E90/E91/E92/E93 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -rik
    BTCF Member
    • Nov 2009
    • 827
    • Rovaniemi

    No eipä tuo pitkä öljynvaihto nyt sinäänsä ole niin vakavaa, kunhan ei ole jatkuvaa tuommonen laiminlyönti. Uusissa fordeissa on 50tkm öljynvaihtoväli, huolto-ohjelman mukaan. Sen verran varmasti vaikuttaa ettei näillä vaihtoväleillä miljoonaa ajeta, mutta pitääkö ajaa?

    Onhan sielä voinut ihan oikeasti unohtua merkitä dataan se huolto?

    Ajomäärä on kuitenkin ihan uskottava, 30tkm vuoteen. Enempi epäilyttää semmoset 10tkm/vuosi, dieseleiden osalta.
    Last edited by -rik; 22-10-2015, 20:41.
    ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

    Comment

    • dumo
      Bimmer Rookie
      • Aug 2013
      • 84
      • N/A

      Vakavaa tai ei, kaikki valmistajan takuut menevät ihan varmasti jos ei löydy evidenssiä siitä että on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.

      Näistä ns. pitkistä öv-väleistä on vängätty, ja varmasti nykyöljyillä se 30tkm on OK kun valmistaja olettaa autolla ajettavan alle 300tkm (vaikka itse vaihdankin ~15tkm välein). Mutta jos tuosta valmistajan maksimivaihtovälisuosituksesta rullaat tuplat - ja vielä ensimmäisellä vaihdolla - niin kyllä se mielestäni kertoo lähinnä tyhmyydestä. Sitä kuinka pahaa se tekee on mahdoton arvioida, mutta voisin kuvitella hieman "ylimääräistä" kuonaa kertyvän ja lisäävän riskiä esim. ahtimen ja ketjunkiristimen kanssa. LL-öljynvaihtovälien alkutaipaleelta on surullisia esimerkkejä esim. Audin 1.8T -koneista joissa öljysihdin tukkeutuminen ja siitä seuraava täystuho on ihan peruskauraa jos on ajettu valmistajan suosittamilla väleillä.

      Comment

      • Tourister
        BTCF Member
        • Jul 2012
        • 834
        • Kotka

        Vähän OT, mutta pakko laittaa kuva ex-audin öljysihdistä.



        Eipä tullut tuon jälkeen enää LL-öjyjä käytettyä
        e30 328i Alpinweiss 2
        e46 330i M-sport2

        Comment

        • huupi
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 1192
          • Tyrnävä

          Originally posted by dumo View Post
          Se on varsin heikko homma jos ei löydy dokumenttia siitä että autoa on huollettu ennen 59tkm - valmistaja aivan varmasti kieltäytyy tulemasta vastaan missä tahansa remonteissa (esim. moottorin tai vaihteiston täystuho), jos pakollisista huolloista ei ole mitään todisteita.

          Ja toki luonnollisesti on aika huono lähtökohta auton käyttöiälle jos samoilla öljyillä on rullattu 59tkm, mutta se on asia erikseen.

          Vaihtoehtoja on toki monia: Pihi saksalainen on tehnyt kaikki huollot itse tai ilman veroja&kuitteja nyrkkipajalla. Auton historiassa on jotain todella hämärää - jonkin sortin korinvaihto, täyskolari, varkaus, tjsp. Tai jotain ihan muuta.
          Minun autossani on hyvin saman tyyppinen huoltohistoria. Ensimmäinen huoltomerkintä on 65tkm kohdalla. Se, ja kaikki muutkin leimat, ovat samasta saksalaisesta BMW-kaupasta, mistä auto on ostettukin uutena. Huoltokirjan ensimmäisen huollon kohta on jätetty tyhjäksi ja tämä 65t merkintä on toisessa huoltokohdassa. Sitähän ei taida saada koskaan selville, että onko autoa huollettu ennen ensimmäistä merkintää. Yksi järkeen käypä selitys voisi mielestäni olla, että autoon on tullut niin nopealla tahdilla kilometrejä, että 1. huolto olisi ns. unohtunut, sillä tuo 65tkm huolto on tehty 13kk auton käyttöönottopäivästä. Seuraavat huollot on sitten tehty 20-30 tkm välein.

