. Viikonloppuna tuli vaihdettua joka lootaan öljyt ja samalla CDV poistettua. Peräöljyt oli ok kuoseissa, jakovaihteiston ja vaihteiston öljyt sitten vähän huonommat. Pahimmat oli oikeastaan nuo manuaaliaskin öljyt.. Aikani sumplin ja päätin laittaa molempiin periin sekä manuaaliaskiin Redlinen tuotteet. Katsotaan miten pelittelee.. Jakovaihteistoon toki sitten tuota bemarin omaa DTF:ää.

              Originally posted by kooma View Post
              Juu on sähköohjattu sekä termari että vesipumppu ja vielä laatikon lämmönvaihtimen kierto aukeaa jonkun logiikan mukaan. Termarin vaihdon jälkeen joskus seurailin lämpöjä eikä niissä tunnu olevan mitään selvää logiikkaa. Ajat suht tasavauhtia pitkää pätkää niin välillä on pitkään 80 astetta sitten nousee hetkessä 97 ja pysyy siinä pitkään ja taas putoaa hetkessä 80. Olen lopettanut tuon murehtimisen sittemmin kun tulin siihen tulokseen että tuollaiseksi se on suunniteltu. Mekaanisesti termari aukeaa 97 asteessa eli paljon sen yli ei pitäisi mennä. Jos ei missään tilanteessa koskaan nouse sinne niin sitten myös on termarissa häikkää. Omassa ei ennen vaihtoa noussut koskaan tuonne 97 tienoolle.
              Tällaista muistelin lukeneeni aikanaan, en tiedä pitääkö paikkaansa:

              The N52 engines have 4 different engine temperature ranges:
              This means that four different temperature ranges can be implemented:

              • 112°C ECO mode (economy)
              • 105°C Normal mode
              • 95°C High mode
              • 80°C High + mapped thermostat mode


              Tässä vielä linkki tuohon postaukseen..

              Niin ja omat kokemukset on suht samanlaiset. Sattui olemaan Saksassa kesällä noita 35-40°C helteitä ja jotakuinkin noiden kahden ensimmäisen "asetuksen" tavoin käyttäytyi. Ei tullut koskaan katsottua paljonko lämmöt kunnon rasituksen alla tai Autobahnalla ajettaessa..
              Last edited by Magirus; 15-09-2015, 21:32.

              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


              O: E24 osasia

              Comment

              • baku
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 347
                • Kausala

                Originally posted by Magirus View Post
                Samaan hintaan lähti mukaan litran puteli Laakkoselta. Viikonloppuna tuli vaihdettua joka lootaan öljyt ja samalla CDV poistettua. Peräöljyt oli ok kuoseissa, jakovaihteiston ja vaihteiston öljyt sitten vähän huonommat. Pahimmat oli oikeastaan nuo manuaaliaskin öljyt.. Aikani sumplin ja päätin laittaa molempiin periin sekä manuaaliaskiin Redlinen tuotteet. Katsotaan miten pelittelee.. Jakovaihteistoon toki sitten tuota bemarin omaa DTF:ää.
                Samat valinnat itsekin tein öljyjen suhteen. Lootahan mulla oli hajalla ja se tuli samalla vaihdettua. Manuaali sekin...
                F20 116d
                E63 645
                E28 528
                F30 320d x-drive
                F31 335d x-drive

                ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                KTM 1290 Super Adventure
                K1200S
                ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                Comment

                • Cunttory
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1772
                  • Kuopio

                  Kyllä se sähköinen termari toimii tuolleen kuorman mukaan. Jos joku suunnittelee termarin vaihtoa N52:een, niin motonetin osatoimittajalla on nyt Behrin alkuperäisiä termareita(logo raaputettu pois) tarjolla. 54,90€ muistaakseni oli hintaa.
                  Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                  Comment

                  • timppa811
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 855
                    • Pohojammaa

                    Auto ei vaan oikeen hyvin puhalla lämmintä, niin siksi näitä kyselin.

                    Tänä aamuna ~14astetta lämmintä ja lämmöt nousi n.10km matkalla 98asteeseen. Koitin ajaa mahdollisimman rauhallisesti ja laitoin sportin päälle, n.30s kuluttua lämmöt alkoi tippua 80astetta kohti.

                    Kaippa se uskottava on, kunnossa on.

                    Originally posted by Cunttory View Post
                    Kyllä se sähköinen termari toimii tuolleen kuorman mukaan. Jos joku suunnittelee termarin vaihtoa N52:een, niin motonetin osatoimittajalla on nyt Behrin alkuperäisiä termareita(logo raaputettu pois) tarjolla. 54,90€ muistaakseni oli hintaa.

                    Comment

                    • Cunttory
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1772
                      • Kuopio

                      Originally posted by timppa811 View Post
                      Auto ei vaan oikeen hyvin puhalla lämmintä, niin siksi näitä kyselin.

