E90/E91/E92/E93 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarppa63
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 760
    • Kerava

    Originally posted by insp View Post
    Auto on e93 335ia -07.

    Löytyisiköhän täältä tietoa, että mikä osa on tuo naru, joka pitää sisäkattoa yms. kiinni kun kattoa avaa/sulkee. Haluaisin tietää, että minkä osa pitäisi edes tilata.

    Tämä on se puoli joka on hajalla, eli tuo harmaa kuori lähtenyt irti.


    Tämä taas ehjä puoli, huomaa suojajuori.
    Se "naru" lienee osa nro 11


    Jarppa
    BMW i4M50 individual -23
    exiä: BMW 545e -21
    BMW F33 435xd -15
    M550xd-12
    e93 330da -08
    Dodge Stealth RT/TT -91
    Ford Thunderbird SC -91
    Olds Supreme avo -71
    Chevy Chevelle 2d HT -72

    Comment

    • insp
      BTCF Member
      • Sep 2002
      • 827
      • Iittala

      Voisi hyvinkin olla, koska löytyy 2kpl. Ihmeen halpa, saas nähdä mitä hinta on suomessa saatikka jos vaihdattaa
      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

      Comment

      • sonikk
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 1664
        • Kerava

        edit: siirretty
        Last edited by sonikk; 04-09-2015, 09:14.

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4180

          On kyllä onneton lipare tuo Defan säteiliä mikä tulee 6koneisiin. Öljypohjassa on urat säteiliän alla, niin miksi ei oo elementtiä valettu samaan muotoon? Ainakin neljäsosa elementistä ei tavoita öljypohjaan. Vai liekö sitten toisenlainen öljypohja joissain malleissa, joka on sileä siitä kohti. Sopivuus on merkattu moneen malliin ja elementti on kyllä oikea ja oikeaan paikkaan sitä olen laittamassa. Mahtaa olla lämmitysteho olematon, kun muutenkaan ei säteiliät mitään kovin tehokkaita ole. No, onpahan joku edes sisälämmittimen kaverina ulkoilmaa lämmittämässä.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • JTP
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2008
            • 506
            • Hpj

            Originally posted by bemmeri View Post
            On kyllä onneton lipare tuo Defan säteiliä mikä tulee 6koneisiin. Öljypohjassa on urat säteiliän alla, niin miksi ei oo elementtiä valettu samaan muotoon? Ainakin neljäsosa elementistä ei tavoita öljypohjaan. Vai liekö sitten toisenlainen öljypohja joissain malleissa, joka on sileä siitä kohti. Sopivuus on merkattu moneen malliin ja elementti on kyllä oikea ja oikeaan paikkaan sitä olen laittamassa. Mahtaa olla lämmitysteho olematon, kun muutenkaan ei säteiliät mitään kovin tehokkaita ole. No, onpahan joku edes sisälämmittimen kaverina ulkoilmaa lämmittämässä.
            Olisit laittanut tällaisen, niin olis lämmennyt moottorikin..
            Yhden talven kokemuksien perusteella voin suositella, lämmittää nesteen kovemmallakin pakkasella +30 asteiseksi vajaassa tunnissa.
            Ja kutoskoneeseen kannattaa valita 1500W:n tehoinen malli.

            Last edited by JTP; 05-09-2015, 14:17.
            e90 330i lci -09
            Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
            Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

            Comment

            • TorQuel
              BTCF Member
              • Jan 2012
              • 1927
              • HKI / JKL / KHM

              Kehtaiskos joku käydä ottamassa muutamet mitat tuosta 325/330D pakoputkenpäästä jos ko. peli pihasta löytyy? Lähinnä kiinnostaisi että kuinka paljon nuo putkenpäät tulevat ulos puskurilinjan reunasta noin suunnilleen ja kuinka paljon tuo kuskinpuolen putki on lyhyempi? (Vai tuliko tuo putkenjatke hieman erimittaisilla putkilla vasta äffäsarjalaisiin? :think )
              Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4180