          En tiedä kuinka yleistä näissä autoissa nuo laturiviat ovat, mutta sattumaa tai ei, on minultakin menossa laturi vaihtoon. Laahaavaa ääntä selvitettiin vast'ikään merkkarilla, ja syyksi diagnosoitiin jumittava laturin vapaakytkin, jota ei saa vaihdettua erikseen, vaan vaihtoon koko laturi. Ilmeisesti tuo syö sitten hihnaa voimakkaasti, sillä reilu 2kk sitten vikinän takia myyjän piikkiin vaihdettu moniurahihna oli jälleen kulunut. Voisiko tässä Pertti M:n keississä olla kyse samasta ongelmasta..?

          Niin sitä tässä vaan yritän sanoa, että ei murehdituta mittarin näyttämä ollenkaan. On nimittäin erittäin siistikuntoinen auto sisältä ja päältä, mm. sporttipenkin sivutuessa ei minkäänlaista kulumaa, eikä kilise tai kolise (ei edes jakopää ). Törkyhintaisessa vehicle check:ssä viikko sitten eivät keksineet muuta moitittavaa kuin palaneen polttimon tavaratilassa.

          Niin ne kilometrit? 171 tkm, E91 318d 12/2010 (käyttöönotettu 08/2011)
          I01 i3s 94

          Comment

          • brainsurgery
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1355
            • Helsinki

            Originally posted by huupi View Post
            Minun autossani on hyvin saman tyyppinen huoltohistoria. Ensimmäinen huoltomerkintä on 65tkm kohdalla. Se, ja kaikki muutkin leimat, ovat samasta saksalaisesta BMW-kaupasta, mistä auto on ostettukin uutena. Huoltokirjan ensimmäisen huollon kohta on jätetty tyhjäksi ja tämä 65t merkintä on toisessa huoltokohdassa. Sitähän ei taida saada koskaan selville, että onko autoa huollettu ennen ensimmäistä merkintää.
            Minulla on saksantuontiauto ja siitä puuttui yhdestä merkinnästä mitä on tehty. Päivämäärä ja kilometrit kyllä oli vuodelta 2011. Pistin mailia huollon tehneeseen BMW-liikkeeseen ja vastasivat vielä samana päivänä mitä oli tehty ja mitä ei.

            Kannattaa ainakin kysäistä sieltä jos on edes aavistus missä liikkeessä olisi huollettu.

            Comment

            • huupi
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 1192
              • Tyrnävä

              Originally posted by brainsurgery View Post
              Minulla on saksantuontiauto ja siitä puuttui yhdestä merkinnästä mitä on tehty. Päivämäärä ja kilometrit kyllä oli vuodelta 2011. Pistin mailia huollon tehneeseen BMW-liikkeeseen ja vastasivat vielä samana päivänä mitä oli tehty ja mitä ei.

              Kannattaa ainakin kysäistä sieltä jos on edes aavistus missä liikkeessä olisi huollettu.
              Ok, kiitos vinkistä!
              I01 i3s 94

              Comment

              • keppana2
                Newbiemmer
                • Oct 2015
                • 5
                • Finland

                Tartteis pikaisesti jonkun viisaamman neuvoja e91 takatukivarren navan puoleisen puslan vaihtoon. Eli vanhan sain tappelun kautta irti mutta uutta ei meinaa saada millään lähtemään suorana ja ehjänä paikoilleen (nimimerkillä yhen uuden puslan jo hajottaneena..) Netistä selailin ja löysin mallikohtasen työkalun tähän mutta hintana 300€ joten ei kiitos. Pitäisi saada vehkeet takaisin ajoon eli nyt hyviä vinkkejä!



                Comment

                • TM3
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2015
                  • 60
                  • Kotka

                  @keppana2

                  Mistään mitään tietämättä, ihan v***sti rasvaa ja pultti puslan läpi sekä vahvat prikat molemmille puolille. Sit vaan mutterilla kiristelee paikoilleen... Kai!?
                  Onko puslassa sellanen "huullos" jommaskummas päässä osoittamassa kumpaa päätä kannattaa ekaks tarjota sisään?
                  F32 435i

                  Comment

                  • keppana2
                    Newbiemmer
                    • Oct 2015
                    • 5
                    • Finland

                    Originally posted by TM3 View Post
                    Mistään mitään tietämättä, ihan v***sti rasvaa ja pultti puslan läpi sekä vahvat prikat molemmille puolille. Sit vaan mutterilla kiristelee paikoilleen... Kai!?
                    Onko puslassa sellanen "huullos" jommaskummas päässä osoittamassa kumpaa päätä kannattaa ekaks tarjota sisään?
                    Ei oo puslassa huullosta vaan tossa navan reijässä on pieni viiste jarrukilven puolella. Meinaatko tuolla rasvalla että kumi antais paremmin periks vai..? Jos laittaa pultin isolla prikalla tosta läpi niin tuo kumi antaa periks aika paljon mutta tosin jos laittaa ton puslan ulkokehän kokoisen prikan ja lähtee vedättämään ja kumi liikkuu tuohon ulkokehän tasalle niin sillain vois kyllä onnistua jos ei vaan haittaa mitään että kumi liikkuu kiristäessä tohon kehän tasalle?