                      Tänä aamuna ~14astetta lämmintä ja lämmöt nousi n.10km matkalla 98asteeseen. Koitin ajaa mahdollisimman rauhallisesti ja laitoin sportin päälle, n.30s kuluttua lämmöt alkoi tippua 80astetta kohti.

                      Kaippa se uskottava on, kunnossa on.
                      Tuo lämpötilan vaihtelu oikeastaan kertoo sen että sähköinen ohjaus on kunnossa. Vaikka ohjaus olisi rikki, lämmöt nousee kesäkelissä ainakin +100c parhaimmillaan, kun siellähän on ihan perinteinen itse termostaattielementti.

                      Sähköisen ohjauksen katkos ei anna vikavaloa mittaristoon, mutta näkee kyllä kaikilla yleis obd:n lukijoilla. En huomannu mitään muutosta kulutus tms. kun vaihdoin sähkövikaisen uuteen.

                      Jos epäilee että on ilmaa kierrossa, niin ilmaus on helppo teettää sähköisellä pumpulla.

                      1. Laita auto akkulaturiin

                      2. Virrat kakkosasentoon (älä paina kytkintä/jarrua)

                      3. Lämmöt paneelista kuumimmalle ja puhallin ykköselle

                      4. Pidä kaasupoljinta n. 10 sekuntia pohjassa

                      5. sitten pitäis alkaa kuulumaan veden solinaa, kun pumppu aktivoitui

                      Ilmaus kestää noin 12 minuuttia, siksi akkulaturi on hyvä olla.

                      Toimii myös e60:ssä, jos on sähköinen vesipumppu ja webastollisessa mekaanisella pumpulla olevissa.
                      Last edited by Cunttory; 16-09-2015, 10:08. Reason: korjaus
                      Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                      Comment

                      • joni_t
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2004
                        • 108
                        • Esbo

                        Originally posted by Magirus View Post
                        Samaan hintaan lähti mukaan litran puteli Laakkoselta. Viikonloppuna tuli vaihdettua joka lootaan öljyt ja samalla CDV poistettua...
                        Hei, Miten CDV poisto tehtiin. Tilasitko "korvauspalan" vai sorvasitko vanhasta isommaksi? vai pystyikö jättämään koko palan välistä?

                        Miten muuttui auton käytös? Onko helpompi vaihtaa "smoothisti" vaihteita ajossa? Tuo poisto pyörinyt omassakin mielessä...
                        F30 320iA xDrive M-Sport Edition

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1022
                          • Pikis

                          Originally posted by timppa811 View Post
                          Auto ei vaan oikeen hyvin puhalla lämmintä, niin siksi näitä kyselin.
                          Jos siinä vaiheessa kun lämmöt näyttää 98 ja käännät lämmityslaitteen lämmöt tappiin (myös sen keskirullan) eikä tule hikiset oltavat niin vika on kyllä lämppärin suunnalla.
                          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • timppa811
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 855
                            • Pohojammaa

                            Siinähän tämä alkuperäinen ongelma olikin, että kun on kylmempää aamuisin, niin lämmöt jää siihen 80asteeseen.

                            Originally posted by kooma View Post
                            Jos siinä vaiheessa kun lämmöt näyttää 98 ja käännät lämmityslaitteen lämmöt tappiin (myös sen keskirullan) eikä tule hikiset oltavat niin vika on kyllä lämppärin suunnalla.

                            Comment

                            • Magirus
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 876
                              • Keski-Suomi und Sawo

                              Originally posted by joni_t View Post
                              Hei, Miten CDV poisto tehtiin. Tilasitko "korvauspalan" vai sorvasitko vanhasta isommaksi? vai pystyikö jättämään koko palan välistä?

                              Miten muuttui auton käytös? Onko helpompi vaihtaa "smoothisti" vaihteita ajossa? Tuo poisto pyörinyt omassakin mielessä...
                              Nakkasin kokonaan tuon CDV:n huitsin kuikkaan (lue: minigrip pussiin peräkonttiin ). Pystyy jättämään pois kokonaan. Kaksi sokkaa vain irti ja CDV pois välistä. Sen jälkeen liitos kasaan normaalisti. Toinen sokka jää CDV:hen. Tässä vielä kuva. O-renkaan uusiminen luonnollisesti suositeltavaa. Itse otin riskin ja kasasin vanhalla. Toinen auto ajossa niin vielä en voi analyysiä antaa..

                              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                              O: E24 osasia

                              Comment

                              • kooma
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1022
                                • Pikis

                                Originally posted by timppa811 View Post
                                Siinähän tämä alkuperäinen ongelma olikin, että kun on kylmempää aamuisin, niin lämmöt jää siihen 80asteeseen.
                                Jees tarkoitin että tuolla saat haarukoitua onko ongelma sittenkin lämmityslaitteen puolella, ei olisi tavatonta sekään.
                                Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