                Originally posted by JTP View Post
                Olisit laittanut tällaisen, niin olis lämmennyt moottorikin..
                Yhden talven kokemuksien perusteella voin suositella, lämmittää nesteen kovemmallakin pakkasella +30 asteiseksi vajaassa tunnissa.
                Ja kutoskoneeseen kannattaa valita 1500W:n tehoinen malli.

                https://asiakas.kotisivukone.com/fil...rmo1000kld.pdf
                Joo, jälkeenpäin vasta noita kattelin. Tuli ostettua tuo säteiliä/sisähaarapaketti vähän hötkeella. Toisaalta voisihan tuollaisen laittaa tuon säteilijän rinnalle, haaroituskaapelilla. Lämpeäisi öljyt ja neste. Turbojen kannalta tuo öljyn (ilman) lämmitin on kuitenkin hyvä olla, edes oman mielenrauhan takia. :think
                Varmaan tuo 500w malli olisi mukava lisä säteiliän rinnalla ja sulakkeet kestäisi vielä n. 1500w sisälämppärinkin.


                Edit. Jos sulla tuossa sigun e90:ssä tämmöinen, niin mihinkä väliin laitoit lämmittimen?
                Last edited by bemmeri; 07-09-2015, 14:20.
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • mikkod
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 5204
                  • Stadi

                  Originally posted by TorQuel View Post
                  Kehtaiskos joku käydä ottamassa muutamet mitat tuosta 325/330D pakoputkenpäästä jos ko. peli pihasta löytyy? Lähinnä kiinnostaisi että kuinka paljon nuo putkenpäät tulevat ulos puskurilinjan reunasta noin suunnilleen ja kuinka paljon tuo kuskinpuolen putki on lyhyempi? (Vai tuliko tuo putkenjatke hieman erimittaisilla putkilla vasta äffäsarjalaisiin? :think )
                  Mä voin yrittää muistaa kattoa illalla.
                  Helkama S3000
                  Myydään kutosen alustaosia
                  This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                  Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                  Comment

                  • JTP
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2008
                    • 506
                    • Hpj

                    Originally posted by bemmeri View Post
                    Joo, jälkeenpäin vasta noita kattelin. Tuli ostettua tuo säteiliä/sisähaarapaketti vähän hötkeella. Toisaalta voisihan tuollaisen laittaa tuon säteilijän rinnalle, haaroituskaapelilla. Lämpeäisi öljyt ja neste. Turbojen kannalta tuo öljyn (ilman) lämmitin on kuitenkin hyvä olla, edes oman mielenrauhan takia. :think
                    Varmaan tuo 500w malli olisi mukava lisä säteiliän rinnalla ja sulakkeet kestäisi vielä n. 1500w sisälämppärinkin.


                    Edit. Jos sulla tuossa sigun e90:ssä tämmöinen, niin mihinkä väliin laitoit lämmittimen?
                    Laitoin lämmittimen ylävesiletkulta lämppärin kennolle menevään letkuun, tuossa kuvassa letku numero 1 http://bmwfans.info/parts-catalog/E9...g/water_hoses/
                    e90 330i lci -09
                    Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                    Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4180

                      Originally posted by JTP View Post
                      Laitoin lämmittimen ylävesiletkulta lämppärin kennolle menevään letkuun, tuossa kuvassa letku numero 1 http://bmwfans.info/parts-catalog/E9...g/water_hoses/
                      Ok. Pitääpä ootella hieman viileämpiä kelejä ja kattoa tarviiko laittaa tuollainen vesilämmitin vielä lisäksi.
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • AK-87
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2015
                        • 324
                        • Hml

                        Ennakoidaanpas vähän tulevia huoltohommia. Ajomasiina näyttää tällä hetkellä DPF:lle armonaikaa 21tkm ja määrä laskee myös aika lineaarisesti todellisten kilometrien mukaan (kai tuossa joku tukkoanturi todellisuudessa tilannetta arvioi?). Auto siis on 320d M47, ajettu 175tkm. Läpät poistettu.