                    Kokeilin jo laittaa sopivan kokoisen holkin tuohon ulkokehälle ja pultti läpi mutta ei oikeen onnistunut kun ulkokehän alumiini osa lytisty aina kun kiri.

                    Enitenhän tässä hommassa ottaa päähän se että katsuri anto hylsyn näitten puslien takia vaikka ei tuo uusi ole juurikaan tiukempi mitä vanhat.

                    Comment

                    • TM3
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2015
                      • 60
                      • Kotka

                      Originally posted by keppana2 View Post
                      Ei oo puslassa huullosta vaan tossa navan reijässä on pieni viiste jarrukilven puolella. Meinaatko tuolla rasvalla että kumi antais paremmin periks vai..? Jos laittaa pultin isolla prikalla tosta läpi niin tuo kumi antaa periks aika paljon mutta tosin jos laittaa ton puslan ulkokehän kokoisen prikan ja lähtee vedättämään ja kumi liikkuu tuohon ulkokehän tasalle niin sillain vois kyllä onnistua jos ei vaan haittaa mitään että kumi liikkuu kiristäessä tohon kehän tasalle?

                      Kokeilin jo laittaa sopivan kokoisen holkin tuohon ulkokehälle ja pultti läpi mutta ei oikeen onnistunut kun ulkokehän alumiini osa lytisty aina kun kiri.

                      Enitenhän tässä hommassa ottaa päähän se että katsuri anto hylsyn näitten puslien takia vaikka ei tuo uusi ole juurikaan tiukempi mitä vanhat.
                      Toivottavasti joku mua viisaampi saapuis pian paikalle kertomaan mite toi kannattais tehdä... Mullahan meni jo huullokset ja viisteetki sekasin. Ja rasvaamisella hain ainoastaan sitä että liukuis paremmin sisään.
                      Oliskoha jostain lainattavissa/vuokrattavissa se erikoistyökalu sopuhintaan?
                      F32 435i

                      Comment

                      • Lunza
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2014
                        • 90
                        • Vantaa

                        Moron,
                        Heitän ihan arvauksella erään puslan paikallelaiton nähneenä (eri auto ja eri paikka), että saisikohan tuota puslaa edes hiukan puristettua kasaan järeämmällä putkiklemmarilla tai jopa kahdella niin, että se lähtee menemään sisään?
                        T. Lunza
                        E90 320i -05

                        Comment

                        • eeno
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 84

                          Toi alumiinin muodonmuutos on vähän hankala, se pitäisi saada jotenkin hallintaan... Ehkä puslaa kannattaa painaa ulkokehältä kumista aivan alumiinin vierestä halkaisijaltaan pienemmällä holkilla.

                          - Puslan reiän pintojen puhdistus hiekkapaperilla navan puolelta ja voitelu asennustahnalla. Ns. virsikirjalaikka porakoneeseen....?
                          - Puslan kasaan puristaminen esim. em. putkiklemmarilla
                          -Sisään puristus kierretanko, iso prikka, mutterit ja sopiva holkki yhdistelmällä

                          Jos tämä asetelma alkaa vetämään, niin en tiedä mitä tapahtuu kun klemmareita alkaa avaamaan ja pusla ottaa kovemmin kiinni napaan... Toivottavasti, jos pusla menee hetken matkaa navan sisään, se alkaa kulkemaan kohtisuoraan reikään nähden ja puristimen voima työntää puslaa reikään kääntämisen sijaan.

                          Comment

                          • janne30
                            BTCF Member
                            • Apr 2011
                            • 2198
                            • Vantaa

                            Rikoin kanssa yhden puslan.

                            Seuraava menipakoputkiklemmarin avulla paikoilleen
                            G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                            E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                            1 x F20
                            3 x E30
                            2 x E36
                            5 x E46
                            3 x E9X

                            Comment

                            • aku1979
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2015
                              • 1152
                              • Helsinki

                              Onko joku vaihtanut apulaitehihnaa 330d? Miten tuo ohjaustehostimen hihna pitäisi irrottaa kun ei siinä ole kiristintä?

                              Comment

                              • aku1979
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2015
                                • 1152
                                • Helsinki

                                Eikö kukaan tiedä?

                                Comment

                                Working...
                                X