                        Kilometrejä mulla tulee aika paljon, eli voi olla ajankohtaista jo tässä syksyn puolella suorittaa jonkinlainen DPF-operaatio. Vaihtoehtojahan käytännössä on ymmärtääkseni

                        1) Törkyhintainen operaatio marmorilla, uusi OEM-DPF. (Ei kiinnosta)
                        2) Pesu, pakkopolttelu ja toivotaan parasta. Taitaa olla halvin, mutta ei ilmeisesti kovin pitkäikäinen/tehokas ratkaisu?
                        3) BTCF-ratkaisu, eli DPF:n tyhjennys moskasta ja turhista kennoista, DPF:n ja EGR:n poisohjelmointi. Tämä voisi kiinnostaa eniten.

                        Jos nyt päädyn tuohon 3. vaihtoehtoon, niin kannattaako samaan operaatioon miettiä näillä kilsoilla vesipumpun vaihtoa? Vai onko noiden kestosta millaista tietoa herrasväellä? Sitten lisäksi kysyisin turbosta, eli onko DPF:n poistolla (ja ohjelmoinnilla) jotain merkitystä siihen, jos/kun turbon joutuu jossakin välissä uusimaan? Tuleeko jotain tuplatyötä?

                        Toivottavasti kyselin mahdollisimman epäselvästi.
                        V60 D4 AWD -16
                        Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                        ex V60 D4 -13
                        ex E36 323i 4D -96
                        ex E91 320d -06 Stage 1

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          Originally posted by AK-87 View Post
                          Ennakoidaanpas vähän tulevia huoltohommia. Ajomasiina näyttää tällä hetkellä DPF:lle armonaikaa 21tkm ja määrä laskee myös aika lineaarisesti todellisten kilometrien mukaan (kai tuossa joku tukkoanturi todellisuudessa tilannetta arvioi?). Auto siis on 320d M47, ajettu 175tkm. Läpät poistettu.

                          Kilometrejä mulla tulee aika paljon, eli voi olla ajankohtaista jo tässä syksyn puolella suorittaa jonkinlainen DPF-operaatio. Vaihtoehtojahan käytännössä on ymmärtääkseni

                          1) Törkyhintainen operaatio marmorilla, uusi OEM-DPF. (Ei kiinnosta)
                          2) Pesu, pakkopolttelu ja toivotaan parasta. Taitaa olla halvin, mutta ei ilmeisesti kovin pitkäikäinen/tehokas ratkaisu?
                          3) BTCF-ratkaisu, eli DPF:n tyhjennys moskasta ja turhista kennoista, DPF:n ja EGR:n poisohjelmointi. Tämä voisi kiinnostaa eniten.

                          Jos nyt päädyn tuohon 3. vaihtoehtoon, niin kannattaako samaan operaatioon miettiä näillä kilsoilla vesipumpun vaihtoa? Vai onko noiden kestosta millaista tietoa herrasväellä? Sitten lisäksi kysyisin turbosta, eli onko DPF:n poistolla (ja ohjelmoinnilla) jotain merkitystä siihen, jos/kun turbon joutuu jossakin välissä uusimaan? Tuleeko jotain tuplatyötä?

                          Toivottavasti kyselin mahdollisimman epäselvästi.
                          Ei tule tuplatyötä turbon uusimisessa. Vesipumpun voi vaihtaa ihan koska huvittaa, en lähtisi noilla kilsoilla edes ehjään koskemaan. Tukkoisuutta DDE mittaa pakopaineanturilla.
                          Toki softaaminen on aina kiva juttu, omasta otettiin 200/400, nyt onnistuu jopa ohitukset maantiellä välttävästi. Toisaalta, jos kaikki on moottorissa kunnossa, ei DPF mene tukkoon, joten jossei termostaatteja/käyntilämpötiloja ole vielä katsottu niin tarkastus vaikka mittariston salavalikosta. Jos kunnossa, niin seuraavaksi testerillä todentaa viimeisimmän polton ajankohdan. Jos poltosta on paljonkin aikaa, on selvää että jokin vikakoodi tai muu muuttuja (esim. moottorin alhainen lämpötila) estää polton käynnistymisen. Tutkisin siis ongelmaa vähän tarkemmin ennenkuin lähtisin pönttöä poistamaan.
                          Last edited by Supra^; 08-09-2015, 11:55.
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • AK-87
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2015
                            • 324
                            • Hml

                            Originally posted by Supra^ View Post
                            Tukkoisuutta DDE mittaa pakopaineanturilla.
                            Toki softaaminen on aina kiva juttu, omasta otettiin 200/400, nyt onnistuu jopa ohitukset maantiellä välttävästi. Toisaalta, jos kaikki on moottorissa kunnossa, ei DPF mene tukkoon, joten jossei termostaatteja/käyntilämpötiloja ole vielä katsottu niin tarkastus vaikka mittariston salavalikosta. Jos kunnossa, niin seuraavaksi testerillä todentaa viimeisimmän polton ajankohdan. Jos poltosta on paljonkin aikaa, on selvää että jokin vikakoodi tai muu muuttuja (esim. moottorin alhainen lämpötila) estää polton käynnistymisen. Tutkisin siis ongelmaa vähän tarkemmin ennenkuin lähtisin pönttöä poistamaan.
                            Kiitos vastauksesta! Termarit tuli vaihdettua alkukesästä ja lämmöt on kohdallaan. Mitkäs muut asiat noihin polttoihin tarkalleen ottaen vaikuttaa? Ja pitääkö tuo DPF:n "vaihto" ajotietokoneessa luotettavasti kutinsa, vai voiko näyttää mitä sattuu? Siis että vaatisi vaihtamaan, vaikka kaikki olisi kunnossa?
                            V60 D4 AWD -16
                            Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                            ex V60 D4 -13
                            ex E36 323i 4D -96
                            ex E91 320d -06 Stage 1

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              Originally posted by AK-87 View Post
                              Kiitos vastauksesta! Termarit tuli vaihdettua alkukesästä ja lämmöt on kohdallaan. Mitkäs muut asiat noihin polttoihin tarkalleen ottaen vaikuttaa? Ja pitääkö tuo DPF:n "vaihto" ajotietokoneessa luotettavasti kutinsa, vai voiko näyttää mitä sattuu? Siis että vaatisi vaihtamaan, vaikka kaikki olisi kunnossa?
                              taitaa se laskennallinen ikä olla 200tkm, viisaammat kertokoot tuosta ajotietokoneessa näkyvästä, olikos se niin että sen voi kuitata vaihdetuksi ja tauluun ilmestyy taas 200tkm seuraavaan huoltoon?
                              Helpoiten DPF:n kunnon todentaa vaikka livedatalla pakopaineita seuraamalla, tai ISTAn DPF-testillä joka myös mittaa pakopaineet eri kierrosluvuilla.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • BMW3
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2008
                                • 131
                                • Kuopio

                                320D M47:lla höystettynä(120kw) tuntuu hieman tukkoiselta?

                                Elikkäs matka ajossa huomasin että 5-6vaihteella puutuu ylämäkiin.. Polttoaineen kulutus mittari ei suostu 5-6vaihteilla nousemaan yli 13L... Ja vetoja ei käytännössä ole vaihde kuin vaihde niin alle 2,3k ollenkaan.. Kyllä se kiihtyy sillein kuminauhamaisesti..

                                Autollahan on rullattu n.300tkm.. Kone ei pidä mitään erikoisia ääniä.. Turbo ei vihellä ja vislaa. Ahtoputkia en ole kerennyt viellä edes koittamaan.. EGR:ää enkä imusarjaa puhdistamaan.. Enkä Dpf:ää tarkistamaan..
                                Olen reissuhommissa tällä hetkellä ja auto todella kaukana... Vasta viikonloppuna pääsisin tutustumaan..
                                Jotenka koitan jo valmiikdi haalia täältä To-Do-Listaa

                                Voisiko yllämainittujen lisäksi viellä tarkastaa jotain jolla kulkupuoli saataisiin takaisin kuntoon

                                Tosissaan minkään näköisiä häiriövaloja ei pala.. Se ei vaan yksinkertaisesti tunnu vetävän niinkun kuuluisi..

                                Kiitän jo valmiiksi avuista.

                                EDIT. lämmöt pysyy nätisti 90kantturoissa jos tällä tiedolla mitään tekkee.
                                e30 m40b16

                                Comment

                                Working...
                                X